La lectura, l’anàlisi i la crítica d’allò audiovisual

Posted on novembre 25, 2016
Filed Under cinema, educació

lectura

Ja podem confirmar que la propera edició de la MICE · Mostra Internacional de Cinema Educatiu, comptarà amb un nou Mirem i fem cinema · Espai d’Intercanvi del Professorat per l’Audiovisual. Comencem a pensar idees per arribar al grup amb una proposta possibilitadora de treball, debat i reflexió compartides. Per obrir boca, vos deixem l’enllaç a l’apunt que acaben de publicar el companys d’AulaMèdia. La lectura, l’anàlisi i la crítica d’allò audiovisual és un recull de reflexions a partir de quatre preguntes plantejades a Xavier Breil, Sònia Herrera i Jordi Orts (400 colps admin). Ací teniu l’inici del text i l’enllaç per la lectura completa; això, per anar obrint boca: mirem i fem cinema!

‘El discurs construeix la realitat’. Amb aquesta frase el professor Teun A. van Dijk, investigador en els camps de la lingüística i de l’anàlisi crítica de discurs (ACD), inicia el reportatge Una mirada critica, produït per AulaMèdia. Aquest concepte és bàsic per entendre que el discurs dels mitjans de comunicació, entre altres, té una enorme influència en la construcció dels models mentals de l’audiència i per tant en la seva opinió i actitud del dia a dia.

“Ens agradi o no, estem immersos i immerses en una cultura cada cop més marcada per l’audiovisual i cal educar per una lectura crítica de la imatge, dels models de conducta que predominen en sèries i pel·lícules, dels estereotips i valors que fomenten, de les noves apostes i elements transformadors” ens diu Sonia Herrera, comunicadora i investigadora audiovisual.

Malgrat això, quan parlem d’Educació Mediàtica o Educació en Comunicació en molts casos -o quasi bé sempre- només es parla de la utilització dels mitjans audiovisuals com a emissors de continguts dins de les aules, o com a màxim ens referim a la capacitació de l’alumnat en la utilització de la tecnologia audiovisual. En els centres docents en molt poques ocasions es treballa l’alfabetització mediàtica des d’una perspectiva global, amb una doble vessant: la compressiva i l’expressiva. És a dir, en la lectura i l’anàlisi crítica del discurs audiovisual per una banda i per l’altra en la creació de textos audiovisuals per part dels propis alumnes.