Primer cicle Cinema Cabanyal

Posted on octubre 17, 2014
Filed Under cinema

Des del 17 d’octubre fins el 2 de novembre tindrà lloc la setzena edició de Cabanyal Portes Obertes. Amb el lema L’art de resistir, es vol arreplegar dues de les característiques del treball de la plataforma Salvem el Cabanyal. D’una banda, la voluntat de resistència durant un llarg període de temps. D’una altra,  que la resistència s’ha expressat molt sovint mitjançant la imaginació, la creativitat i el talent del món de la cultura.

Com sempre, les jornades no es limiten a l’exposició a les cases. Hi ha diversos espectacles paral·lels de música, teatre, cinema i performances, a més de conferències i visites guiades pel barri. I com no, nosaltres posem el foco en aquest Primer Cicle de Cinema Cabanyal (a la fresca). Per acompanyar l’apunt hem triat aquest reportatge que va ser elaborat per quatre estudiants de periodisme de la Universitat de València, amb la col·laboració de la plataforma Viu el Cabanyal, veïnes i veïns del barri i altres veus que molt amablement ens han donat el seu testimoni.

Dissabte, 18 d’octubre

Salvem el Cabanyal
Emilio Ferrer i Inés Europa Crespo – Espanya – 2014 – DVD – 1 minut.
Millor espot de la VIII Mostra Audiovisual Campus de Gandia.

Arquitecturas de la memoria
Alumnes de 4t de Comunicació Audiovisual de la Universitat de València (2014, 30 minuts).
Diverses històries es creuen de la mateixa manera que s’aixeca l’arquitectura pròpia d’un barri resistent davant dels projectes espoliadors del seu Ajuntament.

El macroproyecto (Amb la participació d’Isadora Guardia)
Isadora Guardia i Sergio Rodríguez – Colòmbia i Espanya – 2014 – DVD – 60 minuts.
A la ciutat de Manizales (Colòmbia) hi ha la Comuna de San José. Un projecte de reordenació i renovació urbanística anomenat “El Macroproyecto” arrossega tot el que troba, inclosa la seva població. Un grup de veïns s’organitzen per intentar aturar i denunciar el projecte.

Diumenge, 19 d’octubre

El Cabanyal resiste
Frédérique Pressmann – Espanya – 2014 – DVD – 9 minuts.
Fragments d’un Cabanyal absent i present, però sempre possible.

El Cabanyal, ultimátum para un barrio
María Salom, Ana Grau, Mónica Ibáñez i Emili Piera (2001, 38 minuts).
Documental que denuncia l’amenaça que planeja sobre esta zona després que l’Ajuntament haja aprovat la prolongació de l’avinguda de Blasco Ibáñez fins la mar i que, de fer-se, suposaria la destrucció de 1600 vivendes.

Un barri en resistència contra l’estupidesa
Salvem El Cabanyal i Eduardo Luzzatti (2010, 24 minuts).
Síntesi de 12 anys de lluita a través d’entrevistes a membres de Salvem i fragments de diversos documentals i notícies emesos en televisions d’àmbit estatal.

Objectiu 3005. La gran faxa (Amb la participació d’Artur Gallego –Salvem-, Eduardo Luzzatti i Frédérique Pressmann) Sergi Tarín (2014, 19 minuts).
Una expedició de Salvem El Cabanyal coronà al juny de 2014 el cim de la Gran Faxa (3005 metres), a la Vall de Tena, al Pirineu d’Osca. La campanya, d’evidents simbolismes, destaca la importància de la unió i del treball en grup per bastir una resistència efectiva.

Dijous, 30 d’octubre

Estrena (Ateneu Marítim, carrer de la Reina 68; 20.00 hores)
Abril al Cababyal, crònica viva d’una resistència (Presentat per Sergi Tarín)
Sergi Tarín (2014, 60 minuts).
El 6 i 8 d’abril de 2010 policies locals i nacionals carregaren amb brutalitat sobre els veïns que s’oposaven als enderrocs d’una desena de cases al Cabanyal. Tot i que les demolicions estaven prohibides per una ordre ministerial, l’Ajuntament forçà les lleis per crear un conflicte de competències i obrir camí a les excavadores. El resultat fou tota mena d’aldarulls i un judici de faltes, dos anys després, per criminalitzar la tasca de la plataforma Salvem el Cabanyal. Els fets, per la seua força i transcendència, foren portada dels principals mitjans estatals.

Dissabte, 1 de novembre

Abril al Cababyal, crònica viva d’una resistència (Presentat per Sergi Tarín)
Sergi Tarín (2014, 60 minuts).

Totes les sessions (llevat de l’estrena del 23 d’octubre) s’efectuaran a:
L’Escorxador. Carrer de Sant Pere 27; 22.00 hores
Entrepans i begudes a preus populars.