Projecte #guaves

Posted on novembre 4, 2013
Filed Under educació

projecte_guaves

Sigué a l’octubre de 2009 que vàrem tenir l’oportunitat de participar en el taller weweb sobre identitat digital i web social. D’aquell encontre en traguérem moltes coses de profit, entre d’altres l’amistat amb Teresa Marín (@lacolectivalab), professora a la Facultat de Belles Arts de la Universitat Miguel Hernández d’Altea. Teresa va convidar 400 colps fa un parell de cursos a col·laborar en un suggerent projecte sobre la creació de guies d’alfabetització visual per alumnes de secundària. En aquell primer moment la composició del grup d’investigació era diversa amb persones de diferents contextos educatius (secundària, universitat…). 400 colps va asumir el compromís de facilitar escenaris reals de treball amb alumnes i es va mantenir al marge de l’elaboració teòrica per qüestions obvies de disponibilitat.

En la definció del projecte es va intentar defugir de la generació d’un material ad-hoc amb idea d’aprofundir en aspectes més profuns com la constrcció de la identitat i l’imaginari visual en els joves. Pot ser aquesta última qüestió, junt a la modificació sustancial dels components de l’equip, ha fet que el projecte tinga una deriva més incerta pel que fa a la concreció dels objectius i com aquestos es traduiran en el que suposadament ha de ser el resultat finals: les guies d’alfabetització visual. Tot i així, l’experimentació mateix aporta llums i ajuda a redefinir el camí a seguir. D’aquesta manera tingué lloc la primera pràctica, el primer treball de camp amb alumnes. Hem de buscar el moment per poder donar un feed-back més elaborat sobre allò observat fins el moment en el progrés del projecte. Ara vos deixem ací el senzill resum que el Grup d’investigació VISUALARTE-lab acaba de publicar de l’experiència del primer exercici:

El divendres 25 octubre 2013 realitzem la primera activitat pràctica del projecte GUAVES a l’Escola Gavina, amb estudiants de 1r d’ESO. Comptàrem amb la col·laboració de Jordi Orts (orientador) i de Rafa Santibáñez (professor d’educació plàstica i visual), ambdós membres de l’Escola Gavina. A la sessió van col·laborar també Bàrbara Abad i Enrique Salom en la documentació del procés. L’activitat va consistir en tres parts:

1. Prèviament a la sessió els estudiants havien buscat imatges de referents del seu propi imaginari i havien fet una xicoteta reflexió sobre elles.

2. Es van plantejar unes sèrie de preguntes perquè els estudiants foren dibuixant un autoretrat simbòlic que representés el seu imaginari visual a través del qual es va treballar la representació de la seua pròpia identitat .

3. Es va generar un xicotet debat en el qual es van contrastar les imatges que havien buscat i les que havien generat ells mateixos .

L’experiència va ser molt rica i interessant. Vam tornar amb abundant material per analitzar mentre preparem la següent sessió pràctica que tindrà lloc properament en un altre centre de context i característiques diferents.

#guaves