Aprendre del cinema amb Susana Rey

Posted on abril 16, 2011
Filed Under cinema

Ahir la realitzadora Susana Rey va compartir una més que interessant estona amb l’alumnat assistent al cicle de Cinema en V.O. de l’IES Escola Gavina. Susana va contar de manera directa i emocionant la seua experiència amb el reconegut curtmetratge “Cousas do Kulechov”. Una imatge de bateres a contrallum, captada un matí radiant i guardada, sigué quatre anys després, el punt de partida de l’obra. Elements de treball i festa convertits en imatges de guerra. El cinema és muntatge, per això Kulechov, i si -comentava Susana- amb aquestes imatges es pot construir un documental bèlic, que no ens contaran ara.

La màgia del cinema és quan descobreixes que hi ha elements que semblaven estar ahí per ser units. L’emoció esdevé quan la música, els plans, el ritme generen un nou i bell relat audiovisual. Però tot passa també per l’intens treball. Més de 70 hores de material filmat i 10.000 kilòmetres recorreguts a llarg d’una terra, la seua Galícia natal, la qual va poder conéixer millor. Els i les alumnes preguntaren; com està rodat eixe pla? Al cinema sempre s’ha d’intentar portar endavant les idees tot i no tenir els mitjans; la creativitat com a recurs. Per què el blanc i negre? perquè ajuda a homgeneitzar unes imatges ben diferents en color i perquè proporciona una textura documental tan lligada a l’imaginari col·lectiu de la guerra. El caràcter atemporal de les imatges del curt remou l’horror d’una guerra que si bé en aquest cas és inventada no per això menys verdadera, la guerra. “Cousas do Kulechov”, millor curtmetratge galeg del 2007, és un impactant fals documental amb una narrativa i factura tan sòlides que endinsa l’espectador a explorar les contradicions internes entre allò que veu i allò que creu saber. És el poder d’unes imatges que ens atrapen i de la qual només al final de l’obra, la realitzadora ens rescata i recorda que allò era festa i no guerra. Però a eixes alçades, tot i el somriure en descobrir allò que ja sabem de l’artifici, tan se val, la llavor del qüestionament ja està plantada.

En un ambient distés i proper tinguérem l’oportunitat d’aprendre del cinema la història, la construcció dels relats, l’ofici de la realització, la fonètica del galeg, la capacitat per creure en els projectes personals i tirar-los endavant, o quan gratificant resulta la disponibilitat per compartir el coneixement. Moltes gràcies Susana.

4 Responses to “Aprendre del cinema amb Susana Rey”

1. Paco Raga on abril 16th, 2011 1:54 pm

Pel que he sentit dir, estigué molt bé. Llàstima que tinguem tant de compromís de teatre (i tan endarrerida la feina). Ens haguera agradat molt escoltar i veure la Susana Rey. Aprofite per donar-te l’enhorabona pel teu últim guardó, Jordi!

2. admin on abril 16th, 2011 8:29 pm

Sí, és cert, estigué molt bé. També com ho hem parlat altres vegades està molt però que molt bé la vida que hi ha un divendres a migdia a la secundària. És la secundària que volem i tot i que de vegades els alumnes hagen de renunciar a alguna cosa.

No, el guardó no és meu, és de tots els que hem participat. El cinema ens ajuda a entendre que allò que aporta cadascú independentment del grau de responsabilitat, és fonamental per la construcció i aconseguiment d’un projecte. El que més m’agrada pensar és que els curts d’escolagavina tenen un què diferent que en bona mesura passa per l’entusiasme. Seguim!

3. 18ª eacn | el resum : 400 colps on març 12th, 2012 11:05 am

[...] la intervenció de l’artista i realitzadora Susana Rey a qui coneguérem amb motiu de la seua presentació a l’escolagavina del curtmetratge Cousas de [...]

4. sponsorier bhep on juny 6th, 2012 8:41 pm

On en voudrait surtout plus dirig� de cette facture.