Reflexió al voltant de la participació

Posted on abril 30, 2010 
Filed Under altres

Una de les raons per les quals estem en procés de reformulació de les nostres estratègies és perquè constatem que la participació d’alumnat i professorat no arriba als nivells desitjats inicialment. Així que comencem a volcar algunes idees amb la finalitat d’intentar odrenar el nostre pensament, compartir-les amb vosaltres i comprovar si comencen a generar un moviment cap al canvi.

És cert que actualment resulta difícil captar l’atenció de l’alumnat amb propostes que venen donades des de fora dels seus àmbits propers o dels seus interessos més immediats, els quals poden variar amb molta facilitat. En aquest sentit som també el reflexe d’un moment pel qual passa l’educació mateix, la pròpia relació amb el saber i els aprenentatges. El debat és ric quan plantegem la dicotomia entre que l’alumnat no s’implica i que cal motivar-lo o inclú seduir-lo. Recordem l’analogia que utilitza Joan Ferrés quan parla de la publicitat com a model traslladable en algunes de les seues pràctiques a l’educació. Cap publicista pensaria que si la seua campanya no té èxit és perquè el públic al qual anava adreçada no té interés.

És 400 colps doncs, una iniciativa que repeteix un esquema de relació i treball en el qual l’alumnat rep propostes massa tancades i directives on només té l’alternativa de sumar-se (o no) però amb poca opció per generar? Assumim que ser un element de canalització de la participació de l’alumnat d’ESO i altres etapes interessat en l’audiviusual possiblement és més el nostre desig que segurament la seua necessitat. Com connectar aquestos dos punts si trobem que és interessant fer-ho? Intenetem pensar com superar aquestes dicotomies o inclus paranys en els que pot ser caiguem; 400 colps no deixa de ser un intent per fer-ho. Però pot ser la Generació transmèdia ens avança per l’esquerra a bona velocitat i no hi ha motius, més enllà de la pròpia ferida narcissista, per preocupar-nos si desapereixem. Sí, possiblement ja som, per a algunes persones, un interessant punt de referència que aglutina informacions d’interés i actualitzades. Inclús podem sentir que tenim elements però no encara la forma per anar més enllà cap a un model que intuïm per no definim.

Hem comprovat a més, que efectivament quan 400 colps s’ha fet resó de propostes pròpies dels alumnes aquestes ràpidament han generat l’interés de persones properes a qui mostrava la proposta; recordem el cas de la presentació de “Formes” d’Àlex Amador. Però l’interés ha sigut puntual i no hem pogut sostenir aquesta implicació de manera continuada. Així que estem en fase de pensar quines poden ser les iniciatives que poden convocar l’alumnat a participar-hi. També som conscients de les limitacions de 400 colps: ara per ara no som un equip i si bé hi ha un grup de persones afins que hi col·laboren d’alguna manera amb els seus comentaris i aportacions, el blog es sosté per la tasca del seu administrador.

També el professorat en general respon de manera molt tímida llevat d’algunes excepcions. Però no només amb 400 colps on no hi hairien motius objectius pels quals sí haurien de fer-ho. És una realitat que veiem particularment a diefrents espais o moments d’encontre entre docents on normalment impera el discurs de la queixa (material, recursos, l’administració, la falta d’implicació de l’alumnat,…) el qual resulta tan poc mobilitzador. Bé, pot ser no tenim la capcitat d’entitats tan aglutinadores com Escoles en xarxa, o les implicades en la Iª Setmana de l’Educació en Comunicació, però voleu dir que amb una mica de creativitat no som capaços de generar-ne de pròpies?

Som a la recta final de curs i no pensem en aquest temps intrdouir canvis significatius en el nostre funcionament. L’estiu pot ser un bon moment per madurar totes aquestes qüestions i preparar alguna proposta de caràcter novedós que puga continuar canalitzant les nostres inquietuds. Ara bé, comencem a llançar aquestes reflexions amb la idea que ens feu arribar les vostres, qualsevol tipus de suggeriment o inclús traslladar-nos el vostre interés per col·laborar-hi d’alguna manera. Ja sabeu que podeu fer-ho bé amb els comentaris a l’apunt o bé via correu electrònic: 400colps@escolagavina.com

Comentaris

12 Responses to “Reflexió al voltant de la participació”

  1. Guillem Cano on abril 30th, 2010 8:03 pm

    ja has possat el video de codeo lyoko? per favor un bes jordi.

  2. guille R on abril 30th, 2010 8:42 pm

    m´ha graden molt els vídeos

  3. admin on maig 1st, 2010 12:41 am

    De nou una bona sorpresa trobar-vos per ací, just en un apunt sobre la participació de l’alumnat d’ESO. Ja en parlarem dels vídeos i pensarem alguna cosa més.

    Una abraçada als dos.

  4. Pau on maig 1st, 2010 10:30 am

    m´ha agradat molt el video de paulapé i el de graffiti.

  5. Pau on maig 1st, 2010 10:41 am

    podries ficar un video de televisio?una abraçada Jordi

  6. Paco Raga on maig 1st, 2010 1:42 pm

    En llegir aquest apunt se m’acut que una forma de visualitzar el blog, tal vegada, seria la presentació de determinats treballs dels alumnes a través d’ell. No sé si és una participació forçada o no, però podria veure’s la forma que algunes dels experiments que fem, per exemple a l’assignatura d’informàtica, o al taller de teatre, assoliren la forma apropiada per a passar a enriquir aquest blog, que (per altra banda) per a mi és ja un espai necessari.

  7. admin on maig 2nd, 2010 3:01 am

    Hola Pau; ja parlarem de quins vídeos vos interessen. M’alegra llegir-vos per ací. Una abraçada.

  8. admin on maig 2nd, 2010 3:04 am

    És bona idea Paco; altra qüestió és com articular la proposta. Pot ser és necessària una coordinació i realització que requieriex d’uns temps,… He de pensar una proposta concreta, senzilla i ben estructurada que servisca de punt de partida i al mateix temps facilite certa continuïtat.

  9. Pau on maig 2nd, 2010 9:00 pm

    podries ficar algun comentari de escoles?un bes Jordi.

  10. Pau on maig 2nd, 2010 9:08 pm

    vas a fer un video de codeo lyoko?una abraçada Jordi

  11. Comunicació : 400 colps on maig 25th, 2010 8:56 am

    [...] Pilar Alfonso va deixar a l’apunt anterior, ens ha fet repensar altre aspecte el qual sumem a reflexions anteriors al voltant de la marxa de 400 colps: el de la comunicació amb els nostres lectors. El comentari de [...]

  12. Clowns In Mamaroneck on abril 14th, 2012 7:15 pm

    Informative and precise…

Leave a Reply