Primera jornada d’Educared (2)

Posted on novembre 27, 2009
Filed Under formació

Continuem al congrés d’educared. Ara publiquem diverses idees soltes que rescatem de tot allò que es va dir ahir en altres ponències o presentació d’experiències. Amb un programa molt atapeït no tenim gaire temps per redactar adequadament tots els continguts. Però com que soltes també aquestes idees provoquen la reflexió les presentem així:

- Cal garantir la qualitat del’ensenyança i no només l’accés.

- Aprendre creant.

- La dificultat és com fer bones preguntes. La rercerca de solucions a preguntes plantejades per l’alumnat si requereix sistematització i ahí el professor ha d’actuar com altre aprenent però amb més experiència i que no ho sap tot però que sí pot ensenyar el com aprendre, el procés.

- Realimentar les experiències positives, els aconseguiments.

- Hem d’entendre què està passant per deixar de ser consumidors de tecnologia i passar a ser ceradors.

- Cal planificar i implementar estratègies per a que l’alumnat vulga aprendre.

- Un pot pensar que no té sentit inventar una cullera tecnològica si la inventada fa dos-mil anys encara serveix. Però què passa si allò que canvia és l’entorn? Eixa cullera no seveix a l’estació espacial.

- El medi digital és extraordiàriament conductor.

- Sense risc no hi ha innovació.

- Les innovacions no es poden imposar per decret sinó que han de sorgir dels contextos.

- Cal repensar el currículum.

- Webcurrículum: currícuum desenvolupat a partir de l’ús de les tecnologies digitals. Va més enllà de la distribució uniforme de la informació, dels continguts. Potencia l’autonomia de l’alumnat i el seu protagonisme.

- Amb la innovació passa com amb el sexe en l’adolescència: està en boca de tots, es porta a la pràctica dde manera restringida i no sempre les experiències són satisfactòries.

- Cal adonar-nos del poder i el pes dels nostres esquemes mentals i com aquestos ens condicionen sobremanera. Cal pensar la innovació en paradigma, la capacitat de canviar el model mental d’allò que és l’educació. Funcionem amb esquemes mentals sobre l’educació propis de l’època industrial que per tant tendeixen a l’obsolescència. Un model educatiu que enacara fonamentalment replica continguts.

- Maten les escoles la creativitat?

- Per què no canviem i en lloc de parlar d’innovació en l’educació parlem d’educar per a la innovació.

- Encara està molt present entre el professorat la falàcia de l’expert que pretén desenvolupar intel·ligències molt concretes en l’alumnat.

- Encara té massa pes el currículum únic. Ens agradaria tribar quan anem a dinar un menú únic?

- Quina relació establim entre el professorat i l’alumnat?

- No es tracta tant de generar autoritas sinó potestas.

- Aquells que tenen reserves respecte de la innovació tenen almenys la responsabilitat de saber escoltar i no actuar en l’anti-innovació. La innivació és com un foc que es vol propagar i sempre hi ha qui immediatament ix amb el poal d’aigua a apagar el foc.

- Els centres formatius concentren els processos de formació en un sol context (espai, centre,…). És terrible, perquè ja no podem funcionar així quan es donen multicontextos interrelacionats d’aprenentatge. En aquest sentit també el paper dels pares resulta fonamental perquè formen part activa del procés d’aprenentatge, dels processos de formació.

- Amb el món digital es poden aconseguir nombrosos reconeixments, no tant d’autoritat cap el professorat sinó de potestas perquè els alumnes estan àvids d’aquestos nous referents.

- Quan analitzem l’ús de les TIC als centres educatius cal observar-ho en tres aspectes: presència de les TIC en la pràctica pedagògica, les TIC en l’organització del centre i les TIC en la relació del centre amb la comunitat (pares, entorn,…).

- Molts professors encara traslladen analògicament (paper) coses que preparen digitalement (fitxes, exàmens,…).

- La mera introducció de les TIC rarament condueix per se a la innovació pedagògica.

- El professorat ja no pot veure l’ordinador com un problema més, en tot cas com una possible solució.

- L’escola és una comunitat d’aprenentatge on tots aprenem. Cal atendre la dimensió de les relacions afectives com a part important del procés educatiu.

- Som al segle XXI amb aules dissenyades al segle XIX.

4 Responses to “Primera jornada d’Educared (2)”

1. Oreto on novembre 27th, 2009 9:48 pm

Gràcies pels apunts presos i per la feina feta. Els aprofitarem.

Salutacions.

2. admin on novembre 28th, 2009 12:32 am

Ei, gràcies per comentar. La veritat és que hi ha idees força interessants. Això sí, el programa és molt dens i fa falta reposar una mica per poder assimilar tanta informació.

3. dhgate scam on abril 6th, 2012 7:58 pm

Gino Maggit