Primera jornada d’Educared

Posted on novembre 27, 2009 
Filed Under formació

Ahir assitírem a la primera jornada del 5é Congrés Internacional d’Educared, un macroevent organitzat per la fundació de Telefònica amb el propi portal educatiu com a protagonista i la innovació educativa com a rerefons o leiv-motiv. Són 2.300 participants presencials més els 12.000 inscrits via web donen vida a una trobada que ha tingut dos parts ben diferenciades. De matí, conferències i sessions plenàries ens han deixat un fum d’idees força interessant per a la reflexió. De vesprada la part pràctica d’experiències ha resultat un tant desebredora pot ser per un format de presentacions breu que no donava temps a aprofundir i conéixer milor les experiències comentades. Del dia, rescatem ara la conferència de Roberto Carneiro ex ministre d’educació de Brasil, país convidat. Ací vos deixem una mica soltes les notes preses a corre-cuita d’una exposició clara, efectiva, ràpida i de calat.

Les TIC impliquen un nou canvi de paradigma en la societat: noves formes de coneixement, de crear,… 8 mirades en la innovació escolar:

1. Innovació: es dóna una lluita entre dues tendències. El centralisme burocràtic el s’empenya constantment en la gran reforma homogeneiçadora, front a la innovació descentralitzada en la qual el protagonisme el tenen les comunitats com a forces renovadores, organització social,..

2. Coneixement: Coneixement occidental vs coneixment global, de l’individualisme a la comunitat.

3. Inclusió: estem massa acostumats a sabers excloents, aquells sabers considerats per a tota la vida. A la societat inclusiva es posa l’accent en el com i on aprendre, en la flexibilitat.

4. Aprenentatge: capacitat de l’ésser humà per a procesar fluxes de coneixement no stocks de coneixement. Noves formes d’aprendre no només l’ensenyament sinó també l’autoaprenentatge, l’aprenentatge social,… El professorat ja no és la figura omnipotent en el procés d’ensenyament sinó que ha de detectar en quin moment i com intervenir. La tendència és anar cap a serveis d’educació oberts. Així, cal tenir en compte els ‘espais’ d’aprenentatge: la casa, l’escola, amb mobilitat,… El gran repte és com pensar una escola integrada amb tots els espais d’aprenentatge.

5. Diversitat: la cultura diversifica; amb les TIC hem de ser capaços de promoure una cultura diversificada, no homegeneitzadora. Els 4 aprenenattges pilars són: l’aprenentatge interpretatiu, l’aprenentatge cognitiu, l’aprenentatge resolutiu i l’aprenentatge relacional. La gran riquesa es dóna en el binomi igualtat/diversitat.

6. Sentit: retenem allò que té sentit per nosaltres. El coneixement és metainformació, la recerca personal (fluxes no stocks), i allò que hem de potenciar és la recerca de sentit. Anar a més d’allò simple a allò complex Som incomplets sense l’altre, sense la comunitat.

7. Professorat: necessitem el professorat, professorat amb saber, competent en la seua àrea, en desenvolupament humà, en modes d’aprendre i en recursos curriculars. No podem tenir professorat passiu que rep els llibres de text iguals per a tothom. Pensar com posar en xarxa ‘laboratoris vius’ (living labs) d’innovació. Reconéixer: només quan sóc reconegut, emergisc de la multitud. Cal reconéixer allò positiu. Els professors han d’estar al capdavant dels canvis educatius.

Web 3.0, ontologíes, com crear sentit, google no ho fa (de moment); la web semàntica.
Professorat que també sàpiga sobre aprenentatge cooperatiu per poder eixir de l’individualisme.
Reflexivitat, que és un atribut de sistemes superiors, ser capaços de reflexionar sobre la nostra pràctiva educativa.
Hem de tenir un somni. Ramon en té un: crear una societat educativa amb el professorat al capdavant, liderant els procesos de transformació socials. En Finlàndia només els milors són els que serveixen per ensenyar. Hem d’encaminar-nos cap a pedagogies crítiques, que sàpiguen pensar l’educació.

8. Ciutadania: tenir el dret i el deber de participar-hi. Nova ciutadania amb drets i obligacions. Educació com a dret i aprendre (tots) com a deber moral.

http://www.educared.net/congreso/

Comentaris

2 Responses to “Primera jornada d’Educared”

  1. Paco Raga on novembre 27th, 2009 1:37 am

    Sincerament és impressionant tot el que es pot aprendre amb el simple fet d’intercanviar idees amb uns altres. Quina sort que ens sentim bastant identificats en la que pareix la manera de fer les coses!

  2. admin on novembre 27th, 2009 9:07 am

    Sí Paco, tens raó, i ens hem enrecordat molt de tu perquè haguera estat molt bé compartir i pensar junts in situ aquest montó d’idees. Pense que nosaltres en concret anem per bon camí tot i que encara hem de pensar i fer, de camí. Una abraçada!

Leave a Reply