Sambori-Mice: tres produccions de l’IES La Sènia

Posted on febrer 22, 2017
Filed Under cinema, educació, Sambori · Mice

sambori_mice_17

Per una d’aquelles el mail de la companya Glòria Llàcer de l’IES La Sènia de Paiporta havia anat a parar literalment a la brossa. Ara recuperat, ens serveix per tancar les presentacions rebudes als Premis Audiovisuals Sambori-Mice d’aquesta 5a MICE. Gràcies a tots i totes que heu participat de la proposta.

València per a les amigues

A partir d’una activitat interdisciplinar. El departament de valencià i el de geografia i història vam decidir visitar el casc històric de la ciutat de València. Vam passejar pels carrers medievals de la nostra ciutat i hem observat in situ com han anat superposant-se les diferents civilitzacions: la romana, l’àrab i la cristiana.
Ens convertírem en turistes, férem fotos i després a classe un poc més de recerca per completar el projecte.

Els alumnes duien un plànol i unes  “preguntes-guia orientativa” (que es poden descarregar a  http://somlasenia.blogspot.com.es/search/label/1r%20BATXILLERAT) i al llarg de la passejada la professora Ester Montañana els feia indicacions i afegia informació. Cada grup d’alumnes va optar per fer un treball en diferents formats i enfocaments. Maria Escrich, Marta Hernando i Carla Molero van realitzar el documental València per a les amigues on fan un recorregut pel casc antic de  la ciutat de València partint de l’argument on una amiga explica a les altres quasi com una guia turística tot el que van veient. Aquest documental el van realitzar en el segon trimestre del curs 2015-2016.

L’edat mitjana i la poesia trobadoresca

L’Edat Mitjana, la literatura medieval poden ser poc atractives per als adolescents a priori i contar-los-ho pot ser un avorriment per tant el plantejament va ser: que ho investiguen! Aleshores l’alumnat de 1r de batxillerat del curs 2015-2016 es va posar a treballar, això sí, va ser necessari l’ús de l’aula d’informàtica i el projecte  es va dividir en quatre fases prèvies d’investigació:

- Estudiar alguns conceptes bàsics en els llibres de text com una introducció a la romanització, L’Edat Mitjana, el 9 d’octubre, la figura de Jaume I…
- La romanització l’hem estudiada en la pàgina LINGUAMON, dins de l’apartat Mapes predefinits, una pàgina quemalauradament ha caigut de la xarxa.
- En els llibres de text les escriptores són tractades de manera marginal per això en el bloc de Rosa Sanchis hem treballat una webquest sobre les trobairitzs.
- Finalment els alumnes han vist un video La crisis de Siria bien contada en 10 minutos y 15 mapas.És un vídeo interessant perquè es pot observar com els conflictes de hui es remonten segles enrere i com es pot explicar la història d’una manera senzilla i creativa i que ens serviria de referent per al treball audiovisual.

Després de fer molts esquemes i molts mapes el resultat és el documental, L’Edat mitjana i la poesia trobadoresca, un viatge històric i literari a aquesta època on les alumnes Rosa Collado, Maria Escrich, Ana Domingo i Rosa Segarra reivindiquen la importància de les trobairitzs unes dames lletrades i cultes de l’època medieval que al contrari que els seus coetanis varons van escriure un tipus de poesia menys convencional i molt més agosarada a l’hora de tractar el tema amorós.

Tal i com em reconeix l’alumnat han aprés i s’han divertit bona cosa. La idea inicial era penjar els vídeos al nostre bloc http://somlasenia.blogspot.com.es/search/label/1r%20BATXILLERAT per compartir-los però aquest curs quan ens va arribar la convocatòria dels Sambori MicE 2017 ens va semblar interessant poder compartir aquesta producció audiovisual.

Eiximenis, una història real

El currículum de tercer d’ESO inclou l’estudi dels principals escriptors medievals del nostre Segle d’Or de la Literatura. El documental Eiximenis, una història real realitzat pels alumnes Raul Caballero, Blanca Mallen, Quique Rubio, Raquel Tomás, Paula Zamora es va realitzar durant el curs 2015-2016 mentre cursaven 3r d’ESO.

Aquesta producció que emulant el gènere documental sorprén tant pel seu contingut com per l’ús simultani de diferents aplicacions informàtiques. El guió desenvolupa aspectes com l’obra d’ Eiximenis, la seua trajectòria vital i una contextualització històrica que contempla fets tan importants com el Cisma d’Occident o el Compromís de Casp. Ens expliquen què és l’Humanisme i a més s’inclou la narració d’alguns dels contes d’Eiximenis. Un treball que ha suposat unes fases prèvies de documentació i selecció de continguts a més de la recerca del material gràfic i la tria de la música.

Save