Convocatòria als Sambori-Mice 2018

sambori-mice-18-01

Pot ser ens haurem d’acostumar a que anem amb cert retard. Però tal i com li ho expressàvem al mateix director de la Mice, el nostre amic Josep Arbiol, amb retard però ací seguim. Açò ho comentem perquè ja fa dies que estan publicades les bases a una nova convocatòria dels Premis Auidovisuals Sambori-Mice. La Fundació Sambori, dins del marc de la 6a MiCe · Mostra Internacional de Cinema Educatiu, convoca aquestos premis 2018 d’acord amb unes bases que poc varien respecte l’edició anterior i que podreu consultar amb més detall en l’enllaç inferior.

Si ens interessa assenyalar que podran participar produccions audiovisuals realitzades durant els darrers dos anys als centres d’Educació Infantil i Primària, Secundària, Batxillerat, Cicles Formatius i Centres d’Educació Especial del País Valencià sempre que no hagen estat presentades en edicions anteriors de la MiCe. Aquestes produccions poden ser de qualsevol gènere: ficció, documental, videocreació, animació… sempre que la llengua utilitzada siga el valencià.

Per tant, no pareu movioles i prepareu les obres per a la gran cita del cinema escolar al nostre territori.

http://www.micevalencia.com/bases/

Programació didàctica d’audiovisual i cinematografia de l’IVC

el-grufal

Ens escriu la nostra companya Raquel Zapater del departament de didàctica de l’Institut Valencià de Cultura, per comunicar-nos que ja està publicada per a aquest curs la programació didàctica d’audiovosiauls i cinematografia per a centres educatius.

Així, en el curs 2017-18 presenten algunes activitats noves al costat d’altres que van tenir molta demanda el curs passat. Per exemple, a principis de novembre està programada De la paraula a la imatge: l’obra cinematogràfica de Blasco Ibáñez, coincidint enguany amb la celebració del 150è aniversari del naixement de l’escriptor valencià. També són novetat Amb ritme curt: compassos amb animació i música; Del curt al conte: el Grúfal ; L’acte de migrar i els tallers Drets animats i El còmic de l’assetjament escolar. Igualment és nova la proposta La festa del curt amb la qual conviden als centres escolars a participar en el Dia Internacional del Curtmetratge que se celebra cada any coincidint amb el solstici d’hivern, el 21 de desembre.

La llista completa d’activitats és: Del curt al conte (3r i 4t d’eso, batxillerat), Inicis del cinema (Primària)
, Visions de la diversitat funcional (ESO), 
De la paraula a l’obra cinematogràfica de Blasco Ibáñez (3r i 4t d’eso, batxillerat), 
Estereotips en la(les) pantalla(es) (ESO), 
AulaCabina, 
Drets animats (2n i 3r cicle de primària), 
El còmic de l’assetjament escolar (3r i 4t d’eso), 
Del curt al conte: El Grúfal (infantil i 1er cicle de primària)
, Descobrint cinema (eso), 
L’acte de migrar (3r cicle de primària)
, Què és una filmoteca? (3r i 4t d’eso, batxillerat))
 i Històries que giren (primària).

I al següent enllaç podeu trobar més detall el contingut de cada activitat. I si voleu participar-hi heu de tenir en compte que les dades de contacte per a les inscripcions (no es poden fer via web) son didactica_ivac@gva.es o telefonant directament a les companyes Raquel Zapater (963 890 362) o Carmen Losada (963 539 308).

Bon curs doncs per a la didàctica del cinema, esperem que el gaudiu.

Pel cinema en valencià

campanya-cinema-en-valencia

La Plataforma per la Llengua ha engegat aquest dijous la campanya El cinema, en valencià!, que ha de servir per a conscienciar el públic del País Valencià sobre la necessitat d’impulsar produccions i el doblatge de pel·lícules en la llengua pròpia.

Amb aquesta campanya l’ONG del valencià vol promoure les iniciatives valencianes que aposten per la llengua pròpia en la producció de continguts audiovisuals i conscienciar de la necessitat de consumir continguts editats i/o produïts en valencià. La Plataforma per la Llengua aposta per apropar als xiquets i xiquetes cinema infantil de qualitat per tal de promoure el seu consum normal i per apropar als centres d’ensenyament material d’interés escolar sensible en matèria lingüística relacionat en l’àmbit audiovisual. Es tracta de material gràfic (adhesius, llibrets) que explica la situació del cinema en valencià, adreçat a un públic familiar.

La directora de la Plataforma per la Llengua, Neus Mestres, ha explicat que la campanya fa propostes per “marcar un abans i un després en la situació del valencià al cinema”. Per Mestres, “necessitem i reclamem produccions en la llengua pròpia” perquè “hem d’acabar amb aquest desert lingüístic que el valencià té en el sector audiovisual”. Per això, l’ONG del català demana a totes les parts implicades en el cinema que “feu el que estigui a les vostres mans per potenciar el valencià al cinema”.

A 400 colps sempre hem mostrat la nostra inclinació a potenciar el subtitulat en valencià més que no el doblatge, tot i que som conscients que determinats productes audiovisuals necessiten poder ser viscuts en valencià. És el cas dels dibuixos animats per a xiquets amb els quals vivim un més que injust desequilibri sociolingüístic. Ens agrada comprovar que el debat sobre la qüestió també és a la web de la plataforma on s’explica ‘des de la Plataforma per la Llengua som conscients que el subtitulat en valencià és una opció més econòmica, i que cada volta té més adeptes. Tanmateix, s’ha d’entendre que si l’objectiu és acomplir amb el dret de veure les pel·lícules en la nostra llengua, hem d’exigir que l’oferta en valencià siga, com a mínim, en les mateixes condicions que el cinema en espanyol. Per tant, apostar per un tipus de versió o l’altra dependrà de cada context: als cinemes, ara com ara, insistirem en el doblatge en valencià. I exigirem el subtitulat de les pel·lícules en aquells casos en què siga el format majoritari (festivals de cinema, plataformes digitals de sèries i pel·lícules, etc). En els casos de pel·lícules infantils apostarem sempre perquè s’oferisquen doblades en valencià.

http://www.elvalenciaalcinema.cat/

Taller: Presentar Batalla, sobre l’exposició de Bleda y Rosa

taller-presentar-batalla

Des d’abans de vacances tenim posat a la columna central l’enllaç al recent inaugurat nou espai expositiu de València Bombas Gens. Un dels aspectes que més ens interessa de la seua programació és que ofereix activitats didàctiques adreçades als més joves, com aquest Taller: Presentar Batalla, sobre l’exposició de Bleda y Rosa. Geografia del temps.

Adreçat a joves d’entre 11 i 17 anys Presentar batalla és un lloc de trobada per a aprendre, exercir la curiositat i treballar en grup reflexionant sobre el paisatge quotidià que ens envolta a partir d’acostar-se al treball dels artistes María Bleda i José María Rosa, exposat en les naus 1 i 2 en l’exposició Bleda y Rosa. Geografia del temps. El taller proposa (re)mirar des de prismes alternatius els espais diaris pels quals transitem habitualment i que, aparentment, són llocs de pas sense càrrega simbòlica: el nostre barri, els carrers i les grans avingudes de la ciutat, instituts i mercats, les pistes de futbol o les instal·lacions esportives, les botigues i els comerços que veiem cada matí o la mateixa sala d’exposicions de Bombas Gens Centre d’Art. L’obra de Bleda y Rosa ens oferirà un punt de partida per a analitzar el nostre voltant quotidià des de la tecnologia, la representació de les imatges, la memòria, el temps i l’impacte que tenen en el nostre present.

No deixeu de completar la informació amb l’enllaç de baix i si participeu d’aquesta suggerent proposta, animeu-vos a compartir-la amb els vostre comentaris.

dissabte 23 setembre | 18.00 a 20.00 h. | gratuït | inscripció | +info

Bon curs!

Mai no és massa tard per tornar a començar. El treball en educació conté l’inexorable sentit cíclic de les coses. I les passes, els somriures, les converses, les rialles i fins i tot els crits dels alumnes són l’autèntic equinoci de tardor al si de l’escola. Per davant un nou curs ple de fites i d’incerteses, de projectes i il·lusions. A escolagavina ja és costum encetar-lo de manera una mica diferent que de temps d’entrar a matèria n’hi ha i les anècdotes d’estiu mereixen ser contades. Que demà tot hi serà a punt per sortir a buscar el teu tresor. Bon curs!