Cinema Jove 2017

cinema-jove-17

Si som al juny som al mes de Cinema Jove. I enguany, del 23 de juny a l’1 de juliol, el Festival Internacional de Cinema de València celebra la seua edició número 32 amb nou equip. Ells expliquen que la nova etapa de Cinema Jove vol tornar al caràcter jove del festival de totes les persones que ho formen: professionals, públic i cineastes. Cinema Jove va nàixer com un certamen dedicat a l’educació cinematogràfica, als pocs anys es converteix en un festival dedicat a joves cineastes professionals, encara que sense perdre mai la seua secció educativa, hui denominada Trobada Audiovisual de Joves. Al llarg de la seua trajectòria, el Festival ha servit de fòrum de trobada internacional per a joves cineastes arribats de tot el món, amb dues seccions oficials (llargs i curtmetratges) a més d’homenatges, retrospectives, cicles temàtics, presentacions de llibres… i afavorint una proximitat total entre el públic i els professionals del cinema a través de trobades i col·loquis.

Estem pendents de l’actualització d’algunes seccions de la web per veure com queda la programació. Nosaltres voldríem sumar-nos amb molta més disponibilitat a totes les projeccion i activitats però per dates la cosa va ajsutada, no obstant mirarem de ser-hi per trobar-nos i compartir cinema jove. Seguirem atents la cita.

Filmin en català

filmin-cat

Ja sabeu que nosaltres sempre hem defensat el model AlbaTexas de pel·lícules en versió original subtitulades en valencià. Per això considerem que estem d’enhorabona amb el pas que fa Filmin, plataforma pionera en la difusió de cinema per internet. Pas a més que ens referma en la idea de que les dinàmiques de mercat capten i responen amb més clarividència i flexibilitat front determinades situacions que des d’instàncies polítiques es miren de manera molt més obtusa. La imatge que acompanya l’apunt i que és capçalera de la plataforma resulta eloquent.

Fundada per gent vinculada amb el cinema, Filmin ha estat capaç de competir amb les grans empreses del sector, gràcies a una acurada selecció de títols i de fer valer el seu paper de curador i recomanador. I acaba de fer un gran pas endavant inaugurant Filmin.cat, la primera plataforma de cinema que permet d’accedir a un gran banc de dades de films subtitulats o doblats al català. Per raons de drets de distribució, ara com ara s’hi pot accedir només des de l’estat espanyol, no de la resta del món, però els responsables volen fer possible l’anomenada portabilitat. Això voldria dir que qualsevol subscriptor de Filmin podria veure cinema en català a qualsevol indret del món.

Al programa L’internauta el director de Vilaweb Vicent Partal n’ha parlat amb Juan Carlos Tous, el fundador de l’empresa, que també n’ha explicat els orígens i la història. Ací teniu l’enllaç per accedir a l’entrevista que és d’on hem estret la informació per l’apunt.

Robert Frank: cas d’estudi

robert-frank

‘Hi ha una cosa que cada fotografia ha de tenir: la humanitat del moment’. Aquesta no és una frase nostra sinó del fotògraf Robert Frank (Suïssa, 1924) al qual l’IVAM dirigeix la mirada en un nou i suggerent Cas d’Estudi (agrïm molt com va redreçant-se açò, la mirada de l’IVAM). Ells expliquen que la producció de Robert Frank és un treball de recerca continu que ens porta cap a una acumulació d’estratègies que juguen amb la imatge. Un procés en el qual intervenen elements externs com ara el so, el llenguatge o altres imatges que s’uneixen a la imatge per donar resposta a les motivacions i necessitats de l’artista. L’experimentació, sense la seguretat d’un objectiu determinat, ha marcat una producció amb un caràcter fluid i molt personal, les seues fotos no obeeixen a un pla ja traçat, mai estan compostes per anticipat.

Les obres seleccionades per a aquesta exposició de Cas d’Estudi pertanyents a la Col·lecció de l’IVAM, permeten traçar un recorregut pel treball de Robert Frank (dalt fotografiat per Fred Stein el 1954) a través de diversos temes clau en la seua producció artística, com són el treball sobre la imatge, l’autorepresentació, la seqüenciació o la visibilització de l’altre. El seu treball és un procés intern transferit a elements matèrics externs, com fotografies, llibres o pel·lícules que mostren la seua bellesa alternativa. La selecció de peces mostra aquesta mirada múltiple i oberta de l’artista cap als diferents suports sobre els quals ha treballat al llarg de tota la seua carrera i que l’han convertit en un dels màxims referents artístics del segle XX. I dues seran les propotes que ens permetran aprofundir en el personatge i la seua obra:

Conversa entre la comissària Sandra Moros i Carlos Cuéllar | 15 · juny _ 19.30 h.
Recorregut per l’exposició amb Sandra Moros (comissària) | 16 · juny _ 19.30 h.

Mostra la ploma

mostra-la-plaoma-17

No s’ignora que la indústria cinematogràfica que domina les sales comercials i els blockbusters n’és l’encarregada de trasnmetre i perpetuar models dominants i estereotipus en l’imaginari d’àmbits com els rols de gènere, l’ús de la violència o les estructures socials… Per açò mateix resulta tan enriquidor la celebració de festivals que ens aporten una mirada diferent sobre realitats i fenòmens cada vegada més visibles però encara prou velats en les representacions pantalla d’accés majoritari. A nosaltres ens agrada més pensar que hi ha un cinema i que aquest no és gay o heterosexual. Allò desitjable seria la no tematització de qüestions com la que ens ocupa hui perquè s’ha aconseguit la inclusió en les representacions amb plena normalitat i sensibilitat. Però mentres, certàmens com aquest ens ajuden a anar enderrocant prejudicis i poder pensar millor la diferència com a element enriquidor.

Mostra La Ploma · Festival internacional de cinema i cultura per la diversitat sexual, de gènere i familiar és un festival organitzat per Lambda, col·lectiu de lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals, com a complement cultural a la celebració de l’Orgull LGTB 2017 de València. El festival ens convida a tots a participar i gaudir de diferents exposicions d’arts plàstiques, trobades literàries i, sobretot, una nodrida selecció de les millors pel·lícules recents que mostren i sovint celebren la diversitat d’orientacions, models de família i identitats. Un total de 30 obres cinematogràques (repartides entre les tres seccions oficials, a concurs, i la secció paral·lela Panorama), que es podran gaudir en les dues seus principals del festival, les sales de La Filmoteca i Aragó Cinema, entre els dies 2 i 13 de juny.

A més el festival comptarà amb una secció especial, Mostra La Ploma als Pobles, que recorrerà un bon nombre de municipis valencians, en els quals es projectarà una selecció de curtmetratges com a punt de partida per a debatre sobre l’actualitat LGTBI.

Això no és un tutorial

D’entre allò que més ens satisfà com a plataforma, hi és publicar treballs audiovisuals realitzats a escoles i instituts com en l’apunt anterior. I encara més si són els responsables que es posen en contacte amb nosaltres per compartir el seu treball, com és el cas que ens ocupa hui. A Jaume Martín el vàrem conéixer en la darrera edició del Mirem i fem cinema en el marc de la MICE i de seguida ens va transmetre el seu entusiasme per l’audiovisual com a eina pedagògica. Ara ens fa arribar l’enllaç al darrer treball i unes línies explicatives senzilles però que encoratgen.

Els alumnes de 6è de primària de l’escola Sant Josep Oriol fan un tutorial de llenguatge cinematogràfic deixant clar i català que No és un tutorial a l’ús. Es tracta de contraposar l’actitud dels típic Tutorials amb la comunicació senzilla i serena de coneixements sobre cinema. Això enfronta els alumnes a explicar, de forma clara i entenidora, parts tècniques del cinema així com la seva intencionalitat de transmissió de missatges

En primera persona Jaume ens conta: ‘A la nostra petita escola, els alumnes de 6è cada any fan un projecte que és l’elaboració d’una pel·lícula com ja ho fan moltes- però no suficients- escoles de Catalunya, País Valencià i les Illes. Aquest any el tema ha estat el llenguatge cinematogràfic. Sóc un convençut de la utilitat del cinema com eina competencial i de gran vàlua a l’escola. També crec necessària l’alfabetització responsable i crítica dels nostres nens i nenes en el llenguatge audiovisual. N’estic tan orgullòs de la feina tant de guió com actoral dels meus alumnes que no puc estar-me de voler-ho compartir’.

Memorabilis

Just quan havíem représ la publicació d’apunts, una errada en el servidor ens ha deixat fins ara sense possiblitat de continuar. Així que publicarem alguns apunts que ja haurien d’haver eixit i, tot i que perdran el valor d’actualitat més immediata pensem que paga la pena compartir-los per l’interés que ens ha suscitat. Sense dubte aquest és el cas de Memorabilis.

El Museu Valencià d’Etnologia, dependent de l’Àrea de Cultura de la Diputació de València, i l’Associació de Veïns Amics de la Malva, amb la col·laboració de la direcció i Departament d’Història de l’IES Isabel de Villena, varen presentar aquest dijous passat el projecte #MemorabilisMalva-rosa. Es tracta d’una iniciativa cultural i educativa de l’Equip 351 centrada en el repensament del passat més recent d’aquest barri marítim de la ciutat de València. #MemorabilisMalva-rosa planteja la recuperació de la memòria viva del barri de la Malva-rosa a través del treball realitzat pels alumnes d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat de l’IES Isabel de Villena, amb la clara intenció de comprometre i implicar als seus veïns i veïnes, a més dels agents socials en la dinamització del barri i la creació d’un relat sobre la història del mateix.

Després d’adquirir determinats coneixements envers la importància de la memòria oral en la recuperació del relat històric del barri, els alumnes d’aquest centre educatiu han realitzat tota una sèrie d’entrevistes a persones majors del barri, les quals han compartit el seu passat recent i les seues experiències en aquesta demarcació. Unes intervencions que han quedat registrades per part dels alumnes fent servir el telèfon mòbil. Posteriorment, els audiovisuals han estat allotjats a un canal de Youtube, pel que els materials resulten de domini públic. A més, amb aquests vídeos s’ha produït un documental, el qual es va presentar en l’acte de dijous 1 de juny a l’IES Isabel de Villena. En el projecte #MemorabilisMalva-rosa han participat 61 alumnes d’ESO i Batxillerat de l’IES Isabel de Villena, els quals han estat instruïts per quatre professors del centre per a la realització d’un total de 13 entrevistes. I si voleu ampliar enara un poc més la informació podeu anar al següent enllaç.