Parlar de porno amb xiquets i joves

porno

El contingut d’aquest apunt feia temps que ens rondinava. En converses amb companys docents havíem posat en comú que el visionat de porno per part de l’alumnat de diverses edats era un tema que no teníem resolt inclús podia quedar latent, silenciat. És ara que hem conegut aquesta proposta que valorem no cal pensar molt com explicar-ho perquè precisament ells se n’encarreguen amb molta idea.

Cada dia és més difícil tenir control sobre allò que els xiquets i els joves veuen a Internet. Estan exposats a representacions visuals del sexe des d’edats molt primerenques. I la resposta no es troba en la prohibició o la vergonya, sinó en l’educació i el diàleg. Amb la voluntat de donar una mica de llum sobre el debat de la pornografia en línia, a The Porn Conversation advoquen per uns joves ben informats, perquè siguen capaços i estiguen preparats per prendre decisions motivades pel coneixement, i no per la por. Un terç (!) de tot el tràfic a Internet és porno, així que és molt probable que els fills se’l troben mentres naveguen. S’estima que a partir dels 9 anys els nens es troben accidentalment amb contingut adult. Els xiquets i adolescents busquen pornografia quan senten curiositat sobre el sexe, els ‘tubes’ de porno gratuït en línia només estan a un clic de distància i disortadament el porno esdevé en moltes ocasions l’educació sexual actual.

Erika Lust i Pablo Dobner són un matrimoni que resideix a Barcelona amb dues filles de 6 i 9 anys. El 2005 van fundar una productora de cinema per innovar en el anquilosat món del porno i crear una alternativa basada en una visió positiva de la sexualitat i que pren en consideració a la dona. Els preocupava que les dones i les parelles no poguessen trobar un cinema adult ètic, així que van decidir fer-ho ells mateixos. Actualment, són els propietaris d’una reeixida companyia, i Erika Lust Films suposa l’avantguarda d’un cinema eròtic intel·ligent, femení i feminista. A més a The Porn Conversation posen a l’abast de pares, professors, educadors, eines educacionals i recursos per tenir la conversa tant a casa com en el context d’una acció tutorial. No deixeu de fer un tomb per la web.

Educació Mediàtica per a una societat crítica

jornades-aulamedia-17-a

Amb el títol Educació Mediàtica per a una societat crítica, AulaMèdia organitza del 3 al 6 de juliol de 2017, les onzenes Jornades d’Educació en Comunicació. Com cada any al finalitzar el curs, des d’AulaMèdia obrin un espai de reflexió i debat sobre com implementar l’Educació en Comunicació a les aules. Unes Jornades per l’intercanvi d’experiències de producció audiovisual i també per la reflexió sobre els continguts dels mitjans audiovisuals i la seua anàlisi. Un debat que, en aquesta ocasió, es vol que es centre sobre com l’Educació Mediàtica pot ser una eina per aconseguir un alumnat i una societat més crítica.

Com en les altres edicions, les persones inscrites a les Jornades d’Educació en Comunicació se’ls lliurarà diferents materials audiovisuals realitzats per AulaMèdia i la productora Kineina.

Dates: del 3 al 6 de juliol de 2017
Lloc: Sala d’Actes. Edifici Vagó. Recinte Escola Industrial
Horari: de 9.00 h a 14.00 h
Hores certificades: 20 hores
Matrícula:
· Matrícula reduïda: 40 € (per pagaments realitzats abans del 31 de maig)
· Matrícula: 50 € (per pagament realitzats a partir de l’1 de juny)
· Matrícula especial: 20 € (per a “protectors” i “protectores” d’AulaMèdia)
Material: es lliuraran a les persones inscrites 4 DVDs (material)

Si voleu rebre més informació de les Jornades empleneu aquest formulari: http://wp.me/P1sRBp-50

Presentació de (Tot) el que encara no saps de les marques

presentacio-marques

Tot just d’ací una setmana, el diemcres 29 a les 19.00 h., tindrà lloc la presentació de la darrera publicació de la nostra companya Pilar Alfonso (Tot) el que encara no saps de les marques. Nosaltres ja vàrem publicar en el seu moment la ressenya del també company d’unentretants Natxo Moral. I seran tots dos precisament, Pilar i Natxo, qui intervindran en l’acte que organitza unentretants junt a la llibreria FanSet i Onada edicions, encarregada de l’edició. Ja sabeu doncs que compteu amb una setmana per organitzar l’agenda i no faltar a la cita amb una obra imprescindble si volem fer conscient al nostre alumnat de què significa el relat de les marques i com aquest es suma als diferents dispositius de poder que acaben per operar en la construcció de la nostra subjectivitat. El lloc, a la llibreria FanSet del Centre Octubre (c/ San Ferran, 12, València).

Cinema per venir, 5a edició

no-res

Cine por venir sorgeix fa cinc anys amb l’objectiu d’activar una comunitat d’agents, individuals i col·lectius, al voltant del cinema contemporani i la seua relació amb els processos socials. Cine por venir proposa en 2017 ser una versió processual de si mateix, amb unes jornades el focus de les quals està posat en Autories, col·lectius, comunitats i processos fílmics.

Es planteja per a aquestes jornades dos programes de projeccions: el primer al voltant de Col·lectius, comunitats i processos fílmics i el segon sobre L’altre en nosaltres. Autors contemporanis front de l’alteritat, a més de debats col·lectius i tallers de cineastes en relació a aquests dos eixos temàtics. En 2017 s’acompanya també un procés fílmic dinamitzat per Rubén Marín a un barri de València (Orriols) el resultat del qual serà projectat durant les jornades.

IMATGE
Programa 1: Col·lectius, comunitats i processos fílmics. De la mà de cineastes que treballen en projectes col·lectius, ens aproximem aquí a formes possibles d’inserció en comunitats a través de processos fílmics que transformen la pròpia noció d’autoria.

Del 25 de març al 6 de maig a l’IVAM

_ Dissabte, 25 de març 18:30 h. Saló d’Actes
Projecció de la pel·lícula [NO-RES] (2012), de Xavier Artigas
Contextualitza: Xavier Artigas i Pau Berga de Cine por venir.

_ Dissabte, 1 d’abril 18:30 h. Saló d’Actes
Projecció de les pel·lícules Agosto sin ti (2015), Gure Hormek (Les nostres parets) (2016), La chica de la luz (2016), de María Elorza i Maider Fernández Iriarte (Las Chicas de Pasaik) i Irudi mintzatuen hiztegi poetikoa (2013), codirigida  per Las chicas del Pasaik i Aitor Gametxo.
Contextualitzen: Maider Fernández Iriarte i Sonia Martínez de Cine por venir.

_ Dissabte, 8 d’abril 18:30 h. Saló d’Actes
Projecció de les pel·lícules Puta Mina, Proyecto Teleclub i La Rara Troupe (peces en procés), de Chus Domínguez (Laav_)
Contextualitzen: Chus Domínguez i Miguel Ángel Baixauli de Cine por venir

_ Domingo, 9 d’abril 18:30 h. IVAMlab
Trobada amb el Director Chus Domínguez i Belén Solá, Directora del Departament d’Educació i Acció Cultural del MUSAC.
Trobada entorn les diferents posicions sobre comunitats, col·lectius i processos fílmics.
Contextualitza: Miguel Ángel Baixauli de Cine por venir

_ Dissabte, 6 de maig 18:30 h. Saló d’Actes
Projecció de la pel·lícula Proceso Orriols Convive (2017) de Rubén Marín i Cine por venir.
Contextualitzen: Rubén Marín i Pau Berga de Cine por venir.

_ Dijous, 8 de juny 16:30-20:30 h. IVAMlab
Taller /Trobada amb el Director Andrés Duque
Andrés Duque parlarà del cicle recentment projectat en la Filmoteca, El otro en nosotros, a partir de la seua experiència filmant al pianista rus Oleg Karavaichuk, protagonista d’Oleg y las raras artes. Tractarà, a partir d’aquest procés, sobre les eines del cinema documental de creació per a dialogar i confluir amb l’art i amb l’alteritat. Ens imaginem una sessió que partisca d’Oleg i derive en el retrat, en la relació i diàlegs entre arts, en les escoltes, els ritmes, el intempestiu, i clar en les funcions de l’art?
Inscripcions: 10 € públic general. Gratuït per a Amics de l’IVAM
Inscripcions a través de: actividades@ivam.es
Contextualitza: Sonia Martínez de Cine por venir.

Programa 2: L’altre en nosaltres. Autors contemporanis enfront de la alteritat.
Del 17 de maig al 7 de juny a Las Naves i La Filmoteca
Projeccions de Chantal Akerman, Pilar Monsell, Oliver Laxe, Juanjo Giménez i Andrés Duque. Amb la presència de Pilar Monsell, Juanjo Giménez i Andrés Duque.
En un temps en què als conflictes identitaris, civilitzatoris i racials tornen a emergir amb renovada força, es proposa un mini-cicle de pel·lícules que aborden la mirada a l’altre i als altres com una forma de trobar-los en nosaltres mateixos.

ACCIÓ
Tallers dinamitzats per autors amb unes mirades i pràctiques diverses i complementàries

_ 10 i 11 d’abril. Las Naves, de 16.30 a 20.30h.
Estrategias colectivas de autorepresentación. Retomando el cin com un arte compartido, per Chus Domínguez.

_ 18 i 19 de maig. Las Naves, de 16.30 a 19.30h
Archivo polimorfo, per Pilar Monsell

_ 8 de juny. IVAM, de 16.30 a 20.30h
Un encuentro raro amb Andrés Duque

PARAULA
Trobades amb un format híbrid entre debat i taula de treball. Es realitzaran diferents convocatòries, la primera el 9 d’abril a l’IVAM dinamitzada per Belén Sola i Chus Domínguez al voltant de ‘comunitats, col·lectius i processos fílmics’.

A partir del primer bloc de projeccions i activitats s’articularà, atenent als processos, persones i comunitats convocades, el contingut de les següents sessions sota el marc conceptual de Públics per venir II. Aquestes trobades es desenvoluparan a La Posta i Las Naves.

El planeta del futur

ice-sheet

De nou una proposta que pot engrescar l’alumnat de diferents etapes a treballar amb audiovisual un tema gens lleuger però que ens afecta a tots. Després de la fi del món és l’exposició sobre el canvi climàtic que el CCCB inaugurarà la tardor del 2017. L’exposició planteja que després de dos segles d’intervenció radical de l’home sobre els sistemes naturals de la Terra –era geològica coneguda com a Antropocè- s’avé la fi de la nostra civilització tal com l’hem coneguda. El segle XXI ens té reservat el repte col·lectiu més gran de la història de la humanitat: una economia sense emissions. Tal desafiament no només suposa renunciar als combustibles fòssils – font de desenvolupament i riquesa més important de la història de la humanitat – sinó repensar el model productiu i el ‘modus vivendi’ dels darrers dos-cents anys.

És per això que el CCCB Educació fa una crida a les escoles animant-les a presentar un curt d’animació de nom El planeta del futur on es reflexione sobre com serà el món de la segona meitat del segle XXI. Es tracta d’un exercici d’imaginació en què caldrà repensar temes tan complexos i rellevants com la cadena alimentària, el disseny de les ciutats i les llars, el transport, la natalitat i la noció del progrés que, fins a dia d’avui, ha estat vinculada a la idea de creixement.

Qui pot participar?
Hi poden participar grups d’estudiants de Primària, Secundària o Batxillerat amb un professor o docent responsable.
Els vídeos han d’anar signats amb el nom de l’escola, el nivell/curs escolar, els noms dels alumnes i del docent.

Quan i on?
Hi ha dos períodes de presentació dels vídeos:
_ Primera convocatòria:  finalitzarà el dia  20 de febrer de 2017. Els curtmetratges  seran susceptibles d’exposar-se en un acte de Kosmopolis i en un acte de l’exposició Després de la fi del món.
_ Segona convocatòria: finalitzarà el 20 de juny de 2017. Els curtmetratges seleccionats es podran veure en un acte de l’exposició Després de la fi del món.

Els vídeos es poden enviar per Wetransfer a: seducatiu@cccb.org. En el correu s’ha d’especificar:

Nom de l’escola o institut
Títol del curtmetratge
Contacte del professor/a (email)

Com han de ser els vídeos?
Durada: han de ser peces audiovisuals d’una durada màxima de 2 minuts (si la durada és més llarga no es garanteix la seua projecció el dia de la mostra).
Contingut: entorn als temes que planteja l’exposició Després de la fi del món.
Tècniques i format del vídeo:  per realitzar els vídeos es poden utilitzar les  tècniques de cinema experimental que trobareu recollides a l’apartat de documentació del següent enllaç amb el nom  Xcèntric. El cinema del CCCB. Entre altres, es menciona la tècnica del Stop-motion a través de la pixalació o el cut out i el found footage.

Què passa amb els vídeos?
Tots els vídeos rebuts són susceptibles d’integrar-se dins el web CCCB Educació, web Xcèntric, arxiu CCCB, web CCCB, Vimeo i comunicacions públiques de projectes CCCB. Els vídeos presentats a la convocatòria del 20 de febrer seran projectats en un acte públic de Kosmopolis. Els vídeos presentats a la convocatòria de juny, juntament amb els presentats a la convocatòria de febrer, passaran un procés de selecció i els finalistes s’exposaran en un acte de l’exposició Després de la fi del món.  S’avisarà a totes les escoles participants amb suficient antelació.

Si voleu consultar recursos educatius vinculats al fenomen del canvi climàtic, no us oblideu de consultar aquesta publicació del CCCB Educació.

Save

28a eacn: el resum

Primer hi ha l’expectativa, la il·lusió, la incertesa. La preparació d’allò que es pot preparar. Després, la intensitat de l’activitat acaba per generar una extranya relació amb el temps. Així que en un tres i no res ens trobem penjant el resum. De dijous a diumenge la quotidianeïtat de 16 alumnes i dos docents muta en forma d’eacn d’hivern. L’adn de l’experiència és una cadena d’aprenentatge i diversió, treball i conviure, rigor i afecte. Les imatges són eloqüents però no ho expliquen tot. Hem pensat el selfie. Entre reflexió i acció, hem buscat el sentit del fenòmen. De selfies, els alumnes n’han fet uns quants, individuals, per parelles o en grups, des del clixé més estereotipat a l’intent per desfer-se d’artificis. Però també han retallat i apegat per un auto-retrat en format collage, han transitat més per lo analògic en contacte amb una càmera polaroid o han conversat amb Lluc Mayol sobre el fanzine com a forma de compromís cultural i polític o com reivindicació d’una intimitat cada vegada més sobreexposada. No ha faltat el microfestival de vídeocreacions a partir d’un fragment musical, ni la gravació del procés creatiu, ni moment per introduir novetats com la visita guiada a càrrec de Juanjo, l’arqueòleg municipal de Xelva. Quan els pares arrepleguen els fills els fem una mostra d’allò que han viscut i treballat. I es queden bocabadats. Però és que nosaltres també.

28a eacn

eacn_textura

De dijous a diumenge tindrà lloc una nova edició de l’eacn · escola d’activitats culturals a la naturalesa d’escolagavina i en van 28 en el seu total. És costum ja en les edicions d’hivern (en fem l’altra a l’estiu) explorar terrenys no tan convencionals de la narrativa audiovisual i plantejar propostes que ens permetesquen indagar en altres formats per, entre d’altres, pensar la relació amb la imatge mateix. És des d’ací que en aquesta ocasió volem indagar en el fenòmen selfie i elaborar una peça audiovisual que arreplegue el treball realitzat. Pensar junt a l’alumnat com introjectem narratives visuals donades, com poder eixir-nos per generar les pròpies, adonar-nos que sovint ja quasi no importa la imatge només el gest i de la sobrexposició de la intimitat sense ser-ne conscients. Farem vídeo, fotografia i collage… entre d’altres activitats i sempre enmig d’aquella convivència que busca també la possibiltat que l’alumnat es reconega en altres formes d’estar-hi i relacionar-se, amb l’aprenentatge com a leiv-motiv.

En tornar vos contarem. Fins dilluns!

Save

Save

Miniput a València

miniput-vlc-17

El Miniput torna a València. El Miniput és la Mostra de Televisió de Qualitat de Barcelona i que es celebra des de 1994. Una selecció dels programes de televisió més innovadors, provocadors, educatius i amb vocació de servei públic de l’any, projectats a la International Public Television Conference · Input. L’organització del Miniput Barcelona cedeix a l’Ivam part de la seua programació i la mostra torna a València en versió reduïda. Es seguirà la mateixa filosofia i estructura de la mostra de Barcelona: durant tot un dia es projectaran alguns dels millors programes emesos en televisions públiques d’arreu del món, i es dedicarà temps a l’anàlisi i el debat sobre la funció de la televisió pública. A més, s’inclouran al llarg de la programació una sèrie de píndoles que mostren continguts que productores d’arreu del País Valencià han fet recentment. Fragments de programes, curtmetratges i tràilers de gèneres diversos, produccions actuals d’un sector audiovisual valencià que, malgrat tot, continua treballant.

Amb la projecció d’una programació internacional i de continguts locals, com a punt de partida propositiu, es vol contribuir al debat sobre la nova televisió pública valenciana. La mostra es celebrarà al saló d’actes de l’Ivam, des de les 11 fins a les 19:30, el dissabte 11 de març, amb accés gratuït. València serà, de nou, l’escenari de mostra, debat, i trobada de persones interessades en la televisió pública de qualitat d’arreu del món. En l’organització de la mostra a València col·laboren Barret Cooperativa Valenciana i el departament de Ta. dels Llenguatges i CC. de la Comunicació de la UV, amb la col·laboració d’Avant · Associació valenciana d’empreses de producció audiovisual i productors independents.

Compartir el cinema

compartir-el-cinema

Molt lligat a la qüestió de la formació dels mestres, portem hui una proposta molt suggerent i de segur que de qualitat doncs ve organitzada per un col·lectiu referent per nosaltres com és A Bao A QuCinema en curs. Es tracta de la jornada Compartir el cinema en la qual es proposa reflexionar sobre la creació cinematogràfica des de l’interior, per endinsar-se en els processos, els diàlegs, els materials, els referents que hi ha darrere les pel·lícules. Obrirà la jornada Alain Bergala amb una conferència sobre filiacions cinematogràfiques en què ens descobrirà com d’importants han estat per alguns cineastes les pel·lícules que admiren, com impulsen la seua creació, com ressonen en les seues pel·lícules. A continuació algunes parelles de treball compartiran els seus processos de creació a partir de seqüències dels seus films i materials de treball: Mar Coll i Valentina Viso parlaran de la construcció del guió; Fernando Franco i Miguel Ángel Rebollo mostraran el procés de la concepció visual dels films (colors, espais, objectes…); Jonás Trueba i Francesco Carril  parlaran del treball de l’actor, el text i el personatge.

De vesprada, es veurà com algunes d’aquestes qüestions de la creació cinematogràfica es traslladen a l’àmbit pedagògic de la mà de Cinema en curs. Es reflexionarà sobre descobertes, desitjos i transformacions. Començarà amb una conferència d’Eulàlia Bosch i a continuació es farà conversa amb alumnes, docents i cineastes sobre Cinema en curs i sobre com la creació cinematogràfica esdevé motor d’aprenentatge i creixement, de confiança i obertura, de compromís amb el món i amb els altres.

Es pot descarregar el programa de la jornada. Places limitades a l’aforament de l’Auditori del CCCB. Inscripcions fins el 13 de març a:
http://bit.ly/inscripcions_compartirelcinema_2017

Cinema per bastir la igualtat

sufragistes

Sota el títol Bastim la igualtat, Escola Valenciana ha encetat la col·lecció Coeduquem, una iniciativa que recollirà produccions audiovisuals amb un marcat caràcter social per sensibilitzar la ciutadania sobre les relacions humanes en condicions d’explotació i la lluita per assolir drets i llibertats. Amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de les Dones, ens conviden a la projecció de la pel·lícula Sufragistes, que tindrà lloc hui dilluns 6 de març a les 19.30 hores a l’Aragó Cinema (Avinguda del Port, 1, València). La iniciativa està organitzada per la CAPPEPV – Coordinadora d’Alumnes, Professorat, Pares i Mares per l’Ensenyament Públic en Valèncià, la Coordinadora pel Valencià Horta Nord i el Guaix – Coordinadora pel Valencià de l’Horta Sud. Escola Valenciana proposa als ajuntaments i als instituts incloure en els actes culturals de commemoració del Dia de les Dones la projecció de Sufragistes, (Sarah Gavron, 2015), a fi de rememorar la lluita de les dones per aconseguir el dret a vot en la Gran Bretanya de 1914. A més s’ofereix una guia didàctica per treballar a l’aula la importància d’aquest moment històric.

Per tal d’assistir cal que envieu un correu a cinema@fev.org

Next Page →