Mirem i fem cinema

mirem-i-fem-17-a

Si la producció de subjectivitat és un component fort de la socialització, evidentment ha sigut regulada al llarg de la història pels centres de poder que defineixen el tipus d’inidividu necessari per conservar el sistema i conservar-se a si mateix.

Silvia Bleichmar

Per què fem cinema a les escoles i instituts? Mirem i fem cinema · espai de trobada al voltant de l’educació audiovisual.

Sambori-Mice: tres produccions de l’IES La Sènia

sambori_mice_17

Per una d’aquelles el mail de la companya Glòria Llàcer de l’IES La Sènia de Paiporta havia anat a parar literalment a la brossa. Ara recuperat, ens serveix per tancar les presentacions rebudes als Premis Audiovisuals Sambori-Mice d’aquesta 5a MICE. Gràcies a tots i totes que heu participat de la proposta.

València per a les amigues

A partir d’una activitat interdisciplinar. El departament de valencià i el de geografia i història vam decidir visitar el casc històric de la ciutat de València. Vam passejar pels carrers medievals de la nostra ciutat i hem observat in situ com han anat superposant-se les diferents civilitzacions: la romana, l’àrab i la cristiana.
Ens convertírem en turistes, férem fotos i després a classe un poc més de recerca per completar el projecte.

Els alumnes duien un plànol i unes  “preguntes-guia orientativa” (que es poden descarregar a  http://somlasenia.blogspot.com.es/search/label/1r%20BATXILLERAT) i al llarg de la passejada la professora Ester Montañana els feia indicacions i afegia informació. Cada grup d’alumnes va optar per fer un treball en diferents formats i enfocaments. Maria Escrich, Marta Hernando i Carla Molero van realitzar el documental València per a les amigues on fan un recorregut pel casc antic de  la ciutat de València partint de l’argument on una amiga explica a les altres quasi com una guia turística tot el que van veient. Aquest documental el van realitzar en el segon trimestre del curs 2015-2016.

L’edat mitjana i la poesia trobadoresca

L’Edat Mitjana, la literatura medieval poden ser poc atractives per als adolescents a priori i contar-los-ho pot ser un avorriment per tant el plantejament va ser: que ho investiguen! Aleshores l’alumnat de 1r de batxillerat del curs 2015-2016 es va posar a treballar, això sí, va ser necessari l’ús de l’aula d’informàtica i el projecte  es va dividir en quatre fases prèvies d’investigació:

- Estudiar alguns conceptes bàsics en els llibres de text com una introducció a la romanització, L’Edat Mitjana, el 9 d’octubre, la figura de Jaume I…
- La romanització l’hem estudiada en la pàgina LINGUAMON, dins de l’apartat Mapes predefinits, una pàgina quemalauradament ha caigut de la xarxa.
- En els llibres de text les escriptores són tractades de manera marginal per això en el bloc de Rosa Sanchis hem treballat una webquest sobre les trobairitzs.
- Finalment els alumnes han vist un video La crisis de Siria bien contada en 10 minutos y 15 mapas.És un vídeo interessant perquè es pot observar com els conflictes de hui es remonten segles enrere i com es pot explicar la història d’una manera senzilla i creativa i que ens serviria de referent per al treball audiovisual.

Després de fer molts esquemes i molts mapes el resultat és el documental, L’Edat mitjana i la poesia trobadoresca, un viatge històric i literari a aquesta època on les alumnes Rosa Collado, Maria Escrich, Ana Domingo i Rosa Segarra reivindiquen la importància de les trobairitzs unes dames lletrades i cultes de l’època medieval que al contrari que els seus coetanis varons van escriure un tipus de poesia menys convencional i molt més agosarada a l’hora de tractar el tema amorós.

Tal i com em reconeix l’alumnat han aprés i s’han divertit bona cosa. La idea inicial era penjar els vídeos al nostre bloc http://somlasenia.blogspot.com.es/search/label/1r%20BATXILLERAT per compartir-los però aquest curs quan ens va arribar la convocatòria dels Sambori MicE 2017 ens va semblar interessant poder compartir aquesta producció audiovisual.

Eiximenis, una història real

El currículum de tercer d’ESO inclou l’estudi dels principals escriptors medievals del nostre Segle d’Or de la Literatura. El documental Eiximenis, una història real realitzat pels alumnes Raul Caballero, Blanca Mallen, Quique Rubio, Raquel Tomás, Paula Zamora es va realitzar durant el curs 2015-2016 mentre cursaven 3r d’ESO.

Aquesta producció que emulant el gènere documental sorprén tant pel seu contingut com per l’ús simultani de diferents aplicacions informàtiques. El guió desenvolupa aspectes com l’obra d’ Eiximenis, la seua trajectòria vital i una contextualització històrica que contempla fets tan importants com el Cisma d’Occident o el Compromís de Casp. Ens expliquen què és l’Humanisme i a més s’inclou la narració d’alguns dels contes d’Eiximenis. Un treball que ha suposat unes fases prèvies de documentació i selecció de continguts a més de la recerca del material gràfic i la tria de la música.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Alba Texas, immensa alegria

ventura-pons

Sembla mentida però fa ja quasi set anys que ens féiem ressó del tancament dels cinemes Albatros a València. Si en aquell moment vàrem qualificar de trist impacte la notícia, hui no podem dir menys que immensa alegria sobre la seua reobertura amb el nom d’AlbaTexas. I a més perquè el model de projecció i difusió aquell que a nosaltres sempre ens ha semblat el més idoni, versió original i subtitulat en valencià.

L’èxit dels cinemes Texas a Barcelona ha engrescat Ventura Pons que ha decidit portar la fórmula a València. La inauguració, anunciada ja com a festa grossa, tindrà lloc el proper 3 de març. ‘Els Albatros eren uns cinemes molt estimats i els AlbaTexas són molt esperats. I ho farem tot en valencià”, afirma el cineasta, que està immers en la recta final de les obres. ‘Hem reduït l’aforament un centenar de butaques, i ens hem quedat en gairebé 500 –afegeix–, perquè la gent puga veure les pel·lícules amb comoditat i hem instal·lat un nou sistema de projecció digital’.

Com les sales barcelonines, els AlbaTexas presentaran pel·lícules estrenades unes setmanes abans a un preu econòmic, 3 euros. ‘El Texas va de nassos, el projecte funciona molt bé. Vam obrir el setembre de 2014 i en menys d’un any la revista Europa Cinemas ja ens van premiar com el millor cinema de l’estat. La gent ve perquè l’hem fidelitzat’, subratlla el cineasta. Els cinemes s’inauguraran amb Sabates grosses, del mateix Pons. ‘És la més valenciana de les que he fet’ diu el director.

Com es poden fer fotos amb una llauna?

fotolateras-vaixell

No és la primera vegada que portem el treball tan suggerent en temps que corren de les fotolateras. El motiu d’ara és que ofereixen un nou taller a la UJI de Castelló on a més de conéixer la tècnica, es poroposa anar més enllà per pensar junts a partir d’una altra manera de veure i acostar-se a l’objecte. Aprendre a fer fotos dins d’una llauna tornant al principi de la fotografia. Es tracta d’una visió general del fenomen de la formació de la imatge dins d’una cambra fosca, la seua història i desenvolupament i una part pràctica en què construirem la pròpia càmera estenopeica a partir d’una llauna metàl·lica i mitjançant exercicis i dinàmiques s’arribarà a dominar aquesta tècnica fotogràfica

Els objectius del taller són:

Conèixer el fenomen de la formació de la imatge dins d’una llauna.
Entendre el desenvolupament tecnològic que desemboca en la tecnologia actual.
Recorregut a través de la història.
Assaborir el pas del temps a través d’exposicions llargues en contraposició a la immediatesa del tret fotogràfic.
Treballar el moment previ a la foto: estudiar l’enquadrament.
Transmetre el valor de la ‘peça única’.
Tornar a la tècnica del revelatge fotogràfic amb químics.
Reciclatge de productes: donar importància a l’ús d’una llauna com a càmera de fotos.

I si voleu conéixer amb més detall les dates, el programa i com fer la inscripció aneu al següent enllaç.

Vídeopèsols

Aquest certamen audiovisual està emmarcat en la 23a Pesolada a Caldes d’Estrac , amb la qual es convoca a creadors i creadores perquè realitzen obres en vídeo que tinguen com a element comú el pèsol i, al mateix temps, s’inspiren en la població i l’entorn de Caldes d’Estrac. Des de l’Àrea de Turisme de l’Ajuntament es vol continuar potenciant la visibilitat de la Pesolada , fer poble i donar-lo a conèixer, i promoure la interrelació de la gastronomia amb la creativitat audiovisual.

El concurs no està delimitat a cap àmbit territorial i, atenció, estableix una categoria per als joves talents, creadors i creadores de l’audiovisual, d’edats compreses entre els 14 als 17 anys, totes dues incloses, Premi Jove Pèsol de la floreta amb un regal valorat en 150 €. També hi ha la categoria general per creadors a partir de 18 anys, Premi General Pesolada, amb 750 € de premi i un premi del públic on no podran ser gaurdonades les obres guanyadores de les dues categories anteriors. Això sí, si voleu participar haureu d’afanyar perquè el termini de presentació finalitza el 21 de febrer de 2017.

De nou doncs la possibilitat de treballar sota un encàrreg determinat pot esdevindre una proposta suggerent per incoporar-lo al treball amb l’alumnat. O no penseu que els pèsols poden donar joc?

https://videopesols.cat/

Spot mice 2017

Febrer és Mice. I Mice és celebar el cinema per a xiquets i joves, el cinema fet a escoles i instituts, o senzillament el cinema. La Mice es projecta sobre el món amb un marc ben proper d’encontres, xarrades, projeccions, tallers, intercanvi d’idees i tot allò que una organització encoratjada posa al nostre abast. I per arrancar el mes, ací teniu l’spot d’enguany que és una invitació a sumar-nos-hi: no vos la podeu perdre!

http://www.micevalencia.com/