Sambori-Mice: A les teues mans

sambroi_mice_16

A les teues mans

Tot va començar a inicis de setembre. La meua companya Maria José em va vindre un dia a buscar per dir-me que havia fet una lletra per a una cançó, que seria la cançó del col·le i que jo, que sóc músic aficionat, podria fer-li una música.
 Després d’uns dies donant-li voltes, una nit la melodia em va vindre a buscar. Em despertí a les 3 del matí amb la música al cap. Em vaig alçar i comencí a gravar-la.
 Després de tindre la cançó acabada, un dia ens arribà la proposta de Sambori-Mice. Maria José em va dir que hauríem de fer un curtmetratge on apareguera la cançó. Donàrem voltes a la idea i imaginàrem la història. Ho comentarem amb les companyes i l’equip directiu i finalment decidírem posar-ho en marxa.
 A la fi ha sigut una experiència meravellosa. Recorde el dia en què gravàrem l’escena del concert, a l’auditori de L’Eliana. Allà estàvem tots i totes, xiquets i mestres, cantant la nostra cançó, feliços, fent allò junts. Érem una escola unida i érem una gran escola. Sols per aquell moment tot valgué la pena.

Fer aquest curt ens ha ajudat a ser millors i a voler-nos més.
 Sé que el que importa no és guanyar, però no puc evitar imaginar als xiquets i xiquetes que posaren tanta il·lusió fent el vídeo, pujant a rebre el premi. Per a mi s’ho mereixen.
 Sóu els millors! Hem volgut que els/les alumnes que participaren en el curt us comenten ells mateixos les seues experiències durant el procés de producció:



“Hem va agradar moltíssim perquè anàrem a l’auditori i vam participar tots i totes. Va ser una experiència inoblidable” (Sergio, Marina, Marta i Álvaro)
“Aquesta experiència va ser molt bonica i el moment que més em va agradar va ser quan em posaren el micròfon de solapa i vaig veure els micros d’ambient amb les pèrtigues dalt meu. Va ser emocionant perquè era la primera vegada que actuava amb càmeres davant. Espere repetir-ho.” (Paula)
“Va ser impressionant cantar davant de tots els i les alumnes de l’escola. Estar amb els meus companys en l’escenari cantant i tocant els instruments va ser emocionant. Eixe va ser el meu moment preferit.” (Mari Carmen)
“Com va ser la primera vegada que actuava davant les càmeres estava molt nerviós, però ho vaig passar també molt bé” (Baltasar)

“Em va agradar molt ballar en la zona de les butaques amb els meus companys i companyes” (Sara i Carolina)
“M’ho vaig passar molt bé fent la pel·lícula” (Sandra, Adrian P, Arturo i Maria)

Gràcies a Sambori, a la MICE i a 400 colps per l’oportunitat de contar la nostra experiència.

Paco Pitarch
CEIP El Garbí | L’Eliana

La nova web de CINEscola

cinescola_nova_web

El cinema com a forma de reflexió per a la vida, com a al·licient vital i intel.lectual, com a espai d’aprenentatge, com a via per a la reflexió, com a bot salvavides… Aquesta ha estat la idea que va moure a posar dempeus el projecte de CINEscola des del 2004. Ho assenyalàvem també fa tres apunts amb motiu del nou informe de la Comissió Europea: la integració a l’aula del cinema continua com una necessitat que no pocs professors i professores s’han plantejat des de fa temps, tot i que no no compten amb els mínims recursos necessaris per al seu ús didàctic, no ja pel que fa a espais apropiats o a instruments de projecció, sinó a propostes didàctiques viables per saber com fer servir i rendibilitzar el cinema amb una finalitat educativa. Doncs bé, CINEscola, un dels grans referents en aquesta tasca pedagògica necessària, estrena web. Han depurat el disseny i la navegabilitat apostant per la senzillesa i el gust sense deixar de posar a l’abast de professors i professores un, cada cop més gran, contingent de propostes didàctiques en l’ambit de l’Educació en Comunicació en línia, en format CD i en format paper. No deixeu de capbusar-vos per la diversitat de propostes d’aquest magnífic rebost cinematogràfic.

http://cinescola.info/

Sambori-Mice: Contem contes

sambroi_mice_16

Comencem amb les presentacions dels curtmetratges que participen als premis audiovisuals Sambori-Mice. En aquest apunt ja explicàrem quina és la finalitat de la proposta. Recordeu que a la categoria Sambori-Mice (a la columna central) tindreu tant les presentacions de l’edició actual com les de l’anterior. Enguany a més comptarem, gràcies a l’organització de la Mice, amb la magnífica possibilitat de veure on-line els curtmetratges presentats. Esperem que gaudiu de les obres i de conéixer de primera ma, els processos creatius que les sustenten.

Contem Contes

Quan ens decidirem a participar en aquest repte, ens sorgiren molts dubtes. Com anàvem a fer una pel·lícula, un curt o qualsevol altre tipus de muntatge audiovisual amb els alumnes de 3 anys que no feia ni tan sols 60 dies que havien començat anar a l’escola? A més, calia trobar al projecte un sentit dins del procés d’aprenentatge i d’adaptació que en eixe moment estaven vivint d’una manera molt intensa els protagonistes d’aquest treball.

contem_contes

Fou així com va sorgir la idea de fer un muntatge en el qual els alumnes tingueren un protagonisme absolut i que anava a complir diversos objectius. Contem contes és un projecte, bàsicament, de foment de la lectura i dels contes infantils, però també s’hi han treballar altres aspectes. D’una banda, i tal i com hem comentat, l’objectiu principal era el foment de la lectura ens els infants. Dins del nostre treball d’aula, el foment lector té un paper protagonista que ara mateix es materialitza en diverses sessions de contes i animacions (en les quals també hi participen les famílies) i el descobriment de tots els llibres que tenim al racó de la lectura. D’altra banda, aquest treball anava a permetre’ns situar als més menuts en un nou plànol. Ja no només eren receptors de contes, sinó que, gràcies a la tecnologia, s’havien convertit en emissors i protagonistes de la història. Es tractava, a més, d’un treball en equip on, d’una manera o un altra, hi podien participar tots. Aquesta és la màgia dels contes, tots poden participar-hi i tot és possible!

contem_contes_02

Així doncs, el muntatge audiovisual es divideix en dues parts. En primer lloc, Contem conte recull la gravació d’un conte explicat col·lectivament per tots els alumnes i amb una xicoteta posada en escena. Aliens encara als aparells tècnics que utilitzàrem en la gravació, els nostres xicotets actors i actrius gaudiren moltíssim participant, escollint els elements de les disfresses i fent possible cada escena . En segon lloc, s’hi ha afegit també l’animació lectora del la protagonista de la història, La rateta Marieta, que vam dur a terme a l’aula amb la col·laboració de les famílies.

El resultat final és un muntatge breu i senzill que ha entusiasmat als propis protagonistes que poden veure i escoltar un conte audiovisual en el qual ell són protagonistes. Sens dubte, no serà l’última de les dramatitzacions de contes d’aquest curs. Ja estem pensant en el següent!

Marga Badal · Sandra Capsir Maiques
CEIP Severí Torres | Castelló de la Ribera

La mice 2016, quin programa!

A poc a poc la mice s’acosta. Per això s’intensifica l’arribada d’informació relativa a la mostra i les diferents iniciatives que en ella s’enmarqen. La setmana vinent començarem des de 400 colps amb la presentació dels curtmetratges que opten als Premis Sambori-Mice en les diferents categories. Pareu atenció perquè enguany hi ha novetats importants per part de l’organització. Hui vos deixem amb el més que suggerent programa d’aquesta mostra que no és més que la celebració del cinema com a proposta cultural transformadora en l’educació i en la vida.

Nou informe europeu: l’audiovisual a les escoles

showing_films

Un nou estudi de la UE, publicat per la Direcció General de Xarxes de Comunicació, Continguts i Tecnologia de la Comissió Europea, recomana la inclusió de coneixements cinematogràfics als plans d’estudi, el foment de l’establiment de regles generals per als sistemes de llicència, així com la contribució a un ús més ampli de les pel·lícules i altres continguts audiovisuals en els centres educatius d’Europa.

L’estudi es centra en els obstacles i les millors pràctiques en la projecció de pel·lícules i altres continguts audiovisuals a les escoles europees. Es divideix en tres capítols. El capítol de l’escola analitza la manera en què s’utilitzen les pel·lícules i com els coneixements cinematogràfics encaixen en els programes escolars. El capítol de la indústria explica com es posen a disposició de les escoles per la indústria del cinema. I finalment, el capítol de drets d’autor analitza el marc legal a Europa per a la projecció de pel·lícules en les escoles.

Les principals conclusions de l’estudi assenyalen que a les escoles els coneixements cinematogràfics no queden reconeguts com a objecte d’aprenentate, i més sovint la pel·lícula serveix com una il·lustració d’altres matèries. L’ensenyament dels coneixements cinematogràfics sovint depèn de la iniciativa dels professors individuals. En la indústria del cinema la concessió de llicències de les pel·lícules que es mostra a les escoles no és una prioritat per a la indústria, encara que existeixen molt bons sistemes de llicències en alguns estats membres. En la llei de drets d’autor, els estats membres de la UE han aplicat l’excepció per a la il·lustració de maneres molt diferents i hi ha una gran quantitat d’incertesa jurídica en les condicions en què les pel·lícules es poden utilitzar en el context de l’ensenyament.

L’estudi ofereix recomanacions sobre com facilitar millor l’ús de pel·lícules i altres continguts audiovisuals a les escoles europees. Les recomanacions seran utilitzades a avaluar el sistema de suport d’alfabetització del programa Cinema d’Europa Creativa MEDIA, i també s’incorporaran a les discussions sobre la reforma dels drets d’autor.

L’estudi complet és disponible ací en anglés.

D’aquelles jornades, aquest DVD

full_de_ruta

El Cefire de Torrent té el plaer de convidar-nos a la presentació del DVD que recull més de 50 curtmetratges realitzats pels centres educatius del nostre territori i que és fruit de les I Jornades Autonòmiques Audiovisuals. Expressar i comunicar a través dels mitjans audiovisuals, que es varen celebrar el juny de 2014. La proposta és presentar-ho a la comunitat educativa i fer una jornada d’intercanvi d’experiències audiovisuals amb els centres que hi han participat. En aquest acte, també es vol reconèixer la tasca del professorat implicat així com mostrar les avantatges de treballar l’audiovisual dins l’escola.

La trobada tindrà lloc el dijous 4 de febrer a les 10.00 del matí a la Sala Luis G. Berlanga. Edif. Rialto – Plaça de l’Ajuntament,17 (València). En aquest acte es lliuraran les còpies del DVDs als centres participants i per això es contarà amb un padrí excepcional com és el director de cine d’animació Pablo Llorens. Tot plegat quedarà adobat amb una interessant conferència sobre els drets intel·lectuals en les produccions escolars, i amb temps per al debat al voltant de temes de l’audiovisual que de segur seran de l’interès de tots.

Programa

09:30 – 10:00 Recepció
10:00 – 11:30 Presentació, visionat i entrega de DVD. Intercanvi d’experiències.
11:30 – 12:00 Pausa
12:00 – 13:30 Conferència: Ús adequat de la imatge i el so en les produccions audiovisuals escolares a càrrec de Javier Pinyol, tècnic del registre de la propietat intel·lectual.

Per completar la informació i inscriure-vos cliqueu següent enllaç.

Obert el plaç d’inscripció a Cinema Jove

cinema_jove_16

S’ha obert aquesta setmana el plaç per poder presentar obres a Cinema Jove i per nosaltres particularment, a la Trobada Audiovisual de Joves emmarcada dins el festival. Poden participar els grups de joves de fins a 24 anys d’edat, que residisquen a l’Estat espanyol i que pertanyen a centres educatius, d’EPA, associacions juvenils, tallers d’imatge, etc. S’estableixen tres categories:

Categoria A: fins a 12 anys (alumnes de Infantil i de Primària)
Categoria B: de 13 a 20 anys (alumnes de l‘ESO i de Batxillerat)
Categoria C: de 16 a 24 anys (alumnes de Cicles Formatius d’Imatge, d’altres centres de formació i d’ associacions juvenils)

El premi i accèsit per a cadascuna de les tres categories es composa d’un lot de material audiovisual, trofeu i diploma acreditatiu. El termini d’inscripció finalitza el 15 d’abril de 2016. Si voleu més informació consulteu a:
www.cinemajove.com

Premis audiovisuals Sambori·Mice 2016

sambroi_mice_16

Arranquem un nou any amb la vista posada en alguns esdeveniments que  són pilar del nostre treball. Alguna jornada formativa, una nova edició de l’eacn · esocla d’activitats culturals a la naturalesa d’escolagavina i ací especialment als Premis Audiovisuals Sambori·Mice. Ja hem posat en marxa de nou la secció col·laborativa amb aquesta invitació als responsables dels treballs audiovisuals que hi participen. Podreu seguir les presentacions a través de la categoria ‘sambori-mice’ de la columna central.

Benvolguts companys i companyes:

Un any més des de 400 colps i de manera coordinada amb l’organització de la MICE · Mostra Internacional de Cinema Educatiu, volem contar amb vosaltres per dinamitzar la secció dels Premis Sambori-Mice.

La iniciativa, molts de vosaltres la coneixeu, consisteix en fer una presentació a 400 colps dels vostres curtmetratges abans de la celebració de la mostra i el visionat dels mateixos. De nou l’objectiu és poder anar més enllà de la dinàmica competitiva i permetre els participants saber dels processos creatius que hi ha al darrere de les obres que realitzem. La resposta i el resultat sempre han sigut ben positius. Sovint tendim a valorar un curtmetratge escolar des de l’òptica del producte i poder saber més de les circuntàncies, el context i l’articulació del processos de creació, permet resignificar i valorar de manera més idònia allò que veiem i el treball que hi ha al darrere, tant per part del professorat com de l’alumnat que assistirà a les projeccions.

Així que de nou vos tornem a demanar la vostra col·laboració. Es tracta de que si vos ve de gust participar, ens feu arribar un text en el qual expliqueu en primera persona el treball realitzat. Podeu llançar la proposta a alumnat participant en el curt o escriure-la vosaltres mateix. En aquest enllaç podeu veure les presentacions de l’edició passada que crec que constitueixen un mosaic molt ric del cinema fet a les escoles del nostre país: http://www.escolagavina.cat/400colps/?cat=1002

La idea és començar a publicar les presentacions cap a finals de gener i fins la celebració de la MICE. Podeu acompanyar el text amb algunes imatges del rodatge o del curt. Si teniu qualsevol pregunta o necessiteu qualsevol aclariment no dubteu en fer-me un mail.

La mice és la celebració del cinema a l’escola. Moltíssimes gràcies d’avantmà per la vostra col·laboració i enhorabona pel treball realitzat.