10 anys al zoo

Me at the zoo va ser el vídeo fundacional de You Tube. I possiblement molts dels nostres alumnes de secundària no saben que aquesta finestra al món i abocador digital és més jove que ells. Ten Years at the Zoo és una exposició col·lectiva de vídeo i instal·lació que analitza l’impacte de Youtube en l’art contemporani generat i difós ex profeso per a la xarxa des de la seua creació fins als nostres dies amb motiu del desè aniversari. En 2015 la plataforma de vídeos més usada d’internet ha complit deu anys, durant els quals ha contribuït a revolucionar el sector de la comunicació, la informació i l’expressió de l’ésser humà a través de l’audiovisual.

La mostra es compon d’un entorn en el qual abunden estranyes plantes artificials i elements metàl·lics, qüestionant els límits del biològic al mateix temps que refereix a la idea d’abocador digital, i la projecció de sis vídeos seleccionats d’artistes que identifiquen la seua localització per a crear en el propi internet, és a dir, el treball de la qual radica per i per a la xarxa sense un lloc físic més enllà del transfronterer ciberespai: Andrés Galeano, Emilio Gomariz, Claudia Vaig matar, Lorna Mills, Vince Mckelvie i Katie Torn. Per aquest projecte els comissaris Marisol Salanova i Carlos Sáez han realitzat una cuidada selecció d’artistes internacionals les obres dels quals mantenen diferents tipus de vincles amb You Tube i no existirien o serien diferents sense el fenomen que impulsa aquesta plataforma, moltes integrant reminiscències de l’imaginari digital d’aquests últims deu anys. La lliure difusió de tals obres a través d’internet succeeix en la línia d’una certa intel·ligència col·lectiva, així doncs l’exposició respon a una recerca sociològica des del punt de vista dels àmbits artístic i filosòfic.

Estem d’enhorabona: Aragó Cinema

arago_cinema

No pot ser d’una altra manera: estem d’enhorabona. Després de nou anys de tancament i a partir de hui mateix, les sales dels ara rebatejats com Aragó Cinema tornen a projectar i fer del cinema eixa experiència col·lectiva tan apasionant. El coratge, en temps de pantalla global, correspon a vuit agosarats cinèfils de procedència i àmbits de treball ben diferents, que han fundat la cooperativa La Cinemista com a motor de gestió i creativitat. La Cinemista compta amb més il·lusió que recursos i no han dubtat a participar directament en la reconstrucció dels cinemes. Ells mateixos han pintat, obrat i restaurat les quatre sales, força maltractades després de nou anys de tancament. Veieu el vídeo a la finestra de l’ull (columna central).

Però sobretot s’han esforçat a dissenyar una oferta prou atractiva: ‘la nostra estratègia és oferir la possibilitat de veure cinema de qualitat a preus molt competitius, centrant-nos en la reestrena recent i antic en versió original subtitulada, aprofitant que disposem de 4 sales poder abastar a un públic molt divers’. Aragó Cinema projectarà pel·lícules que no han tingut un espai o han passat desapercebudes, cinema de reestrena, i majoritàriament en versió original, encara que no descarta que alguns dels films es projecten doblats. També programaran cintes de directors valencians, perquè aquest ‘cinema minoritari’ no es quede en els festivals. A més oferiran un política de preus molt ajustada que encara farà l’oferta més atractiva.

I no només cinema, també hi proouran les presentacions de llibres i de projectes culturals diversos, exposicions, actuacions o activitats pedagògiques amb el cinema com a recurs. És en aquest últim punt on nosaltres hem tingut l’oprtunitat d’aportar el nostre gra de sorra en ser consultats com a veu vàlida per components de La Cinemista. Així que hui volem desitjar molta sort, bon viatge i llarga vida als Aragó Cinema.

Ara en cartellera

Il·luminant la curiositat

Menys mal que a força d’haver  aconseguit un bon posicionament en el nostre àmbit, hi ha qui ens ajuda a seguir actius. En aquesta ocasió ens escriuen des de l’ICFO · Institut de Ciències Fotòniques de Barcelona (gràcies Sofia) per donar-nos a conèixer un concurs audiovisual que pot ser del nostre interès: Illuminating Curiosity, organitzat pel propi ICFO amb la finalitat de crear una trobada divertida i creativa entre la societat i les ciències fotòniques.

A principis d’octubre varen llançar la 2a edició d’Illuminating Curiosity, un concurs audiovisual que exposa curiositats sobre la llum omnipresents a la nostra vida quotidiana i que convida a qualsevol persona amb esperit curiós i creatiu a buscar respostes a aquestes qüestions, explicant-les a través d’un vídeo creatiu, entenedor i original. En aquesta ocasió, els grans instigadors d’aquestes curiositats són el metge i investigador Dr. Bonaventura Clotet, el meteoròleg Tomàs Molina, els músics Els Catarres, la il·lustradora Pilarín Bayés, els actors Miki Esparbé i Paula Vélez i el xef Ferran Adrià. Ells són els protagonistes que presenten les seues curiositats sobre la llum a través d’anècdotes o reflexions personals, convidant-nos a respondre-les de la manera més curiosa, original, creativa, innovadora i divertida possible (fent servir l’audiovisual com l’eina de comunicació).

Fins el 7 d’abril hi haurà temps per enviar-nos els vídeos participants. L’idioma pot ser el català, el castellà o l’anglès, indistintament. S’han establert diverses categories i premis (i comptem en tenir més novetats interessants per als participants al llarg d’aquest període). Tota la informació sobre la segona edició del concurs està disponible a la pàgina web de Illuminating Curiosity  i les últimes novetats també poden ser seguides a través del compte de twitter @iLlumCuriosity

No dubteu també vosaltres en donar a conéixer aquesta iniciativa que fomenta la participació dels grups escolars. És l’excusa perfecta per obrir l’aula a la ciència i a l’audiovisual d’una manera original amb un nou viatge de preguntes, recerca, curiositats, creativitat, diversió i descobriment!

Màquines i cinema

En aquest curs, la setmana temàtica d’escolagavina (maig 2016) estarà dedicada a Europa i les màquines. La proposta lliga amb el programa europeu d’intercanvi Euromachines del Comittee Europe que tindrà lloc a València al mateix mes de maig. Nosaltres ja tenim l’encàrrec de pensar la temàtica des d’una perspectiva cinèfila i se’ns demana que pensem en pel·lícules amb aquesta relació: cinema i màquines. Volem fer-ne una llista de quines serien les 10-15 pel·lícules que millor donen protagonisme a les màquines. Ja hem fet un primer recull molt immediat en el qual ens adonem de la difícultat per trobar pel·lícules no lligades a la ciència-ficció. Busquem obres amb interés cinematogràfic encara que hi hem inclós alguna com La rebel·lió de les màquines que va estar guardonada als premies Razzie, que no deixa de ser també interessant. Els títols amb caràcter provisional són:

Viatge a la lluna (Voyage dans la lune · George Mélies, 1902)
El hotel eléctrico (Segundo Chomón, 1908)
Metròpolis (Fritz Lang, 1927)
Temps moderns (Modern times · Charles Chaplin, 1936)
Blade Runner (Ridley Scott, 1982)
Terminator (James Cameron, 1984)
La rebel·lió de les màquines (Maximum Overdrive · Stephen King, 1986)
Matrix (Wachowski Brothers, 1999)
Moon (Duncan Jones, 2009)
9 (Shane Acker, 2009)
La invenció d’Hugo (Hugo · Martin Scorsese, 2011)
Chapie (Neill Blomkamp, 2015)
Ex machina (Alex Garland, 2015)

Ens ajudeu? 400colps@escolagavina.cat

Idiots

L’ús de la tecnologia sempre ens porta a aquella cruïlla que bifurca entre fer-nos més lliures, amb més possibilitats i la vida més fàcil o més depenents, submisos i possiblement infeliços. És obvi que els matisos passen per l’ús que en fa cadascú i les possibilitats que som capaços de crear. Responsabilitzar per tant la tecnologia serà voler matar el missatger. Però no podem ignorar tampoc que el mitjà és el missatge i per tant anirà bé pensar sobre el seu poder per modificar el curs i el funcionament de les relacions i les activitats humanes. Bé que ho sap Apple quan diu que entre un nou model d’iPhone i l’anterior, el que canvia és tot. I ací, al mig de la cruïlla que sempre implica el treball amb adolescents, nosaltres continuem facilitant material per poder portar a àmbits de reflexió com l’acció tutorial.

Ja ho vàrem fer amb el curt El mòbil de l’educació en el qual havíem estat ben implicats en la seua realització. En aquesta ocasió es tracta del curt Idiots que la companyia d’efectes visuals Big Lazy Robot va llançar l’any passat per satiritzar l’obsolescència programada i la vida moderna. Sobre ell ens havia cridat l’atenció la nostra companya Maria Garcia arran de la recerca de peces audiovisuals on les màquines estiguen implicades, doncs la setmana temàtica d’escolagavina girarà al voltant d’aquest tema. Mireu vos el curt i feu-lo servir sempre tenint en compte que la productora va advertir que el curt no s’ha de prendre massa seriosament, ja que ho van fer per riure’ns de nosaltres mateix doncs tots tenim un i-diot dins. Bon cap de setmana!

Convocatòria de curts + Humans XCèntrics

event_lab

Atenció a una nova i suggerent proposta llançada des del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona que ben pot ser aprofitada. El CCCB convoca grups de Primària, Secundària i Batxillerat que vulguen participar amb una petita peça audiovisual inspirada en el cinema experimental que veuran projectada al CCCB en el context de l’exposició + Humans. El futur de la nostra espècie.

Qui pot participar?
•    Hi poden participar grups d’estudiants de Primària, Secundària o Batxillerat amb un professor o docent responsable.
•    Els vídeos han d’anar signats amb el nom de l’escola, el nivell/curs escolar, els noms dels alumnes i del docent.
Quan i on?
•    El període de presentació dels vídeos és de l’1 de novembre de 2015 al 13 de febrer de 2016.
•    Els vídeos es poden enviar per Wetransfer a: seducatiu@cccb.org.

Com han de ser els vídeos?
•    Durada: han de ser peces audiovisuals d’una durada màxima de 2 minuts (si la durada és més llarga no es garanteix la seua projecció el dia de la mostra).
•    Contingut: entorn als temes que planteja l’exposició + Humans. El futur de la nostra espècie.
•    Categories de la mostra en funció de les següents tècniques utilitzades (inspirades en tècniques que podeu conèixer en una visita a l’Arxiu XCèntric del CCCB):
1.    Pixilació (Stop-motion): tècnica d’animació en què capturem fotografies consecutives de persones que converteixen en els “objectes” que s’animen. A cada captura, la persona/objecte es mou una mica de manera que visualitzant-les ràpidament sembla que la persona/objecte es moga.
2.    Cut out (Stop-motion): tècnica d’animació en què capturem fotografies consecutives de personatges i fons retallats de materials artesanals com paper, cartró, tela rígida o fotografies (collage en moviment).
3.    Found footage: creacions audiovisuals construïdes a partir d’altres pel·lícules o materials ja existents. N’hi ha de diversos tipus, des de modificar directament el fotograma fins fer un nou muntatge a partir de material ja existent.

Què passa amb els vídeos?
•    Tots els vídeos rebuts són susceptibles d’integrar-se dins el web CCCB Educació, web XCÈNTRIC, arxiu CCCB, web CCCB, Vimeo i comunicacions públiques de projectes CCCB.
•    L’organització es reserva el dret de no publicar els vídeos amb contingut ofensiu o que vulneri la legislació vigent o qualsevol dret fonamental, o que no compleixi les condicions de participació.
•    Els vídeos participants seran projectats en un acte públic durant el mes de març al CCCB

http://www.cccbeducacio.org/ca_ES/web/guest/activitats/-/institut/a_11417

El Festival In-Edit arriba a València

residents

Beefeater In-Edit és una xarxa internacional de festivals de cinema relacionats amb el documental musical. Des de la seua creació el 2003, ha organitzat 36 edicions en diferents països del món, exhibint més de 600 documentals musicals i mobilitzant més de 80.000 espectadors. Una edició més esdevindrà cita obligada per visionar els millors documentals musicals d’arreu del món. I aquest any, amb caràcter itinerant, Beefeater In-Edit tindrà la seua rèplica a València. Serà del 13 al 15 de novembre a les Las Naves Espai d’Innovació i Creació amb nou suggerents peces del gènere. Ací podeu consultar els horaris. Per comprar les entrades, cliqueu a l’enllaç de les pel·lícules que volgueu veure:

Divendres 13 de novembre

20:30 Theory of Obscurity: a film about The Residents [imatge]
22:30 Salad Days: A Decade of Punk in Washington, DC (1980-90)

Dissabte 14 de novembre

17:00 Rumba 3- De Ida y Vuelta
19:00 El Ruiseñor y la Noche. Chavela Vargas canta a Lorca
21:00 All you Need Is Love. The Beatles
22:30 Lambert & Stamp

Diumenge 15 de novembre

17:00 Leonard Cohen: Bird On A Wire
19:00 The Amazing Nina Simone
21:00 Mr. Dynamite: The Rise of James Brown

Per comprar abonaments, feu clic ací

Va de bo!

Ben poques han sigut les ocasions en que hem portat a plana el lligam entre audiovisual i esport. Però dues coincidències ens han portat ara a fer-ho. La primera, assabentar-nos de l’existència d’aquest curt documental que fou presentat el dimarts 7 de juliol a la Casa de la Cultura de Massamagrell durant els actes previs a la partida que enfrontaria el 10 de juliol Genovés i Àlvaro, per recordar 20 anys d’aquella gran final Individual de Sagunt entre dos mites.

La segona, que aquest matí mateix, té lloc a Picanya una nova partida de pilota al carrer organitzada pel recent creat Club Pilota Picanya. I és que un grup d’entusiastes de la pilota valenciana ha decidit que era hora de que la pilota tornara al seu espai natural, els carrers d’un poble on feia 20 anys que no s’escoltava val i 30. Entre els promotors d’aquesta genial iniciativa adreçada a xiquets i adults, està el mestre d’escolagavina Ivan Sales a qui ja havíem dit que dedicaríem un apunt. Va per tu Ivan, va de bo!

Festival TIRANT AVANT Escolars 2015 i alguns interrogants

tirant_avant_15_01

Aquesta setmana hem rebut la notícia i al temps d’alegrar-nos, ens hem descol·lacat. Fa uns cursos, la crisi se’n va portar per davant els Premis Tirant de l’Audiovisual Valencià (amb secció d’escoles inclosa). Afortunadament des de l’organització de la Mice · Mostra Internacional de Cinema Educatiu i en col·laboració amb entitats com Acicom, la Fundació Sambori o Escola Valenciana, és va assumir el repte d’evitar la desaparició total d’aquell punt de trobada de les obres audiovisuals escolars del nostre territori. La tasca per part de l’organització de la Mice fóu més que lloable enmig de la tempesta de retallades. Així, ens poguérem continuar trobant en els posteriors Tirant de MiceSambori-Mice on l’excusa competitiva era el de menys. Ara, entenem que amb el canvi de govern i de política educativa i cultural s’ha volgut, des de l’aiffa · Agència d’Informació, Formació i Foment de l’Audiovisual, recuprear i convocar de nou el Festival TIRANT AVANT Escolars 2015.

Diguem que ens alegra perquè ho interpretem com un símptoma ben positiu de la revitalització de la cultura del nostre país. Ens descol·loca perquè acabem de publicar la convocatòria per al proper II Premi Audiovisual Sambori-Mice 2016 i entenem que es dóna una duplicitat de convocatòries que no acabem de tenir ben clar si hi juga a favor. És cert que entre amb dos certàmens hi haurà un temps pel mig (novembre i febrer) però ben mirat no és del tot així doncs hi ha molt poc de temps entre la data límit per presentar obres en amb dues convocatòries (15 i 30 de novembre respectivament). Per tant no esperem trobar als Sambori-Mice coses ben diferents que als Tirant-Avant. No acabem d’entendre com des de l’aiffa se fa el contrapés ara a la tasca de la MIce. Entenent qüestions tan senzilles com que les rutines escolars imposen uns temps amb poc per espai atendre amb cura aquestes iniciatives, ens convé augmentar els moments? (sumeu si voleu la Trobada Audiovisual de Joves de Cinema Joves) No seria més lògic aunar esforços i recursos per tenir-ne una única trobada ben lluïdora? No és la Mice aquesta, com s’ha vingut demostrant en cada edició?

Farem per aclarir la informació per si ignorem cap dada o cap fonament. Però siga com siga, nosaltres recolzarem i mirarem de dinamitzar totes dues propostes.

Bases del Festival TIRANT AVANT Escolars 2015:

1. Podran participar produccions audiovisuals realitzades durant els darrers dos anys als centres d’educació infantil, primària, secundària, batxillerat, especial o cicles formatius, sempre que no hagen estat presentades en edicions anteriors.

2. Les produccions poden ser de qualsevol gènere i durada: ficció, documental, animació, videoclip, videocreació…, tant realitzades sobre continguts curriculars com extracurriculars.

3. Les produccions participants en aquest Festival es presentaran en arxius electrònics, independentment del format en què hagen estat realitzades, a través d’Internet, via WeTransfer, Dropbox, o d’altres.

4. S’estableixen dues categories generals:
- Produccions realitzades per alumnes d’Infantil, Primària o Educació Especial.
- Produccions realitzades per alumnes de Secundària, Cicles Formatius i Batxillerat.

5. L’alumnat haurà d’haver participat en tots els processos de la producció, ben entès que, en tractar-se de produccions d’àmbit educatiu, la mediació i la direcció del professorat ha d’estar inevitablement present.

6. La formalització de la inscripció constarà de:
- Inscripció electrònica al formulari: http://goo.gl/forms/ZlbsE02MX4
- Obra audiovisual en arxius digitals estàndards.
- Material gràfic: 2 fotografies de l’obra en format jpg, resolució mínima de 300ppp.

7. Tot aquest material haurà d’enviar-se per correu electrònic abans de les 24 hores del 15 de novembre de 2015 a la següent adreça: laiffa2012@gmail.com.

8. Un jurat format per professionals de l’educació, de la comunicació i de l’audiovisual atorgarà un Premi TIRANT AVANT Escolars per cada categoria i podrà atorgar igualment altres premis i/o mencions especials en cadascuna de les categories a concurs en funció de les obres presentades.

9. Igualment s’atorgarà un PREMI DEL PÚBLIC per cada categoria. La forma de participar es publicarà al web de l’AIFFA: www.laiffa.net.

10. Les produccions audiovisuals presentades al Festival TIRANT AVANT ESCOLARS 2015 es podran visionar a través del web: www.laiffa.net.

11. El lliurament del guardons serà realitzat el divendres 27 de novembre de 2015. El lloc i l’hora del lliurament seran comunicats oportunament als participants i publicats al web www.laiffa.net.

12. L’organització del Festival TIRANT AVANT Escolars 2015 es reserva el dret de poder difondre les produccions presentades a concurs entre els centres escolars valencians d’arreu del país a través de la Xarxa Audiovisual Valenciana.

13. La participació al Festival TIRANT AVANT Escolars 2015 pressuposa la total acceptació d’aquestes bases.

14. La interpretació del Reglament serà competència exclusiva de l’organització del Festival.

L’event en facebook.

El català a Netflix

netflix

Possiblement a molts de vosaltres ja us ha arribat aquest missatge. Netflix, el proveïdor de televisió per internet més gran del món, va arribar a l’estat espanyol el passat dimarts 20 d’octubre i va fer-ho sense tenir en compte el català ni als 10 milions de potencials consumidors catalanoparlants. Netflix ens ha llençat el convit. Si la demanda de Netflix en català és alta, els directius de la companyia han fet pública la seua voluntat d’incloure continguts en català. Aixo vol dir, més internacionalització del català i la nostra cultura. També més opurtunitats de negoci per la industria audiovisual en catalaà. Suma’t a la crida i signa la causa presentada per la Plataforma per la Llengua a través de www.canvia.cat.

Nosaltres entenem que la proposta pot anar més enllà de doblar els continguts audiovisuals a la nsotra llengua i que podrien oferir-se obres en llengua original, la possibilitat de subtítols en català o senzillament incloure al web el català com a llengua d’ús, doncs ara sembla que ací només està disponible en castellà i anglés. És per això que ens sumeme a les 25.000 adhesions que es necessiten. Passeu-ho!

Next Page →