Micronarratives audiovisuals

arton1639-5cc7c

Ja sabeu que som fans del col·lectiu Zemos 98. I ho som, entre d’altres perquè atentament observen i reflexionen sobre els fenòmens més recents de l’audiovisual. I sobre  la narrativa audiovisual ens fan prestar atenció en que cada vegada més s’escapa dels formats establerts pels mitjans clàssics i abraça les característiques de la xarxa: rapidesa, ubiqüitat i remescla. Passa a més a ser ja no només un art o una pràctica cultural per convertir-se en una eina de la nostra comunicació quotidiana: en el mitjà digital hem passat de dialogar amb emoticones a fer-ho amb gifs animats. Som capaços d’extreure el màxim significat a uns pocs segons de vídeo. A través del loop desafiem la linealitat dels discursos audiovisuals preestablerts. I la generació Youtube està ja deixant pas a la generació Vine.

Fa aproximadament un any María Yañez, Lucas Tello y Felipe G. Gil, membres d’EMBED.at, impartiren un taller online titulat “Micronarrativas audiovisuales: comprender y practicar memes, Vines y gif animados“en el Espacio-Red de Prácticas y Culturas Digitales de la Universidad Internacional de Andalucía. El procés de generació de continguts teòrics va posar en peu una rica investigació que fins el moment només era accessible per a participants del taller i que ara alliberen per a qualsevol persona. Nosaltres hem trobat més que oportú col·laborar a donar a conéixer tan rigorós i suggerent treball que bé pot ser utilitzat per treballar amb l’alumnat.

Dia mundial del patrimoni audiovisual

dia_patrimoni_15

Sota el lema Archives at risk: protecting the world’s identities es celebra hui, arreu del món, el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual. Els documents audiovisuals, com ara les pel·lícules, els programes radiofònics i televisius, els enregistraments sonors i de vídeo, contenen els registres principals dels segles XX i XXI. Per la seua capacitat de transcendir les fronteres lingüístiques i culturals, atreure immediatament la vista i l’oïda, a les persones alfabetitzades i a les que no, els documents audiovisuals han transformat la societat en esdevenir un complement permanent dels registres escrits tradicionals. No obstant això, són extremadament delicats i s’estima que no tenim més de deu o quinze anys per digitalitzar els arxius audiovisuals per tal d’evitar la seua pèrdua. Gran part del patrimoni audiovisual del món ja s’ha perdut irremeiablement a causa de la negligència, la destrucció, el deteriorament i la manca de recursos, competències i estructures, empobrint d’aquesta manera la memòria de la humanitat. Es perdrà molt més si no s’actua en forma més ferma i concertada en el pla internacional.

Tanmateix, ACICOM també celebra des de fa anys aquesta efemèride per tal d’aconseguir la preservació i protecció dels arxius audiovisuals i la seua posada a disposició de la ciutadania. Des de 2013 exigeixen als Governs, autonòmic i estatal, la declaració de BIC dels arxius de RTVV i de RTVE al País Valenciaà. I hui mateix, en aquest context, presenten el projecte La memòria rescatada amb Helena i Valentí, persones associades a ACICOM i membres de Los sueños de la Hormiga Roja. L’acte tindrà lloc al centre Octubre de València a les 19.00 h. i es comptarà amb la participació del seu soci Juli Esteve, d’InfoTV, que intervendrà oferint el seu important testimoni com expert audiovisual que ha recuperat una gran part de la memòria dels valencians exiliats.

Removed

removed

Família que s’asseu al meu costat en Illium cafeteria en Troy, Nova York, està tan desconnectada dels altres. No hi ha molt de parlar. Pare i les seues dues filles tenen els seus propis telèfons. La mare no en té un o ha triat deixar-lo guardat. Ella es queda mirant per la finestra, trista i sola en companyia de la seua família més propera. El pare mira cap amunt de tant en tant per anunciar alguna troballa d’informació. Dues vegades comenta al voltant d’un gran peix que va ser capturat. Ningú respon. M’entristeix per l’ús de la tecnologia; per a la interacció a canvi de no interactuar. Això mai ha succeït abans i dubte que hem abordat una part superficial de l’impacte social d’aquesta nova experiència. La mare té el seu telèfon ara.

Aquestes són les primeres observacions en format de nota espontània preses pel fotògraf Eric Pickersgill en el moment de començar la seua sèrie Removed. Sèrie que capta aquells moments en què es veu una cosa tan increïblement comú que, en paraules de Pickergill, et sobresalta a la consciència del que està succeint realment i és impossible d’oblidar. Una família al supermercat, adolescents als instituts, o i un mateix al propi llit després encara d’haver apagat la última llum. Sèrie que amb senzilla lucidesa porta a l’espectador a pensar-se sobre gestos amb uns dispositius personals -no presents?-que estan canviant comportaments. Dispositius al mateix temps integrats en el paisatge mitjançant l’adopció de la manera de ser un amb el cos.

Amb el treball de Pickergill, complementat amb el curt documental quepodeu veure a l’Ull (columna central) reprenem aquest curs l’objectiu d’acostar-vos a artistes del camp viusal el treball dels quals ens pot servir a més per reflexionar amb l’alumnat en contextos com l’acció tutorial. Si en voleu proposar o compartir altres treballs, som oberts a les vostres propostes.

III Concurs audiovisual Benimaclet Imaginacció

imaginaccio_15

Atenció a un concurs audiovisual que en la seua tercera edició torna a convocar a joves de diverses edats i amplia el termini de presentació d’obres fins el 15 de novembre. L’Associació Juvenil de Veïns i Veïnes de Benimaclet convoca el present concurs dins del marc del projecte Benimaclet Imaginacció. Projecte audiovisual per a la integració, subvencionat per la Regidoria de Benestar Social de l’Ajuntament de València a través de les subvencions atorgades en la Taula de Solidaritat del barri de Benimaclet, en la qual s’integra aquest projecte.

La finalitat d’aquest concurs és la creació d’una obra audiovisual original realitzada amb els mitjans propis del participant (càmera de vídeo, de fotos, telèfon mòbil…) i de qualsevol gènere (curmetratge, videoclip, documental…). Un dels objectius principals del projecte en el qual s’integra aquest concurs és d’aconseguir una major implicació dels participants en la vida, en les activitats i en les localitzacions del barri de Benimaclet. Per tant, encara que la temàtica serà lliure, totes les peces presentades al concurs hauran de respectar una premissa: l’aparició del barri de Benimaclet. Amb detall, els requisits de les peces audiovisuals són: en tots els vídeos apareixerà de manera obligatoria, bé siga en forma d’escenaris, bé com a component d’arguments, o en qualsevol altra referència, el barri de Benimaclet. La durada dels vídeos no superarà els 10 minuts (en el cas de tenir títols de crèdit, aquests s’inclouran dins dels 10 minuts). Es podran presentar en qualsevol idioma; si els diàlegs o textos escrits aparegueren en una llengua diferent del valencià o del castellà, haurien d’anar acompanyats de subtítols en alguna d’aquestes dues llengües. La proposta ha de ser original i no pot haver sigut guanyadora en edicions anteriors del concurs.

Els premis seran: Primer premi: 400 euros – Segon premi: 300 euros – Tercer premi: 200 euros – Premi participants entre 12-17 anys: 100 euros – Premi participants menor de 12 anys: 50 euros

Info · Bases · Fitxa d’inscripció
https://www.facebook.com/events/188496211483134/

Crida als centres educatius per al FIC-CAT 2016

fic_cat_15

I enllacem setmana amb altre dels festivals, com la MICE, que compta amb secció per a centres edcatius. El FIC-CAT · Festival Internacional de Cinema en Català Costa Daurada, conscient de l’entorn d’imatges i de tecnologia en que es mouen els alumnes de casa nostra, s’ha proposat, en la seua 9a edició, potenciar de nou accions educatives amb l’alumnat i el professorat dels centres docents per tal de promoure l’aprenentatge i l’ús dels codis del llenguatge audiovisual i multimèdia.
Per tal d’aconseguir la participació real i efectiva dels centre docents, d’anar incorporant en el currículum de l’alumnat competències en comunicació audiovisual i, també, amb l’objectiu de crear un públic potencial jove que estiga interessat en el visionat de realitzacions amb formats poc usuals, el FIC-CAT 2016 ha previst dues modalitats de participació.

A més de l’assistència com a públic la que ens interessa destacar i promoure des d’ací és la presentació de produccions audiovisuals a competició en els terminis establerts a les BASES dins de la categoria centres educatius. Aquesta modalitat s’adreça exclusivament a l’alumnat de primària i de secundària, en qualsevol gènere i format, a títol individual o col·lectiu, en el benentès que caldrà el vistiplau del centre i la responsabilitat d’un professor o professora que n’haja fet el seguiment. La producció s’ha de presentar abans del 24 de març de 2016, i ha d’haver estat elaborada pels i per les alumnes i/o amb la seua participació. S’atorgarà un guardó als guanyadors o a les guanyadores i un lot de material audiovisual per al centre. Les bases generals de participació, el formulari d’inscripció i tota la informació sobre el Festival poden consultar-se a www.fic-cat.cat. No dubteu en fer-nos partíceps si és que vos animeu a participar-hi.

Cap a la Mice 2016

Pugem en qualitat d’apunt un comentari que ens deixava a l’apunt recent sobre la Mice, el seu director Josep Arbiol. En ell, a més d’agraïrnos el suport i la col·laboració, ens indica que a la secció Sambori-MICE no està inclosa la Universitat, ni treballs professionals, ni aquells en llengua diferent al valencià. El Premi Sambori-MICE té unes bases molt concretes per a donar suport a l’audiovisual en la nostra llengua en ensenyament no universitari.

Tanmateix, tots (universitat, professionals, treballs en llengües diferents a la nostra) podeu participar en la MICE en la secció internacional fent la inscripció del vostre curt mitjançant la següent plataforma:

https://filmfreeway.com/festival/MiCe

A més, ens deixa l’enllaç al primer vídeo promicional del que serà la MICE 2016 i que podeu veure ací mateix. Ara només falta que ens animem a participar! I a la nostra finestra de l’ull (columna central) hem inserit un curtmetratge presentat a la Mice anterior amb la participació del propi Josep.

Nova temporada al Cine Club Alzira

nanook

Afortunadament per poder sostenir la publicació, hi ha esdeveniments que com les estacions de l’any, sempre retornen. I amb especial afecte perquè sempre ens informa puntualment la nostra companya Patri Aranda, ens complau anunciar que amb la tardor també enceta nova temporada el cicle de Cinema & Jazz del Cine Club Alzira. I ho fan aquest divendres 16 d’octubre a les 20.00 h., amb la projecció de Nanook l’esquimal (1922). I serà una projecció de ben d’interés tant pel alor documental de la cinta dirigida per Robert J. Flaherty com perquè la projecció anirà acompanyada de música en directe amb Josep Lluís Galiana (saxofons) i Avelino Saavedra (percussió, objectes i pedals d’efectes).

Casa de la Cultura d’Alzira / 3ntrada 3 € · reduïda 2€

PS: tot i la baixada d’intensitat esmentada, ja albirem noves propostes i edeveniment d’interés; tot arriba.

9 d’octubre

09octubre09

Premi Audiovisual Sambori-Mice 2016

mice_nou_logo_1

Tot i que l’organització ja havia fet públiques les bases generals per a la participació al festival, estàvem temporalitzant la seua publicació doncs faltava per concretar la secció que més ens interessa. Ara sí, la Fundació Sambori, dins del marc de la 4a MiCe (Mostra Internacional de Cinema Educatiu), convoca el II Premi Audiovisual Sambori-MiCe 2016 d’acord amb les bases següents:

1. Podran participar produccions audiovisuals realitzades durant els darrers dos anys als centres d’educació infantil i primària, secundària, batxillerat o formació professional del País Valencià, sempre que no hagen estat presentades en edicions anteriors de la MiCe.

2. Les produccions poden ser de qualsevol gènere: ficció, documental, videocreació, animació… sempre que la llengua utilitzada siga el valencià.

3. Les produccions es presentaran online (we transfer, dropbox…) al correu electrònic fundacio@sambori.net.

4. La durada màxima de les produccions audiovisuals presentades serà de 15 minuts.

5. S’estableixen dues categories generals:
• Produccions realitzades per alumnes d’Educació Infantil i Primària.
• Produccions realitzades per alumnes d’Educació Secundària, Formació Professional i Batxillerat.

6. Els/Les alumnes hauran d’haver participat en tots els processos de la producció, ben entès que, en tractar-se de produccions d’àmbit educatiu, la mediació i la direcció de professores i professors ha d’estar present inevitablement.

7. La formalització de la inscripció se farà fins el 30 de novembre de 2015 i constarà obligatòriament de:

Inscripció electrònica enviada per correu a: fundacio@sambori.net o podeu omplir directament la ací.
Un fotograma del curtmetratge.
L’obra audiovisual s’enviarà online per wetransfer, dropbox… al correu electrònic fundacio@sambori.net.

Els formats admesos per a la recepció d’obres són: .avi (Windows), .mov (MAC), .mpg-4, .mp4 i H.264 (códec)

8. Un jurat format per professionals de l’audiovisual i de l’educació donarà un sol premi per cada categoria.

9. També s’atorgarà un Premi del públic per cada categoria. Trobareu la forma de participar en la web de la Fundació Sambori (www.sambori.net), en l’apartat Premis: Premi Audiovisual Sambori-MiCe.

10. Les produccions audiovisuals del Premi Audiovisual Sambori-MiCe es podran visionar en l’apartat Premi Audiovisual Sambori-MiCe, de la web de la Fundació Sambori: www.sambori.net.

11. Els guardons seran lliurats el diumenge, 28 de febrer de 2016, en el transcurs de la cloenda de la 4a MiCe (Mostra Internacional de Cinema Educatiu). El lloc concret i l’hora del lliurament els podreu trobar al web de la MiCe (www.micevalencia.com) i de la Fundació Sambori (www.sambori.net).

12. L’organització del Premi Audiovisual Sambori-MiCe es reserva el dret de difondre les produccions presentades a concurs entre els centres escolars.

13. La participació en els Premi Audiovisual Sambori-MiCe pressuposa la total acceptació d’aquestes bases.

14. La interpretació d’aquestes bases serà competència exclusiva de l’organització del festival.

Ací podeu omplir la Butlleta d’inscripció. Ja ens comentareu si vos animeu a participar-hi.

Eixida del 9 d’octubre

eixida_octubre_15

Sabeu que bona part del nostre treball es basa en la idea de compartir idees, propostes, activitats, que donen protagonisme a l’audiovisual com eina pedagògica. Un any més, a escolagavina els cursos de primària i secundària fan eixides commemoratives del 9 d’octubre. I en concret a secundària, s’aprofita l’avinentesa per llançar dues propostes de treball. La primera, és la segona edició del Concurs de fotografia de l’eixida commemorativa del 9 d’octubre. El curs passat i en la seua primera edició, el concurs va tenir molt bona resposta de l’alumnat i aquestes sigueren les fotografies guanyadores amb la ciutat de Sagunt com a rerefons.

En la segona proposta de treball amb el leiv-motiv de l’eixida el format protagonista serà el vídeo. Així, l’alumnat, per grups de quatre i preestablerts pel professorat, haurà de fer una vídeocrònica de la jornada. El vídeo hauarà de tenir coma llengua vehicular el català, l’anglés i el francés i tindrà una durada màxima de cinc minuts.

Publicarem una selecció dels treballs realitzats i esperem que aquestos resulten inspiradors per a centres a la recerca d’iniciatives semblants. I si en teniu d’altres, no dubteu en compartir-les a 400 colps.