Compartir el cinema

compartir_cinema

Ves per on que l’administrador continua pensant en com diversificar la tasca de publicació per donar-li continuïtat i fluïdesa i que aquesta tasca passarà per establir ponts i col·laboracions, quan ens arriba aquesta invitació personal a una jornada que ens pot nodrir com poques. I és que és una invitació a celebrar el cinema i les múltiples formes de compartir-lo: com el cinema es fa gran en les pel·lícules, en cada espectador, en les converses i trobades; com es fa gran quan entra a l’escola. Compartir Cinema estarà dedicada al cinema i la seua transmissió però sobretot, és la celebració de la trobada profunda i intensa entre creació i educació. Participen a la jornada cineastes –José Luis Guerin, Mercedes Álvarez, Isaki Lacuesta, Javier Rebollo, Pep Garrido, Nely Reguera, Jonás Trueba– i també mestres i professors de l’equip de Cinema en curs, que reflexionaran sobre tot allò que el cinema aporta als seus alumnes, i a les seues escoles i instituts.

La jornada tindrà lloc el dimarts 6 d’octubre al CCCB és organitzada conjuntament amb Europa Creativa Desk-MEDIA Catalunya, amb motiu del desè aniversari de Cinema en curs. En la primera part, diversos cineastes reflexionaran sobre què vol dir “fer-se” cineasta, sobre la seua concepció del cinema i el valor de compartir-lo. Es tractarà del lloc que ocupen les pel·lícules vistes i els cineastes admirats; de la importància dels espais de trobada amb el cinema, els diàlegs, les comunitats; de què és formar equip i créixer en equip; de les maneres d’experimentar el cinema com a mode de coneixement i relació; de les variades formes en què el cinema es transmet.

La segona part tractarà sobre trobades, necessitats, possibilitats i conviccions. Cineastes, mestres i professors dialogaran sobre qüestions fonamentals a Cinema en curs que alhora són qüestions essencials pel cinema i per l’educació. Sobre tot allò que l’acte de transmissió pot aportar als cineastes i sobre la joia de compartir el cinema. Sobre les escoles i instituts com a espais de creixement, obertura al món, comprensió de l’altre i construcció d’un mateix. Sobre el paper irrenunciable que el cinema –i l’art en general– poden i han de tenir en la societat.

PROGRAMA

10.00 h. – Acollida dels assitents.

10.30 h. – Compartir el cinema, presentació de les jornades a càrrec de Núria Aidelman i Laia Colell.

11.00 h. – Cineasta espectador, espectador cineasta, a càrrec de José Luis Guerin. Per José Luis Guerin la seva experiència del cinema és indissociable de la seva experiència com a espectador. Obrirà la jornada comentant alguns fragments que han acompanyat la seva trajectòria, descobrint-los des de la intimitat del cineasta amb el cinema.

12.15 h. – Pausa.

12.45 h. – El cinema en relació, Mercedes Álvarez, Isaki Lacuesta i Javier Rebollo, en un diàleg coordinat per Gonzalo de Lucas. Sobre la transmissió, el treball en equip, el valor dels referents, els espais de descoberta del cinema.

14.15 h. – Pausa.

16.15 . – El desenvolupament d’audiències dins el programa Europa Creativa, a càrrec d’Àlex Navarro.

16.30 h. – Trobades del cinema i l’escola. A partir de ‘Cinema en curs‘, taula rodona entre docents i cineastes de l’equip de ‘Cinema en curs’: Miguel Ángel Baeta, Carme Congost, Fanny Figueras, Blanca Munarriz, Isabel Ribera (docents); Pep Garrido, Nely Reguera, Jonás Trueba (cineastes).

Sobre les potències del cinema i la creació a l’escola. Sobre fer experiència del cinema des de la transmissió amb nens i joves, treballant amb els mestres i professors.

18.45 h. – Cloenda: projecció amb concert de Bernat Font.

19.00 h. – Fi de la jornada.

Es pot descarregar el programa de la jornada aquí.
Inscricpions gratuïtes fins el 2 d’octubre a través del següent enllaç. Places limitades.

Gillian Wearing i un nou IVAM

Dir que a partir d’ara tindrem un nou IVAM és no expressar-se amb propietat. Perquè l’IVAM, el museu valencià de l’art modern, és el mateix que sempre ha estat al carrer Guillem de Castro. Però ha sigut tal la degradació de l’espai i el seu ús per part del desgovern anterior, que rebem amb tant d’entusiasme el treball del nou equip de la Conselleria de Cultura com si d’inaugurar el propi museu es tractara.

I comencem amb una mostra que ens suscita força interés perquè de contingut provocador, a servir formats en els quals pensem caldria introduir al nostre alumnat. L’exposició que s’inaugura el 24 de setembre és la primera mostra individual a l’estat espanyol de Gillian Wearing des de l’any 2001. La major part de les obres que la integren pertanyen als últims 15 anys de creació de l’artista britànica premi Turner 1997, que estarà a València per a la inauguració. Fotografies com ara Rock “n” Roll 70 o  la videoinstal·lació titulada Your Views són d’aquest mateix any i no s’havien exhibit fins ara. En total, en la galeria 1 de l’Institut Valencià d’Art Modern s’exhibiran 11 fotografies, una escultura i 8 videoinstal·lacions de Wearing. Treballs com la videoinstal·lació Secrets and Lies (2009), en què un conjunt d’homes i dones es despullen psicològicament davant la càmera, Bully (2010), que recrea una situació d’assetjament patida per un home, o la més recent Fear and Loathing (2014) estaran presents en la mostra.

Difícil d’emmarcar en una tendència artística clara, el treball de Gillian Wearing (Birmingham, 1963), té una sòlida empremta personal i social que ho dota d’un discurs potent. És una artista molt meticulosa en el seu treball, que aborda temes de gran actualitat com la violència, la incomunicació, els traumes, però des del punt de vista d’allò quotidià. L’obra de Gillian Wearing respon a la busca d’identitat de molts individus en una societat que tendix a la uniformitat i la globalització dels comportaments humans. Es tracta d’una anàlisi que genera retrats que reflectixen un fràgil equilibri entre l’autoconsciència i la imatge percebuda, entre allò públic i allò privat, entre la imatge veraç i la imatge projectada.Per aquest motiu, Wearing explora la naturalesa de la identitat i les complexitats de la personalitat humana, i ho extrapola a la idea de col·lectivitat com si es tractara d’un trencaclosques d’infinites peces. Influenciada per l’estètica documentalista dels anys setanta, el seu treball apel·la a la capacitat de l’individu d’escoltar veus i experiències alienes, per la qual cosa, des de la mirada de l’art, ens proporciona un retrat en què, mitjançant la fotografia, els vídeos i les escultures, explora la complexitat de les relacions humanes i de la vida quotidiana.

I en el marc de la inauguració (dijous 24 a les 19.00 h.) caldrà tenir ben en compte que podrem comptar amb la presència del a pròpia Wearing que conversarà sobre totes aquestes qüestions amb la galerista Maureen Paley.

IVAM | del 24 de setembre de 2015 al 24 de gener de 2016

Finding Vivian Maier

La setmana passada i de forma casual, tinguérem el nostre particular fingding de Vivian Maier. Fins la data nos sabíem res de l’obra d’aquesta afeccionada fotògrafa nord-americana. Ni de la seua particular mirada, ni de la seua exquisida sensibilitat, ni del seu misteri. Tampoc sabíem que hi ha una pel·lícua que era al temps una rerca de sentit sobre el personatge, mig outsider mig ull públic. Pot ser precisament per açò ens posàrem a la recerca d’imatges i informació i vàrem donar en You-Tube amb la pel·lícula sencera. Aquesta ha estat nominada per l’Òscar al millor documental i tot plegat, pel·lícula, blog, articles i imatges configuren un univers en el qual vos podeu perdre i gaudir aquest cap de setmana.

Vivian Maier reballà de mainadera durant quatre dècades, principalment a Chicago. Va fer més de 150.000 fotografies durant la seua carrera, amb especial interès en les persones i l’arquitectura de Nova York, Chicago i Los Angeles, tot i que també va viatjar i fotografiar arreu del món. Durant la seua vida, l’obra fotogràfica de Maier va romandre desconeguda i inèdita. El 2007 John Maloof va adquirir part de l’arxiu documental de Vivian Maier en una subhasta a Chicago. L’octubre de 2009, Maloof va publicar al seu blog una selecció de les fotografies, que van obtenir interès i difusió virals. Des d’aleshores, el coneixement i reconeixement de l’obra de Maier per part de públic i crítica han augmentat. Nosaltres ja en som fans.

Vivian Maier: l’essència oculta de la fotografia de carrer
http://www.findingvivianmaier.com/

Cinema a l’escola 2015-16

Cinema a l’Escola, la inciativa d’Escola Valenciana per difondre a les escoles cinema en la nostra llengua, arriba a la seua 12a edició. Les projeccions del suggerent programa tindran lloc un curs més d’octubre a desembre. I de nou, en paraules de Vicent Moreno, president de l’ens, després d’un balanç molt positiu de participació de la convocatòria anterior a la qual assistiren més de 65.000 alumnes i es projectaren pel·lícules a 38 poblacions valencianes. Des de fa 11 anys aquest compromís amb el cinema en valencià ha anat sumant la col·laboració d’ajuntaments d’arreu de les nostres comarques.

Ja és en circulació el catàleg per al curs 2015-2016 el qual podeu consultar embedat ací mateix. La selecció de títols és acurada per tal que els escolars puguen gaudir del cinema en la nostra llengua. A més cal recordar també com a iniciativa cinèfila per a escoles o particulars que ja és al nostre abast la devedeteca núm. 3 d’Escola Valenciana amb les pel·lícules: Els cap de drap, Els Crood, Papa, sóc un zombi, Tom Sawyer i Veïns invasors, que podeu comprar a la botiga per 85 euros.

Si necessiteu més informació podeu posar-vos en contacte amb els serveis d’audiovisuals d’Escola Valenciana al telèfon 96 347 27 83 de 9 a 15h.

Retalls

retalls_castillo

Obrim la setmana amb dues exposicions de fotografia. Una, Estratègies d’eixida, la teniu enllaçada en format banner a la columna de la dreta. L’altra, la que ens ocupa l’apunt, amb la informació que ens arriba de primera ma. Color, energia i ironia. Retalls és el nou projecte del fotògraf Andrés Castillo sobre el drama social provocat per les mesures d’austeritat i les polítiques neoliberals.
 
Al llarg de la sèrie, l’autor ens conta petites històries de lluita, de reivindicacions socials, de tristesa i d’humanitat, jugant amb els eufemismes que el poder constantment utilitza.
 
“Devaluació interna, mobilitat exterior, simulació en diferit”… On el poder inventa expressions  per maquillar l’opressió social, Castillo ens mostra amb imatges la trista realitat: corrupció, tràfic d’influències e injustícia social. Instants en els quals malgrat el dramatisme de la situació,  vessen color, vida, ritme i energia.

La sèrie fotogràfica Retalls utilitza un llenguatge basat en fragments capaços de contar històries. Gestos, detalls dels quals ningú se n’adona (ni els mateixos protagonistes), imatges incompletes que obliguen al espectador a imaginar el context i profunditzar en el relat.
 
Com subratlla Andrés Castillo, “són retrats de persones anònimes, sense cares, retrats sense rostre. En una societat global dominada per l’excés d’imatges, aprenem a controlar els gestos del rostre i a adequar-los als paràmetres socials imperants, i per tant, el retrat ha perdut espontaneïtat. No obstant això, els gestos del nostre cos escapen del control racional, i és sobre ells que he centrat la meva mirada. Una mirada fragmentada.

La inauguració tindrà lloc demà dimarts 15 de Setembre a les 20:00 hores al Col.legi Major Rector Peset. Plaça del Forn de Sant Nicolau, 4 (València).

http://andrescastillophotographer.com/

Benvinguts!

Si la setmana passada obríem l’inici de curs amb les paraules del nou conseller d’educació encoratjant-nos pe encarar un nou curs, hui donem la benvinguda al nou curs de secundària amb un passe d’imatges de factura pròpia amb allò que tant ens encoratja cada dia en el nostre quefer: aquell somriure dels alumnes.

Comentàvem amb un company que ja en les primeres hores de curs es veuen sociogrames, gestos, complicitats i també algunes actituds que ben aviat ens repten. Però tot plegat i com diu la cançò, la seua energia és la recompensa al nostre esforç. Una porta nova, un no camí. Una nova fita, un nou destí. Benvinguts!

[si al vostre centre heun fet peces similars, no dubteu en compartir-les]

Curtmetratges a la Beneficència

smile

Amb el plantejament que el metratge curt és un àmbit obert a l’experimentació amb nous llenguatges cinematogràfics, continua cada dijous a la nit, a les 22:30h, en el pati 6 de La Beneficència, el cicle on es projectarà una sèrie de curtmetratges que alternaran el documental amb la ficció. Les entrades, gratuïtes, es poden reservar prèviament bé acostant-te al hall de La Beneficència de dimarts a diumenge i de 10.00 h. a 20.00 h; bé a través de la web www.360valenciacultural.es o bé descarregant-te (pròximament) en el teu mòbil l’aplicació 360 València Cultural per a iPhone i Android.
¿I si no pots obtindre una entrada anticipada? Pots fer-ho en la taquilla de La Beneficència des d’una hora abans del començament de l’activitat i fins què s’exhaurisca l’aforament (una entrada per persona). Podeu consultar el programa de les properes sessions:

10 setembre | 17 setembre | 24 setembre

El teu barri a través del mòbil

mobil_barri

Obrim setmana amb altra iniciativa que enllaça amb l’apunt anterior doncs té també el mòbil en l’eix central de la mateixa. La Fundació Hugo Zárate amb la col·laboració d’Acicom · Associació Ciutadania i Comunicació i Fundacode convoquen el concurs El teu barri a través del mòbil. L’objectiu de la proposta és promoure i impulsar la creativitat en l’àrea de l’audiovisual, en persones majors d’edat de l’àmbit del país valencià, en temes presents en la nostra societat i més concretament amb la vida dels nostres barris, al mateix temps que desenvolupant la sensibilitat tant social com a tècnica. Les peces es poden presentar tant en valencià com en castellà i en format per a telèfon mòbil, (mpg / avi / mkv / div x / mp4 /mov) sense condicionament en la resolució. La durada màxima és de 3 minuts sense incloure els títols  en el treball, els quals es podran afegir en un document adjunt si es desitja.

El termini d’inscripció és fins el 15 de setembre de 2015 i el jurat fallàrà el veredicte l’1 d’octubre 2015. El Jurat, integrat per un/a president/a i quatre membres, visionarà les obres de forma objectiva seguint per aquest ordre els criteris de: 1) funció social 2) creativitat i 3) qualitat tècnica. S’atorgarà un només premi de 300 € i una vídeo-càmera HD Life Cam, d’acció amb carcassa resistent a l’aigua i suports per a bicicleta i casc, i el corresponent document acreditatiu del concurs per a un sol guanyador d’una única categoria. El jurat es reserva el dret de fer un esment especial per raons d’impacte o transcendència social a una altra obra, a la qual es lliuraria únicament el certificat acreditatiu d’aquest esment. L’acte de lliurament de premis 16 octubre de 2015.

bases | inscripció

el mòbil de l’educació

Teníem alguns treballs en ‘cua d’impressió’ i hem aprofitat l’estiu per poder tancar-ne alguns. I eren moltes les ganes de poder presentar-ne aquest. Es tracta del treball final del Curs de creació cinematogràfica i audiovisual en contetxtos educatius que va tenir lloc el curs passat entre els mesos de març i abril en el marc del Pla de Formació de Secundària de la Universitat de València.

Després de la realització de diverses pràctiques audiovisuals, el procés formatiu ens portava a encarar la creació i realització d’un curtmetratge escolar. El mòbil de l’educació va ser escrit, interpretat i dirigit col·laborativament per l’alumnat i el professorat del curs i la temàtica va ser triada per tal de facilitar un material que convidara a la reflexió i el debat a les aules. Pensem que amb les circunstàncies en que es va realitzar (temps, recursos…) ens trobem davant d’un resultat ben positiu que va permetre assolir els conceptes cinematogràfics i les dinàmiques de treball plantejats inicialment.

Agraïrem molt el vostre feed-back i tant de bo que si el feu servir com a material de treball, per exemple en l’acció tutorial, ens pugau comentar què tal l’exèriència.

Bon inici de curs

Teníem moltes ganes que arribara aquest moment. Iniciem un nou curs, un curs diferent, el curs escolar del canvi… Ves per on que algú ha trobat abans les paraules. Aquestes amb les quals podríem haver arrancat nosaltres aquest nou curs. I ves per on que aquest és el nostre Conseller -un mestre entretants- el qual és un goig poder sentir amb aquella manera d’encoratjar-nos per encarar un nou curs, per fer nostra l’escola i ser capaços de posar-la, plegats, al capdavant de la societat. Els reptes són diversos i al nostre àmbit, el de la intersecció entre educació i audiovisual, també els tenim damunt la taula. Ha arribat el moment de continuar dibuixant-los i en la mesura del possible fer-los realitat, perquè ha arribat el nostre moment, el de la participació activa. Les accions i els projectes els anirem contant. Ara, també encoratjar-vos a aquells que feu audiovisual a escoles i instituts, a fer de 400 colps casa vostra, per compartir l’esforç, la il·lusió i la feina ben feta. Bon inici de curs!