El catàleg de la MICE

Ja us vàrem dir amb la publicació de l’spot de la 3a edició de la MICE, que aquesta gran celebració del cinema fet a l’escola ocuparà bona part de la nostra atenció i activitat fins final de març. Recentment hem afegit el póster oficial que enllaça al web de la mostra i ara publiquem un catàleg digne d’estar quasi entre aquells festivals qualificats com a classe A. I a mesura que avancen les dates i s’aproxime la trobada, anirem desgranant les diferents propostes que conformen un programa molt però que molt suggerent i interessant. Comenceu a fullejar per continuar somiant: mice 2915!

Volumens

volumens_15

En aquesta darrera edició de l’eacn, vàrem tenir oportunitat de comptar amb la presència de convidats que venien a contar-nos, entre d’altres, la seua experiència personal amb la creació audiovisual. De Marc Sempere i del que vàrem aprendre amb ell ja en parlarem més avant perquè tenim la intuïció de que, pels projectes que porta entre mans, ens hi tornarem a creuar. De Mar Gutiérrez dir que sigué un luxe comptar amb la seua aportació. Mar vingué acompanyada de Guillermo amb qui conforma el duo Cinépoème, una proposta poètica en la confluència entre la música i el vídeo sempre mesclats en directe. Mar va fer una exposició senzilla, sense ostentació però directa i amb exemples clars, de la seua breu trajectòria personal filada a base d’intuïció, sensibilitat i constància. Ja hem avisat l’alumnat que no li perguen la pista perquè arribarà a fer coses ben interessants en un futur pròxim. De fet, Mar i Guillermo, ens informaren que ja els podrem veure i escoltar en directe com a Cinépoème en el marc del festival Volumens que tindrà lloc el 6 i 7 de març i als quals han estat convidats com artistes locals entre d’altres de renom internacional.

S’explica al web del festival que l’exploració audiovisual arriba a València de la mà de Volumens, el primer festival que portarà a la ciutat alguna de les propostes més interessants i arriscades de la recerca i la creació sonora i visual del panorama internacional. Un dels objectius de Volumens és elevar l’experimentació i la recerca audiovisual (AV) a la categoria d’art, emmarcant estos projectes en un dels espais més representatius de la ciutat, com és el MuVIM. Un festival que pretén portar i difondre les últimes tendències i corrents més avantguardistes de la recerca AV, a través d’una ambiciosa programació que reuneix a artistes internacionals, nacionals i locals de reconegut prestigi i gran trajectòria professional. Una aposta arriscada que pretén convertir-se en una cita anual i en referent dins del panorama artístic audiovisual i posicionar tant a la ciutat de València com al propi museu, dins del camp de l’exploració, recerca i creació de l’art sonor i visual. Per a açò, es preveu un cap de setmana excitant en el qual el MuVIM acollirà per complet la programació del festival, convertint-se en una pantalla panoràmica geganta i en aparador de les últimes tendències AV. La programació es divideix en dos espais, la AV Room (Saló d’Actes Gregori Mayans) i el Hall. A més, i per a clausurar el festival, tindrà lloc una festa de clausura en Expohotel el dissabte 7 de març, amb actuacions i sessions amb un enfocament més lúdic, una vegada finalitze la programació en el MuVIM.

http://www.volumens.es/

eacn & #projectehorta (per Paco R.)

eacn_24_02

Lentament amaneix a l’Horta, per la banda de la Punta. El cel és grisenc i fins i tot cau un plugim tènue. Són les 8 i quart del matí i ja n’hi ha algun que un altre soroll a l’habitació de l’entrada. Els de la cambra dormen. Els primers a dutxar-se aprofiten el moment per a prendre-s’ho amb calma.

Des del finestral de la cuina veig els camps. Un llaurador (més tard serà entrevistat pels alumnes) està tractorant en un bancal. Comença el dia a l’escola d’activitats culturals a la naturalesa (EACN) de l’escola gavina. És l’edició d’hivern 2015 (amb aquesta van 24 edicions, o encara com dirien els eaceners més posats, 24 i mitja!).

Entre unes altres peculiaritats, en aquesta edició hem lligat el projecte general d’escola (que enguany és l’Horta) als xicotets projectes de treball dels equips d’alumnes que constitueixen l’eacn. El hashtag #projectehorta ha estat l’emblema escollit per a fer l’arreplega de tota la feina feta. A més, per a proporcionar als alumnes les millors oportunitats, la pròpia eacn es desplaça fins a una alqueria situada a la banda de la Punta. Aquesta casa, meravellosa, acull els setze alumnes que s’han aplegat fins ací per fer realitat els seus projectes, els de cinema i alguns altres…

L’alqueria ens l’ha cedit la família Pasqual-Perales, Jordi i Victòria: pares de 3r d’ESO compromesos amb la recuperació de la bellesa, amb la natura i amb el trellat de mantenir-se en peu davant la mole urbanística que per la banda del nord i de l’oest ja es deixa veure en avançada. Va la nostra gratitud a aquests amics de l’escola i el territori.

Els equips de treball, formats per quatre alumnes, han de fer una mirada calidoscòpica a l’Horta. Han de cercar la bellesa (natural, creada, percebuda), l’Horta habitada (la gent, els oficis, les persones i personatges), el diàleg amb la ciutat (amb el què del model urbanístic valencià) i l’Horta decadent (una realitat que s’hi deixa veure als màrgens de les sèquies, als enderrocs de les barraques). Un minut per a cada paràmetre. Quatre minuts per a cada grup. Una selecció expressiva que pose de relleu que la realitat és editable, segons què volem narrar. Un document i testimoni de què és l’Horta al segle XXI.

eacn_24_01

Això pel que fa al treball tècnic i cinematogràfic principal. Perquè, a banda, hi ha la proposta de la videocreació, 26 segons d’una selecció musical que els participants han d’acompanyar d’imatges amb l’esquisitesa o la vulgaritat que aquesta música els inspire. I, com no, el treball de simple manteniment d’un grup nombrós: la intendència (gestionada per la mestra Sònia Real); la neteja dels espais; la cuina (amb la primera nit de la tapa, en la que ens ajuda un estimat ex-alumne, Lluc Teodoro, cuiner professional). Per més intensitat, les visites de profesionals de món audiovisual,com Marc Sempere (artista multidisciplinar; del col·lectiu “Compartir dóna gustet”. Un col·lectiu que per cert ha rebut un Goya apenes fa uns dies), Mar Gutiérrez (cinepoem) i Julian Garrido (càmera manipulador de Drone). I jocs, pel·lícules, vivències i mil coses més que seria impossible de llistar ací.

Paco Raga | un bloc educat

24a eacn: #projectehorta

24_ecn

L’eacn · escola d’activitats culturals a la naturalesa d’escolagavina arriba hui a la seua 24a edició. A les 15.30 h, 17 alumnes de secundària junt a tres docents, ens embarquem en una nova aventura pedagògica, audiovisual i vivencial. I en aquesta ocasió no creiem que pequem de literaris si qualifiquem d’aventura la proposta. Doncs arribats a aquest punt, hem decidit eixir-nos de valent de la línia traçada després de tants anys de projecte. Canviem d’escenari, canviem de metodologia. Hem volgut aprofitar l’oferiment tan afectuós del Jordi i la Victòria que ens permetran gaudir d’una alqueria com a base d’operacions, incrustada al cor de La Punta, escenari viu de tants despropòsits comesos pels nostres governants.

I l’ocasió era la idònia doncs el tema sobre el qual pivoten diverses propostes pedagògiques de l’escola és #projectehorta. I també bona part de la nostra actualitat posa el focus sobre l’horta precisament per la tossuderia destructora d’aquells. Que #hortaésfutur intentarem contar-ho en una peça on identitat, adolescència, territori, bellesa, decadència, habitatge… travesaran unes imatges que en aquest instant només són idees d’un suggerent experiment. El compte enrere és activat amb el combustible de la incertesa per no saber com s’apropiarà l’alumnat de la mateixa. Les condicions d’una proposta experiemental i edupunk hi són; el relat final l’esperem.

Per filar les hores, eixirem a peu a conéixer el paisatge; comptarem amb la col·laboració de Marc Sempere i Mar Gutiérrez que vindran a contar-nos la seua experiència i a il·luminar-nos amb els seus projectes; entrevistarem testimonis propers… i també la cuina, els jocs, l’esbarjo o el concurs de vídeocreacions. Tan sols la pega de no poder ser-hi dissabte a la #crida21F. Ens sol passar que la millor manera que trobem de reivindicar-nos és fent l’escola que volem.

projectehorta

Quina il·lusió!

pons_400_colps

Mireu que ja hem dit que açò dels premis i dels concursos ens genera certa contrarietat. Però rebre aquest, quina il·lusió ens ha fet. Senzillament per venir de qui ve i perquè sentim està carregat d’afecte.

La iniciativa respon al format de cadena de premis i ha estat posada en marxa per Pons’s blog amb l’objectiu particular de guardonar als blocs que tenen un nivell de qualitat dignes de ser llegits per en Pons. El receptor d’aquest premi es veurà en l’obligació moral de guardonar dos blocs més a la seua elecció amb tal premi. Per suposat els dos blocs escollits han de tenir el Nivell de Qualitat Pons (NQP). I Pons encara afegeix: si és possible, que els dos blocs premiats no tinguen relació entre ells, és a dir, que siguen dos blocs dels quals veieu que no es comenten l’un a l’altre.

I en aquestes que la Carme, alumna de 3r d’eso d’escolagavina, ha rebut el premi pel seu magnífic Me das un beso bonita, d’entrada un cant a la ironia front l’oportunisme polític més descarat, després una bitàcora personal que t’ensenya a mirar la vida més enllà del melic propi. Al seu temps, la Carme ha decidit premiar el blog de la seua exmestra Pilar Arnal, La imaginació al poder i ‘també a 400 colps que és el blog de la meua Escola Gavina i m’agrada molt perquè sempre hi ha molts vídeos de xiquets i xiquetes i jo els puc vore en el meu Ipad que és el que més m’agrada del món. I a més Jordi Orts és el psicòleg de la meua escola i és molt simpàtic però també vol que treballe un montó’.

Ara ens pertoca premiar altres dos blogs i la setmana vinent publicarem la nostra tria. De moment, tornar l’afecte rebut de la Carme, la Tona i l’Enric pel detall, pel gest de posar en valor el treball d’aquells que des de la blogosfera també pensem que altre país és possible, amb premis o sense.

L’escola que volem

Les Trobades d’Escoles en Valencià 2015 estan en girar la cantonada. Les festes d’estima per la llengua dels centres educatius valencians d’arreu de les nostres comarques s’iniciaran l’últim cap de setmana de març i finalitzaran al mes de juny. El lema de les Trobades 2015 és L’escola que volem i té significats ben contundents: L’escola que volem en referència a l’escola que ens estimem. L’escola que volem referida al model d’escola en valencià que la nostra entitat presentarà a principis de febrer. L’escola que volem com a sinònim de desig de canvi, allò al que cal que estiguen atents els partits polítics de cara a les eleccions de maig de 2015.

En aquest context, Escola Valenciana creu molt important visualitzar el teixit social i cívic que conformem les comunitats educatives d’arreu del País Valencià, les persones que treballem de valent per intentar garantir la millor educació possible a l’alumnat valencià. El nostre suport al model de l’escola que volem és la millor garantia perquè el pròxim govern de la Generalitat Valenciana prenga bona nota de les necessitats educatives que tenim.

És per això que cal que la teua veu, la nostra veu, s’escolte. És per això que amb tu, amb vosaltres, comptem per eixir al carrer i participar en aquesta crida lúdica i reivindicativa que obrirà les portes a les Trobades 2015. El 21 de febrer farem el primer pas. Serà a València, on és important que es veja que arreu de les comarques valencianes hi ha molt a dir sobre el model educatiu que necessitem, un model sinònim de qualitat i en valencià.

Nosaltres no hi podrem ser a la plaça Sant AGustí perquè hi serem a l’altra punta de València, capficats en una nova edició de l’eacn, que no deixa de ser altra de les projeccions de l’escola que volem. Ah, el vídeo que il·lustra l’apunt és l’acompanyament en imatges que el CEIP Gabriel Miró de Calp (La Marina Alta) va fer fa un parell de cursos del tema Una escola a tot color.

Una escola valenciana per al s. XXI

La 3a mice ja té spot

D’ací a final de març molta de la nostra activitat pivotarà al voltant de la tercera edició de la mice · mostra internacional de cinema educatiu. La trobada, autèntica festa i epicentre del cinema fet a les escoles d’arreu del país i del món, tindrà lloc a València els dies 27, 28 i 29 de Març en diverses ubicacions de les quals anirem informant. Des de 400 colps tornarem a coordinar Mirem i fem cinema: espai d’inetrcanvi per al professorat per l’audiovisual i en breu llançarem la proposta oberta tots aquells que vulgueu participar. Els focus ja comencen a apuntar doncs a la mice i el primer que podem veure és el seu spot oficial, el qual convida a gaudir com a xiquets de la mostra i del cinema. Perquè tota ciutat necessita un heroï: mice 2015!

Voleu ser jurat a un festival?

giffoni_15

Ens miràrem de reüll la gal·la dels Premis Goya amb poc temps i molt de distanciament. Posem distància perquè amb l’alumnat sembla que costa defugir dels discursos dominants que travessen l’experiència compartida del cinema, allunyats de plantejaments pedagògics, més centrats en els productes que no en els processos creatius. Però com que no tenim perspectiva per entendre aquesta dimensio més comercial del cinema, que suposem és necessària, farem una concesió i publicarem aquesta informació que ens han fet arribar, per si algú volgués viure l’experiència del cinema també des d’aquesta vesant.

L’associació Tambor de Hojalata busca dos xiquets/es nascuts entre l’1 de agost de 1999 i el 31 de juliol de 2002 i un altre/a adolescent nascut/da entre el 18 juliol 1997 i el 31 de juliol de 1999 per a participar com a jurats al Giffoni Film Festival (Salerno, Itàlia). Els joves eixiran el 16 de juliol i tornaran el 27 de juliol. Hauran parlar anglès o italià i ser amants del cinema. Pernoctaran en cases de veïns d’aquest simpàtic poble italià, on hi haurà altres jurats juvenils italians d’edat semblant. La manutenció va a càrrec de l’organització o de les famílies d’acollida. Veuran una o dues pel·lícules diàries i podran debatre amb actors i directors de les pel·lícules a concurs. Compartiran el dia amb centenars de joves d’Itàlia i diverses parts del món i participaran en variades activitats. En total, més de 3000 xiquets i joves estaran presents eixos dia a Giffoni. I decidiran quins són els guanyadors de les seues seccions. Al llarg del festival estaran acompanyats per un representant de l’associació Tambor de Hojalata. El cost de l’activitat es distibueix entre el bitllet d’avió (presumiblement entre 250 i 300 euros), assegurança de viatge + 100 euros de despeses d’organització i la data límit d’inscripció és el 15 de març.

http://www.giffonifilmfestival.it/

Participació al Premi Sambori-MiCe 2015

mice_somiant

Com sabeu, aquest any la Fundació Sambori, dins del marc de la 3a MiCe · Mostra Internacional de Cinema Educatiu ha convocat el Premi Audiovisual Sambori-MiCe 2015. La llista, amb 32 obres de 26 centres, si més no, evidencia la bona salut del cinema a les escoles del País Valencià. Nosaltres ja ens posem en marxa per intentar facilitar-vos el coneixement dels processos creatius que hi ha al darrere de tant de treball. Saber dels altres i dels sentit de les propostes en contextos determintas resignifica el seu valor més enllà del producte final. Molta sort a tots!

1 Col·legi Sant Cristóbal Màrtir II (Picassent) – LES LLETRES
2 CEIP Joan XXIII (el Grau de Gandia) – WHEN I’M GONE. (ENS N’ANEM)
3 CEIP El Braçal (Estivella) – EL DIARI DE FRANCESCA D’ESTIVELLA
4 CEIP Villar Palasí (València) – (RE)VIURE
5 CEIP Villar Palasí (València) – VIATGE A LA LLUNA
6 CEIP Villar Palasí (València) – L’ÓS GEGANT I L’ÓSSA MAJOR
7 CEIP Benadressa (Castelló de la Plana) – LA SALSA DE L’AMISTAT
8 CEIP Puig Campana (Benidorm) – LA MALEDICCIÓ DE LA PIRÀMIDE
9 CEIP Heretats (l’Alcúdia) – LA MÀQUINA DEL TEMPS
10 CEIP Heretats (l’Alcúdia) – NEGRETA
11 CEIP Heretats (l’Alcúdia) – L’ILLA DESERTA
12 CEIP Sant Joan de Ribera (Burjassot) – EL SUPERHEROI
13 Col·legi de las Higuerillas (Requena) – VIATGE DE FI DE CURS
14 Col·legi de las Higuerillas (Requena) – IES EL CIM
15 CEIP Martínez Valls (Ontinyent) – “CARLETS” VAIXELL DE JOGUINA
16 CEIP Ciutat Artista Faller (València) – AL RITME D’UN SOMNI
17 CEIP Verge del Rosari (Massamagrell) – PIRULÍN PIRULON
18 CEIP Francisco Giner de los Ríos (València) – EL CALAIX DE LA IMAGINACIÓ
19 CPEE Sanchis Banús (Ibi) – BALLANT A L’ESCOLA
20 CEIP Verge de la Font (Vilallonga) – LA FESTA DE L’AIGUA
21 Col·legi Sant Bertomeu (Godella) – EL JARDÍ
22 IES Malilla (València) – LLEGIR ÉS SOMIAR
23 IES Joanot Martorell (València) – VIDEOLIT DE L’OBRA D’ÀNGEL GUIMERÀ: MARIA ROSA
24 CFPA Sant Carles (Ontinyent) – CAMP DE MAUTHAUSEN
25 Escolania de la Verge dels Desemparats (València) – DEIXA’NS ELS GUANTS, BUTXANA
26 IES Blasco Ibáñez (Cullera) – DESAMOR A PRIMERA VISTA
27 IES Malilla (València) – CINEMA NEGRE
28 IES Torís (Torís) – TRAGÈDIA DE CALDESA
29 IES La Malladeta (la Vila Joiosa) – ZOMBIS
30 Escola Gavina (Picanya) – FULL DE RUTA
31 IES Càrcer (Càrcer) – L’IES CÀRCER, EL NOSTRE INSTITUT
32 IES Doctor Faustí Barberà (Alaquàs) – COSA DE DOS

Work in progress

modern_times

Senzillament estem atenent altres temes. Aquestos dies publicàvem una piulada que ho resumia: quan més temes a abordar, menys publiquem. I ho tornem a dir; el caràcter paral·lel del projecte front a altres responsabilitats de l’administrador de 400 colps, fa que en determinades temporades o circunstàncies resulte complicat mantenir el ritme de publicació. Però ja no ens espanta el fet. Ens trobem a les portes d’un parell de propostes (eacn i el curs per a docents) que tornaran a proporcionar-nos materials i dinàmiques ben interessants per compartir, reflexionar i aprendre. Això és, el treball segueix el seu progrés.