Conversa oberta: infomediació digital i dieta mediàtica

social_media

Quan més obertes són les possibilitats que ens ofereix l’entorn per a la comunicació, més sembla que es vol controlar i restringir el fet comunicador. Coexisteixen la llibertat d’expressió i la manipualció mediàtica i per pensar-les ACICOM e ISCOD, han organitzat una Conversa Oberta sobre el paper dels periodistes i del mitjans de comunicació digitals com a infomediadors, o el dret d’informació, i el seu impacte sobre la dieta mediàtica de la ciutadania. L’acte comptarà amb la participació d’un ample ventall de persones expertes amb la interacció del públic assistent i tindrà lloc el dimarts, dia 3 de febrer, de 18:30 a 20:30h. al saló d’actes del Palau Tamarit, situat en C/ Roger de Flor, seu de Fundacode.

Intervindran:

- Jose Ignacio Pastor President ACICOM
- Maite Puertes: Tècnic ISCOD, i Vicepresidenta Coordinadora Valenciana ONGs
- Jose Luis Sanz,  Director de El Faro.net
- Yolanda Álvarez, corresponsal de RTVE en Orient Próxim.
- Joan Canela, Periodista de Mèdia.cat, Observatori Crític dels Mitjans
- Lola Bañón, Periodista, Professora Universitat de València
- Xavier Pérez, Director de La Veu del País Valencià
- Xurxo Estévez, Membre del Projecte Xara de Ca Revolta Audiovisuals pel Canvi Social
- Ana Díaz, Politòloga, Coordinadora Comkal i col·laboradora de Tot per l’aire de Ràdio Malva
- Violeta Tena, Periodistad’ El Temps i membre de la Comissió Executiva de la Unió de Periodistes Valencians.

Un poble en venda

Tant de bo els canvis a Grècia siguen preludi de canvis al nostre país. Perquè del nostre, país, han fet Un poble en venda. I si no llegiu l’apunt anterior. Afortunadament l’audiovisual, desplegat a la xarxa, és una bona eina per contrarrestar manipulacions mediàtiques i oferir discursos alternatius als de les estàncies de poder més barroeres. Afortunadement hi ha gent jove, concretament cinc estudiants de Comunicació Audiovisual de la Universitat Jaume I, entre tants, que el fan servir  per reflexionar críticament sobre l’actualitat valenciana a través de les converses tranquil·les amb una desena de testimonis rellevants del País Valencià. Això és Un poble en venda.

“El nostre documental és un projecte final de carrera que viatja per cinc blocs diferenciats, en els quals s’analitzen cinc pilars bàsics que fan que un poble puga ser amo de les seues decisions i el seu destí dins de l’estat espanyol”, expliquen al Facebook del projecte els seus impulsors. Els pilars als quals fan referència els autors són els mitjans de comunicació, l’art i la cultura, l’educació, el sistema financer i el model autonòmic de l’estat espanyol. De tots aquests aspectes en parlen Salut Alcover, presidenta del comitè d’empresa de RTVV, passant per l’actor Ferran Gadea, el professor d’Economia UV Joan Sanchis, Vicent Moreno, president d’Escola Valenciana o l’escriptora Esperança Camps, entre d’altres. Cada convidat avalua la situació del seu sector i en tots els casos ‘dibuixen un panorama descoratjador’ alhora que mantenen una actitud crítica envers les polítiques dutes a terme per la Generalitat.

“Amb tants escàndols no et dóna temps a assimilar la magnitud de cada un, així que pensem en posar-los un darrere l’altre en un espai de temps raonable. Quan els veus tots junts … et fa reflexionar”, explica el director del migmetratge Ernest Huart a eldiario.es. El documental, que es va presentar el mes passat, acaba de forma ben eloqüent amb el poema de Font serena de la llibertat, de Vicent Andrés Estellés, musicat per Òscar Briz.

facebook | twitter

#projectehorta perquè #Hortaésfutur

hortaesfutur

Ens hem adherit amb intensitat a #projectehorta perquè #Hortaésfutur també des de l’audiovisual, el cinema, l’educació. Així que aquest curs estem molt atents a tot allò que gira al voltant d’un projecte que com ja hem explicat, catalitza bona part de les activitats pedagògiques d’esoclagavina. I mireu que ens afecta ben directament aquesta notícia doncs l’alqueria a la qual ens desplaçarem es troba tot just en el llindal d’aquesta nova aberració. Es trcata del nou PGOU que amenaça l’Horta, i que pot ser estiga en les nostres mans aturar-lo. Per tant, ens fem ressó d’aquesta campanya de recaptació de signatures per tal d’aconseguir-ne la seua paralització.

L’Ajuntament governat per Rita Barberá ha decidit que ara, a pocs mesos d’unes eleccions que pot perdre, és el moment d’aprovar un nou Pla General d’Ordenació Urbana que planteja, entre altres mesures, urbanitzar altres 415 hectàrees de l’Horta de València. Més ciment, carreteres i rodones en una ciutat que el que necessita són més espais verds. Per què tanta pressa? València no té cap necessitat de transformar més horta en solars. La ciutat ha perdut 30.000 veïns en cinc anys i té actualment més de 57.000 habitatges buits i solars per a construir altres 38.000. Es calcula que la ciutat seguirà perdent població durant molts anys.

Volem un urbanisme més democràtic. El que València necessita és canviar el seu model urbà, que siguen els veïns i veïnes els que, en col·laboració amb l’ajuntament, decidim el futur de la nostra ciutat. Ens cal una València més amable, més verda i menys contaminada. L’aprovació d’aquest PGOU ho impedirà. Ens cal un sistema econòmic que no deprede el medi i una democràcia de debò. El nou PGOU condicionarà l’urbanisme de València durant dècades. No és excusa dir que no es va a construir d’immediat. Requalificar més terres d’horta és seguir amb el model especulatiu que ens ha portat al desastre. Dificultarà l’ús agrari d’aquelles terres, que sols es podrien preservar pagant indemnitzacions milionàries als propietaris. És probable que els beneficiaris d’aquest pla siguen els mateixos de sempre: bancs i constructores que compraren els terrenys per a especular i ara volen fer caixa.

#Hortaésfutur i volem que es preserve. Tota. A més del de València, altres plans urbanístics en marxa a Tavernes Blanques i Alboraia poden suposar la desaparició de gran part de l’horta al nord de València i una pèrdua irreparable per a la nostra qualitat de vida. Ens cal que l’horta siga, més que mai, un referent de la nostra cultura, patrimoni i identitat. El pulmó verd de la ciutat i una font de treball i aliments saludables que aquest PGOU posa en perill.

Reclamem la  paralització temporal del PGOU. Cal que el poble tinga l’oportunitat de decidir democràticament el futur de la ciutat i l’horta de València.

Per un bulevard de merda | petició a Change.org | #projectehorta | #Hortaésfutur

The last book

the_last_book

Continua la recerca d’imatges lectores a escolagavina. La iniciativa, més enllà de intentar promoure el nou pla lector del centre, pretén celebrar l’aventura de llegir. Bé siga individual o col·lectiva, a casa, a escola, al metro, amb un llibre o amb altre dispositiu. I com a dispositiu, hi ha qui pensa que vivim a les darreries del Parèntesi Guttemberg i que al llibre té els dies contats. Així ho creu també el fotògraf holandés Reinier Gerritse i per això s’ha dedicat a captar imatges lectores al subsol de Nova York. A l’igual que un científic inquiet per catalogar els últims exemplars d’una espècie en perill d’extinció, Gerritse va vagar pel metro de Nova York fent fotos dels lectors de llibres impresos en una població on cada vegada tenen més presència els lectors d’iPhone, Kindle i d’altres eines digitals.

‘Això és el que passa. Tot està canviant sempre, però hi ha un bell fenomen que està desapareixent. És per això que ho volia documentar’, ha dit. El projecte el va realitzar durant tretze setmanes en el transcurs de tres anys. Es passava tot el dia sota terra de 8.00 a 19.00 hores, disparant sense descans per intentar fotografiar tots els llibres que trobava en aquest particular trajecte. Es va sorprendre per la increïble diversitat de llibres que va veure i no va quedar tranquil fins trobar algú que llegira el Philip Roth, el seu escritor preferit. També estava interessat en observar com l’elecció d’un llibre era tant o més que una expressió de la identitat com una peça de vestir. Va capturar milers de llibres i una selecció del resultat és aquesta sèrie anomenada The Last Book.

Sabríem cantar i gravar l’alegria d’Europa?

Aquest diumenge els grecs tindran l’oportunitat d’expressar-se a les urnes; oh Grècia, oh la democràcia! I sembla que siguen unes eleccions també a Alemanya o ací mateix. L’estat de benestar s’esvaeix. Hem sentit pudor per posar que també som Charlie Hebdo; davant la seua valentia i el seu dolor només podem dir que som i fem 400 colps. Són temps on sembla que, com cantava Lou Reed, ja no hi ha temps. I en mig d’aquest panorama, serieu capaços de cantar i gravar l’alegria d’Europa? Aquesta és la proposta.

El concurs de vídeo del Comitè Econòmic i Social és una manera d’intentar crear un major enteniment entre els pobles d’Europa i promoure l’apreciació de la seua rica diversitat cultural. Enguany, volen donar un gir musical que ens convide, a la família, els amics, veïns, companys de classe i col·legues per compartir amb les nostres vídeo-produccions, i el nostre virtuosisme i talent amb el cant. Així que ens proposen mostrar el nostre Cant a l’alegria! Es tracta de combinar la cançó amb un vídeo – la teua interpretació creativa de la peça musical de Beethoven – i compartir-ho amb els companys europeus. Tot plegat per fomentar la creativitat amb el vídeo, l’entusiasme pel cant i l’ús de les xarxes socials a través de tots els estats membres de la Unió Europea. Posteriorment es podrà votar per on-line per seleccionar les deu peces d’entre les quals un jurat especialitzat triarà les tres guanyadores.

Com participar?
Si teniu una càmera o coneixeu a algú que li agrade gravar; si vos agrada fer vídeos curts; si canteu en un cor o simplement baix la dutxa… Siga com siga, aprofiteu per sentir-vos lliure per transformar al vostre gust – jazz, pop, rap, clàssic, tradicional… El cant de l’alegria. Deixeu que la inspiració vos guie. Podeu utilitzar les lletres oficials de la o la seua recreació o adaptació pròpia. Canteu sobre allò que vos importe com a ciutadans de la UE. Què pensem sobre Europa? Quins són els nostres drets? Les nostres necessitats i expectatives? Què passa amb la democràcia, la llibertat i l’intercanvi? Siguam creatius i cantem els nsotres pensaments amb la melodia d’El cant de l’alegria acompanyat amb les nostres imatges.

Com funciona?
L’edició de 2015 és un concurs de música i de vídeo combinat! És una invitació a tots els videastes i cantants afeccionats a participar en un diàleg visual i musical a Europa. No es tracta de fer les coses perfectes! Es tracta d’expressar-se, divertir-se, compartir amb el món i potser guanyar algun premi.

I els premis?
Els tres equips guanyadors seran premiats 3 000, 5 000 i 8 000 euros.

La data de termini per presentar les vídeocreacions és el 20 de febrer, però anirà bé que llegiu més atentament aquesta i altres condicions:

Condicions per a la participació
Declaració d’honor sobre els drets d’autor i l’estat
Consentiment dels pares per als menors en el seu clip

http://www.eesc.europa.eu/video-challenge/2015/index.html

Últim recordatori: Sambori-MICE 2015

sambori_mice_bases

Valga de recordatori doncs queda ben poc perquè es tanque el periode d’inscripció. La Fundació Sambori dins el marc de la 3a MICE · Mostra Internacional de Cinema Educatiu, convoca els Premis Audiovisuals Sambori de MiCe a les Produccions Escolars Valencianes en valencià 2014 d’acord amb les bases següents:

1. Podran participar produccions audiovisuals realitzades durant els darrers dos anys als centres educatius de formació primària, secundària, batxillerat o formació professional del País Valencià, sempre que no hagen estat presentades en edicions anteriors de la MiCe.

2. Les produccions poden ser de qualsevol gènere: ficció, documental, videocreació, animació… sempre que la llengua utilitzada siga el valencià.

3. Les produccions es presentaran on line (we transfer…) o en DVD independentment del format en què hagen estat realitzades.

4. S’estableixen tres categories generals:
• Produccions realitzades per alumnes d’Educació Infantil.
• Produccions realitzades per alumnes d’Educació Primària.
• Produccions realitzades per alumnes d’Educació Secundària, Formació Professional i Batxillerat.

5. Els/Les alumnes hauran d’haver participat en tots els processos de la producció, ben entès que, en tractar-se de produccions d’àmbit educatiu, la mediació i la direcció de professores i professors ha d’estar present inevitablement.

6. La formalització de la inscripció constarà de:
• Inscripció electrònica fundacio@sambori.net
• Obligatori adjuntar un fotograma del curtmetratge.
• L’obra audiovisual. Un DVD o On Line al correu electrònic per we-transfer fundacio@sambori.net

Formats:
• .avi (Windows)
• .mov (MAC)
• .mpg-4
• .mp4
• H.264 (códec)

7. Els DVDs físics hauran d’enviar-se per correu postal abans de les 14 hores del 23 de GENER de 2015 a PREMIS AUDIOVISUALS SAMBORI DE MiCe c/ Arq. Artal, 3a Baix 46450 Benifaió.

8. Un jurat format per professionals de l’audiovisuals i de l’educació donarà un sol per cada categoria.

9. PREMI DEL PÚBLIC. Es realitzarà a la sala per part del públic assistent i per cada categoria.

10. Les produccions es projectaran en sessions matinals prèvies al desenvolupament de la 3a MICE i s’establirà un intercanvi d’experiències entre els/les alumnes que hagen participat en les diverses produccions.

11. Els guardons seran lliurats el diumenge 29 de març en el transcurs de la cloenda de la 3a MICE (Mostra Internacional de Cinema Educatiu).

12. L’organització dels Premis PREMIS AUDIOVISUALS SAMBORI DE MiCe es reserva el dret de poder difondre les produccions presentades a concurs entre els centres escolars valencians.

13. La participació en els PREMIS AUDIOVISUALS SAMBORI DE MiCe pressuposa la total acceptació d’aquestes bases.

14. La interpretació del Reglament serà competència exclusiva de l’organització del festival.

http://www.micevalencia.com

Què li dirieu a Lewis Carroll?

alice_tenniel

Ja sabeu que ens agraden molt aquestes propostes perquè donen peu a fer servir el vídeo com a eina pedagògica en àrees en les que igual no queda tan contemplada aquesta possibilitat. El 2015 celebrem el 150è aniversari de la primera edició d’Alice’s Adventures in Wonderland amb les il·lustracions de John Tenniel. El conte de Lewis Carroll és una barreja de fantasia i realitat que ha inspirat creadors de diverses disciplines: escriptors, músics, cineastes, científics, matemàtics; i que tracta temes universals com l’angoixa, les presses, els costums i rutines en contraposició a les aventures i la llibertat, la definició de les identitats o l’atzar. Què li dirieu a Lewis Carroll? Explica-ho amb una petita peça audiovisual que podràs veure projectada al CCCB durant la propera edició de Kosmopolis, la Festa de la Literatura Amplificada.

Qui pot participar?
Hi poden participar grups d’estudiants de Primària, Secundària o Batxillerat amb un professor o docent responsable. Els vídeos han d’anar signats.

Quan i on?
El període de presentació dels vídeos és de l’1 de novembre de 2014 al 13 de febrer de 2015 i es poden enviar per Wetransfer a: seducatiu@cccb.org.

Com han de ser els vídeos?
Han de ser peces audiovisuals d’una durada màxima de 2 minuts en homenatge al conte Alícia al país de les meravelles.

Què passa amb els vídeos?
Tots els vídeos rebuts són susceptibles d’integrar-se dins el web CCCB EDUCACIO, web KOSMOPOLIS, arxiu CCCB, web CCCB, VIMEO i comunicacions públiques de projectes CCCB. L’organització es reserva el dret de no publicar els vídeos amb contingut ofensiu o que vulneri la legislació vigent o qualsevol dret fonamental, o que no compleixi les condicions de participació. Els vídeos participants seran projectats en un acte públic del programa de Kosmopolis 2015.

Tingau present que si voleu participar, regalen una visita gratuïta amb els alumnes a l’Arxiu XCèntric per conèixer i desenvolupar formes cinematogràfiques innovadores que exploren altres possibilitats d’expressió, i que vos podeu inspirar amb el menú de llaminadures cinematogràfiques d’Alícia!

_info al CCCB

Presentació de ‘Poemes a l’horta’

poemes_horta

Ja hem comentat que l’Horta és el tema central sobre el qual aquest curs pivoten diverses propostes pedagògiques a escolagavina. Entre elles la nostra eacn per a la qual ja estem capficats en la seua organització. Així que des de 400 colps estem ben atents a totes aquelles iniciatives que s’alineen amb els nostres interesos més immediats.

Esperant l’aigua és un projecte audiovisual de la Fundació Assut, filmat pel realitzador valencià Miguel Ángel Baixauli i en col·laboració amb la Universitat Politècnica de València. Es tracta d’un treball de caràcter antropològic més ampli que s’interna en les complexitats dels paisatges culturals de l’aigua a l’Horta de València. L’Horta és un espai periurbà d’origen mil·lenari que hui constitueix un dels últims espais agraris d’aquest tipus en el continent europeu. El documental mostra el territori que rega la Reial Séquia de Montcada, la séquia més gran de l’Horta. El realitzador inicia amb aquest film una sèrie de curtmetratges de perfil etnològic, que com trossos de vida i realitat, mostren el que passa en el dia a dia de les comunitats humanes que des de fa segles gestionen els regadius tradicionals d’aquesta zona del planeta.

I entre aquestos treballs aquest dijous 15 de gener, a les 19:30 hores, s’estrenarà un nou treball: Poemes a l’Horta (2014). Aquesta pel·lícula documental és el resultat d’un taller participatiu amb persones vinculades a l’entorn agrícola de Godella. Arran d’una lectura a l’aire lliure d’un poema de Vicent Andrés Estellés, s’inicia una conversa improvisada entre els assistents en la qual, de manera quasi involuntària, comencen a brollar records, històries i formes de vida, pràctiques i usos tradicionals que han quedat registrats en la memòria col·lectiva.

Cinema Teatre Capitolio (Ramón y Cajal, 102, Godella) | dijous 15 gener | 19:30 h.
entrada lliure

#projectehorta

Escola de mestres d’Akoe: jornades d’hivern

ecr

I completem aquesta trilogia inicial de 2015 d’apunts sobre pedagogia en un àmbit molt més local i proper però no menys important. Es tracta d’una nova edició de l’escolademestres d’Akoe. Aquesta iniciativa vol situar-se al capdavant del debat, la reflexió i la formació de qualitat tant per a futurs mestres com per públic en general interessat en la teoria i pràctica pedagògica. Escolademestres cristalitza dues vegades en el curs i en aquesta edició d’hivern proposa un títol i un programa ben suggerent per orientar-no en les trasnformacions necessàries que el nostre sistema educatiu ha d’anar assolint. Les jornades seran a l’Auma de Picassent els 4 i 5 de febrer.

dimecres 4
17.30 / Millorar la lectura, una urgència inajornable ENRIC QUERALT
18.45 / pausa · café
19.00 / Una maleta de recursos per entrenar la creativitat MARIA BATET
20.30 //

dijous 5
17.30 / Pedagogía sexy? Cómo recuperar el placer como elemento clave en el aprendizaje MARIA ACASO
18.45 / pausa · café
19.00 / 10 claus per entrenar l’optimisme: clauer i instruccions d’ús MARIA BATET
20.30 //

Vos esperem!

TEDxBarcelonaED en educació emergent

tedxbarcelonaed_15

Seguim amb més educació; serà qüestió de propòsits per l’inici d’any o propostes que ens portaran cap a noves transformacions? Ja sabeu que TED és un esdeveniment anual on alguns dels pensadors i innovadors més importants del món són convidats a compartir allò que més els apassiona. TED vol dir Tecnologia, Entreteniment i Disseny, tres grans àrees que, col·lectivament, donen forma al futur. De fet l’esdeveniment és encara més ampli, abastint idees que són importants siga quina siga la seua disciplina. Doncs bé, el proper 22 de gener a Barcelona com a subseu TEDx s’organitza aquest esdeveniment que vol ser un aparador dels innovadors de l’educació emergent. Les reflexions i presentacions de format curt i dinàmic giraran al voltant de quatre eixos temàtics:

Conscienciació
Com poden aprendre els estudiants a auto-regular el seu comportament i focalitzar la seua concentració en l’èxit acadèmic? Com donar suport per millorar el rendiment acadèmic a més d’augmentar la presa de perspectiva, l’empatia i l’amabilitat i fomentar l’habilitat de resoldre problemes complexos? Quin és el paper de la neurociència per viure feliç, sa i amb coherència?

Tecnologia
Podem usar la tecnologia per resoldre els reptes educatius? Proporcionar el millor contingut educatiu a les zones més remotes i les comunitats més desafavorides? Garantir l’educació permanent. Adaptar-nos al ritme de cada individu. Gamificar la corba d’aprenentatge. Com podem crear experiències significatives que puguen ser extensibles? Com aglutinar materials, assignatures, experts i experiències que puguen accelerar ràpidament l’aprenentatge? I descentralitzar el procés de generació de continguts?

Valors
Quins valors ensenyem als nostres fills? A través de l’sport o les arts, com desenvolupem el respecte, l’esperit d’equip i la col·laboració? Com canviem la perspectiva de gènere des de la infància? Podem aplicar els principis de “Burning Man” a l’aula per un aprenentatge auto-dirigit o experiments col·laboratius?

Metodologia disruptiva
En un món on els continguts han deixat d’estar en el professor per estar en la xarxa, un dels principals problemes als que ens enfrontem és el d’innovar en les metodologies de generació de coneixements i abandonar els formats verticals com la lliçó magistral. Quines  metodologies són les que veritablement donen poder als estudiants com productors de coneixement al segle XXI (Flip Classroom, PBL…) i quins altres factors (arquitectura i sistemes d’avaluació entre altres) és important canviar perquè l’aprenentatge succeïsca?

Hi ha la possibilitat gens menyspreable d’inscriure’s per poder accedir al livestream.

http://tedxbarcelonaed.com

Next Page →