Us desitgem…

bon_nadal_14

Doncs fins ací arribem en 2014. Punt i seguit a un any que ens ha situat un pas més enllà en el nostre radi d’acció. Som ja referent en allò que nosaltres anomenem l’àmbit d’intersecció entre l’audiovisual i l’educació. Hem participat a jornades internacionals i locals, hem organitzat trobades de mestres que fan cinema a l’escola, hem començat en la tasca de formar altres mestres i no hem parat d’intentar portar l’alumnat a la centralitat de les nostres propostes pedagògiques. I el 2015 es dibuixa ja com un any no menys il·lusionant. I amb il·lusió per continuar compartint amb vosaltres cinema i pedagogia, per una escola i un país millor, us desitgem bon Nadal i bon any!

- > · TORNAREM A PUBLICAR AL GENER · < -

The soul and its mirror, una nova col·laboració

creacio

S’acaba de posar en contacte amb nosaltres Irene Basilio per demanar-nos col·laboració en un nou projecte. Irene treballa des de fa alguns anys en l’àmbit de la Comunicació Cultural. En col·laboració amb el fotògraf i creador audiovisual Ander Elorza ha posat en marxa The soul and its mirror amb la convicció que, igual que els artistes en crear i el públic en observar, el comunicador també necessita d’un temps de reflexió per poder dissenyar i elaborar estratègies realment eficaços.

El tema central d’aquest projecte són els drets dels xiquets a l’art i la cultura i a través d’ell es treballarà en el disseny d’una estratègia comunicativa que els pose en valor a nivell social i polític. En la seua primera fase es pretén realitzar un mapatge dels diferents agents que a través de les diferents disciplines artístiques, treballen en defensa d’aquests Drets, sobretot en el context europeu, però també a nivell internacional. És ací que després d’una primera selecció de projectes que giren al voltant d’aquest àmbit, han conegut la feina que desenvolupem des de 400 colps i els agradaria que els acompanyéssem en aquest camí de recerca com a interlocutors especialitzats. Sembla que la nostra col·laboració passarà per donar-los algunes idees i no suposarà un volum significatiu de feina.

La investigació està recolzada pel Departament de Cultura del Govern Basc, dins el seu programa Fàbriques de Creació. Com podeu comprendre per part nostra la sorprea ha sigut més que grata. A més ens ajuda a entendre millor l’alcanç de la nostra proposta pedagògica la qual veiem que ja supera l’àmbit de parla catalana. Ací anirem donant compte de com va aquesta col·laboració de la qual escrivim les primeres línies però també podeu seguir el tumblr del projecte.

http://thesoulanditsmirror.tumblr.com/

Jornada: Audiovisual a l’aula, experiències de i per a docents

aula

Tot just abans de tancar l’any ens arriben dues propostes que ens confirmen, una vegada més, l’alcanç de la nostra. La segona ja la contarem però avançar-vos que en 2015 possiblement farem algunes passes endavant ben interessants més enllà del nostre radi d’acció habitual, tota una sorpresa. La primera ens queda més a prop físicament i encara hem d’averiguar si pedagògicament. La Fundación Mainel es posa en contacte amb nosaltres per convidar-nos a participar i col·laborar en la difusió d’una jornada que han organitzat sobre Audiovisual a l’aula: experiències de i per a docents, proposta que deriva d’una experiència similar que ja feren el 2012. La jornada que inclourà diverses conferències així com una taula rodona presentant experiències i bones pràctiques de docents del nostre territori, en totes les àrees temàtiques i per a tots els nivells educatius, tindrà lloc el divendres 6 de febrer de 2015.

La invitació és oberta doncs, a aquells que comptem amb experiència en l’aplicació d’eines i continguts audiovisuals dins l’aula. Per poder participar a la taula rodona s’ha d’enviar un resum de l’experència (màxim 200 paraules, més dades de contacte) a l’adreça fundacion@mainel.org fins el 31 de desembre. El resultat de la selecció es notificarà el 7 de gener. Ara mateix nosaltres ens ho pensem per motius d’agenda però almenys tornar a mode de col·laboració en la difusió, l’amable invitació que des de l’organització ens han fet arribar. Com sempre convidar-vos al mateix temps a intercanviar amb nosaltres les vostres impressions i idees.

Confirmat: eacn aportarà a #projectehorta

eacn_horta

#projectehorta sintetitza per una banda un procés en el qual l’horta esdevé el tema triat per a catalitzar els treballs del curs 2014-15, d’altra el hashtag sota el que s’arrepleguen totes les aportacions que en aquest ambiciós àmbit anem realitzant a escolagavina. El calendari de l’escola, l’hort escolar, les lectures, algunes projeccions… I finalment es confirma que des de l’#eacn · escola d’activitats culturals a la naturalesa també intentarem fer una valuosa aportació a #projectehorta.

La 24a edició de l’eacn tindrà lloc entre els dies 19 i 22 de febrer de 2015 i en aquesta ocasió tindrem la magnífica ocasió de canviar de localització. Una alqueria al bell mig de l’horta, ben a prop de la ciutat, serà l’espai on ubicarem els nostres estudis. L’indret ofereix unes potencialitats ben valuoses per intentar obtenir un producte audiovisual de calat en forma i fons sobre el tema proposat. També ens enfrontarem a algunes limitacions però aquestes no deixaran de ser un repte per acabar enriquint el propi projecte. Ara tenim un temps per preparar l’alumnat que en un no res ha omplert la matrícula en quan aquesta ha quedat oberta. Aquest apunt no deixa de ser un punt de partida en un procés de creació col·lectiva en el qual l’alumnat ha de participar de manera activa. Des de la coordinació ja mirem com enriquir un temps que no estarà dedicat només a la filmació. Projecccions, xarrades-col·loqui i pot ser alguna actuació farciran un programa formatiu que esperem esdevinguen uns dies inoblidables.

De moment ja tenim la pantalla en blanc de l’eacn hivern ’15, i ens toca començar a pensar que hi veurem. Així que vos convidem a fer-nos arribar totes les idees, propostes, suggeriments que al voltant del tema de l’horta i l’audiovisual, penseu que hi poden tenir lloc.

400colps@escolagavina.cat | #projectehorta | #eacn

NUS

NUS és un esdeveniment artístic organitzat pel Casal Jove de Sagunt que tindrà lloc el proper dia 20. L’activitat s’inciarà a les 11.00 h. amb un mercat d’Arts Plàstiques en el quals ens fa goig saber que participa Ariadna Castillo, exalumna d’escolagavina. El mercat serà fins les 14.00 h. i de vesprada l’oferta s’ampliarà amb un atractiu programa d’actuacions d’una hora cadascuna:

16.00 h. – Cactus Col·lectiu – porten el programa de ràdio de la Nit Americana
17.00 h. – 50 fuetades – faran un recital de poesia
18.00 h. – La Bière Ganchosa ( música )
19.00 h. – Lyann ( música)
20.00 h. – Cinépoème

Del programa ens interessa molt la proposta de Cinépoème de la qual és co-responsable la nostra col·laboradora Mar Reykjavik i amb qui ja estem en contacte perquè ens la conte amb més detall. De Mar, a la qual nosaltres hem qualificat com a present promesa de l’audiovisual valencià, és el vídeo que anuncia aquest edició de NUS.

Concurs de fotografia filosòfica

dietrich_wegner_

Seguim amb altre concurs de fotografia d’interés perquè està adreçat a alumnat 4t d’E.S.O., de 1r i 2n de Batxillerat de tot el País Valencià. En la VII Olimpíada de Filosofia de la CV es presenta enguany una nova activitat: La fotografia filosòfica. El seu objectiu és descobrir altres formes creatives de practicar l’activitat filosòfica incitant a la reflexió a partir de les imatges. Vivim al món de la imatge, però sabem mirar? sabem provocar la mirada de l’altre? ens fan pensar les imatges? Respondre a aquestes qüestions i a altres similars és l’objectiu d’aquest concurs. La pregunta que acompanyarà a la fotografia se centrarà en el tema Naturalesa i cultura: què ens fa ser el qui som? Pot plantejar-se des de diferents perspectives a elecció de l’alumne/a. Nosaltres per acompanyar l’apunt hem triat una imatge de l’artista i fotògraf australià Dietrich Wegner de la seua sèrie Cumulous brand la qual pensem evidencia sobre la pell mateix el tema d’aquest concurs. Animeu-vos a participar!

Bases

1. Cada centre solament podrà presentar dues fotografies de diferents autors o autores.
2. Les fotografies han de ser originals.
3. Es poden realitzar composicions i/o modificacions d’una o diverses fotografies originals.
4. Les fotografies han de ser inèdites i no premiades en cap altre certamen.
5. Les fotografies han d’incloure de manera visible una pregunta de caràcter filosòfic que estiga relacionada i interactue amb la imatge. La pregunta formarà part de la composició i estarà sobre-impresa en la fotografia. Aquesta pregunta serà l’únic text escrit que es pot afegir a la imatge; aquesta restricció no afecta a textos que pertanyen als objectes fotografiats.
6. El comitè organitzador es reserva el dret de rebutjar obres que no es adeqüen al tema i objectius del concurs o que puguin resultar ofensives.
7. Les fotografies en les quals apareguen persones recognoscibles hauran d’anar acompanyades d’una carta signada per aquestes persones autoritzant-ne l’ús.
8. No s’acceptaran fotografies ja premiades amb anterioritat. El participant manifesta i garanteix que és l’únic titular de tots els drets d’autor sobre la fotografia que presenta al Concurs i es responsabilitza totalment que no existisquen drets de tercers en les obres presentades.
9. D’entre totes les fotos enviades es farà una selecció, seran impreses i s’exposaran en la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació.
10. Les fotografies podran formar part de les projeccions de la jornada de la Final de l’Olimpíada de Filosofia.

Format i forma de liurament de les fotografies

1. Les fotografies han de ser enviades en un arxiu en format jpg.
2. El pes de l’arxiu ha de ser major d’1,5 mb i menor de 5 mb.
3. El nom de l’arxiu ha d’incloure el nom del centre, la localitat i el pseudònim del seu autor/a. (Exemple: IESJOANFUSTER_SUECA_elektra)
4. S’enviaran a l’adreça de correu: olimpiada.filosofia@uv.es juntament amb el formulari de participació corresponent a la modalitat de fotografia filosòfica. És a dir els dos arxius s’enviaran en un únic correu.

El professorat del centre haurà d’enviar la fitxa d’inscripció (baix enllaç al .pdf), al correu electrònic olimpiada.filosofia@uv.es junt a les fotografiies realitzades pels seus estudiants abans del 23 de febrer de 2015.

Criteris de selecció dels finalistes

El jurat, integrat per estudiants i professorat de Filosofia, excloent-hi el professorat que presenten candidats o candidates al concurs, tindrà en compte els següents criteris a l’hora de valorar i premiar les obres enviades:
• La qualitat tècnica i estètica de la fotografia.
• La riquesa simbòlica i iconogràfica de la imatge.
• La relació i coherència entre la imatge i la pregunta formulada.
• L’adequació i relació amb el tema general plantejat per a aquesta edició.
• L’originalitat i profunditat de la proposta i l’enfocament.

El nom del guanyador o guanyadora es donarà a conèixer abans del 7 de març de 2015 i estarà present en la final de la Olimpíada de Filosofia.

Premis
Les institucions col·laboradores concediran el premi que consideren oportú a l’estudiant guanyador que serà lliurat el 7 de març de 2015, en el context de celebració de la fase autonòmica de la VII Olimpíada de Filosofia de la Comunitat Valenciana, que es realitzarà en la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de València.

Bases completes i full d’inscripció en .pdf

Eixida 9 d’octubre: fotografies premiades

Per tal de donar més contingut a l’eixida commemorativa del 9 d’octubre, enguany es va decidir a l’IES escolagavina convocar un concurs de fotografia. Es tractava de trobar aquella imatge que captara cert esperit de l’activitat. La proposta va ser molt ben acollida però la resposta i la posterior recepció d’imatges va ser més minsa. Les fotos es podien fer individuals o per parelles. El periode d’enviament de fotografies es va allargar quasi al novembre i posteriorment el jurat (Empar Martínez com a coordinadora d’eso, Rafa Santibáñez com a representant del departamnet d’arts plàstiques i visuals i Jordi Orts com a adminsitrador de 400 colps) ha tardat en trobar el moment oportú per deliberar-hi.

Però tot arriba i finalment ací estan les imatges premiades. La decisió del jurat és irrevocable i en aquesta ocasió s’ha optat per donar el premi ex aequo a dues fotografies de les quals l’autoria de cada una recau en dues parelles de 1r d’eso. Totes dues imatges es complementen i per contrast ens parlen de l’activitat. El premi és un dinar amb el jurat en el qual es farà entrega d’un element sorpresa com a testimoni del resultat.

1r premi ex aequo: fotografia d’Irene Sapiña i Maria Llabrés

1r_irene_maria

El jurat ha valorat la narrativa de la imatge. Al mig del rebombori que suposa portar un nombrós grup d’alumnes per les runes del castell romà de Sagunt, un alumne troba el moment per separar-se del grup i contemplar el paisatge. Ves a saber que estarà pensant (la imatge convida a intuïr-ho) però les fotògrafes estan allà per capturar l’instant. Pot ser els seus pensaments el conviden a eixir del marcat contrallum i posar-se a caminar per eixa estora de camps que el separa de la mar. Figura i fons, llum i ombra, l’adolescent tot sol, al mig del marc que no del món.

1r premi ex aequo: fotografia de Pau Suárez i Mateo Regal

1r_pau_mateo

El jurat ha valorat la plasticitat de la imatge. És l’única de les imatges rebudes que ha optat pel blanc i negre i en contrast amb les altres fotografies aquesta gama de color n’és un recurs valuós. També per la qualitat de l’escala de grisos, ben definits i contrastats. La composició de línies trobades aporta elements tensors però suggerents. Fotografiar és saber alçar el cap i mirar, parar la passejada i observar aquelles dimensions, aquells elements històrics o urbans que donen a entendre que som a Sagunt commemorant el 9 d’octubre.

Ja es cuina la MICE 2015

mice_lletrer

La MICE és un lloc càlid. Després pren forma de festival i pot arribar a sobredimensionar-se com va passar en l’edició passada. Però d’inici no té més secret que un grup de persones que viuen el projecte de manera entusiasta perquè pensen que el cinema pot ser una bona eina transformadora. I és ahí que de manera ben natural ens hem sentit acollits per col·laborar en la preparació de l’edició 2015. Nosaltres, com l’any passat, coordinarem Mirem i fem cinema · espai d’intercanvi per al professorat en audiovisual a més de la difusió que ja n’estem fent. La idea de nou és convocar al professorat que fa cinema a l’escola i aquell que n’estiga interessat per reflexionar sobre les nostres pràctiques i pensar noves formes d’articular el nostre treball que sovint, com diu Francesc Felipe, sol ser cosa de francotiradors.

La #MICE 2015 serà menor en volum però guanyarà en qualitat i repercusió. De renom internacional ja en té però com sol passar arriben més interés i reconeixements a l’exterior que ací mateix. Josep Arbiol, alma màter del projecte, ja ha desvelat que al jurat es contarà amb una figura reialment important. I com des de l’organització no es vol perdre el factor proximitat, les projeccions, conferències, taules rodones i talleres tornaran a espais més cèntrics que no La Rambleta. Així, escoles, mestres xiquets, xiquetes, joves i tot aquell que hi vullga mirar, estem cridats els 27, 28 i 29 de març a gaudir del millor cinema educatiu a la MICE.

assemblea_mice

L’atenció

La gran aposta per la formació contínua al si del claustre d’escolagavina passa també per aprofitar els recursos propis. Així, dins la programació de claustres anuals (quasi un al mes) hi ha quasi la meitat que tenen un caràcter pedagògic. Els temes d’interés sorgeixen de les necessitats i els interessos dels mestres i l’atenció va quedar el curs passat com a tema prioritari per pensar-lo enguany. La coordinació dels claustres recau en diferents persones i equips de l’escola i en aquesta ocasió va quedar en mans del Gabinet Psicopedagògic del qual Jordi Orts, el nostre admin, n’és membre.

L’estructura del claustre va ser senzilla i clara: fer unes aportcions sobre conceptes bàsics, facilitar la posada en comú sobre dos aspectes concrets -1. quina visió té actualment el professorat d’aquest aspecte a partir de la seua pràctica i 2. quines accions en fa servir que funcionen per captar l’atenció de l’alumnat- i finalment tancar amb unes indicacions mínimes sobre desatenció i la posada en comú final.

Ja estan enviades al claustre totes les aportacions que els mestres hi van fer en la posada en comú. Filtrades i ben resumides, podem constatar que l’atenció és un factor sobre el qual cal precisament estar ben atents. Que cada vegada més a l’alumnat li costa mantenir l’atenció malgrat els intents i els recursos que és posen en marxa. La immediatesa com a estil de resposta i l’excés d’estímuls en un entorn hiperconnectat fa repensar el funcionament de les classes, les estructures (horaries, organitzatives, físiques…). I són més nombrosos els casos a cada classe d’alumnes que sovint inclús els hi costa sostenir la mirada. Baixa també la qualitat d’una atenció sembla cada vegada més superficial. Tot en uns contextos on costa obrir i tancar activitats amb sol·lucions de continuïtat constructives. La varietat de recursos és nombrosa i van en un continu diferenciat segons l’etapa educativa: fer silenci, el contacte, els ecos de sons, la mirada, la campaneta, alçar les mans, agraïr, activitats variades…

I ves per on que mentres érem al claustre i algunes piulades connectaven l’activitat amb l’exterior, Roser Blasco ens envià aquest enllaç més que suggerent. Es tracta del teaser de The Artist is Present, la performance de Marina Abramovic posteriorment passada a film sobre la qual paga la pena que indagueu. Roser a més ens llançava una pregunta caus amb la qual tanquem l’apunt: com presten atenció hui els i les mestres?

Converses amb Reis Juan

A l’escola es donen fenòmens que són reflexe o síntoma del que passa fora d’ella. Inclús si van en la línia pedagògica oposada als plantejaments propis. Així, observem amb certa preocupació que l’ús del castellà s’estén qual taca d’oli pels diferents estaments i espais del centre. La nostra reacció és intentar de ser-hi més creatius i generar nous espais per contrarrestar aquestes inèrcies. Per això el curs passat es varen posar en marxa a escolagavina una sèrie de converses lingüístques, obertes, on ens trobem al voltant d’un tema o una persona convidada per parlar-ne.

Aquest curs les hem inciades amb la periodista Reis Juan, un dels rostres més visibles de la reivindicació d’una televisió pública de qualitat. I com que calia aprofitar la seua presència, la coordinació pedagògica va organitzar una trobada prèvia amb alumnat de 3r i 4t d’eso. Hora i mitja que va passar volant pel goig de sentir-la parlar i per l’interés del que contava. Sense pels a la llengua va desgranar les relacions perverses entre poder i mitjans de comunicació; amb molta passió pel seu ofici ens va contar els moments més significatius de 23 anys d’experiència finalment truncada per l’estratègia planificada d’acabar amb l’ens.

Posteriorment vàrem fer aigua doncs cap pare i cap mare s’acostaren a sentir-la en aquesta primera conversa lingüística del curs. Les coses com són. Caldrà analitzar les raons tot i que una vegada pensades, nosaltres continuarem emetent en la mateixa freqüència. De moment ací teniu el resultat d’una entrevista llampec que, amb l’ajuda de Roser i Andreu, vàrem realitzar. No ho perdem de vista: tot allò que fa falta per exercitar el coneixement està en la conversa. Moltes gràcies Reis.

Next Page →