Què ens passa, valencians?

Pot ser una bona part de l’apunt anterior s’explica des de l’òptica d’aquesta producció. I com que són dates una mica complicades (avaluacions….) si ahir tiràvem de Viquipèdia hui ho fem de Vilaweb. Després de l’èxit del documentari Són bojos, aquests catalans?! (íntegre, ací), l’alemanya Alina Moser en protagonitza una segona part: va viatjar pel País Valencià amb bicicleta per conèixer la situació del català i el resultat en va ser Què ens passa, valencians?, que ja es pot veure a internet.

En el film, l’Alina vol saber quins mitjans de comunicació escrits en català hi ha, la situació de la llengua a l’escola i la cultura… Per esbrinar-ho, passa per Gandia, Elx, València, Sueca o Alcoi, entre més indrets, i hi parla amb la gent que s’hi va trobant i amb personatges destacats del país, com ara el doctor en psicologia Ferran Suay, el cantant Miquel Gil, el presentador i actor Eugeni Alemany o el president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno.

Què ens passa, valencians? s’ha estrenat a València, Perpinyà, Barcelona, Castelló, Ontinyent, Elx i Alacant. Les presentacions encara no s’han acabat, però els responsables del film han decidit de publicar-ho ja a internet perquè tothom el pugam veure. ‘El nostre objectiu és de difondre l’estat de la llengua i esperem que aquest documentari hi ajude’, expliquen.

Aquesta és la segona part de la trilogia que ha de servir per a conèixer la situació de la llengua arreu dels Països Catalans. Dirigit per David Valls, el film és protagonitzat per Alina Moser i realitzat per Zeba Produccions. Un projecte finançat a través de micromecenatge, i que ha rebut el suport de la Veu del País Valencià, el Tempir, Tallers per la Llengua, el Servei de Política Lingüística de la Universitat de València, el Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades de la Universitat de Barcelona, el Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona, el Micalet, Acció Cultural del País Valencià i Escola Valenciana.

Un any en negre

rtvv_off

Just minuts abans de publicar aquest apunt, a les 12.19 d’un 29 de novembre, es complia un any del tancament de Ràdio Televisió Valenciana. Nosaltres vàrem viure en directe junt amb l’alumnat de 4t de primària aquell nefast atac al peridisme i la llengua i improvisàrem una acció (imatge de baix) que encara recordem amb força. Dimecres vinent tindrem l’oportunitat d’escoltar i conversar a la peridosta Reis Juan, portaveu de Mildenou, doncs vindrà a escola per trobar-se amb alumnat primer i després amb pares i mares, en unes converses lingüístiques en les quals parlarà de periodisme, participació ciutadana i la situació dels mitjans valencians. Segons ha explicat Reis Juan a l’ACN, és moment d’aixecar ‘moltes veus’ per reclamar una radiotelevisió que ‘ha de tornar’ perquè aquesta societat està farta dels borinots que ens governen’.

Nosaltres sumem la nostra veu i tirem de viquipèdia per recordar com foren les coses:

El tancament de RTVV va ser un procés que es va portar a terme en novembre de 2013 mitjançant el qual la Generalitat Valenciana va clausurar el grup Radiotelevisió Valenciana. Va ser retransmès en directe i va venir precedit per un conjunt d’escàndols de manipulació periodística i censura informativa i d’endeutament.

El 9 de febrer de 2013 es va culminar l’expedient de regulació d’ocupació de la Radiotelevisió Valenciana, que va afectar 1131 treballadors del grup. El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana va declarar nul l’expedient el 5 de novembre de 2013,[3] fet que va portar al Govern Valencià a anunciar la seua intenció de clausurar la Radiotelevisió pública, sent correspost per manifestacions multitudinàries a València, Alacant i Castelló. Finalment, el Consell va aprovar el tancament a les Corts, aprofitant la majoria del Partit Popular de la Comunitat Valenciana a la cambra, i va tancar les emissions de les cadenes del grup l’endemà.

Una edició extraordinària del Diari Oficial de la Comunitat Valenciana publicat a mitjanit del 29 de novembre va reclamar «dissoldre, liquidar i extingir l’empresa Radiotelevisió Valenciana».El primer mitjà en desaparèixer aquella mateixa nit va ser Nou Ràdio, que va seguir emetent una hora més a través de l’emissió de la segona emissora Sí Ràdio i a través d’Internet.Desenes de treballadors s’aplegaren a les portes de la seu, on efectius de la policia impediren el pas. Arran d’aquest fet, els treballadors de Nou Televisió van iniciar en directe un programa especial de resistència, on es va donar veu a col·lectius i partits polítics crítics amb el govern.

Durant la matinada diversos treballadors van poder entrar a la seu central de Radiotelevisió Valenciana, a Burjassot, tot i la barrera policial. Un cop a dins van poder evitar el primer intent de tallar les emissions. Seguidament, un tècnic valencià, natural de Gata de Gorgos, conegut popularment com a Paco «Telefunken», va ser nomenat pel Consell de la Generalitat de València com la «mà executora» del tancament de Canal Nou, decretat per acord extraordinari del Consell celebrat d’urgència aquella mateixa tarda. Va intentar sense èxit tallar les emissions seguint instruccions del Consell de la Generalitat, però, davant la pressió dels treballadors de RTVV, va desistir del seu objectiu inicial. Va abandonar la seu d’RTVV al voltant de les nou del matí en direcció a la seva població natal. Durant el matí del 29 de novembre de 2013, Paco Telefunken va ser trending topic mundial a la xarxa Twitter.

A les 10.45 h el jutjat número 1 de Paterna va ordenar el desallotjament «immediat» de la seu central d’RTVV, arran de la denúncia per «ocupació il·legal» que havien presentat els liquidadors.[5] D’aquesta manera, el jutge va autoritzar l’ús de «la força policial» si els treballadors es negaven a abandonar el recinte voluntàriament. A les 12:19h, un tècnic escortat per policia va arribar fins al control central i va tallar l’emissió, entre crits d’«Açò és un colp d’estat».

Finalment, al migdia el web d’RTVV va deixar d’estar operativa i Sí Ràdio, que durant el matí també havia retrasmès la programació crítica dels treballadors, va apagar-se a les 16:36h.

rtvvnoestanca

 

#projectehorta

alqueria

L’horta. L’horta més enllà dels marges. L’horta i la ciutat, l’horta en la seua dimensió social i humana, l’horta com a ecosistema i com a proposta pedagògica. L’horta en la bellesa del paisatge i en la desidealització de l’entorn, els fertilitzants, els nitrats o els contractes laborals de dubtosa ètica. L’horta també audiovisual. #projectehorta és el hashtag que catalitzarà les creacions que al voltant de l’horta es realitzen aquest curs a escolagavina. És el tema proposat fa dos cursos i nosaltres també mirem per integrar-lo en les nostres propostes de didàctica audiovisual.

Així, ahir diumenge tinguérem la sort de visitar una alqueria d’horta per veure si esdevenia possible localització de treball per a la propera edició de l’eacn · l’escola d’activitats culturals a la naturalesa d’escolagavina. Tenim la sort de comptar amb les famílies que tenim a escola, que ens obren les portes de casa seua i ens acompanyen a conéixer intramons dins d’un món propi com és aquell de l’horta el qual, com ens deia Jordi, és a escasos 800 metres del Corte Inglés de l’avinguda de França. Ara ens toca avaluar pros i contres d’un espai que sense dubte ofereix un  interessantísim marc de possibilitats creatives i veure com lliguem #projectehorta i #eacn.

Contra la censura, cultura en acció!

cultura_en_accio

Tot i que el Tribunal Suprem espanyol ha anul·lat els 100.000 euros de multa de la Generalitat Valenciana a ACPV · Acció Cultural del País Valencià per les emissions de TV3 i en un moment que l’entitat començava a estabilitzar-se, el Govern valencià ha instat el Govern espanyol per a que li impose una nova multa de 45.000 € per les emissions de Catalunya Ràdio al País Valencià. ACPV haurà de fer front al pagament abans de Nadal sota l’amenaça d’una multa superior que podria arribar al milió d’euros. Per això ACPV ha activat el Verkami ‘Cultura en Acció!’ amb la finalitat de recaptar els diners necessaris per pagar la multa i evitar l’embargament dels seus comptes.

Ara cal, per tant, col·laborar amb el Verkami Cultura en Acció! i superar el nou intent d’ofegament econòmic que impulsa un Govern espanyol autoritari i tancat al diàleg i la llibertat d’expressió. I cal fer-ho per a que Acció Cultural puga desenvolupar el seu treball de promoció de la llengua i la cultura, i com a instrument per la recuperació dels mitjans de comunicació en llengua pròpia i d’un projecte de País Valencià que podria començar a visualitzar-se el 25 d’abril de 2015.

http://www.verkami.com/projects/10383-cultura-en-accio

Taller de fotografia estenopeica amb les fotolateras

fotolateras_london

Fa dos dissabtes tinguérem l’oportunitat d’escoltar al psicoanalista Joseph Knobel Freud en una xarrada sobre Adolescència en el S. XXI; patologia de l’acte. Preguntat sobre si podíem pensar en noves adolescències amb noves dificultats va respondre que la seua experiència clínica li havia fet observar que si hi havia un factor nou capaç d’introduir variables en la construcció del psiquisme infant/adolescent, aquest era la immediatesa. És necessari facilitar els infants l’experiència dels processos, de l’espera, de que la majoria de les coses no s’aconsegueixen immediatament i que sovint són producte del temps i el fer.

Per això trobem molt oportú portar aquest taller que bé pot interessar el nostre alumnat i on es posa el foco precisament, en aprendre a cuinar les pròpies fotos. També pel magnífic treball de Marinela Forcadell i Lola Barcia, les dues fotolateras responsables. El taller tindrà lloc aquest diumenge 23 de novembre, de 10.00 a 14.00 h., a l’escola de fotografia Revelarte de València. Les fotolateras insisteixen en que es podrà aprendre sobre la tècnica estenopeica el que no està escrit. Fotolatas també és la poesia de la imperfecció, l’alquímia de la incertesa.

https://es-la.facebook.com/revelarteescueladefotografia

FIC-CAT 2015: obre termini d’inscripcions

festival_fic_cat

Ens escriuen de l’organització del festival per infornar-nos puntualment que ja tenen a punt el procés d’inscripcions per a la 8a edició del FIC-CAT. Un cop més es programarà en la Competíció Oficial la modalitat dels Centres edcatius amb les produccions que els arriben dels centres educatius d’arreu dels Països Catalans.

Aquesta modalitat s’adreça exclusivament a l’alumnat de primària i de secundària, en qualsevol gènere i format, a títol individual o col·lectiu, en el benentès que caldrà el vistiplau del centre i la responsabilitat d’un professor o professora que n’haja fet el seguiment. La producció s’ha de presentar abans del 25 de març de 2015, i ha d’haver estat elaborada pels i per les alumnes i/o amb la seua participació. S’atorgarà un guardó als guanyadors o a les guanyadores i un lot de material audiovisual pel centre.

Les bases generals de participació, el formulari d’inscripció i tota la informació sobre el Festival poden consultar-se a www.fic-cat.cat. A més a més, i en tant que l’eix temàtic de la 8a edició es la interpretació, el jurat atorgarà un premi de 500 € a la millor interpretació de totes les produccions arribades.

Us animem a participar i pot ser ens trobem a Roda de Berà la setmana del 2 al 7 de juny de 2015 per gaudir lliurement d’una programació farcida de bon cinema en català amb la presència dels seus realitzadors, productors i intèrprets. FIC-CAT 2015, llarga vida al cinema!

Per educar en mitjans audiovisuals

Ja havíem informat que entre 14 i 15 de novembre tindríen lloc les I Jornades Expressar i comunicar mitjançant els mitjans audiovisuals al Conservatori de Torrent. Al darrere i entre d’altres està Pilar Cervera, responsable d’audiovisuals del Cefire de Torrent i qui tan magnífica tasca està realitzant per l’impuls de l’educació mediàtica mitjançant la formació del professorat i membres de la comunitat educativa. Ens haguera encantat participar-hi però l’agenda s’estira fins cert punt. Tot i així, ni que siga pel reconeixement a l’esforç i el treball de Pilar, pugem un programa que parla per si mateix de qualitat i posibilitats. Seguirem ben atent futures trobades.

jornades_01

jornades_02

Torna el cinema en v.o. a l’IES escolagavina

singin_rain

Hui no plou i es posa en marxa altra de les activitats coordinades per 400 colps que promouen l’audiovisual per l’alumnat de secundària. Torna el Cicle de Cinema en Versió Original a l’IES escolagavina. Ja sabeu que un dels pilars que fonamenten el cicle és defugir de plantejaments excessivament pedagogicistes on les obres han de ser contemplades necessàriament com a transmissores d’uns valors i unes reflexions en les quals cal educar l’alumnat. Incentivem el cinema com a experiència col·lectiva i pel·lícules majoritàriament fora de la circulació més comercial per gaudir-les com a obres d’art i de cultura. I obrim amb una obra mestra més enllà dels géneres. Singin’ in the rain és el cant, el ball, les coreografies, l’optimisme, el cinema dins el cinema… Hui plourà a l’IES escolagavina.

AulaCabina, cinema per a l’educació

sortie_de_route
Obrim la setmana celebrant que a València es posa en marxa una nova inciativa al voltant de la pedagogia i el cinema. Álvaro Yebra, un dels responsables de la proposta, en escriu per explicar-nos que AulaCabina és el projecte de cinema didàctic de La Cabina, el Festival Internacional de migmetratges que se celebra aquestos dies a València en la seua vuitena edició. AulaCabina sorgeix per a divulgar el cinema a la comunitat escolar valenciana amb una programació especial de migmetratges de qualitat adreçats a estudiants de secundària i batxillerat. En aquesta edició AulaCabina té lloc en sessions matinals els dies 11 i 13 de novembre, en l’Edifici Rialto de la Filmoteca i en La Nau de la Universitat de València, respectivament, ambdues seus situades en el centre de la ciutat de València. Les projeccions inclouen una presentació de les pel·lícules i una xarrada posterior amb els estudiants. I a més AulaCabina aporta informació per als docents, amb la qual aquests poden treballar els continguts de les pel·lícules després en classe.

Objectius
El propòsit de AulaCabina és fomentar en els estudiants l’educació de l’audiovisual, que és fonamental en la societat actual, i malgrat açò és sovint limitada en els currículums i en les classes. A més es pretén que els alumnes gaudisquen i aprenguen amb les pel·lícules en l’espai natural de la sala de cinema, i que compartisquen aquesta experiència amb els seus companys. Es tracta que els més joves aprenguen a mirar el cinema d’una manera més àmplia, i conreen una actitud reflexiva i activa amb les imatges, per a ser ciutadans crítics i participatius. AulaCabina ofereix també als professors una activitat innovadora dins de l’oferta d’activitats didàctiques de la ciutat, elaborada amb detall per professionals. Incorpora les eines adequades perquè l’ensenyament del cinema tinga continuïtat en classe i els docents puguen abordar-la amb major profunditat segons les seues necessitats. I d’aquesta forma reforçar l’aprenentatge i fomentar l’assimilació de les idees i valors, i relacionar-la amb altres continguts.

Organització
L’activitat és una iniciativa pedagògica del Festival La Cabina per a acostar el cinema a tots els públics. I usant per a ells els migmetratges, és a dir, les pel·lícules amb una durada entre 30 i 60 minuts. El festival està organitzat des de l’Aula de Cinema de la Universitat de València, que compta amb una àmplia trajectòria en la divulgació del cinema a través de tot tipus d’activitats. Cada sessió d’AulaCabina consta de dos migmetratges triats pel propi festival, en funció de la seua qualitat i interès per al públic al que es dirigeixen. Les pel·lícules es projecten en la seua versió original i amb subtítols en castellà. I abasten tot tipus de cinema, conjugant l’entreteniment i el valor educatiu, perquè tots els alumnes aprenguen i gaudisquen d’una nova experiència de cinema.

Informació de les pel·lícules secundària i batxillerat

Binta y la gran idea
Dir. Javier Fesser / Espanya-Senegal / 2004 / 31 min. / VOSE
Rodat a Senegal amb l’ajuda d’UNICEF, explica la història de Binta, una xiqueta de set anys que engega una obra de teatre infantil per a mostrar el desig de la seua cosina d’anar al col·legi…
Ús didàctic: Aquesta pel·lícula permet abordar diversos temes de caràcter social i cultural. Des dels drets infantils a l’educació i la participació, així com la igualtat de gènere i no discriminació. A més el debat al voltant de la història permet la sensibilització i el judici crític dels alumnes davant la situació que planteja.

Salida de ruta (Sortie de route) [imatge]
Dir. Tristan Aymon, David Maye / Suïssa / 2013 / 30 min. / VOSE
Paul, de 14 anys, dedica tot el temps a la seua moto. Un dia, la moto desapareix però Paul troba al lladre que l’ha furtat, Karim, un jove aprenent de mecànic de la seua edat…
Ús didàctic: L’evolució del personatge és, en aquesta pel·lícula, el motor de la història. Així, analitzant el seu comportament i la seua relació amb la resta dels personatges, podem debatre sobre el valor de l’amistat i la família, o de la importància material i simbòlica que tenen les motos en la pel·lícula.

Informació de l’activitat, dia i lloc:
- Dimarts 11 de novembre, 10h
Filmoteca IVAC – Edificio Rialto (Sala Berlanga) Plaça de l’Ajuntament, 17 – 46002 València
- Dijous 13 de novembre, 10h
La NAU. Centre cultural de la UV (Aula Magna) C/ de la Universitat, 2 – 46003 València
* El grup haurà d’estar en l’entrada o pati de l’edifici 15 minuts abans de l’hora d’inici. Allí els rebrà el personal del festival per a presentar l’activitat i entrar tots a la sala.
*A causa de la disponibilitat limitada d’aforament en la sales, es prega confirmar al més prompte possible el nombre d’assistents per centre.

Preu: 3’5 € per alumne
Contacte per a qualsevol dubte:  produccion@lacabina.es

Mou-te per l’educació: concurs de lip-dubs

concurs_lipdubs

Ainhoa Boix, periodista del suplement Criatures del diari ARA, ens va entrevistar divendres junt a d’altres persones, per parlar d’audiovisual i educació: la importància d’incoporar pedagogies de la imatge, de promoure l’ús d’eines i narratives audiovisuals, saber de la nostra tasca… Ja enllaçarem l’accés a la publicació. D’altra banda ens entrava aquesta informació que mostra que efectivament l’audiovisual, encara que siga com a pretext, adquireix protagonisme a l’hora d’articular propostes a l’escola. Amb aquesta idea s’alinea aquest concurs.

Més enllà de pensar que el format puga estar manit a l’Editorial Cruïlla pensen que l’educació ens mou i volen fer-ho saber a tothom! Ja sigam alumnes o professors, a nosaltres també ens mou l’educació. Per això Cruïlla ens convida a participar en el concurs de lipdubs que organitzen en convocatòria oberta a tots els centres escolar dels Països Catalans.

Què s’ha de fer? L’educació fa que tot el vostre centre educatiu es mogui de cap a peus! Perquè tothom participe d’aquest moviment, Cruïlla proposa que gravem un lipdub a les instal·lacions de la nostra escola. Un lipdub és un vídeo gravat en una sola seqüència en què un grup de persones sincronitza els seus llavis i moviments amb una cançó. Participar en la seua elaboració pot ser una manera molt engrescadora d’incentivar la creativitat dels alumnes, al mateix temps que es fomenten la cooperació i el treball en equip.

Com participar-hi? És molt senzill! Només s’ha de triar una cançó, gravar el lipdub, publicar-lo a un compte propi de YouTube i enviar-los l’enllaç. El termini per participar s’obrirà l’1 de desembre de 2014 i finalitzarà el 22 de maig de 2015 a les 23.59 h. Podeu fer-los arribar els vostres vídeos tal i com s’explica en aquesta pàgina. Els lipdubs participants es podran trobar al canal de YouTube de L’educació ens mou.

Quins són els premis? El centre que presente el lipdub guanyador obtindrà un premi en metàl·lic de 500 €. A més, s’escolliran quatre accèssits, cadascun dels quals rebrà un lot de llibres de Cruïlla per a la seua biblioteca escolar. El veredicte es donarà a conèixer el 10 de juny de 2015.

Podeu consultar les bases completes del concurs ací. I ara, que l’educació ens moga a tots plegats! Molta sort a tothom!

Next Page →