Avancem amb Mafalda

mafalda

El 29 de setembre de 1964, ara fa 50 anys, Joaquín Salvador Lavado, Quino, va publicar-ne la primera tira còmica del personatge al setmanari argentí Primera Plana. Mafalda, des d’ulls de xiqueta, disecciona amb mirada àcida i profunda una societat mitjana latinoamericana, hui en dia global, al temps que amb una inusitada maduresa és portadora de l’entusiasme i la il·lusió pels valors més progessistes. Mafalda en el seu format de tira còmica no és pròpiament audiovisual, però és mirada, enquadrament, síntesi narrativa, guió… Hui també hem començat el curs El curtemtratge, un projecte integrador en el qual participarem en la docència i en què esperem continuar fent xarxa entre aquells que fem audiovisual a les escoles. Aquesta setmana hem baixat el ritme de publicació, al temps que tenim la sensació que avancem més que mai. Em passat al pla de la docència de mestres; 400 colps avancem.

Comença a preparar-se la #valencianada

planol_valencia

Ja sabeu que som part activa d’Unentretants · Xarxa col·laborativa d’experiències TIC per a l’ensenyament en valencià. Per aquest curs, preparem una activitat més que interessant, especialment per allò d’eixir dels murs de les aules a experiències d’aprenentatge significatives i motivadores. El curs 2012-2013, un grup de professors (Cèsar Riola, Jose Pelegrina, Lídia Biescas i Ramon Barlam) de l’Institut Cal Gravat de Manresa, van dissenyar i preparar una activitat de geolocalització a partir de l’ús de dispositius mòbils i apps gratuïtes.

L’èxit que va tenir la Barcelonada 2013 va portar els organitzadors a proposar-la com a projecte col·laboratiu a l’equip de professors de LaceNet, amb la intenció de redimensionar l’activitat. Així va aparèixer la Barcelonada 2014, guardonada amb el 3r premi dels Mobile Learning Awards 2014 dins del programa mSchools. Al següent enllaç trobareu les valoracions de l’alumnat de la #BCNada14

Unentretants s’ha sumat a aquesta activitat tot participant a la Valencianada 2015. En col·laboració amb la Barcelonada 2015, els alumnes dels centres que s’hi sumen han de saber localitzar qualsevol punt de la ciutat de València tot combinant els mitjans clàssics amb l’ús de les darreres tecnologies (internet mobile, geolocalització, xarxes socials, codis QR, instagram, realitat augmentada …).

Participar-hi!

L’activitat és oberta i interdisciplinar. Està per determinar però molt segurament estarà adreçada a alumnat de 4t d’eso i 1r de batxillerat. En cas que t’interesse, pots col·laborar tot aportant idees o treballant en xarxa. S’ha creat un grup de facebook amb l’enllaç a un mapa interactiu on indicar aquells llocs de la ciutat de València que hauran de visitar els alumnes i un formulari per inscriure-s’hi. D’altra banda, si creus que els teus companys també poden estar interessats en aquesta activitat, els pots passar tota la informació i els enllaços.

Data: La preparació ja ha començat; el dia en què ens trobarem a València serà dimecres, 25 febrer del 2015.

Inscripció: abans de l’1 d’octubre

Objectius: Millorar el coneixement de la ciutat de València, tot aprenent a desplaçar-se per la ciutat, mitjançant el transport públic, amb l’ajuda dels dispositius mòbils. Utilitzar els dispositius mòbils amb finalitats d’interés social i educatiu.

Característiques: Els alumnes, en grups de 4, cercaran 5 punts concrets de la ciutat. L’activitat els ha de permetre saber localitzar qualsevol punt de la ciutat tot combinant els mitjans clàssics amb l’ús de les darreres tecnologies (internet mobile, geolocalització, xarxes socials, codis QR, realitat augmentada …). El professorat coneixerà en tot moment el lloc en què es troben els alumnes mitjançant les eines de geolocalització. Els llocs que visitaran els alumnes es faran públics mitjançant la xarxa social Instagram.

Organització: Es tracta d’una experiència interdisciplinar a la qual participen diversos instituts del País Valencià, organitzada amb la col·laboració d’Unentretants, basada en la Barcelonada 2.0 (http://barcelonada.cat/) desenvolupada per la xarxa LaceNet (http://www.lacenet.org/joomla/) del Bages (Catalunya).

Berta Vicente, jove talent fotogràfic

berta_vicente

Sempre que trobem l’obra d’un/a jove artista, hi posem el foco d’atenció especialment perquè pensem que, per la via de la identificació, pot esdevenir model positiu per despertar la curiositat i creativitat del nostre alumnat. Així, via Vilaweb, coneixem el cas de Berta Vicente. Flickr acaba d’anunciar els vint fotògrafs per sota de vint anys amb més talent d’aquesta plataforma d’emmagatzematge d’imatges propietat de Yahoo! En la llista dels ‘20 under 20‘ hi ha Berta Vicente, una jove fotògrafa nascuda el 1994 a Barcelona, de la qual el jurat internacional contractat per Flickr ha destacat ‘la sensibilitat i l’habilitat tècnica’. Berta Vicente, tot i ésser tan jove, ja fa anys que recull premis i esments especials per la seua obra retratista. L’any passat va obtenir un Sony World Photography Award en la categoria de talents emergents i un any abans hi havia quedat finalista, amb sols disset anys.

L’1 d’octubre s’inaugurarà una exposició conjunta a la galeria Milk de Nova York amb una mostra de l’obra dels vint fotògrafs seleccionats per Flickr. Fins aleshores els internautes podran votar a les xarxes socials –amb les etiquetes #mostcreative, #besttechnique i #strongestportfolio– quina fotògrafa o fotògraf és més creatiu, qui té la millor tècnica i quin acumula el treball més complet. Feu-li una ullada a l’obra, gaudiu-ne, agafeu la càmera…

Viure, morir i nàixer a Gaza

gaza_david_segarra

Via twitter es posa en contacte amb nosaltres David Segarra per demanar-nos col·laboració en la difusió de la campanya de micromecenatge a Verkami que pretén fer possible un projecte que omple d’il·lusió els seus responsables: Viure, morir i nàixer a Gaza. Tal i com expliquen, es tracta d’un llibre molt especial que recull un centenar de fotografies sobre els miracles quotidians que aquest documentalista valencià ha viscut enmig de la tragèdia de Gaza: la capacitat de viure, d’estimar, de resistir, de crear bellesa i de sobreviure enmig de l’horror.

Les fotografies van acompanyades de poemes d’autors de la nostra Mediterrània. Versos de casa nostra, andalusins, palestins, andalusos, francesos, turcs, romans i grecs acompanyats de pedaços de relats i informacions poc conegudes que David va descobrir a Gaza i que conformen un mosaic històries d’amor i guerra. David Segarra va iniciar aquest projecte el 2009 quan va estar tres dies a Gaza i va ser expulsat per les pressions d’Egipte. El va continuar construint el 2010 quan va salpar amb la Flotilla de la Llibertat i va passar tres dies a les presons d’Israel. I l’ha acabat de bastir enguany, quan va poder esquivar tots els obstacles i va conviure tres llargs mesos amb la gent de Gaza. L’última setmana que hi va ser, com sabeu, va començar la darrera i brutal operació militar contra els palestins.

David Segarra (València, 1976) és periodista i documentalista. Durant molts anys va ser dissenyador gràfic de moviments socials i marques com Partisano o grups com Obrint Pas. L’any 2000 va participar en la fundació del periòdic independent L’Avanç. Sis anys després va partir a Veneçuela on ha viscut molts anys i ha dirigit i produït una quarantena de reportatges, documentals i videoclips amb Guarataro Films i Causa. Al 2010 va ser un dels tripulants de la Flotilla de la Llibertat. Sobre aquesta experiència va fer el documental Foc sobre el Màrmara [finestra ull].

Estem doncs davant d’un material ric i suggerent per explicar a les aules un conflcite que necessita ser explicat.

Participarem al curs ‘El curtmetratge, un projecte integrador’

rodatge_curt

Pilar Cervera, responsable de la secció audiovisual del CEFIRE de Torrent, ens va convidar arran la nostra particiàció en la Jornada: innovació educativa i recursos digitals celebrada el juny passat, a formar part de l’equip docent responsable del curs El curtmetratge: un projecte integrador. Recursos metodològics i técnics. Es tracta d’una suggerent proposta per aquell professorat poc familiaritzat amb aquestos projectes però amb interés per l’audiovisual en general i amb ganes per poder rodar un curtmetratge amb el seu alumnat.

El curs que es desenvoluparà en quatre sessions de 3 hores, serà un recorregut en clau d’aproximació teòrico-pràctica, a les diferents fases del procés d’un curtmetratge. Aquestes seran explicades per Sílvia López (Educació plàstica i visual · IES La Serranía, Chelva) en la primera sessió amb especial atenció per la generació d’idees, la seua traducció en format guió i els diferents aspectes de la preparació-preproducció. En les dues següents sessions Josep Antón (CEIP San Juan de Ribera, Burjassot) i Jordi Orts (400 colps admin), guiaran el professorat en la planificació i rodatge d’allò escrit prèviament amb pautes i premises necessàries per un òptim rodatge (l’eix, la no linealitat temporal d’un rodatge, consideracions de recursos…). A més, en la tercera sessió, s’inclourà un temps per acostar als participants a pràctiques audiovisuals més lleugeres i immediates però ben efectives i interessants per treballar amb l’alumnat. D’aquesta manera, aquells mestres que consideren inicialment el curtmetratge com una tasca ingent, bé podran disposar d’altres pràctiques més accesibles com a inici de futurs projectes audiovisuals més complexos. Finalment Maria Torromé s’encarregarà de la fase d’edició en la qual els participants es podran familiaritzar amb programari lliure d’edició i amb altres eines de muntatge d’imatge, música, crèdits, per tal de donar forma final a la producció.

A més, una part de la formació teòrica es desenvoluparà en sessions on-line mitjanánt la plataforma moodle. Actualment la inscripció està tancada i el curs (codi 14TO70IN111) es troba en fase de confirmació fins el proper dimecres 24 de setembre però si voleu algun detall més podeu consultar a http://cefire.edu.gva.es/sfp/index.php?seccion=edicion&id=3061669. Per últim, no està de més recordar com a referència ben vàlida aquell interessant article que la nostra companya Pilar Alfonso (IES Faustí Barberà, Alquàs) va escriure com a elogi del curtmetratge com a eina didàctica, en clau de diàleg amb les consideracions controvertides d’Alain Bergala en el seu magnífic La hipòtesi del cinema.

Cinema’s cool

cinemascool

Divendres vàrem tenir l’ocasió d’escoltar a Andreu Escrivà que ens va presentar el projecte Cinema’s Cool. Ens interessava conéixer de primera ma una proposta que és situa en aquell espai que nosaltres identifiquem com a el nostre ecosistema natural: la intersecció entre el cinema i l’educació. Cinema’s cool és una iniciativa que pretén acostar el cinema als escolars valencians. El pun de partença és entendre l’audiovisual com a vehicle d’ensenyament, de visió de món i de transmissió de cultura. Però no qualsevol cinema. La vocació d’aquest programa escolar no és programar els títols de caràcter infantil o juvenil que esguiten la cartellera d’estrena. Es pensa en films que complementen el treball educatiu i pedagògic que els mestres i professors realitzen en les aules. Per això, a més de la projecció s’adjuntarà una guia didàctica de cada pel·lícula que amplificarà l’alcanç de les possibilitats de treball pedagògic. Aquestes s’ofereixen en valencià, castellà i en anglés.

Cinema’s cool ofereix una extensa llista de títols considerant les diverses edats que integren el sistema educatiu valencià (Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat/Cicles formatius) i atenent als continguts curriculars impartits als diefrents nivells. Així i tot, en tindre accés a més pel·lícules, Cinema’s cool pot atendre sol·licituds de projeccions d’uns altres títols a petició dels docents. Els objectius pilars del projecte són: entendre l’audiovisual, complementar els continguts de l’aula amb l’audiovisual, el goig del cinema en sales i afavorir una doble consciència crítica dels estudiants per mitjà de l’audiovisual amb l’abordatge de temes com les relacions, la diversitat cultural, els aspectes històrics, el coneiximent del medi natural, etc aspirant a generar punts de vista propis front als missatges que els mèdia o unes altres vies d’informació generen a diari.

Podem ser crítics amb algun aspecte de la proposta com que encara no tenen resolta la modalitat en versió original i en valencià (les pel·lícules es passen en castellà). D’altra banda ja sabeu que no ens alineem en una visió excessivament pedagogicista de la introducció del cinema a l’escola. Però desitgem que el projecte evolucione de manera positiva doncs pensem que n’és un recurs més i que sempre cal celebrar el cinema.

http://www.cinemascool.com
@cinemascool

Llima a millor

llima_14

I anem posant en marxa el nou curs amb els amics. En aquest cas amb els de Llima. Llima és un blog de referència necessària coordinat per Francesc López de l’IES Manuel Sanchis Guarner de Silla i adreçat a estudiants i professorat d’ESO i Batxillerat, especialment de l’àrea de Valencià: llengua i imatge. És un espai de reflexió allà on la imatge i la paraula fan lligam i ara ha canviat de domini. Fins el curs passat Llima estava allotjat a la plataforma de la comunitat educativa d’El País i ara es situa a la blogosfera dins el servei de google Blogspot. Malgrat els inconvenients tècnics que els ha pogut generar el canvi, especialment en la recuepració d’arxius i apunts anteriors, estem convençuts que és per a millor.

Ara per ara han pensat en centrar-se aquest curs en el cinema d’animació i anàlisi de publicitat tot i que l’actualitat educativa i altres temes d’interés pedagògic tindran el seu lloc també. Han començat el curs amb energies renovades i ja hi podeu trobar ressenyes d’interés come aquelles de curtmetratges que poden ser de gran utilutat per treballar amb l’alumnat. Bon curs també als companys de Llima!

http://cinellima.blogspot.com.es/

Som-hi!

400_blows

Sense presa però sense pausa el moment havia d’arribar. Iniciar un nou curs requereix coordinar, organitzar i posar en marxa nombroses qüestions que, siga com siga, ocupen un lloc prioritari. I més en aquest curs que de nou pel destrellat dels nostres governants, s’ha començat de manera embotida, apresurada i malpensada. Pot ser per això trobem ja necessari tornar a colpejar, perquè volem ser altra cosa, volem ser en altre lloc on aquells que decideixen per nosaltres i malauradament contra nosaltres, ens volen portar. A poc a poc anirem descongestionant el múscul de la publicació, ben relaxat després del merescut descans estival. De segur que en breu agafarem el ritme de les activitats i l’actualitat. Ahir mateix participàvem en una reunió per a la coordinació d’un curs oferit pel Cefire de Torrent al voltant del curtmetratge com a eina pedagògica i en el qual participarem amb una sessió pràctica. Podem entreveure noves col·laboracions i com que ens aderim a la idea de que tot allò que fa falta per exercitar el coneixement és conversa, vos convidem a participar-hi. Som-hi! Bon curs!