Segon trimestre, nou any

400colps_2014

Ja ordenem idees, mirem calendari, ens organitzem a poc a poc… Aquest segon trimestre es presenta força interessant i motivador doncs tenim per davant un seguit de fites clau de les quals vos anirem informant en breu. Aquesta setmana toca posar en marxa l’equip 400 colps amb les alumnes que han decidit participar-hi. A més ja estem preparant el material per dinamitzar l’encontre de professorat que tindrà lloc en el marc de la 2a mice. La pròpia mice serà la gran cita de l’audiovisual esoclar valencià a l’hivern i també preparem altra iniciativa per engrescar els participants al Tirant de Mice. Finalment, una nova edició de l’eacn · escola d’activitats culturals a la naturalesa ens tornarà a ocupar a finals de febrer. Tot plegat, a veure si fem punteria!

Bon Nadal

fargo_bonnadal

Seleccionats als Premis Tirant de Mice

mice_2

Estàvem per deixar algun dia més l’apunt anterior sobre les estratègies ‘educatives’ de Disney, que, ens consta, tantes lectures ha rebut. Esperem que vos animeu a col·laborar en el microfinançament per aconseguir l’edició del llibre. Però la notícia de hui ens bollia en la safata d’espera. Ja tenim la selecció d’obres que participaran a concurs en els propers Premis Tirant a l’audivisual escolar valencià, ara Tirant de Mice. Tot plegat junt a la resta d’actes esdevindran la gran cita de l’audiovisual fet a escoles i institus del nostre terriotori. Nosaltres ja articulem alguna proposta i mirarem de fer de 400 colps la plataforma perquè pugau conéixer de més a prop les produccions presentades i els processos creatius que es donen al darrere. Les pel.lícules es projectaran a la Sala Tívoli de Burjassot el dijous 20 de febrer (per a Educació Primària) i el divendres 21 de febrer (per a Educació Secundària i Batxiller) en horari de matí que serán comunicats als interessats en dia i hora, són les següents:

Primària

· Modern Times. Temps Moderns – Jordi el Mussol A.C.  (València) 2’ 38”
· Colors – Jordi el Mussol A.C. (València) 3’ 30”
· Un barri de cine, un col.le de pel.lícula – Ceip Santa Teresa (València)  25’ 50”
· Som artistes – Ceip Ciutat Artista Faller (València) 8’10”
· Mira’t el teu melic – Ceip El Molí (Torrent) 8’ 10”
· L’escola dels animals – Ceip Serrano Suñer (Castelló de la Plana) 21’
· The school’s mistery (hallow) – Ceip Puig Campana (Benidorm) 17’ 13”
· Naufrags – Ceip Àngel Esteban (Bernicarló) 13’ 30”
· Halloween – Ceip Les Foies (Gandia Grau-Platja) 1’ 58”
· Una nit a la caseta – Ceip Heretats (L’Alcúdia) 9’
· Educació per a la Ciutadania – Ceip Heretats (L’Alcúdia) 5’ 29”
· La porta – Ceip Heretats (L’Alcúdia) 7’ 53”
· Les aparences enganyen – Ceip Heretats (L’Alcúdia) 6’ 44”
· Marc? Marc!!! – Ceip Heretats (L’Alcúdia) 10’ 28”
· El joc de la guerra – Ceip Server Mora (Sella) 5’30”
· Ictus – Ceip Server Mora (Sella) 5’30”
· Celebra la vida – Ceip San Pedro Apóstol (Granja Rocamora) 5’ 10”
· Natzaret Z – Centro de menores El Arca (València- Natzaret) 6’ 34”

Secundària

· Somos únicos Colegio – María Inmaculada (Alfafar) 18′
· El escenario de la vida – Colegio María Inmaculada (Alfafar) 17′
· No et talles ni un pèl – Ies Arabista Ribera (Carcaixent) 17’
· Videoclip – Ies Arabista Ribera (Carcaixent) 6′ 53”
· Donant amb Diana – Ies Arabista Ribera (Carcaixent) 14’
· Com ser Xavi Castillo – Escola Gavina (Picanya) 17′
· Vint-i-tres d’abril – IES Doctor Faustí Barberà (Alaqüas) 6′
· Vidas en tarros de cristal – Sección Secundària Chelva del IES La Serrania (Xelva) 29′
· El fin de la inocencia – Fundació Escolàpies (Gandia) 10’ 14”
· La distancia que nos separa – Fundació Escolàpies (Gandia) 9’ 42”
· Las cosas que realmente importan – Fundació Escolàpies (Gandia) 3’ 51”
· Joc de mans – IES l’Estació (Ontinyent) 2’ 54 “
· Mi dulce desconocida – IES l’Estació (Ontinyent) 5’ 42 “
· Una trucada per a tu – IES l’Estació (Ontinyent) 1’ 59”
· Faustina y los muertos vivientes – CP Marcos Zaragoza (La Vila Joiosa) 15’

L’organització vol donar l’enhorabona als sel·leccionats per la tasca duta a terme i agraïr l’esforç als no sel·lecionats. Enguany la participació, finalment, ha estat una de les més nombroses dels Premis Tirant i s’havien d’ajustar al temps de projecció, és per això que algunes obres han hagut de quedar-se fora. Els no sel·leccionats rebran informació a part. El jurat serà triat per l’Ajuntament de Burjassot. Cinc alumnes d’Educació Primària i altres cinc alumnes d’Educació Secundària i Batxillerat de Burjassot i sense cap relació amb les pel.lícules sel.leccionades i amb l’organització de la MiCe 2014, formaran part del jurat que sel·leccionarà una pel.lícula per categoria.

El premi del públic es farà per votació directa a la sala de projecció. A més dels premis oficials, s’han afegit a la celebració altres guardons:
- Premi Cuadernos de Pedagogía a la tasca docent.
- Premi Escola Valenciana a la millor producció audiovisual en valencià EP.
- Premi Escola Valenciana a la millor producció audiovisual en valencià ESO i Batx.
- Premi Jordi el Mussol. MiCe 2014
- Premi L’Aiffa
- Premi Especial Ajuntament de Burjassot E. Primària
- Premi Especial Ajuntament de Burjassot E. Secundària i Batxillerat.

Una pel.lícula podrá ser guardonada amb més d’un premi. L’entrega de premis es farà a la Sala Tívoli de Burjassot el diumenge 23 de febrer de 2014 de 18:00 a 20:00 hores. I no oblideu participar a tots els actes de la MiCe 2014 que tindran lloc en València del 20 al 23 de febrero de 2014.

http://www.micevalencia.com/

L’educació Disney. Manual crític per a ensenyants

violetta_disney

Encara sobta entre el professorat la capacitat per filtrar-se, en determinades esferes educatives, de productes que en principi s’enmarquen en la direcció oposada dels nostres plantejaments pedagògics. Ens trobem davant productes estratègicament pensats i dissenyats, amb narratives transmèdia que superen els límits de la televisió (plataformes on-line, merchandising, jocs…) i que compten fins i tot amb el beneplàcit i la cobertura gens crítica de molts mitjans de comunicació (telenotícies, programes de ràdio…). El fenòmen mereix una reflexió serena i argumentada més enllà dels prejudicis immediats que ens puguen generar. Quina és la seua capacitat per modelar i fixar comportaments? Quin és el sentit de l’atracció per aquestos productes a certes edats? Com estan dissenyats? I un llarg listat d’interrogants que estaven l’altre dia en l’aire d’una conversa de menjador entre mestres, però que solen quedar sense contestar. Per això vos convidem a participar en el projecte de micromecenatge que ha de permetre la publicació de L’educació Disney. Manual crític per a ensenyants del nostre company Ramon Breu.

L’educació Disney. Manual crític per a ensenyants és una reflexió sobre el contingut ideològic i l’entorn (des)educatiu de l’esfera Disney, des dels films clàssics a les sèries actuals de Disney Channel, passant pels parcs temàtics. Però aquest manual vol ser sobretot una eina útil, amb propostes concretes, perquè els nostres escolars aprenguen a analitzar de forma crítica i rigorosa els missatges mediàtics, i avancen en la seua alfabetització en comunicació audiovisual. Entenem que el contingut i l’entorn educatiu de la dimensió Disney han de ser analitzats críticament, igual que molts altres missatges i pràctiques mediàtiques que diàriament ens envolten. El llibre, que pot ser abordat també pel públic en general i no necessàriament docent, desgrana de manera clara i concisa les bases ideològiques, la dimensió i els negocis de l’Imperi Disney, així com les claus de la seua maquinària educativa i els mecanismes que sedueixen als nostres infants, preadolescents i adolescents.

La multinacional Disney es configura com una organització creadora de currículum educatiu i cultural, que configura una cultura global, en què els nostres escolars es troben immersos i són copartícips. Disney no només ven els seus productes sinó que també ven valors i identitats, i construeix una veritable educació Disney. La importància de la producció disneyniana, tant de dibuixos animats com dels films anomenats d’acció real o les sèries de televisió, és que la seua potència d’aprenentatge es veu intensificada per la crisi del sistema educatiu occidental. Els mitjans de comunicació, especialment la ficció de Hollywood, construeixen mons fantàstics de seguretat, coherència i innocència infantil, on els nens i nenes, on els joves troben un lloc més còmode per situar les seues necessitats emocionals. A diferència de la difícil i avorrida realitat escolar, els productes Disney ofereixen un espai visual d’alta tecnologia amb continguts d’aventures i de plaer, envoltats d’una esfera comercial de consumisme.

Actualment, es fa imprescindible desenvolupar instruments educatius crítics que permeten a la ciutadania ser conscients i interrogar-se sobre el paper dels mitjans de comunicació, com a extraordinàries forces polítiques, educatives i socials. Democratitzar els mitjans i fer-los responsables davant un ciutadania participativa exigeix, al mateix temps, posar en peu una educació en comunicació universal que puga sotmetre a multinacionals com Disney a la investigació social i al diàleg crític.

Ramon Breu Panyella (L’Hospitalet de Llobregat, 1956) és professor de secundària, llicenciat en Història Contemporània per la Universitat de Barcelona i diplomat en Sociologia per l’ICESB. Coordinador del projecte Cinescola, és especialista en educació en comunicació audiovisual i formador del professorat, a més de ser autor de diferents llibres i articles en l’àmbit educatiu. Ha obtingut diversos premis del Consell de l’Audiovisual de Catalunya. La seva dilatada trajectòria en l’alfabetització mediàtica va iniciar-se en el camp del cineclubisme i del cinema amateur ja en els anys setanta, i en la difusió de la cultura audiovisual en àmbits populars i de barri. Una de les seues línies de treball vincula el cinema, l’alfabetització múltiple i l’educació crítica. És coautor dels llibres Cinema i Educació (2007), Premi Aula del Ministeri d’Educació i Ciència al millor llibre de pràctica educativa (2008); Cinescola (2011);  10 Ideas Clave. Educar en Medios de Comunicación (2011); La Transició democràtica a Catalunya. Recursos per a una aproximació didàctica (2013). També ha publicat El documental como estrategia educativa (2010); La Catalunya soviètica (2011); La historia a través del cine (2012), que va obtenir el Premi Film-Història de la UB; Cine para tener ganas de leer (2012); La Mirada del Voltor (2013) i El cine de Claudia (en premsa).

http://mecenix.com/ca/la-educacion-disney-manual-critico-para-ensenantes

Trobada audiovisual de joves: call for entries

camera_jove

Seran dues les grans cites de l’audiovisual escolar de 2014 a la ciutat de València. Al febrer ens espera la gran MICE que en tan sols dues edicions s’ha consolidat com el gran encontre formatiu (tallers, taules rodones, encontres de professorat…) i de mostra de treballs audivisuals escolars amb caràcter internacional. A més, albergarà els recuperats Premis Tirant per les produccions escolars valencianes. L’altre gran encontre a meitat d’any serà la Trobada Audiovisual de Joves en el marc de Cinema Jove. Afirmen des de l’organització, que es tracta de la trobada més antiga d’Europa dedicada a Media Literacy (Alfabetització Mediàtica). El Festival, inclús sent un rellevant punt de trobada professional, destina una especial atenció a l’àmbit de la formació dels joves. Amb iniciatives com Opera Prima, en 2012, destinada a la formació pràctica d’estudiants de cine sense experiència professional. O amb la Trobada audiovisual de Joves, jornades en què xiquets i joves de 8 a 22 anys aprenen els recursos del cinema, tant tècnics com narratius, a través d’experiències pràctiques. La Unió Europea porta uns anys insistint en la necessitat de formació en alfabetització mediàtica en els plans d’estudis dels països membres, fet sobre el qual es sosté el treball que des de faa 28 anys porta realitzan la Trobada audioviusal de joves, convençuts que una societat que es comunica i s’expressa a través de la imatge necessita que els seus ciutadans cresquen aprenent els seus recursos expressius i narratius per a poder ser més lliures.

Com cada anya, poden participar els grups de joves de fins a 24 anys d’edat, que residisquen a l’Estat espanyol i que pertanyen a centres educatius, d’EPA, associacions juvenils, tallers d’imatge, etc. A tal efecte s’estableixen tres categories:

CATEGORIA A: fins a 12 anys (alumnes de Infantil i de Primària)
CATEGORIA B: de 13 a 20 anys (alumnes de l’ESO i de Batxillerat)
CATEGORIA C: de 16 a 24 anys (alumnes de Cicles Formatius d’Imatge, d’altres centres de formació i d’ associacions juvenils)

Hi haurà PREMI I ACÈSSIT (lot de material audiovisual, trofeu i diploma acreditatiu) per a cadascuna de les tres categories El termini d’inscripció finalitzarà el 15 d’abril de 2014 i si necessiteu més informació:
www.cinemajove.com

Torna l’Escola de Nadal Audiovisual

L’educació passa dins i fora de l’escola i qualsevol moment pot ser bo per continuar aprenent en allò que ens ve de gust fer-ho. Així que si tens entre 7 i 14 anys, no te’n vas fora aquestes vacances i vols saber com va néixer el cinema, com es doblen les pel·lícules o com donar-li un nou ús als mòbils, aquest és tu taller! Torna l’Escola de Nadal Audiovisual!

- Recreació d’invents previs al cinema
- Projecció de les primeres pel · lícules i dibuixos
- Trucs del cinema
- Doblatge de dibuixos
- Súper gimcana audiovisual amb el mòbil.

Dies: 2, 3 i 4 de gener
Hora: de 10:00-14:00 h.
Lloc: Way.co (C/ Governador Vell, 29. València)
Preu: 40 €

Si estàs interessat o vols més informació escriu a zurdostv@gmail.com. Zurdos TV és una escola de formació per a nous realitzadors que forma part del programa de pràctiques de la productora Barret Films. En aquest context l’equip de joves comunicadors realitzen dos programes que s’emeten en línia i en televisions locals: Magacim i Pedra, paper, TISORA. L’objectiu és potenciar la creativitat del grup mitjançant nous formats de producció més socials i participatius.

Blade Runner en aquarela i el nostre equip

Un d’aquells apunts de referents curiosos que bé poden inspirar maneres de treball en projectes i àrees com la plàstica i l’audiovisual. L’artista suec Anders Ramsell ha realitzat una adpatació més que suggerent de Blade Runner el clàssic de Ridley Scott (al seu temps adaptació d’una novel·la de Philip K. Dick). Ramsell va fer 12.597 per a 35 minuts de pel·lícula en Blade Runner – Aquarelle Edition. El resultat afegeix elements bells, volàtils i evocadors, a un homenatge absolutament digne per aquest títol de culte amb el qual nosaltres vàrem iniciar ja fa cinc cursos el cicle de cinema en versió original d’escolagavina. Aquella va ser una inciativa de la qual estem més que pagats i ara acabem de posar en marxa d’altra nova: l’equip de realització amb alumnes. I la cosa va per molt bon camí quan rebem sol·licituds com aquesta:

Doncs el que més m’interessa de la proposta és la edició de videos, ja que jo als projectes m’encarregue d’aixó i ja estic un poc familiaritzada amb el Final Cut Pro i amb el iMovie, però, no els domine del tot. M’agrada treballar amb la càmera i també la publicació de blogs i interactuar amb el disseny per tractar de fer-lo més atractiu. No crec que me desagrade la idea de conéixer referents culturals, i això de fer una unitat mòbil sona molt bé. Pense que podria ajudar en tot perquè m’agrada cooperar i treballar en equip i més si és fent coses que m’agraden.

Pot ser finalment tot es perga com a llàgrimes en la pluja, però mentres seguirem colpejant.

Rastrell audiovisual

S’acosta el nadal, o pot ser millor, podem dir que ja el tenim al damunt. D’entre tota la fullaraca de mercadotècnia que es desplega per aquestes dates sempre podem rescatar algunes iniciatives d’interés. Nosaltres anirem informant d’aquelles que, lligades a l’audiovisual i l’educació, pensem que paguena pena com aquest Rastrell audiovisual organitzat per caixafosca. De nou aquest any tornen a la càrrega amb el seu ja habitual mercat audiovisual de desembre i, a més, per fer-ho més interessant han inclòs una autèntica subhasta amb mestre de cerimònies i tot! Aprofita per fer les teues compres nadalenques o desfer-te de tot allò que tingues mort de riure o agafant pols en qualsevol armari… Compra, ven o canvia tot tipus d’articles fotogràfics i audiovisuals. Càmeres velles o noves, objectius, rodets, filtres, tapes, cintes de vídeo, flaixos, ampliadores, àlbums, accessoris de cambra fosca, pel·lícules , il·luminació, fons, marcs, llibres, fotografies d’autor, fotografies antigues, làmines, paper, cubetes… Tot allò que se t’acudisca!

El restrell tindrà lloc el dissabte 21 de desembre de 10.00 h. a 14:00 h. i de 16.00 h. a 21:00 h; i diumenge de 10.00 h. a 15.00 h. La suhasta, amb un aforament màxim de 30 participants per ordre d’arribada, es farà el dissbte 21 a les 20.00 i serà conduida per Alejandro Portaz de VideoTú. I perquè pugau comprar i vendre amb la major seguretat possible es comptarà amb informació de cada objecte, atenció personalitzada per part de l’equip responsable, internet per consultar tota la informació que necessiteu en els seus ordinadors i posada en contacte amb el venedor.

Per poder participar venent només heu de posar-vos en contacte amb ells i portar-los els vostres objectes. A l’igual que l’any passat, utilitzaran el mur d’aquest esdeveniment per anar penjant les suculentes ofertes que vagen portant els venedors: https://www.facebook.com/events/181331705395358

Contacte i més informació en:
contact@caixafosca.com | http://www.caixafosca.com/elrastrell/

Els 400 anys

Obrim la setmana amb un nou projecte crowdfunding que, inevitablement, a primer colp d’ull ens ha fet gràcia pel nom, però que mirat detingudament hem pogut esbrinar la profunditat i l’interés del mateix. Elisenda Trilla i Samuel Sebastian, realitzadora i productor respectivament, es posen en contacte amb nosaltres perquè pugam informar del seu projecte Els 400 anys, un documental de Nezvanova produït conjuntament amb l’ ONG Amics de la Gent GranEls 400 anys és una eina pensada, en llenguatge cinematogràfic, per a sensibilitzar la societat sobre la soledat no desitjada que pateixen moltes persones grans hui en dia.

Des del 27 de novembre han iniciat una campanya de microfinançament per ajudar a finalitzar el rodatge i el muntatge del documental amb estrena prevista a la primavera de 2014. El diari ARA els ha ofert la seua edició online com a plataforma on difondre part d’aquesta iniciativa i a la seua pàgina podreu trobar en forma de càpsules xicotetes històries extretes del que han rodat fins l’actualitat. A més també es poden visionar altres vídeos que no apareixeran a la proposta final però que ajuden a arrodonir un projecte considerat també transmèdia, i que compta amb la participació d’altres iniciatives com el  blog d’històries de vida Pàgines Viscudes,  la col·laboració d’experts que responent a qüestions sobre l’envelliment o, un catàleg d’iniciatives socials conduïdes per persones grans. La proposta la trobareu àmpliament detallada en aquest enllaç.

Pot ser ens veiem una mica desbordats pel nombre d’iniciatives a les quals ens agradaria donar suport econòmic; cadascú haurà de trobar els seus límits. Sí és significatiu que la proliferació d’aquest tipus de propostes evidencia canvis de pes en el marc cultural i si bé inicialment les propostes ens entusiasmen, creiem que cal un anàlisi més detingut de la situació. Així que per a la reflexió, tornem a recomanar la lectura d’aquest article. Siga com siga seguirem colpejant 400 anys o més.

CCC: Cinema Ciutadà Compromés

ccc_01

Just després de posar en marxa el nostre procés de recerca d’un equip de redacció-realització entre l’alumnat, el nostre company José Igancio Pastor, president d’ACICOM · Associació Ciutadania i Comunicació, ens informa d’aquesta proposta amb la qual compartim de ple els objectius. I és que entre les finalitats nuclears d’ACICOM (Associació Ciutadania i Comunicació) està la millora de la dieta mediàtica dels valencians i les valencianes. En aquest sentit, l’associació vol potenciar els projectes audiovisuals nascuts al sí de la ciutadania i que aconsegueixen el seu suport. L’audiovisual valencià, en general, i el cinema social especialment, troba molts entrebancs a l’hora tant de la producció i realització com de la seua distribució. Es tracta d’un mercat reduït i sense vies desenvolupades per aplegar al gran públic. La ciutadania té molt poques opcions de visionar i gaudir obres d’interés fetes al País Valencià, que ajuden a un conformar opinions i gaudir des d’un esperit crític.

CCC: Cinema Ciutadà Compromés és una cicle o mostra de produccions audiovisuals valencianes que tenen en comú haver estat possibles, gràcies al suport i el compromís de la ciutadania. Projectes que s’han realitzat amb la participació activa d’associacions, col·lectius i persones, que s’han finançat amb l’ajuda de sistemes de micromecenatge i que generalment tracten temes relacionats amb temàtica social, política, econòmica, mediambiental, etc. Es tracta de la participació ciutadana en la seua realització, bé amb fòrmules de finançament participatiu com el micromecenatge, bé en la seua pròpia realització aportant treball, idees, implicació, etc. Són objectius propis de la mostra:

• Donar a conèixer i facilitar la difusió d’aquestes produccions audiovisuals que han segut recolzades per un ample ventall de persones.
• Aglutinar les produccions per afavorir-ne la distribució i promoció en xarxes d’exhibició alternatives al sistema comercial.
• Posar en valor aquestes obres pel seu contingut social, artístic i col·lectiu.
• Potenciar l’exhibició de produccions audiovisuals en valencià.
• Facilitar la creació de noves pantalles d’exhibició per a produccions audiovisuals valencianes.
• Generar propostes culturals i socials a partir de les produccions audiovisuals.

Les activitats s’inicien amb l’exhibició d’obres audiovisuals valencianes, que tenen en comú haver estat possibles gràcies al suport i el compromís de la ciutadania, amb l’objectiu d’iniciar una xarxa estable de difusió del cinema social i compromès amb la nostra societat. Les primeres projeccions i sessions tindran lloc al CCC Octubre, en desembre de 2013, gràcies a la col·laboració d’Acció Cultural del País Valencià; però qualsevol col·lectiu i organització pot fer seu el projecte i poc a poc s’aniran estenent les projeccions al llarg de tot el país. El promer dimarts 1o tindrà lloc el primer programa del qual podeu consultar el contingut i les projeccions als següents enllaços:

programa
http://www.acicom.org/blog/2013/12/03/ccc-cinema-ciutada-compromes-inici-del-cicle-dia-10-de-decembre-de-2013/#sthash.EqXZOjuj.dpuf
https://www.facebook.com/events/609865435738277

 

Next Page →