21a eacn en imatges

Tancada la 21a edició de l’eacn d’escolagavina, tornem amb un primer resum en imatges. No ha sigut gens fàcil condensar en el temps que durà la cançó, tantes i tantes imatges que reflecteixen vivament tans moments viscuts en aquesta aventura d’aprenentatge. En breu, l’apunt on farem el resum de l’activitat. Enhorabona a tot l’alumnat participant pel treball i la convivència i a l’equip de mestres responsables epr haver-ho fet possible. #eacn per molts anys!

21a eacn

eacn_textura

Entre els dies 15 i 21 de juliol, tindrà lloc a Xelva, la 21a edició de l’escola d’activitats culturals a la naturalesa d’escolagavina. 20 alumnes de primer a quart d’eso tindran l’oportunitat de fer una acostament a la realització cinematogràfica des d’una vesant teòrico-pràctica en un entorn privilegiat. A més la setmana estarà farcida d’activitats d’alt interés com pràctiques de rodatge, la visita de dos convidats d’excepció, un taller de lightpaiting, un microconcurs de vídeocreacions i, com no, les intenses excursions que ens faran gaudir de la natura. Convivència, treball i diversió; #eacn: motor i acció.

Tornarem doncs a publicar la setmana següent.

Agraïts

Vicente Calabuig, arquitecte amb molt d’interés però sense cap vinculació amb el món audiovisual, es va posar a l’inici d’aquest curs i per primera vegada, al capdavant de 21 alumnes de 1r i 2n d’eso en el Taller de Comunicació Audiovisual del col·legi Domus (Godella). Amb la necessitat de conèixer experiències similars i metodologies que el pugueren ajudar a donar forma a un taller quadrimestral i sense qualificació però molt atractiu, es va posar en contacte, entre d’altres, amb 400 colps. Intercanviàrem alguns mails i quasi arribàrem a conéixer-nos en persona. I ves per on com ha passat el curs que ja l’hem tancat. I paral·lelament hem anant fent camí i feina, la de Vicente i el seu alumnat de molta qualitat tal i com podem veure en treballs com el que acompanya aquest apunt.

El blog creat per anar recollint els processos i els resultats generats per l’alumnat del taller en el curs 2012-2013 destila intenció i saber fer. Al darrer apunt publicat Vicente ens agraeix a una sèrie d’amics, professionals de l’audiovisual i família el suport, ànim, experiència en educació, empatia, consells, així com la gran creativitat trobada. Nosaltres no podem més que retornar aquest agraïment. Convençuts també que abans o després es donarà un encontre on de segur comprovarem que des d’entorns amb postulats pedagògics qui sap si antagònics, podem trobar molts punts en comú.

http://domusaudiovisual.blogspot.com.es/

e-portafolis de visual i plàstica a 4t d’eso

Arribat el final de curs comparteixo el bloc d’aula vipfm.visual i plàstica francesc macià. Aquest ha estat el primer curs on tot l’alumnat ha tingut un eportafoli personal de visual i plàstica per posar tots els treballs, tant analògics com digitals. Com podeu veure cada post es correspon a un treball i ha de tenir la mateixa estructura: descripció de l’activitat, procés, resultat i valoració personal. Aquest bloc consta de dues parts:

1. pàgina principal on he anat explicant els diferents treballs, els enllaços a diferents recursos, les eines, publicant alguna de les millors activitats i indicant com havia de ser l’eportafoli personal de cadascú i el post de cada treball,
2. eportafolis F1, F2, F3, 3 pàgines que corresponen als 3 grups de la matèria específica de visual i plàstica amb l’eportafoli de cada alumne enllaçat. D’aquesta manera, ells, elles i jo hem tingut ordenats i accessibles tots els eportafolis personals.

El bloc de d’aula és un wordpress i els de l’alumnat son de blogger. Ens vam trobar a meitat de curs que la plataforma on tots tenien el seu bloc, posterous, tancava i van decidir-se tots per blogger perquè la majoria ja el coneixia, però pel camí s’han perdut algunes imatges. Com podeu veure, hi ha tots els eportafolis de tot l’alumnat: els que han abandonat abans d’acabar el curs, 3 alumnes d’AA (Aula Acollida) i 1 alumna de la USEE (Unitat Suport Educatiu Especial). L’eportafoli m’ha permès una atenció més personalitzada. Tothom ha treballat al seu nivell i he pogut seguir millor tot el procés i això si, insistir molt i molt en l’aspecte visual, el disseny, la presentació, el procés, la puntualitat en la presentació,… L’alumnat ha pogut gestionar millor el seu temps i he intentat que entengui que tot és avaluable des del 1r dia. I, tothom ha après de tothom: hem aprofitat coneixements, interessos, capacitats i experiències de tots i totes.

berta nosàs | visual i plàstica | ies francesc macià
cornellà de llobregat, barcelona

vipfm.wordpress. bloc de 4t d’eso
dibuixfm.wordpress. bloc de 3r d’eso

#escolademestres ja és referent

Acabem de tancar la participació a les I Jornades Akoe Escola de Mestres i ho fem amb una paraula: emoció. Emoció pel compromís d’un grup de mestres que ha estat a l’organització i ha fet possible aquest encontre tan necessari; quina gran tasca perquè tot anés rodat. Emoció perquè veure la segona setmana de juliol 400 persones inscrites sosté l’apunt de Xaier Melgarejo qui adverteix que moltes de les coses que es diuen sobre l’educació no són certes. I emoció també per la sensibilitat i el coratge de persones com el mateix Melgarejo o Mª Ángles Llorente o Neus Sanmartí que han mobilitzat els presents amb idees, professionalitat i compromís. Ens portem moltes idees que de segur aniran decantant-se en aquest espai; de moment rescatem en vídeo dos testimonis com el de Melgarejo i Llorente. Seguim!

#escolademestres

A una escola de mestres

El passat 24 d’abril es va presentar a València l’Escola de Mestres d’Akoe. Amb tal motiu, nosaltres vàrem realitzar un vídeo que dóna veu als autèntics protagonistes dels processos pedagògics, els i les alumnes. Què hauria d’ensenyar una escola de mestres? Què és important per l’alumnat que aprenguen els mestres del segle XXI? són dos interrogants necessaris que han estat al sí de la reflexió d’un projecte que ja ha posat en marxa diverses iniciatives en aquest breu temps d’existència com l’excel·lent xarrada de Mar Romera adreçada a mestres i futuribles. Ara, de dilluns a dimecres vinent al Col·legi Joan Commenius de València, tindran lloc les I Jornades Akoe Escola de Mestres on un farcit programa combinarà conferències i presentacions d’expreiències amb altres activitats interessants que esperem s’alineen amb el foment d’un canvi pedagògic tan urgent com necessari. 400 colps hi estarà present i d’entrada no volíem deixar de compartir el vídeo que vàrem realitzar.

Entrevista a Ramon Breu

ramon_breu

Ja toquem l’estiu, deiem a l’apunt anterior, i ara és moment també de propostes de lectura. Per Sant Jordi ja vàrem recomanar La pantalla infinita del nostre company Ramon Breu com a lectura necessària per aquells que treballem al voltant de la imatge en escoles i instituts. A més l’obra ve avalada per ser el darrer Premi Marta Mata de Pedagogia 2012. Ara, ens informen des de cinescola que al Diari digital de l’associació de mestres Rosa Sensat es publica una entrevista amb l’autor que bé pot ser un tast per decidir-vos a llegir el llibre.

En l’entrevista Ramon ja ens adverteix sobre aspectes a tenir en compte de la relació entre el jovent i les pantalles com que el model de televisió majoritari té elements d’alienació i de potenciació d’estereotips molt lamentables. A més apunta com a contrapunt les virtuts extraordinàries de l’educació audiovisual. Té tres eixos: conèixer el llenguatge audiovisual: la gramàtica, la seua sintaxi. Després, escriure en aquest llenguatge, expressar-se, a través de produccions escolars creatives amb un guió, una realització i una edició i potser el més important: l’anàlisi crítica de tot el que apareix a les pantalles de cinema, tele, Internet, xarxes socials. Cal dir, també, que l’educació en comunicació audiovisual potencia les capacitats de comprensió, d’expressió, de creació, d’estructuració del pensament de l’alumnat, contribueix a desenvolupar la imaginació i el llenguatge, a facilitar la comprensió i el record de continguts, a desenvolupar les habilitats expressives, visuals i espacials dels alumnes i, a més, ho fa amb un plus de motivació perquè tracta qüestions amb un instrumental que forma part del món real de l’alumnat.

No deixeu de llegir-la i si aquest estiu també llegim el llibre, de segur que tindrem elements de pes com per generar debat i propostes d’interés.

http://www2.rosasensat.org/files/diari2-8.pdf

Ja toquem estiu

vuit_i_mig_500

La dinàmica de bitàcora imposa una seguida que quan és abandonada obri massa interrogants. Portem ja uns dies sense publicar no per falta d’activitat de l’administrador, que és qui apunta, sinó pel reclam d’altres àmbits que demanen cloure el curs. Valoràvem la possibilitat de baixar persiana fins l’1 de setembre, però tenim a la vista dos esdeveniments dels quals voldrem donar compte: la setmana vinent les I Jornades Akoe Escola de Mestres i la següent una nova edició d’estiu de l’eacn · escola d’activitats culturals a la naturalesa d’escolagavina. Ja toquem estiu [iwdrm]