Dona’m la teua mirada: presentació a València

Per què ensenyar a analitzar una novel·la i no una pel·lícula? Per què ensenyar a interpretar un text persuasiu i no un anunci? Davant l’evidència que hui dia les pantalles (de televisió, d’ordinador, de telèfon…) són la principal font d’informació i d’estímuls per als alumnes, des d’AulaMèdia es fan preguntes com aquestes i no troben altra resposta que la constatació que cal ensenyar als alumnes com funcionen els mitjans i què hi ha al darrere del que veiem en una pantalla. I que cal donar-los el dret a fer una lectura analítica del que hi veuen de la mateixa manera que es fa amb els textos escrits. Perquè els mitjans de comunicació són un reflex de l’actitud dels espectadors: uns espectadors ingenus i acrítics provoquen uns mitjans sensacionalistes i manipuladors; uns espectadors intel·ligents i crítics forcen els mitjans a ser intel·ligents i crítics. I perquè a AulaMèdia estan segurs que uns altres mitjans són possibles però només poden sorgir de l’exigència dels espectadors, no de la lògica empresarial i ideològica que s’imposa a la majoria actualment.

Així, Dóna’m la teva mirada. Fonaments del llenguatge audiovisual és un DVD didàctic, flexible i innovador que explica de manera senzilla i entretinguda els fonaments bàsics del llenguatge audiovisual, amb explicacions teòriques, demostracions pràctiques i exemples d’algunes de les grans obres de la història del cinema i també de la televisió actual.

I la seua presentació, sota el títol L’educomunicació com a resposta als reptes de la Societat del Coneixement: El projecte Dona’m la teua mirada (Fonaments del llenguatge audiovisual) tindrà lloc a València el proper dimecres 6 de març,  a les 17.30 h. en la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació. Organitzada per ACICOM, Associació Ciutadania i Comunicació, AulaMèdia i la pròpia facultat, comptarà amb la intervenció d’Angel San Martín, Catedràtic de Didàctica i Organització Escolar, Jose Ignacio Pastor Pérez, pedagog i president d’ACICOM (Associació Ciutadania i Comunicació), Xavier Breil d’AulaMèdia i Director del Projecte Dona’m la Teua Mirada i Francesc Josep Deó, Coordinador d’Aula-Mèdia.

Càsting: es busquen actors i actrius

nacho_ruiperez_escuela2

Tot i que encara no coneixem en persona a Nacho Ruipérez (en la imatge amb alumnat de la que va ser la seua escola) els nostres camins es tornen a creuar. I és que Nacho, director de cinema d’obres com el curtmetratge La victòria d’Úrsula i el llargmetratge Blue Lips, ha considerat que 400 colps podia ser un bon mitjà també per convocar a aquells que puguen estar interessats en el càsting de la seu propera producció. Es tracta d’un curtmetratge de factura professional i amb perspectiva de transformar-se a formats majors si la cosa funciona. El que busca la productora en concret són xiquetes de 5 a 13 anys i xiquets de 3 a 10 anys. No és necessària experiència prèvia i tan se val el color de la pell o dels ulls doncs allò que necessiten és actitud. La idea inicial, si tot va rodat, es rodar a finals de juny per tal de no generar interferències en curs escolar. D’altra banda, per tal que es puga rodar íntegrament en valencià, la productora hi posarà un coacher a disposició dels actors en cas que tinguen alguna dificultat. Així, si al vostre voltant hi possibles actors i actrius amb gust per l’actuació i esteu interessats, heu d’enviar una foto actual de cara i cos sencer, abans del 4 de març, a l’adreça casting@ryumedia.es.

Som escolavalenciana, som unentretants

Aquest dissabte es celebren dos esdeveniments cabdals per entendre què som: la X Nit d’escolavalenciana i la 5a jornada formativa #comparTIC d’unentretants. És cert que 400 colps té una vinculació directa amb un centre en concret com és escolagavina. Per això, tot i que des d’un principi hem pretés generar xarxa i sinèrgies amb altres centres, moltes de les iniciatives que presentem parteixen d’aquest ‘centre base’. Però seria perdre el sentit de la proposta si no pensàrem amb una perspectiva més amplia que no només ens situa al mig d’un grup d’escoles i professionals de l’educació afins sinó també dins de tot un moviment ciutadà, plural i amb identitat pròpia. Per això hui ens desmarquem puntualment de la nostra temàtica habitual amb un apunt que vol assenyalar diafanament que 400 colps és escolavalenciana, és unentretants.

Tots dos encontres coincidaran a la ciutat d’Alacant. De matí la xarxa cooperativa d’experiències TIC per a l’ensenyament en valencià · unentretants posarà en marxa la 5a jornada formativa #comparTIC. Un seguit de comunicacions i tallers per incidir en la idea de que la realitat sociolingüística de qualsevol territori hauria de de ser el punt fonamental a l’hora de plantejar actuacions o millores d’un sistema educatiu que, com la societat actual, és bo que tendisca cap als entorns plurilingües i pluriculturals. En el context actual, a més, Internet i les TIC tenen molt a dir pel que fa a l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües, per tal i com han incorporat a la nostra realitat quotidiana aspectes com l’accés obert i els entorns immersius d’aprenentatge. Ens interessa, per això, mostrar l’ús que fan de les TIC alguns companys en l’ensenyament d’àrees lingüístiques, per a, tot partint-ne de l’ús, encetar una reflexió sobre quina és la situació lingüística més ajustada a la realitat, a partir de la qual proposar mesures d’ensenyament plurilingüe. Les propostes en aquest sentit no s’haurien de plantejar, per tant, des d’una hipotètica situació ideal, sinó des de la realitat lingüística de la societat que tenim i, sobretot, sobre la societat que volem aconseguir: plenament respectuosa amb els altres, més preparada per a la vida i, sobretot, més lliure.

La X Nit d’escolavalenciana tindrà lloc a l’Auditori de la Diputació d’Alacant a partir de les 19:00 hores. En el seu transcurs es celebrarà l’acte de lliurament dels Guardons d’Escola Valenciana i la presentació de les Trobades d’Escoles en Valencià 2013. A més es podrà gaudir d’un espectacle de poemes de Vicent Andrés Estellés musicats per Pau Alabajos, Miquel Gil i Bertomeu.

De nou, circunstàncies imprevistes de causa major ens impediran ser a Alacant presencialment però hi serem connectats via xarxa [@1entretants · @escolatv] amb els nostres companys i companyes.

http://www.escolavalenciana.org/
http://1entretants.ning.com/

Revolution

Una gota. Un viatge.
Una gota en troba una altra, i una altra, i poc a poc, moltes més. Moltes gotes que ja no ho són individus: ara són un riu. Un malestar, una injustícia, una agressió. Motius ens sobren per a la lluita. Per a lluites d’individus que són lluites col·lectives. O lluites col·lectives que són lluites d’individus. Tant se val. Conquestes que cap de nosaltres podria imaginar, que cap de nosaltres podria haver imaginat. Com apagar un foc, com causar una tormenta, com evitar que un banc ens faça fora de casa. Batalles que cal lliurar juntes. Batalles que sempre comencen així.
Una gota. Un viatge.

paulapé

Neix Mestresclass

Tots els estudis com l’Horitzon Report indiquen que el vídeo serà de les tecnologies que cobraran més protagonisme en les propostes educatives innovadores d’un futur proper. I en aquesta línia, neix Mestresclass concebut com l’espai de vídeos educatius en català a la xarxa. És un projecte impulsat per la UOC i l’ARA amb l’objectiu de donar suport a la creació de contingut audiovisual educatiu en català

Tal i com expliquen a l’ARA, aquest projecte ofereix 3 apartats audiovisuals:
1. Aula al núvol. Compta amb vídeos autoeditats per professors, amb l’acompanyament de la UOC.
2. Masterclass. Conté els millors moments de xerrades de grans conferenciants.
3. Bones pràctiques. Disposa de clips audiovisuals que presenten iniciatives promogudes per mestres i professors de diferents nivells.

Mestresclass disposa de dues finestres complementàries a la xarxa. D’una banda, a Aprenem.ara.cat l’ARA ofereix el recull de vídeos que es generin en el marc d’aquesta iniciativa audiovisual. Aquesta secció dins de l’ARA garantirà la visibilitat dels vídeos. D’altra banda, a Mestresclass.cat, la UOC, a més de recollir els vídeos, detallarà la informació necessària per participar al projecte. I és que, des de la UOC, es guiaran amb assessorament i tallers els professors que vulguin crear, editar i publicar els seus propis vídeos.

Mestresclass està adreçat a estudiants de tot l’àmbit lingüístic català, a professors de tots els nivells educatius i a totes les persones interessades en la formació al llarg de la vida. Una de les impulsores del projecte Mestresclass és Teresa Fèrriz, directora de LletrA, la plataforma de literatura catalana a internet de la UOC. Segons explica, “el projecte neix d’una pregunta, una inspiració i una associació. La pregunta ens la vam fer arran del projecte Viquilletra que estem realitzant, amb el departament d’Ensenyament, des de fa dos anys: per què els nois i noies participants utilitzen creativament, i amb gran facilitat, el vídeo, i als professors i professores els costa tant posar-se davant o darrere d’una càmera? La inspiració la vam trobar en la Khan Academy i algunes xerrades del seu impulsor, Salman Khan, que està promovent noves metodologies d’ensenyament-aprenentatge amb el suport de vídeos temàtics. Creiem a més que és estratègic per al país que la comunitat educativa siga proactiva en la producció de continguts audiovisuals a la xarxa, en català i amb la nostra pròpia visió del món”, conclou Fèrriz.

A l’altre impulsor del projecte Carles Capdevila, director de l’ARA, li fa molta il·lusió impulsar Mestresclass, un projecte que es fonamenta en dues de les passions de l’ARA: l’educació i les noves tecnologies. Capdevila destaca que “internet ens obre noves vies per igualar les oportunitats d’educació i posa grans lliçons a l’abast de tothom”. “Des de l’ARA i la UOC volem formar part d’aquesta revolució i donar suport a continguts educatius audiovisuals i de qualitat fets en la nostra llengua. Ens encantarà que hi participeu, perquè precisament la col·laboració i la cocreació fan que iniciatives com aquesta siguen tot un èxit. Caldrà que siguem imaginatius, entusiastes, persistents”, afegeix el director de l’ARA.

Si voleu seguir l’evolució i totes les novetats del projecte, ho podeu fer a través dels comptes de Twitter @mestresclass i @ARA_TV

Estudiar en primavera

estudiar_en_primavera

Clara Dies, alumna de l’IES Lluís Vives de València, va assenyalar al seu xicotet parlament en el concert de #PrimaveraValenciana, que la finalitat d’aquest no era tant per conmemorar els fets que tingueren lloc ara fa un any, com per recordar tot el que queda per fer. D’ambdues maneres doncs podem llegir també l’estrena del documental Estudiar en primavera que recull el testimoni dels estudiants de l’IES Lluís Vives de València, protagonistes de les mobilitzacions en defensa de l’ensenyament públic de qualitat durant 2012; ells i elles eclosionaren la #PrimaveraValenciana. Organitzada per l’Assemblea Lluís Vives i l’Associació Jurídica Primavera Valenciana amb la col·laboració de l’Octubre CCC, la projecció tindrà lloc al mateix Octubre CCC el proper dijuos 21 a les 19.30 h. La data d’estrena el documental no és casual: és el dia que es compleix un any de la fi dels colps. Les agressions policials van succeir-se entre el 15 i el 20 de febrer de 2012, però a partir del 21 de febrer, amb les porres callades i un nou cap de policia al càrrec, València va sortir al carrer en massa i en pau.

Direcció: Amparo Fortuny
Muntatge: Mikel Iribarren
Càmara: Carlos Beltrán
Foto fixa: Germán Caballero, Pablo Garrigós
Grafisme: Ricardo Linares

21.02.13  |  19.30 h  |  Octubre CCC

Carnestoltes a escolagavina

Recuperem per un moment les carnestoltes passades. A escolagavina la festa sempre té un toc especial. Articulada des de la tutoria de 2n d’eso, es proposa el tema i per cicles s’orienta el professorat i l’alumnat per l’elaboració de les disfreses. Tot és comboi i rauxa. El pecat de no fer classe un dia lectiu farà lloc a la xaranga, el ball, la sardina i ser-ne un altre per unes hores. L’enginy i la creativitat de pares, mares, iaies, alumnes… completarà un mosaic de personatges divertit i sorprenent. Enguany el tema triat, d’acord amb el que serà la setmana temàtica de primavera, era l’experimentació amb les disfres. I a 400 colps, que sempre en fem la cobertura gràfica, ens vàrem llançar a la captació en vídeo. Així que ací teniu el resultat, un vídeomusical a partir del tema I Love The Life i Live, I Live the Life I Love del cantant britànic Georgie Fame. Estem d’acord, visca carnestoltes.

1.000 apunts!

1000_apunts

El pas del temps és inexorable doncs no pot ser evitat, eludit o detingut. I si en el devenir d’un bloc significa exigència, és també característica que el defineix. Volíem escriure l’apunt amb més temps per a la reflexió del que significa el fet però passat carnestoltes hi havia la premura per recuperar el ritme de publicació i deixar enrere l’apunt anterior, l’apunt 1.000 de 400 colps. Així que tot i que breu, aquest vol ser un apunt de celebració. Perquè caram, també les xifres són importants i de 1.000 nosaltres en fem la traducció ben positiva: compromís, projecte, creativitat, constància, satisfacció… Quan ja fa temps els blocs formen part de l’ecosistema digital precisament en trobem molts de fòssils i seguir apostant pel format i per tot allò que ens ha proporcionat ens fa pensar que publicarem molts més apunts. En un horitzó proper, la creació d’un equip de redacció, producció i realització amb alumnat. Per molts apunts!

S’acosta carnestoltes

carnestoltes_i_cinema

El maridatge entre el vi i el menjar és el procés de casar metafòricament a un aliment amb un vi amb la intenció de realçar el plaer de menjar-los. Doncs ens serveix el concepte per analogia amb el que fan al Cineclub Alzira amb el cinema i altres components a maridar. I és que sempre trobem motius per casar el seté art amb altres disciplines amb la intenció de realçar ambdues i passar-ho bé. Així que com s’acosta la festa de carnestoltes, la nostra companya Patri Aranda ens informa puntualment de la darrera proposta. Es tracta d’una celebració molt cinematogràfica de les carnestoltes. Aquest dissbte 9 de febrer, projectaran primerament dos curts -”Papas Lolita” (1983.Super8. Panda Beniali) i “Mujer Pantera” (8vídeos Producciones Limbotheque)- i després hi haurà un concert del grup El cartero rockero.

També Neus, gerent de la sala de concerts Simbiosi d’Alzira ens ha enriquit la informació. Simbiosi és un espai que va néixer amb l’objectiu d’omplir un buit cultural i d’oci diferent a la ciutat. Ara porta un any i uns mesos d’activitat i en aquest periode han sigut molts els concerts, monòlegs, exposicions, actes culturals i d’altres que han tingut lloc a la sala. Una fita ben especial per a Simbiosi va ser tenir l’oportunitat de presentar el nou cd d’Els Amics de les Arts (convertit en disc d’or en tan sols dos mesos) ‘Espècies per catalogar’. Amb tot ha sigut tot un repte arribar fins ací i tot un plaer haver oferit música i vida al públic assistent.

Ah, tot per la simbòlica xifra de 5€ amb una consumició i sempre animant-vos que veniu disfressats del vostre personatge de cinema preferit, serà més divertit, no creieu?