Bon any 2012

De la 1ª Trobada audiovisual de joves

Aquesta és la idea: aprendre als marges, de manera ben intensa i pràctica, sense necessitat de notes, de les rigideses del currículum, amb guiatge i horitzontalitat respectuosa, construint de manera col·laborativa el nostre saber. Som conscients que resulta impossible sustentar la totalitat de la pràctica educativa sobre aquesta premisa. Però almenys per part nostra no volem deixar de generar situacions que ens permitisquen reiventar-nos com a docents i gaudir de noves maneres d’entendre l’educació.

El passat 15 de desembre tingué lloc la 1a Trobada audiovisual de joves organitzada per Joves d’Acció Cultural del País Valencià a l’Octubre · Centre de Cultura Contemporània de València. Ben poc abans un grup d’alumnes de 4t d’eso d’escolagavina havia simulat en format audiovisual un programa televisiu per abordar el treball sobre registres lingüístics a l’àrea de llengua. Coneixedors de l’esdeveniment i de la disposició i implicació de l’alumnat, vàrem decidir passar a l’acció sobre terreny real. I el resultat només està concebut per ser compartit, pel món. Ens ho mirem i continuem aprenent sobre il·luminació, planificació, llengua, ritme, edició, com tractar les persones, treball en equip, presa de decisions…

Gràcies a tots els què ho heu fet possible, per nosaltres és la millor manera de tancar el trimestre.

Per Nadal, cinema en valencià

Som escola valenciana i celebrem cadascú dels seus aconseguiments. Per això estem d’enhorabona ja que per primera volta s’estrena a València una pel·lícula infantil, Floquet de neu en cinemes en horari comercial en versió en valencià. Les projeccions seran els dies 23, 24, 25, 26 i 27 de desembre als Cinemes OCINE/Centre Comercial AQUA de València. Baix teniu l’enllaç per poder descarregar i imprimir el val de descompte, la informació sobre horaris i la guia didàctica. El val també s’està fent arribar a diverses escoles. Els horaris de les projeccions en valencià són:

Divendres 23 a les 16.00 h.
Dissabte 24 a les 16.00 h.
Diumenge 25 a les 16.00 h.
Dilluns 26 a les 18.00 h.
Dimarts 27 a les 18.00 h.

Aquestos horaris poden estar subjectes a canvis en la programació, per tant cal consultar els horaris a OCINE VALÈNCIA a partir del 23 de desembre. El passe matinal a les 12.00 no es realitzarà el dia de Nadal 25 de Desembre, només el passe a les 16.00h.

El preu reduït tots els dies de projecció per Floquet de Neu amb descompte aplicat serà de 5.70€. El preu sense el descompte de dilluns i dimarts és 6.70€ i els altres dies de 7.80€. Per tant el val de descompte suposa una reducció en el preu habitual de 2,10€ en cap de setmana i 1,10€ entre setmana. El descompte només és aplicable per a les sessions en valencià. Cal un descompte per cada entrada. Cal tindre molt en compte que l’aforament és limitat.

Descompte per a imprimir: http://www.escolavalenciana.com/arxiu/upload/descomptes.pdf
Guia didàctica: http://www.escolavalenciana.com/arxiu/upload/guia.pdf
Més informació: http://www.floquetdeneulapelicula.com/

El valor del vídeo

Aquest dissabte passat és va celebrar un any més la festa de la música d’escolagavina. És un dels grans moments col·lectius del curs doncs ens apleguem al llarg de matí i la vesprada alumnat, pares i mares, iaios i iaies, tios i ties, mestres i personal, exalumnes, amics del centre i tot aquell que vol comprovar com es donen de la ma pedagogia i festa. La proposta musical, magníficament dirigida per Ferran Aleixandre i Manuel Mateu convoca cada curs a tots els grups-classe de l’escola, a un exitós cor d’aumn@s que enguany s’acosta als 90 components, a la xaranga més sorollosa de la contornà i a una banda acompanyant que sembla mentida la professionalitat amb que impregna cada tema.

I com no podia ser d’altra manera, també des de 400 colps volguérem aportar el nostre gra de sorra en aquest esdeveniment, culminació cooperativa del primer trimestre. Ja a l’inici de curs realitzàrem un senzill divertiment audiovisual per al calendari de l’escola inserint precisament a la pàgina del mes de desembre [1ª imatge, en beige] un codi QR que enllaçava al vídeo que podeu veure a la columna de la dreta, Jo sóc A. Per associació, al programa de la festa [imatge 2, en roig] férem el matiex amb el vídeo que podeu veure a la columna central, A és Valor. I és que dissabte passat també l’escola retia homenatge a Enric Valor pel seu centenari. No només amb les actuacions musicals sinó també amb una més que emotiva xarrada de l’editora Rosa Serrano i la no menys magnífica actuació, de nou, del Taller de Teatre Total amb el seu brillant espectacle Val-O-Rama dirigit per Paco Raga.

Els dos vídeos realitzats per 400 colps no tenen més secret en a seua realització, però una vegada més conviden l’alumnat combinar competències i gaudir de la llengua com ens va ensenyar el mateix Valor. A més intenta traslladar a la pantalla la creativitat mostrada en tants altres treballs plàstics exposats al voltant de la figura de l’escriptor, tan ben retratat al mural coordinat pel nostre company Rafa Santibáñez. No ens cansarem de recordar el valor del vídeo.

Fes del teu regal, el seu Nadal

Som a punt d’entrar en dates d’excesos. D’alguna manera no està mal, assumir col·lectivament que per uns dies, bé que ens podem passar un poc de la ratlla: el menjar, les celebracions, les compres… Tradicionalment sempre quedava present en aquest horitzó col·lectiu la data redentora de l’1 de gener; per tornar a la dieta, deixar de fumar o preparar-se per a la costera de gener. Però ara, bé que ho sabem en l’àmbit educatiu, els límits cada vegada queden més diluits i el Nadal no és més que la cirera que remata el pastís consumista al que sembla ens hem abocat. Com bé assenyalava Carmen Ferrándiz, és cert que ens trobem en un moment de crisi que esperem almenys, servisca per canviar una tendència en els valors preponderants que dificulta el creixement mental.

Tot ja no s’hi val. I en aquest sentit s’alinea el treball que presentem hui. Es tracta d’un vídeo realitzat pels alumnes del crèdit variable de Publicitat de primer de batxillerat de l’escola Súnion de Barcelona. La idea era donar forma de manera audiovisual a una potent campanya de recollida de regals nous per entregar a xiquetes i xiquetes en condicions desfavorides. La campanya que comença hui i durarà fins el 22 de desembre té per títol Fes del teu regal el seu Nadal i la seua difusió i repercusió mediàtica ha superat amb escreix totes les expectatives. ‘En tan solament dos dies hi ha hagut més de quatre mil visites i més de mil persones l’han compartida a Facebook.’ han comentat els dos professors de l’assignatura, Ruben Wagensberg i Guim Tió quasi incrédul davant el ressó. Ara mateix, les visites ja s’han duplicat, i una llarga llista de famosos, com Quim Monzó, Toni Soler i Toni Albà, el programa APM, l’emissora iCatfm i el grup Antònia Font, n’han parlat a Twitter.

De nou doncs la potencialitat de les eines audiovisuals, el treball col·laboratiu i l’interés per compartir propostes i idees. Seria interessant el debat al voltant de la realització de l’spot si no ací mateix, que també, al menys en altres centres on l’alumnat de assignatures com aquesta poden valorar i raonar al voltant del treball d’altres iguals. Nosaltres, perquè conegau una mica més l’excel·lent treball que realitzen a l’escola Súnion vos deixem un parell d’enllaços més. I si aquest Nadal no tinguérem regals?

http://audiovisuals-escola-sunion.blogspot.com/
http://tv.sunion.net/

The City Rings

Internet és una bendició. Com si no qulificar-la quan et dóna la possibilitat de conéixer i accedir a projectes tan suggerents, tan interessants com aquest. The City Rings, tal i com expliquen al seu web, és un projecte internacional sobre l’intercanvi d’experiències per mitjà del so entés com un llenguatge universal que transcendeix els fets i, al llarg de la tradició de la “música concreta”, fa que les percepcions, les emocions i les intensitats siguen intercanviables.

Quatre organitzacions de diferents països treballen juntes en aquesta proposta al voltant de paisatges sonors.

 Alumnes d’educació secundària (hi participa un institut de Barcelona) se’ls va preguntar per l’experiència de la seua ciutat o poble i com es podria traduir aquesta en so. Així se’ls desafiava a expressar-se de forma artística i musical a través de l’enregistrament i composició de sons, per exemple gravacions de camp o sonorització.

La idea és facilitar que les persones es comuniquen i es connecten de manera auditiva, no només per expressar-se, sinó també per l’intercanvi d’aquesta poesia sonora. A més d’això també s’esforcen per despertar la consciència de la cultura i l’ecologia d’àudio de so i els diferents enfocaments cap aquest.

 Al llarg setembre i octubre de 2011, cada organització ha treballat amb una o més classes de les escoles secundàries al seu país d’origen amb la intenció de recopilar totes les dades i les impressions del projecte a través del seu bloc.

Més endavant entraran en fase d’intercanvi on els i les alumnes seran capaços de respondre i reaccionar a les altres creacions d’una manera audiovisual. Finalment, en el projecte també es podran crear les pròpies ciutats fictícies amb el citymixer.

 Eventualment, totes les classes han creat i compartit el seu punt de vista de la seua pròpia ciutat o poble en la forma d’un paisatge sonor d’1 minut. Tots ells han seguit el mateix programa. Pirmer, en MySounds, és una fase exploratòria en què els alumnes se’ls demana fer un so amb la finalitat que es presentin. Aquests sons són gravats per ser utilitzats pels alumnes d’una altra escola en un altre país per fer una composició amb ells. Al següent pas, els alumnes amb una gravadora enregistren sons del seu entorn immediat. Aquests sons es serveixen com blocs de construcció amb els quals i després de l’escriptura i composició d’un guió o partitura generaran les Sonic Postcards, resultat doncs de pensar en l’experiència del seu entorn sonor (ciutat, poble, camp …) i com s’expressar aquesta experiència personal i subjectiva mitjançant la creació d’un muntatge d’àudio. Tot està traballat sota llicència Creative Commons i podeu escoltar els resultats dels diversos equips així com saber-ne més coses mitjançant el seu bloc. Vos suggerim que vos deixeu perdre també per un parell d’enllaços relacionats:

http://barcelona.freesound.org | http://www.soundsofeurope.eu

Aquí TV3

Doncs obrim la setmana amb noves bones sobre més educació mediàtica. I és que TVC ampliant el seu compromís de servei públic també amb l’educació, va posar en marxa el passat 9 de desembre, la web www.tv3.cat/aquitv3, per apropar al públic en general, principalment als més joves, el món de la televisió i els elements que la fan possible. Amb un objectiu pedagògic i d’entreteniment, el site proposa un passeig per tots els racons de la televisió per conèixer com s’emet, amb quin llenguatge es treballen els diferents gèneres o com es produeixen els programes, entre altres coses.

Aquí TV3 té per objectiu aportar múltiples recursos per aprofundir en l’educació tant dels joves com de la societat en general en l’àmbit dels mitjans, i ofereix una guia de propostes didàctiques adreçada als educadors per orientar-los en aquesta tasca. La web està pensada perquè els usuaris puguen navegar i aprendre sense necessitat de seguir cap pauta a través de tres grans apartats, on es trobaran maneres diferents d’accedir a la informació, sempre des d’un punt de vista més visual que textual. La secció Què camins fa la televisió proposa un joc per a explicar d’una manera entretinguda com arriba la televisió a les cases i quines tecnologies la fan possible. En la secció Com parla la televisió, dedicat al llenguatge televisiu, es planteja, per exemple, com són els guions d’entreteniment, si tots els gags han de donar riure o quins límits s’han de tenir en compte, amb l’ajuda de vídeos, fotografies i documents de treball, com per exemple guions originals. També s’aborden els gèneres, formats i principals conceptes i eines que s’utilitzen en el dia a dia de l’elaboració d’un informatiu, un programa d’entreteniment, una ficció o un espai de promoció. El tercer apartat, Com es fa un programa, permet endinsar-se en les fases de producció d’un programa, amb fotografies interactives que conviden l’usuari a navegar pel seu interior i descobrir els principals elements de cada escenari. Per fer més efectiu i motivar l’aprenentatge, la web incorpora, a l’apartat Posa’t a prova, jocs i qüestionaris per a revisar tot allò que l’usuari ha trobat per la pàgina. Les opinions dels usuaris també tenen cabuda, en l’espai Digues tu, on es dóna l’oportunitat de participar en els debats sobre algunes temàtiques derivades de la pràctica televisiva.

Com a complement, i açò ens pot interessar especialment, la nova web posa a disposició dels professors una guia didàctica amb observacions d’utilitat per als educadors que, des de l’escola o qualsevol altre àmbit educatiu, vulguen treure el màxim profit dels continguts que s’ofereixen. Bé, una excel·lent notícia que mostra una vegada més que internet és una bona eina per superar la incompetència d’alguns polítics locals doncs temps fa ja que continuem #sensenyal.

http://www.tv3.cat/aquitv3/

Competència audiovisual en l’àmbit de llengua

Havíem col·laborat i assessorat molt tangencialment i havíem vist part de l’edició. Però ara ja és visible el vídeo com a resultat d’aquest magnífic treball. La responsable de l’àrea Empar Martínez ens explica al detall a l’apunt Aprenentatge significatiu, implicat, afectiu, competent i cooperatiu al no menys interessant bloc amic unbloceducat el procés d’aquest projecte:

- Un dels projectes de treball que duen a terme en l’àrea de llengua, concretament en 4 d’ESO, en el qual es tracta la diversitat lingüística i això suposa parlar sobre la diferència entre llengua i llenguatge, sobre els conceptes d’evolució lingüística, de família lingüística, de llengua i dialecte, el respecte lingüístic, llengües amb estat i sense estat, el català i els seus dialectes. Un cop investiguem i preparem els treballs sobre aquesta informació, arriba el moment d’explicar tots aquests continguts en 4t i 5é de primària. Així doncs, els alumnes no poden perdre de vista quina és la tasca final, perquè hauran de fer la selecció de la informació i la presentació d’aquesta, perquè els alumnes de primària puguen entendre-la. Habitualment el suport que trien els alumnes és una presentació digital que inclou les idees fonamentals que han d’explicar i suport gràfic per complementar-la, juntament amb les seues exposicions orals.

Enguany han proposat un nou format per treballar tots aquests conceptes: el telenotícies. Un dels grups de la classe de 4t d’ESO ha triat de fer-ne un, per a la qual cosa primerament han investigat sobre els conceptes que havien de tenir clars i intentar que els alumnes més menuts també els entengueren (llengües amb estat i sense estat, llengües minoritàries, llengües desprotegides, política lingüística, el català i el seu domini lingüístic); quan ja tenien clars els conceptes, han decidit entre tots què volien fer, s’han repartit la feina, s’han posat a redactar les notícies, per a la qual cosa també n’han llegides i han buscat la informació que els calia; han fet el guió del telenotícies, el tècnic i el literari; han elaborat l’atrezzo que necessitaven, han elegit decorats, mitjans tècnics que els calia –han comptat en tot moment amb l’ajuda de diversos mestres i d’alumnes de primària i secundària. I han elaborat un producte excel·lent. [llegir +]

Evidentment, pel que fa al producte audiovisual, hi ha aspectes de la realització que es poden polir, però bocabadats per l’entusiasme, la implicació i la competència personal del*s alumn*s, no hem pogut més que llançar-l*s altra proposta de col·laboració amb 400 colps. Enhorabona a tot*s!

Felicitat i cinema al MuVIM

Tots volem ser feliços. La publicitat és el seu principal aparador. Però està en boca de tothom. L’Estat del benestar té com a fonament oferir tanta seguretat, confort i plaer com puga per al major nombre de gent possible. Reduïda a la consecució de eixe plaer, la felicitat es torna limitada. L’esforç, el sacrifici i certes limitacions resulten alienes a ella. Ho volem tot aquí i ara. I la felicitat, mentres compromís vital, es torna impensable, aflorant l’alienació i un plaer que limita en moltes ocasions amb el tedi.

Les jornades Felicitat i cinema: Dormir, somiar, potser gaudir tractaran de donar una mica de llum a tan espinós assumpte els dies 12, 13 i 14 de desembre. I si les places no són ja cobertes encara podeu inscriure-vos en aquest encontre en el qual es combinaran projeccions, xarrades, taules rodones i col·loquis amb convidats de força interés. A la secció Centre d’estudis de la web del MuVIM hi podeu trobar el programa complet i el formulari d’inscripció.

Obertes les inscripcions per al FIC-CAT 2012

Al juny passat vàrem assistir a la gal·la de cloenda de la seua 4ª edició i vàrem comprovar in-situ que fan una tasca realment elogiable. Doncs per al 2012, malgrat les dificultats de tot tipus que ens envolten, i contravenint les normes més bàsiques de prudència, la gent del FIC-CAT torna amb energies renovades amb un FIC-CAT més llarg que mai. Perquè incorporen els llargs a concurs, perquè tindran més dies de Festival i més premis, perquè alternaran espais i projeccions simultànies, perquè proposaran vermuts-tertúlia amb convidats de luxe, i perquè més que mai comptaran amb convidats d’interés del cinema en català.

El FIC-CAT continua ampliant el seu alcanç renovant els convenis de col·laboració amb el Festival INQUIET de Picassent (ara per ara en suspens), amb el PICURT, la mostra de cinema de muntanya dels Pirineus, amb el CURT REDÓ, el festival de documentals de les Terres de l’Ebre, amb el Made in Catalonia Film Festival, el festival de cinema del Casal Català de l’estat de Victòria (Austràlia) i amb la Mostra de Cinema Català del Casal de Manhattan (Nova York).

Però el que àrticularment més ens interessa és que un del objectius primordials de l’organització és continuar consolidant les accions educatives iniciades des de fa 3 anys amb l’alumnat dels centres docents i les universitats del país per tal de promoure l’aprenentatge i l’ús dels codis del llenguatge audiovisual i multimèdia. La 5a edició del FIC-CAT · Festival Internacional de Cinema en Català Costa Daurada tindrà lloc a la localitat de Roda de Berà del 13 al 17 de juny de 2012. I el periode d’inscripció serà obert fins l’11 d’abril i si voleu conéixer les bases ho podeu fer consultan el seu web.

Next Page →