Tornem, per reinventar-nos?

A dos dies per l’inici d’un nou curs, tornem a publicar. Ja havíem tornat a l’activitat la setmana passada, doncs hem participat al curs “Crisi i reinvenció de les professions P (ublicistes, rofessors, eriodsites,…) organitzat per la UNIA · Universitat Internacional d’Andalucia a la seua seu de Baeza. De nou una experiència realment increïble. El curs estava plantejat com un no-curs i el pla d’ubiqüitat de cadascú dels participants és triat per ell/a mateix més enllà dels condicionants formals que imposen els espais universiataris. I és que queda ben clar des del prinicipi que es tracta de compartir, pensar junts, conversar, redissenyar… Baeza és un continu, els encontres i les converses superen les parets de l’aula i amb persones tan properes i afectives es dilueixen jerarquies artificioses. De dilluns a divendres, en horari-aula de 09.00 a 14.00 i 16.30 a 19.00 hi ha elements programats prèviament com les intervencions dels diferents no-professors, però d’altres es plantegen en funció del fluxe de participació i les idees sorgides del grup. La improvisació creativa és benvinguda i en aquesta ocasió els no-alumnes generàrem petxa-kutxes per explicar diferents experiències. Es tracta contínuament de superar el paradigma Broadcast, model d’irradiació en el qual pocs emiteixen i molts són els receptors. Model que que cau per si mateix en àmbits com el peridiosme o l’educació on l’emissió asimètrica i monolítica està en crisi.

El punt de partida ja l’apuntava prèviament Alejandro Piscitelli (@piscitelli): en les últimes dues dècades hem vist emergir discussions complexes i confuses sobre el futur dels mitjans i de les professions lligades a la transformació del treball sobre els altres. Complexes perquè el que està en joc és el futur de la lectura i de l’escriptura i el poder de les institucions/professions associades, i nosaltres com animals simbòlics que som, estem travessats per una macrodieta cognitiva que ens constitueix i que muta amb el temps. Confuses perquè en afectar la mediamorfosis en curs a les professions ancestrals (en particular a les cinc P sota consideració: Professors, Publicistes, Periodistes, imPrempters i Polítics), moltes vegades s’aprecia l’emergència de noves pràctiques metacomunicatives com amenaça i com Cavalls de Troia, que sota pretext de la introducció d’innovacions (tecno-corporatives) atemptarien en contra dels pilars mateixos de la civilització occidental (la democràcia i la família de paraules associades al paradigma del broadcast, l’expertise i els privilegis associats).

Així hem pogut gaudir de les aportacions de professionals de diferents àmbits com Joan Ferrés, Cristóbal Cobo (@cristobalcobo), José de la Peña (@sandopen), Mara Balestrini (@marabales), Juan Freire (@jfreire) i Antoni Gutiérrez-Rubí (@antonigr). No ens ha donat temps d’ordrenar i passar totes les anotacions preses en aquestos dies però els enllàços obren un mar insondable de possibilitats de coneixement per als interessats. Si cliqueu el nom anireu als seus blocs o espais web de referència o al perfil twitter (entre parèntesi). A més vos deixem els enllaços als diferents twettsdocs generats que recullen tots els tuits que sota el hashtag #reinventaP es varen generar per tal de recopilar idees clau i enllaços d’interés a vídeos, articles, publicacions,…

www.tweetdoc.org/View/21728/últimos-tweets-de-reinventaP
www.tweetdoc.org/View/…/Primeros-tweets-del-curso-UNIA-Baeza-reinventaP
www.tweetdoc.org/View/21496/Curso-de-Baeza-Crisis-Profesiones
www.tweetdoc.org/View/21502/crisis-y-reinvención-de-las-profesiones-P

Encara decantem l’experiència i apareix davant nosaltres la grata incertidumbre de descobrir com anar incoporant tot allò escoltat i aprés a la nostra pràctica educativa. Una pràctica que reprenem de nou aquest dijous. Tornem doncs per reinventar-nos? El repte està servit.

Tanquem per vacances

La nostra activitat de publicació ja estava sota mínims però ens resistíem a baixar la persiana. Així que ara sí que sí, tanquem per vacances. 400 colps tornarà a l’activitat ben aviat doncs el 22 d’agost participarem, de nou a Baeza i dirigit per Alejandro Piscitelli, al curs “La crisis y reinvención de las profesiones p (rofesores, eriodistas, ublicistas,…)”. Però això serà més avant, ara anem a desconnectar i carregar les piles capbusant-nos en alguna porció de blau que pugam trobar. De moment vos deixem el vídeo de la columna central per desitjar-vos un refrescant agost 2011. Ah, també tanquem la possibilitat que deixeu comentaris per veure si apanyem el tema dels comentaris spam.

Bones vacances!