València necessita una cançò

Davant propostes com aquesta, tan interessants com necessàries, no hem més que contar-les tal i com ens arriba del seus creadors i deixar que rode la mola, que s’obriga aquesta finestra, que còrrega la veu.

“València necessita una cançó” és un documental que s’endinsa en el gran moment que atravessa la música en valencià. Més de 30 músics, periodistes i professionals del gremi analitzen el que coincideixen a denominar com el millor moment del sector de tots els temps. Quantitat, qualitat i diversitat en són les claus. L’objectiu: la normalitat dins d’un país lluny encara de ser-ho. Raimon, Feliu Ventura, Miquel Gil, Vicent Torrent (Al Tall), Xavi Sarrià (Obrint Pas) o Pep Gimeno “Botifarra” són alguns dels noms propis que donen vida a aquesta radiografia de l’actualitat musical valenciana. Després de llargues dècades de silenci, els músics han tornat a desenfundar les seues guitarres. Aquesta vegada no tenen cap intenció de tornar-les a guardar i Borja Pons i Guillem Nicolàs han volgut posar les imatges per testimoniar-ho. La idea, segons conta Pons a l’Informatiu, va sorgir ara fa dos anys, quan ambdós, estudiants de Comunicació Audiovisual, cercaven un projecte de fi de carrera. “era un tema que ens tocava de prop”, remarca, perquè els impulsors del projecte són els dos guitarristes de Desgavell, i que, per tant, pateixen la invisibilitat a què està sotmesa la música en valencià, tot i que “ara mateix, hi ha una producció extensa i de molt bona qualitat”. Ara ja tenim el tràiler i esperem impacients poder veure el documental sencer per comprovar com ells diuen que efectivament alguna cosa es mou al nostre país.

València necessita una cançó
per a recuperar el vell somriure
de quan senyorejava sobre el món
amb una ment desperta, alerta i lliure.

Feliu Ventura.

Classe de llenguatge cinematogràfic

L’Fnac ha organitzat a diferents ciutats, màster-classes gratuïtes sobre la història del cinema i el llenguatge cinematogràfic que seran impartides per Lluís Aller, de Bande à Part. Les màster-classes, que porten per títol “La història del cinema en cinc seqüències, una ombra i un travelling” i que estan obertes a tots els amants del cinema, abordaran temes com el llenguatge de les llums i les ombres, les composicions, els angles i els moviments de càmera, i els estils de cinema que van obrir camins i van marcar una època, així com algunes de les seues pel lícules més representatives i els creadors que les van fer possibles. Concretament la de València tindrà lloc el 30 de juny, al Fòrum Fnac Sant Agustí de a les 19:00 hores.

La classe serà impartida per Lluís Aller, director i professor de l’escola de cinema de Barcelona Bande à Part, que porta des de ben jove involucrat en el món del cinema des de diferents facetes, com les de guionista, productor o director. Aller ha escrit també per a publicacions especialitzades (entre elles Dirigido por) i ha dedicat gran part de la seua trajectòria a la docència, impartint classes al llarg de dues dècades en diferents escoles i universitats. La inscripció en les master classes és gratuïta, i es pot realitzar a la web www.bandeapart.org.

2n Concurs València en Bici de Fotografia i Curtmetratges

Tot i que certament les classes ja han acabat, no així pròpiament el curs ja que queden encara per tancar bona quantitat d’assumptes. De totes formes ja sabeu, si ens seguiu des de l’inici, que al juliol continuem amb la nostra tasca de dinamització i informació. I continuem amb una proposta que bé pot donar joc a l’alumnat que ja és de vacances. Si les bicicletes són per a l’estiu poden ser també motiu per experimentar en terrenys creatius com el de la fotografia o la vídeocreació.

València en Bici: Acció Ecologista Agró convoca el 2n Concurs de Fotografia i Curtmetratge. La proposta s’emmarca en les celebracions de la SETMANA EUROPEA DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE 2011 “Mou-te de forma eficient: millora la teua mobilitat” a celebrar durant la tercera setmana de setembre de 2011. Les fotografies i curts a concurs hauran de tenir relació amb el món de la bicicleta com a mitjà de comunicació, i podran estar basades en la realitat o ser de ficció. Podran presentar-se tres fotografies i dos curts per participant com a màxim. Es podran realitzar amb qualsevol tipus de dispositiu: càmeres de vídeo, de fotos, mòbils, i hauran de ser originals. Les peces podran ser presentades fins el 7 de setembre i per conéixer les bases i les espcificitats tècniques podeu visitar el següent enllaç.

http://www.valenciaenbici.org/node/87
http://setmanamobilitatvalencia.blogspot.com/

Quadre a quadre tanquem el curs

Avui acaba el curs en molts centres. Resulta increïble, però així és, hora de posar punt i final al curs 2010-2011. I nosaltres volem fer-ho de la manera que més ens agrada, mostrant el treball d’alumnes. En aquest cas és tracta d’Helena i Alba de 4t d’eso d’escolagavina les quals han facturat una senzilla però enginyosa peça videogràfica. Alba i Helena ens deixen allò que han escrit per explicar el seu treball i nosaltres esperem que d’alguna manera siga una invitació a la participació creativa d’alumnes de diferents centres en un nou i estimulant curs 11-12. A totes i tots, que passeu molt bones vacances d’estiu.

Quadre a quadre és una stop-motion que, com bé diu el vídeo, està fet per Helena Moreno i Alba López realitzat per fer un treball d’educació plàstica i visual a l’Escola Gavina. La primera tasca que vam haver de fer va ser consultar a classe diversos curts, tant antics com nous. Mentre els veiem el mestre ens anava explicant algunes de les tècniques per fer-lo. La següent va ser pensar en la idea, i encara que podria ser la més complicada de totes, no ho va ser, ja que teniem com a objectiu el concepte de canviar de lloc mitjançant una foto que tinguera a veure amb el que després apareixería al vídeo. En aquesta tasca el mestre Rafa ens va ajudar, ja que ens va oferir la idea de canviar varies vegades de lloc, no només una. En tercer lloc, quan ja teniem clar tot el que anàvem a fer, decidírem anar a gravar. La gravació va tenir lloc primer a classe de plàstica i al parc de l’oest de València, aquest últim va ser difícil de gravar ja que n’hi havien vegades que apareixia gent i açò va fer que n’hi hagueren alguns errors al treball. Per últim, haviem de muntar totes les fotos, però com no vam saber acudirem a Jordi Orts. El més complicat del treball ha sigut posar-li la música, ja que havia encaixar amb les fotos i a més havia de tenir un bon ritme. Ens ha agradat molt fer aquest treball, perquè ha sigut una bona forma d’avaluació, hem aprés sobre cinema i ens ho hem passat realment bé. Una salutació.

Helena Moreno i Alba López
4t d’eso d’escolagavina

Palmarés complet de l’Encontre Audiovisual de Joves de Cinema Jove 2011

Trobem de rebut publicar el palmarés complet de l’Encontre Audiovisual de Joves de Cinema Jove 2011. Enhorabona a tots i toes els/les participants pel treball realitzat i per mantenir viu l’audiovisual escolar amb entusiasmen i creativitat:

Primer Premi Categoria A
Fora de joc · CP Server Mora. Sella. Alicante.

Accésit Categoria A
¿Imaginación? · CEIP Vicente Ferrer Ramos. Valderrobres. Teruel.

Primer Premi Categoria B
Crisi? · IES Escola Gavina. Picanya. València.

Accésit Categoría B
Tu, jo i… ells! · IES Doctor Faustí Barberà. Alaquàs. València.

Primer Premi Categoria C
Katacric, katacrec · Escola de Mitjans Audiovisuals, EMAV. Barcelona.

Accésit Categoria C
La carta Centro · IES Henri Matisse. Paterna. València.

Menció i Diploma Acreditatiu al Millor Guió – categoria A
Amazonas y piratas · Servicio de Información Juvenil. Villena. Alacant.

Menció i Diploma Acreditatiu al Millor Guió – categoria B
Cronos · Escola Súnion. Barcelona.

Menció i Diploma Acreditatiu al Millor Guió – categoria C
ZN26 · Nou Prodigi SL. Barcelona.

Menció i Diploma Acreditatiu a la Millor Fotografia
La otra mirada de la máscara · Universitat de València.

Menció i Diploma Acreditatiu a la pel·lícula més Innovadora
Adarmes de corazón · IES Europa. Ponferrada. León.

Menció i Diploma Acreditatiu a la Millor Interpretació Femenina
Inés Bolsa en Uno más · IES Francisco Grande Covián. Zaragoza.

Menció i Diploma Acreditatiu a la Millor Interpretació Masculina
Santiago Ochoa en En tus manos · Centro de Educación Especial “Emérita Augusta”. Mérida.

Menció Especial a la millor Música Original
Boceto para una vida mejor · IES San Vicente Ferrer. València.

Menció Especial al millor Documental
Desperta, ferro. · Escola de Mitjans Audiovisuals, EMAV. Barcelona.

Menció Especial al millor So
Enredado · IES Cacheiras. Cacheiras-teo. A Coruña.

Premi Especial “Ediciones Corona Borealis” als Nous Lllenguatges i a la Originalitat
Katacric, katacrec · Escola de Mitjans Audiovisuals, EMAV. Barcelona.

Premi Especial “Forum Intercultural” pel recolzament als valors de la Convivència.
Cuatro visiones: Jóvenes e inmigración en España · IES Puerta Bonita. Madrid.

Premi Especial a “LA AVENTURA DEL SABER” del Programa de TV Educativa de La 2 De TVE
Maitum · IES Pérez Galdós. Las Palmas.

Premi Cuadernos De Pedagogía. Menció Honorífica a la tasca docent del professorat i de recolzament a la producció audiovisual
Más que muñecas · IES Miguel Servet. Zaragoza

Premi del Públic Categoria A: Fora de joc · CP Server Mora. Sella. Alicante.

Premi del Públic Categoria B: Cronos · Escola Súnion. Barcelona.

Premi del Públic Categoria C: Confidencias de una cama · Escuela Superior de artes cinematográficas

Palmarés de l’Encontre Audiovisual de Joves 2011

Ja tenim els premiats de la darrera edició de l’Encontre Audiovisual de Joves de Cinema Jove:

Primer premi de la Categoria A ha estat atorgat al curt Fora de joc
del CP
Server Mora, de Sella (Alacant).

Primer premi de la Categoria B ha recaigut en el curt Crisi?
de l’IES
Escola Gavina de Picanya (València).

Primer premi de la Categoria C per al curt Katacric, katacrec
de l’Escola de Mitjans Audiovisuals, EMAV, de Barcelona.

Avui el palmarés, demà les impressions.

Palmarés al web de Cinena Jove

Moviment

Sigué un cap de setmana intens. Moment de ser a diferents espais, de mostrar-nos, de dir, de moviment. El nostre particular itinerari va començar dissabte de matí recuperant el contacte proper amb unentretants la Xarxa Cooperativa per a l’Ensenyament de les TIC en Valencià, de la qual som membres de l’equip administrador. De nou la xarxa ha deixat constància de la seua capacitat organitzativa i creativa en proposar activitats tan necessàries per a la formació del professorat. Només vàrem assistir a la taula rodona TICavallers de la taula rodona o com intergrar les TIC a l’aula, a la qual varen intervenir Maite Monar (@maitemvv), Manuel Cardeñosa (@manuelmch), Evaristo Romaguera, Alícia Martí (@marclia) i Antoni de la Torre (@verbascripta). Tots cinc varen deixar constància d’una idea que venim remarcant fa temps; com les TIC redimensionen el treball d’educadors i educands al temps que augmenten l’alcanç dels diferents dispositius educatius dels quals participem. No deixeu d’indagar als respectius blogs perquè en ells es certifica que podem superar estructures i condicionamenst (horàries, curricualrs, d’espai,…) per innovar en noves formes d’escola i educació. Resulta molt curiós com l’administració s’empenya en posar tanques al camp i als centres públics ‘capa’ l’accés a les xarxes socials i d’altres com la pròpia unentretants. Curiós perquè és una senyal inequívoca de la incapacitat per llegir correctament les possibilitats d’internet en l’educació. Curiós perquè a més en aquest àmbit els alumnes van per davant i ja han aprés a accedir a programes que els permeteixen botar les restriccions imposades. La necessitat aguditza l’enginy, la competència digital.

#sialvalencià més que un hashtag, sintetiza tot un moviment, el de l’escola valenciana que clama per poder viure amb total normalitat en un clima de convivència i respecte per l’altre, per la cultura en totes les seues expressions i la llengua. Tocarà reivindicar-nos més vegades tot i que com es pot comprovar no interessa de manera general donar la corresponent cobertura mediàtica tal i com l’altre gran moviment de carrer del cap de setmana sí ha tingut.

I diumenge de matí férem acte de presència a Cinema Jove. Ja ens agradadria molt més que això però les circunstàncies limiten la nostra participació. Ara, ens va donar per retrobar-nos amb Pilar Alfonso (Alaquàs) i Josep Arbiol (Benetússer) i fer una ràpida posada al dia de certs aspectes de la realització audiovisual escolar. Acabàvem d’escoltar a Carmen Buró que en una xarrada-col·loqui va plantejar la, sembla que no molt llunyana, implantació de l’assignatura “educació en imatge”. O “educació en comunicació”, o “educació audiovisual” perquè entre altres es va obrir el torn als suggeriments de cara a trobar el nom de l’àrea. El debat en petit comité va girar al voltant de si era realment convenient la creació d’aquesta nova assignatura perquè permetria treballar aspectes tan necessaris de l’audiovisual obviats als plans curriculars actuals o si en crear l’assignatura es tornaria a caure en rigideses curriculars i plantejaments d’escola que ja semblen caducs. A més parlàrem d’altres festivals, de les darreres produccions, de la conveniència de trobar-nos més a sovint i inclús es va apuntar un possible objectiu de treball compartit.

18 de juny

Per què ens manifestem.

Cinema Jove 2011

En aquestos tres anys que porta en marxa 400 colps sempre ens ha passat el mateix. S’acosta un event com Cinema Jove i ens trobem immersos en ple final de curs amb molts altres aspectes a atendre per part de qui administra el blog. I d’alguna manera ens sap greu. Perquè més enllà de certes desavinences amb el festival relatives a l’ús i la presència del valencià i ja trasllades a l’organització, ens agrada sentir-nos partíceps d’un encontre que és una gran oportunitat per comprovar l’estat de l’audiovisual escolar (és el que ací ens ocupa), conéixer nous projectes i aprendre dels altres. Sempre hem trobat propostes interessants i un ambient a les projeccions ben engrescador. A més l’organització fa un esforç per fomentar la participació de l’alumnat i tot i que han eliminat la reunió amb el professorat responsable dels projectes comprovem que han incorporat, dilluns 20 de vesprada, una taula-col·loqui sobre l’Encontre. Trobem molt oportú generar espais per a la reflexió compartida.

Així que ens agradaria disposar de temps per assistir tranquil·lament a totes les projecccions de l’encontre, intercanviar impressions amb altres participants i provar de cobrir l’event amb un vídeo. Per a aquesta darrera tasca estem gestionant la possibiliat de trobar un/a ‘corresponsal’. Mentres podem assegurar que almenys hi serem diumenge de matí al saló d’actes del Muvim. Aquells que heu acabat els exàmens no haurieu de passar per al que en el seu conjunt Cinema Jove, que intenta manetnir una deriva coherent a diferència del que ha passat amb la Mostra, ofereix una sèrie d’activitats i una programació de pel·lícules força interessant.

http://www.cinemajove.com/programacio-2011/taj

Jornada ComparTIC 2.0

S’acosta la fi de curs, i des d’1entretants volem acomiadar-lo amb una jornada pràctica que ens il·lusione i ens òbriga camins a explorar per a poder emprar-los a classe en un futur. En aquesta ocasió, lIES Jordi de Sant Jordi (Alcalde Gisbert Rico, 24. 46013. València) serà el lloc on ens aplegarem el dissabte dia 18 de juny.

PROGRAMA:

9 a 9.30h Rebuda dels assistents

9.30 a 10.30h Taula redona. TICavallers de la taula rodona o com integrar les TIC a l’aula on diversos companys i companyes explicaran les experiències i aventures dutes a terme en els diferents camins de la innovació educativa. Maite Monar, Antoni de la Torre, Alícia Martí, Evaristo Romaguera, Manuel Cardeñosa

10.30 a 11h Farem una pausa per a la conversa relaxada davant d’un bon café.

11 a 13h Ens aplegarem al voltant dels diferents i variats tallers on podrem aprendre i practicar algunes eines concretes per a usar-les el proper curs amb els nostres alumnes. És recomanable que porteu el vostre propi portàtil o que pugueu compartir el d’algun company o companya en cas de no tenir-ne.

Els tallers a què podeu assistir són:

Beceroles TIC de navegació en xarxa: aquest taller va destinat als companys que desitgen aprendre bé quatre passes bàsiques per moure’s en la xarxa com el peix en l’aigua. Obrirem un compte d’usuari a Google i n’explorarem ben a fons totes les possibilitats, que en són moltes. També visitarem al detall la nostra xarxa “Un entre tants” per saber traure-li el màxim profit. El taller l’imparteix Laura Santacruz i alguns companys d’1entretants hi assistirem com a ajudants.

Expliquem històries amb TIC; el relat digital: explicar històries o que ens les expliquen és una cosa inherent a l’ésser humà… i ben plaent! Per això el relat digital es presenta com un mitjà d’expressió educativa de caràcter multimèdia amb avantatges pedagògics i didàctics en totes les matèries. Aquesta activitat digital ens permet, també, revisar els usos educatius que donem als relats des de les assignatures humanístiques i veure’n tres exemples prototípics. Farem una reflexió al voltant de la metodologia per a crear relats digitals i, a més, aprendrem a usar el programa “Fotos narrades 3 per a Windows”. Si porteu el vostre ordinador portàtil podreu crear el vostre propi relat digital! El taller l’impartirà Antoni de la Torre.

ConTIC, contat, ja s’ha acabat!: l’eina més autènticament creativa que tenim és la nostra imaginació i, en aquest cas, l’entorn digital la reforça i potencia. Voleu saber com aprofitar taps de botelles reciclades i, alhora, crear un conte il·lustrat en format digital pels vostres alumnes més menuts? Aleshores, no ho dubteu, aquest és el vostre taller. Un taller especialment adreçat als nivells d’infantil i primària i impartit per Vicent Adell un dels membres de Rodamons teatre, un grup que des de 1996 fa música i teatre per a infants. També han encetat diverses campanyes i activitats d’animació lectora i han estat sempre al dia en l’aspecte més digital i multimèdia.

Eines per a l’ensenyament lingüis-TIC: l’univers d’eines TIC aprofitables per a l’ensenyament de llengües és cada vegada més gran i els recursos als quals podem accedir, més interessants: recursos electrònics per a l’organització d’idees (mapes conceptuals, núvols de paraules, línies del temps i pòsters); recursos àudiovisuals per elaborar treballs acadèmics (bancs d’imatges i de sons en línia, programari per a l’edició de vídeos), etc. Podreu també aprendre a compartir documents de text, presentacions i vídeos a la xarxa (Slideshare, Scribd, Vimeo…), conéixer espais web per a l’aula (blog, wiki, xarxes socials). Apunteu-vos a aquest taller i deixeu-vos guiar per les recomanacions de dues professores de llengua que han buscat acuradament en la xarxa aquelles eines més aprofitables per als docents de llengua:. Alícia Martí Climent i Pilar Garcia Vidal us faran cinc cèntims de l’univers lingüísTIC a Internet.

Eines per a l’ensenyament cien+TI=fiC: observar els minerals i les gemmes al mínim detall sense microscopi? mostrar l’hort ecològic de l’escola mitjançant un vídeo? estudiar el comportament de les plaques tectòniques… i lligar-ho amb els últims esdeveniments de manera crítica? Investigar sobre l’energia nuclear i intentar esbrinar què hi ha darrere de les informacions que ens arriben sobre el tema? Està clar que la ciència en un món tecnològicament avançat no hauria d’escapar al vessant crític amb la societat que en gaudeix els avantatges i amb la societat on la ciència sembla que no arriba. Les TIC eixamplen les possibilitats d’aprenentatge de la ciència. Manuel Cardeñosa, administrador de la xarxa Bio-Geo i Pedro J. Miguel, membre d’aquesta xarxa, ens explicaran com aprofitar les TIC per a les matèries científiques.

ComparTIsC Documents amb Google:corregir un treball d’un alumne amb rapidesa i sense haver d’escatimar comentaris per falta d’espai o penjar les nostres presentacions i temes sense por a perdre’ls o a haver-los gravat al llapis equivocat, però sobretot, compartir i editar conjuntament un escrit amb els companys de departament, o gestionar un treball de grup compartit dels nostres alumnes, són algunes de les coses que podreu aprendre en aquest taller. Google documents és una eina que ens permet optimitzar la nostra feina a totes les matèries i per a qualsevol tasca docent. Ramon Peris ens explicarà com funciona aquest instrument tan útil.

En acabar els tallers, de 13 a 13:15h, farem la cloenda de la Jornada ComparTIc 2.0 i després, si voleu, podrem dinar junts.

INSCRIPCIÓ: Empleneu aquest formulari per a reservar plaça. És gratis.

Next Page →