Èxit a la jornada UOC-Espiral

Podem dir-ho obertament, la jornada de dissabte passat organitzada per la UOC-Espiral sigué un èxit. Un èxit col·lectiu per una organització atenta i exquisida a l’hora de coordinar un programa tan interessant. Però també un èxit particular. Ser convidats a donar a conéixer la nostra proposta en un marc com el del dissabte ja era un guany. Comprovar com anem en el camí de les tendències novedoses en l’àmbit educatiu una satisfacció. A poc a poc som un referent de valor i així ens ho mostraren diverses persones que al llarg del matí ens traslladaren el seu interés i la seua enhorabona.

La jornada sigué inaugurada per Albert Sangrà, director acadèmic de l’eLearn Center de la UOC i de Juanmi Muñoz, president d’Espiral. Tots dos convidaren des de l’entusiasme a un encontre que sota el títol “Creativitat i enginy davant els reptes educatius actuals” donà cita un bon nombre de persones de diferents nivells educatius però totes amb l’interés comú de conéixer idees i propostes per continuar en el camí de transformació que el sistem educatiu, l’escola, reclama.

A continuació Tíscar Lara ens va captivar de nou amb la seua intervenció “Creativitat i tecnologia, aliats a les aules”. Cal sentir a Tíscar desgranar de manera clara, senzilla i pràctica els secrets de l’excel·lent preocés de canvi realitzat a l’escola d’Organització Industrial de Madrid. Un procés d’obertura i d’aposta per la creativitat a dins i fora de l’aula. I és que encara continuem pensant massa en clau d’aula quan és cada vegada més necessari que el món entre a dins i l’aula isca al món. Per això cal anar assimilant, incorporant, les possibilitats de treball que ens proporcionen els nous dispositius tecnològics. Però atenció, tecnologia no és només allò que s’endolla. També el disseny de les pràctiques educatives és tecnologia. L’eoi és un model d’escola oberta i col·laborativa amb mobile learning, continguts oberts i design thinking. Particularment ens va encantar comprovar com compten amb la participació de l’alumnat per redissenyar espais i com davant de qualsevol decisió de canvi (tecnològica, d’espais, d’activitats,…) pensen i valoren les implicacions pedagògiques. També li donen importància a l’analítica d’indicadors doncs si expandim l’educació canvia també l’avaluació, entesa finalment com mitjà per millorar el procés. Tot i que Tíscar va assenyalar que treballen amb nivells post-universitaris i que a nivells inferiors es posen en joc altres circunstàncies, vàrem tenir la sensació que des del rigor i la passió i amb bona dosi de creativitat han sigut capaços d’atrevir-se a reinventar-se.

La pausa va convidar a l’intercanvi d’idees entre els assistents. Després, el torn de 400 colps. Érem a la taula rodona “Experiències creatives amb un ús enraonat de les tecnologies” on tembé es donaren a conéixer dues engrescadores experiències: “Matemàtiques a l’aula digital”, de Ramon Mª Bergadà, a l’IES Terres de Ponent (Mollerussa, Pla d’Urgell) i Ruta literaria de “Nada” de Carmen Laforet”, a càrrec de Lourdes Domènech de l’IES Serrallarga (Blanes, La Selva).

Apostàrem per una presentació visual molt senzilla defugint de textos i centrant l’atenció en imatges i conceptes solts al temps que filàvem un discurs en qual preteníem aportar un seguit d’exemples pràtics que mostràvem com, més que les tecnologies la xarxa, ens ha permés augmentar l’alcanç dels dispositius educatius dels quals participem, posar en valor i redimensionar el treball de l’alumnat i d’altres implicats i anar en el camí d’allò que la psicoanalista i pedagoga social Hebe Tizio anomena reiventar el vincle educatiu. Apropiada aquesta idea última i adaptada de manera particular a la nostra pràctica sí pensem que és ben necessària en un moment en que comprovem diàriament que el model d’escola que encara impera és caduc. Per nosaltres el gran capital de l’escola és la relació i l’ús de les tecnologies digitals ens està faclitant teixir una nova xarxa de relacions oberta, participativa i col·laborativa que propicia aprenentatges ben significatius. Tot defugint de debats estèrils com aquells entre tecnòfils i tecnofòbics que acaben per restrenyir l’experiència educativa. Des d’un altre nivell d’intervenció com és el de l’eso també parlàrem en sintonia amb les idees de Tíscar, d’edupunk, educació expandida, xarxa, creativitat, connexió, o empoderament del nou alumnat prosumer. Un treball amb limitacions però pensat en procés, en ß, experimentant i descobrint camins i paisatges al marge de carreteres curriculars asfaltades i rígides.

Per tancar l’aportació d’experiències pràctiques, dues alumnes graduades del Posgrau de la UOC mostraren dos treballs que donaven compte de la innovació i els usos creatius de les TIC en educació, un a l’àrea d’anglés de secundària i d’altra amb escoles amigues de primària. Era emocinant sentir com es creuen la seua tasca i el valor que li donen al treball de l’alumnat. De nou Juanmi Muñoz i Albert Sangrà sigueren els encarregats d’arrodonir la jornada amb unes conclusions que posaven l’accent en la riquesa i la diversitat d’experiències que al temps es complenten. El punt final el posaren Lluís Font, Secretari de Polítiques Educatives del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i Begoña Gros, Vicerectora de Recerca i Innovació i directora de l’eLearn Center de la UOC.

Exitosos, hem tornat a la base: 400 colps!

Breument: problemes amb els comentaris

L’animació de Sergi ha sigut tot un èxit. Moltes persones i per diferents vies han fet arribar les seues felicitatcions. Per això necessitem comentar breument, que continuem tenint problemes amb la publicació de comentaris als apunts. Hi ha persones que comenten i els seus comntearis arriben, però d’altres ens han insistit en que inteneten deixar el comentari i no apareix. El cas és que a l’administrador del blog tampoc. Hem revisat tote les preferències de Word-press i els filtres antispam però no trobem la raó per la qual continuem amb aquest inconvenient que limita la comunicació. Si vos agraïriem que provareu i ens comentareu si ens ho comentareu si és que teniu problemes. La solució momentània és que podeu fer-nos arribar els vostres comentaris via mail i nosaltres els publicarem:

400colps@escolagavina.com

Huevstop-Motshow

La idea pot ser reiterativa però no per això li restem valor. I és que ens entusiasmem cada vegada que un alumne s’adreça per comentar-nos que ha fet un vídeo. Sovint el rostre de l’alumne o l’alumna mostra també una emoció un tant continguda, suposem que a l’espera d’una pròxima aprovació. El reconeixemnt per nosaltres és immediat perquè sabem què hi ha al darrere de cada producció vídeogràfica. Així que sempre va associat a la proposta de publicació: és important contar alguna cosa del procés creatiu. En aquesta ocasió Sergi Fernández, de 3r d’eso d’escolagavina és l’alumne qui s’anima a compartir i explicar la seua creació. Competència digital, narrativa, creació de personatges i escenaris, l’ús del temps, explorar nous llenguatges tant com la pròpia creativitat, centrar-se i entusiasmar-se amb la tasca, aprendre i mostrar.
Gràcies Sergi i enhorabona pel treball.

Huevstop-Motshow

Es tracta d’un treball escolar d’animació en Stop-Motion, casolà. La inciativa sorgeix amb la proposta del mestre de plàstica, Rafa Santibáñez, que ens va proposar que férem un treball d’animació stop-motion. La idea final no em va costar molt que digam. Tan senzill com que, en anar a per alguna cosa de berenar al frigorífic, vaig veure d’immediat la filera d’ous; quasi com si ja convidaren a fer un curt amb ells. A partir d’ací vaig pensar d’enriquir l’escena trobant altres elements tals com el coco o la llima. El primer que vaig fer abans de rodar fou muntar l’escenari. Em vaig adonar que era important ajustar les llums i finalment vaig començar a pintar els ous. Per a açò, vaig fer una mena d’story-board amb bona quantitat de possibles ous-personatge dibuixats. Al remat em vaig quedar amb catorze personatges. El mico que també intervé és un toy que em vaig comprar a Anglaterra aquest estiu i la seua aparició va ser necessària per reemplatzar el 14é ou que va sofrir un accident en començar el rodatge; reventà i és per això que només en podreu contar treze. Com que el treball està fet a les vacances de pasqua era quasi inavitable l’aparició d’un clàssic conill de xocolata, regal del meu cunyat qui em va ajudar en l’edició de la peça. El meu ordinador no suporta el programa amb el qual va reduir el temps de durada de cada imatge perquè tot anara més ràpid. D’imatges calcule que en vaig fer unes 1.400 i serien unes onze les hores totals invertides en el projecte.

Aquesta ha sigut la primera vegada que he fet un curtmetratge i l’experiència ha estat molt però que molt bé. Sí em plantetge a partir d’ací fer més coses pel meu compte. L’stop-motion pense que ofereix possibilitats molt interessants perquè et facilita fer coses que d’altra manera igual seria força complicat. Ara espere l’avaluació del mestre; igual demà mateix ja em diu alguna cosa. No diré que no m’importa la nota, que espere siga bona, però poder haver creat Huevstop-Motshow ja és per mi molt bon resultat.
Gaudiu de l’espectacle!

Sergi Fdez. Romero
3r d’eso | escolagavina | Picanya (L’Horta)

Enhorabona ampagavina!

L’escola és xarxa. Sabem que teixir aquesta xarxa amb atenció, creativitat i estima millora sense dubte la qualitat educativa i la convivència al temps que augmenten les possibilitats dels diferents dispositius pedagògics. I a escolagavina hi ha un col·lectiu de mares i pares molt conscients d’aquest fet i que a més s’entusiasmen amb la tasca. Per tot aquest treball, reflectit al seu excel·lent blog, acaben de rebre el segon premi Espiral-edublogs en la categoria Associacions de famílies. I nosaltres volem felicitar-los amb la complicitat que ens fan sentir. Enhorabona per un guardó més que merescut!

I com que sempre estan a la recerca de material didàctic d’interés per coneixer-lo i compartir-lo nosaltres els deixem aquest curtmetratge de fantasia destinat al públic juvenil sobre l’amor als contes i als llibres realitzat amb motiu del 25è aniversari de la Biblioteca Infantil Can Butjosa (Parets del Vallès). “La caixa màgica” està dirigit per Jaime Ballada i Daniel Torres i produït per Adrenaline Films en col.laboració amb Marcial AV. De segur que els agrada. Ací vos deixem el tràiler, per veure’l sencer aneu al següent enllaç:

http://www.marcialav.com/ca/ficcion/la-caja-magica/ver-video/c12p30m77/

Seguim

Ara encara més, seguim. Entrem en una setmana de marcat interés per 400 colps; som a tocar d’un dissabte on estem convidats a participar de la taula rodona “Experiències creatives amb un ús enraonat de les tecnologies” en el marc de la jornada “Creativitat i enginy davant els reptes educatius actuals” organitzada a Barcelona per la UOC i l’associació espiral. A més som a l’espera de rebre algunes col·laboracions que ja han suscitat el nostre entusiasme. Seguim, contagiats de la mirada serena, ferma, satisfeta,… confiada. Què és l’escola si no ensenyar a confiar en l’altre i en un mateix. No podem més que veure el que està passant amb un somriure, tot i que siga de mig costat, com el de l’Stéphane Hessel. Ja hi ha qui el proposa per a premi Nobel. Si ell no defalleix, per què ho hauríem de fer nosaltres. Ja sabem que es tracta d’una carrera de fons i el moment com diu Paco Raga al comentari de l’apunt anterior, és vibrant. És dilluns i nosaltres seguim.

Bon cap de setmana

Ens agrada la política; fem política. No ens agrada que els partits polítics s’hagen apropiat del mot, desnaturalitzant-lo del seu sentit primigeni. Política esdevé de polis, fer polis, fer comunitat. Som en un moment fascinant en el qual pensem que es comencen a cristalitzar, a passar a l’acte, un conjunt de sensacions, pensaments, neguits, tot plegat reflexe d’un malestar compartit, d’una indignació col·lectiva. De moment senzillament ens agrada el que està passant, pel seu caràcter social, obert, heterogeni, divers, polifònic, vibrant,… A 400 colps no esperem més del que ara és i si acabara així, estaria bé. Perquè ningú ens treurà de la nostra reponsabilitat ciutadana, del treball diari, del compromís personal tan necessari per a la transformació del nostre entorn més immediat. I estarem contents d’haver sentit la il·lusió, l’esperança d’una polis millor, més humana, sostenible, conscient, emocionada, implicada… Si el que està pasant tan sols marca un camí, caram! ja és prou!

L’administrador estarà fora fins diumenge per un compromís familiar, havent atés ja la seua responsabilitat electoral. Dimecres férem el tast de la plaça de l’ajuntament i no podrem tornar a estar si és que les concentracions acabaren dilluns. Ens hagués agradat viure d’a prop a la nostra ciutat aquestos tres dies veniders. Però continuarem, passat el 22 M, publicant, treballant, colpejant,… perquè no volem perdre l’oprtunitat de ser protagonistes del nostre present, de la construcció d’un futur millor. Bon cap de setmana.

Jornada informativa: Xarxa de centres educatius de qualitat

Des d’Escola Valenciana ens animen a tots a participar a la jornada formativa de la Xarxa de centres educatius de qualitat. Una xarxa que començarà a funcionar a partir del proper mes de setembre i que vol fomentar estàndars de la qualitat a través de la col·laboració entre centres valencians. Plurilingüisme, sostenibilitat, interculturalitat, educació en valors, gestió democràtica noves tecnologies són els pilars sobre els quals es pretén començar a edificar aquest projecte compartit.

La data de la jornada serà el proper dimecres 1 de juny, de 16.00 a 20.30 h i tindrà lloc a la Seu Universitària de la Marina, Benissa (C/ Puríssima, 57-59). Si voleu més informació podeu telefonar al 96 347 27 83 o escriure a escola@xarxaqualitat.org. [+]

Enxarxa’t constitueix una nova acció participativa vinculada a Cappev Marina Alta i Escola Valenciana per a construir entre tots o totes l’escola en valencià que millor respon a les necessitats del nostre alumnat. Es tracta d’un lloc de trobada, de reflexió i diàleg protagonitzat pels diferents sectors de la comunitat educativa. Hi poden participar alumnes, famílies, mestres i professors. Té per objectiu avançar cap un model d’escola que forma i educa l’alumnat de forma integral incidint de forma particular en l’educació plurilingüe i l’educació en valors atenent especialment la interculturalitat, la sostenibilitat i l’ús responsable de les noves tecnologies. Enxarxa’t constitueix, a més a més, un espai d’anàlisi de la situació en que es troba el sistema educatiu -especialment el valencià- amb la finalitat d’elaborar solucions compartides que fomenten pràctiques educatives de qualitat.

http://www.xarxaqualitat.org/

La ficció en el nou escenari virtual

Els propers dies 19 i 20 de maig es celebren a la sala d’actes de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València les quartes Jornades CONTD. Sota el lema La ficció en el nou escenari virtual, diferents experts, professionals i acadèmics del sector de l’audiovisual debatran sobre la ficció televisiva com macrogènere que aspira a aconseguir millors quotes de qualitat. Les jornades que tindran lloc al Saló d’Actes de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València, són gratuïtes i encara que estan especialment dirigides a estudiants de graus i postgraus de comunicació, estan obertes al públic en general. Igual que anys anteriors, IEC s’ocupa de la seua retransmissió en directe a través de la pàgina web de la Universitat de València.

Però ves per on que nosaltres d’alguna manera ja ens hem anticipat a les pròpies jornadas. I, així ens agrada, des d’una vessant pràctica i de participació col·lectiva. I és que abans de pasqua vàrem respondre amb interés a la demanada de col·laboració que va llançar un equip d’alumnes del Màster Oficial de Continguts i Formats Audiovisuals de la Universitat de València. Es tractava d’ajudar en la realització del projecte final d’una de les matèries que cursen. El projecte consisteix en la creació d’un programa educatiu de televisió per a públic d’entre 4 i 7 anys, en el qual es recullen temes transversals així com aspectes curriculars propis d’aquesta edat. Dins la proposta resultava fonamental la participació dels xiquets/es enfocada com a conjunt i no com a individualitats. Així que actuàrem d’enllaç entre els responsables del projecte, Carola Carrizo, Simone Giurelli, Ezequiel Gómez, Núria Martínez i Jaume Quiles i la classe de 5 anys d’escolagavina amb la seua tutora Marisa Soriano al capdavant. L’entesa sigué immediata no només entre els adults sinó també amb els menuts.

Era un pas endavant amb els ulls tancats doncs no coneixiem l’equip. Però l’experiència ha sigut realment valuosa. Estem convençuts que cal obrir l’escola, deixar que el món entre en ella. Tal i com ho férem, de manera planificada i coordinada, però sense tants prejudicis i objeccions com de sovint es solen posar i que finalment restringeixen l’acció educativa. Les possibilitats que ens ofereix la xarxa són sorprenents; tan sols cal confiar-hi. Dilluns, l’equip vingué a mostrar el resultat. I com no, els alumnes respongueren entusiasmats front un treball realitzat amb tacte i sensibilitat a l’hora de donar protagonisme televisiu a una classe de menuts. No corren bons temps a les graelles televisives. Així que desitgem molta sort en els projectes de Carola, Simone, Ezequiel, Núria i Jaume. Ah! i moltes gràcies a Marisa i a totes les famílies que autoritzaren la participació.

http://www.uv.es/contd/

Una experiència per a repetir

Fa uns mesos, Escola Valenciana va iniciar una campanya titulada Vols doblar una pel·lícula? que presentaren com “un circuit de tast i experimentació del que és el doblatge en valencià per als alumnes (i professors). Es tracta d’oferir propostes d’activitats extraescolars de qualitat, i alhora promocionar el coneixement per part de l’alumnat i el professorat dels centres de secundària de les produccions rodades i/o doblades al valencià”. Tres alumnes de l’IES Doctor Faustí Barberà ens conten la seua experiència com a participants en aquesta campanya i Pilar Alfonso la seua mestra, ens fa arribar l’apunt. No dubteu a fer-los arribar preguntes via comentaris i així anirem comprovant el seu funcionament el qual darrerament ens està donant alguns problemes. Gràcies a tots per la col·laboració.

Una experiència per a repetir
El dia 15 d’abril a la sala d’actes del nostre institut es va realitzar durant tot el matí una activitat organitzada pel departament d’Audiovisuals: es tractava de doblar fragments de pel·lícules, és a dir, de posar la nostra veu a seqüències de diferents llargmetratges. En concret, Psicosis d’A. Hitchock, Hello Kitie i un documental titulat Només en pot quedar un. L’activitat ens va resultar molt interessant, ja que així vàrem conèixer el mètode de doblatge que s’usa a les pel·lícules. La gent es va involucrar molt, encara que els cursos més baixos varen ficar-li més ganes. Al principi, tots teníem un poquet de vergonya i nervis. També podríem dir que va ser molt divertida, ja que Francesc Fenollosa és molt simpàtic i extrovertit, tenia molta paciència i interès en què tots hi participàrem. Per a que començàrem a tenir més confiança ens contà alguna de les seues experiències i dels seus treballs com a doblador professional. Per exemple, ens va dir que era la veu de Geni Tortuga en Bola de Drac. Tot això va donar com a resultat una activitat diferent, com ja hem dit, interessant, divertida i que ens agradaria repetir, però de forma més professional. La veritat és que mai ens haviem parat a pensar i valorar la feina de doblar una pel·lícula, però gràcies a aquesta activitat hem aconseguit sentir-nos, en cert mode, protagonistes.

Sandra Gonzàlez, Néstor Prats, Irene Andreu i Idoia Arreaza
(4 d’ESO de l’IES Faustí Barberà d’Alaquàs)

“La vida en un instante” premiada

Vos enrecordeu del comentari que feiem al voltant de certes contradiccions en relació a la construcció de la identitat digital de 400 colps? Doncs apunts com el d’avui ens ajuden a superar part d’aquestes en pos de la consecució d’un dels nostres objectius primordials: ser plataforma per a la partcipació d’aquells centres que realitzen audiovisuals al nostre territori. Des d’un primer moment hem sentit propers als companys de l’IES Blasco Ibáñez de Cullera que amb la seua productora Negra Flor Pic venen realitzant un intens treball cinematogràfic, reconegut en aquells festivals en els quals és més que habitual trobar-los. Va ser a la darerra edició dels Tirant Avant que en tornàrem a intercanviar algunes impressions, més concretament al voltant de la realització del lip-dub gravat a “Crisi?” per l’equip de l’eacn d’escolagavina. Per nosaltres, són aquestos moments d’intercanvi i col·laboració els que tenen realment valor dels encontres als festivals. Ara, ens han escrit per comunicar-nos la consecuió d’un nou guardó per una de les seues produccions. Enhorabona pel treball realitzat, especialment a l’alumnat implicat al qual convidem a continuar contant-nos coses sobre la seua experiència en els processos de realització i aprenentatge cinematogràfic.

A la nota enviada ens conten:

Un nou reconeixement cal afegir a la nòmina de guardons que ha obtingut l’IES Blasco Ibáñez de Cullera per les seues produccions audiovisuals. En aquesta ocasió, el curtmetratge guardonat ha estat “La vida en un instante”, un treball de classe dels alumnes de l’optativa de Cultura Audiovisual, impartida en 1r Batxillerat. Aquesta producció, realitzada als primers mesos d’enguany, ha resultat la guanyadora del I Concurs de Curts de temàtica social organitzada per la Federació Valenciana d’Estudiants (FAAVEM) i es va lliurar el proppasat 9 de maig. “La vida en un instante” és un curt que reprodueix en temps real una situació compromesa d’una parella indecisa davant d’un embaràs no calculat. En un instante, en efecte, es posen en evidència conductes i opinions contradictòries, carregades d’odi i de tendresa a parts iguals.

http://www.faavem.org
http://www.youtube.com/watch?v=2fbMwUrY6wI

Next Page →