Desconnexió II

Segona desconnexió d’aquest periode de vacances pasqüeres. L’administrador hi serà a Londres, no sabem si més a prop o més lluny del fenòmen mediàtic de la setmana, però de segur que al mig d’una urbe plena d’elements inspiradors per, en tornar, portar endavant noves i entusiastes propostes. Fins aviat!

El futur de l’audiovisual a la UJI

Tot just abans del segon periode de desconnexió agafem al vol aquesta proposta més que interessant que vos portem tal i com publiquen al seu web. El IV Congrés Internacional sobre Anàlisi Fílmica, que porta com a títol “Noves tendències i hibridacions dels discursos audiovisuals en la cultura digital contemporània”, se celebrarà els propers dies 4, 5 i 6 de Maig al Paranimf de la Universitat Jaume I de Castelló amb la presència dels experts més rellevants en la matèria a nivell internacional.

El present Congrés Internacional es proposa crear un espai de reflexió sobre l’evolució de les formes d’expressió i narració dels discursos audiovisuals contemporanis. Els videojocs, la publicitat, l’animació infogràfica, la televisió i altres formes de comunicació estan transformant profundament la natura del discurs fílmic, fins el punt que ja no és possible referir-se al medi cinematogràfic, com a discurs autònom, si no és en relació amb els nous medis audiovisuals emergents. El congrés comptarà amb la presència dels més importants estudiosos d’aquestes matèries a nivell europeu, com el catedràtic emèrit de la University of the West England, Martin Lister, autor de The Photographic Imagen in the Digital Culture; el també catedràtic de la Inholland University Frans van der Reep; Josep Maria Català, de la Universitat Atònoma de Barcelona, i Santos Zunzunegui, de la Universitat de País Basc, entre molts d’altres. A més a més, es llegiran moltes comunicacions sobre investigacions relacionades en curs. El dimecres 4, la temàtica del congrés es centrarà en els canvis que s’han produït amb la digitalització de la fotografia i el panorama actual. El dijous 5, les ponències del congrés versaran sobre els nous discursos digitals com ara els videojocs, i el divendres 6 sobre les revolucions que ha suposat el cine digital.

Per a assistir al Congrés és necessària la inscripció a la web. A més, s’ha programat la projecció de dues pel·lícules amb temàtica afí al congrés, que es projectaran al Paranimf els caps de setmana anterior i posterior al congrés: Inception (Origen) de Christopher Nolan, que es podrà veure els dies 29 i 30 d’abril i 1 de maig a les 19:30 hores, i Guest de José Luis Guerín, el 6 de maig a les 20 hores i el 7 i 8 de maig a les 19:30 hores.

http://www.fue.uji.es/jornadas/verevento.shtm?no_exp=EX100126

Oh Europa: els pioners del cinema a 6é


En tornar de vacances i fins el 6 de maig a escolagavina tindrà lloc una nova setmana temàtica. Enguany i amb motiu de l’Eurohumour, trobada a València de centres integrants del Committee Europe, també la setmana tindrà com a objecte de treball i leiv-motiv Europa. I no només la cara més humorística del continent sinó l’acostament a altres fets i mirades farciran uns dies intensos de treball que culminaran el dissabte 6 de maig amb la gran festa de la primavera. En aquest marc, la classe de 6é de primària guiats de manera entusiasta per la seua tutora i el mestre de llengua han deicidit conéixer de prop l’obra dels pioners del cinema europeu: els germans Lumiére, George Melies… I s’han llançat a la pràctica de manera immediata, espontània i divertida amb una sèrie de recreacions que han sensibilitzat l’alumnat per futures immersions més elaborades en el fet cinematogràfic. 400 colps hi ha col·laborat en la vesant tècnica dels exercicis i ja hem explicat que la realització de Minuts Lumiére ofereixen vies de treball pedagògic molt interessants. Ací vos deixem “L’eixida de l’escola” un remix lliure de la inciàtica La sortie des usines” dels bessons francesos.

Selecció de centres educatius al FIC-CAT 2011

Tot just en aquest breu lapse de temps entre la primera desconnexió pasqüera i la segona que farem a partir de dimecres, ens comuniquen des de l’organització del FIC-CAT 2011 el llistat d’obres seleccionades a concurs en la categoria Centres Educatius. La projecció tindrà lloc en la Selecció Oficial 1: Centres Educatius el dijous 2 de juny a 2/4 d’11 del matí en el recinte del teatre del Casino Municipal de Roda de Berà, i el lliurament de premis serà el diumenge 5 de juny a les 7 de la vesprada, en el mateix lloc, dins l’acte de cloenda del Festival. El FIC-CAT a cada nova edició, fa una aposta clara pel cinema als centres educatius i miren de superar certes limitacions per poder donar espai al major nombre de participants. A nosaltres bé que ens agradaria poder respondre amb la mateixa atenció que ens dediquen a la seua invitació per assistir. Ho estudiarem; de moment ací teniu les peces seleccionades:

http://www.fic-cat.cat/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=49

Desconnexió I

I quasi com si es tractara d’un premi més, parem; fem una primera desconnexió fins dilluns. Bones vacances!

Ara sí, palmarés Tirant Avant Escolars 2011

Finalment la crida d’ajuda ha tingut resposta i gràcies a Pilar Alfonso de l’IES Doctor Faustí Barberà d’Alaquàs i Marian Gomis del CEIP Heretats de l’Alcúdia podem publicar la relació completa dels guardonats a la darrera edició dels Tirant Avant Escolars. Enhorabona una vegda més!

1 – INFANTIL, ESPECIAL I PRIMÀRIA

2 – SECUNDÀRIA, BATXILLERAT I FP

3 – PREMI ESPECIAL CAM ‘SOLIDARITAT’

“Crisi?” 1r premi als Tirant Avant Escolars

Hi ha algun aspecte en relació a la identitat digital de 400 colps que pensem no estan ben resolt. Ens referim a la identificació exclusiva que moltes persones estableixen amb escolagavina. De fet, a una bona quantitat de blogs, quan ens enllacen solen aclarir 400 colps i entre paréntesi escolagavina. Si bé és cert que el blog es llança i administra des d’escolagavina, des d’un principi hem deixat clar la voluntat de convertir-nos en una plataforma col·lectiva on compartir notícies, recursos, experiències, treballs… generats als centres que realitzem audiovisuals. Mireu si no el llistat de centres que en un primer mostraren l’interés de col·laborar-hi en aquesta línia. Pensem que aquesta identificació exclusiva entre 400 colps i escolagavina, sovint frena la publicació per part dels responsables d’altres centres, bé perquè ja compten amb plataformes pròpies bé perquè no senten com a propi 400 colps. Aquest és un motiu per continuar pensant estratègies col·laboratives; de fet ja estem llançant propostes de col·laboració a altres persones. Cada vegada més estem en disposició de sostenir que 400 colps és un espai amb força reconeixment en diferents àmbits i per una bona quantitat de persones i col·lectius relacionats amb l’educació i l’audiovisual. De segur per tant, que molts centres i alumnes poden trobar a 400 colps un bon trampolí per donar a conéixer les seues propostes i inquietuds.

És per tot açò que hem tardat en comunicar que “Crisi?”, la producció de l’eacn · escola d’activitats culturals a la naturalesa (edició estiu ’10) d’escolagavina va aconseguir, divendres passat, el 1r premi dels Tirant Avant 2011 en la categoria centres de secundària. La idea no era assenyalar en exclusiva l’èxit d’una producció made in escolagavina, i sí fer-ho en el context de la relació completa de tots els guardonats. Però com que no la tenim i tampoc volíem deixar passar massa temps hem optat per publicar-ho així. I és que l’enhorabona és per tots els centres que hem participat un any més en un festival que, insistim, fa un lloable esforç per posar en valor el treball audiovisual d’escoles i instituts: IES Arabista Ribera (Carcaixent), IES Blasco Ibáñez (Cullera), IES Doctor Faustí Barberà (Alaquàs), IES Henri Matisse (Paterna), CEIP Cristóbal Colón (Benetússer), Jaume el Conqueridor (Catarroja), Juan Carlos I (Almenara), CEIP Príncipe de España (Picassent), CEIP Heretats (L’Alcúdia), Escola Gavina (Picanya) i CEIP Sant Miquel (Lliria). Enhorabona a tots, premiats o no. Ja hem explicat també en altres ocasions la contradicció que ens generen els premis doncs sentim reticència d’entrar en dinàmiques massa resultadistes i que posen l’èmfasi en el producte final lluny del nostre interés pels processos creatius. Al temps és cert que aquestos premis estimulen la participació de l’alumnat i no deixen de ser un reconeixment en lo públic del treball realitzat.

Hem escrit a l’organització dels Tirant per veure si ens poden facilitar la relació completa dels premiats, però de moment no hem tingut resposta. Si la teniu, no dubteu en enviar-nos-la. I si voleu publicar en relació a la vostra tasca o altres idees que considereu d’interés, ja sabeu: 400 colps!

CinEscola: propostes didàctiques de cinema

Teníem al rebost d’apunts pendents aquest dedicat a una publicació ben necessària pel seu caràcter eminentment pràctic. I és que segons expliquen en la introducció el cinema és un mitjà privilegiat per interpretar, conèixer i analitzar el món contemporani, posseeix una potencialitat motivadora i educadora de primera magnitud. CinEscola presenta dotze propostes didàctiques inèdites, sis per a primària (Happy feet; Ratatouille; Azur i Asmar; Wall•E ; El meu monstre i jo i Un pont cap a Terabithia) i sis per a secundària (El niño con el pijama de rayas; Cobardes; Ágora; El senyor de la guerra; V de vendetta i Banderes dels nostres pares), totes elles connectades amb el currículum escolar i pensades des del coneixement de l’alumnat, per aprendre cinema i per aprendre del cinema amb una visió interdisciplinària.

Ramón Breu i Alba Ambròs, professors amb una àmplia experiència en l’educació del cinema, són els autors d’aquesta publicació que sorgeix del portal virtual d’Educació cinematogràfica: www.CinEscola.info on hi trobareu una oferta d’activitats educatives molt interessant per treballar el setè art a les aules.

http://www.grao.com/libros/ficha.asp?ID=888

Palmarés Tirant Avant Escolars 2011

Som a l’espera de confirmar el palmarés complet de la darrera edició dels Tirant Avant Escolars 2011. Divendres de vesprada vàrem assistir a l’acte de cloenda i entrega de premis, però no puguérem registrar el llistat concret de premiats. Quan el tingam el publicarem en aquest mateix apunt modificat. Els guardons estigueren ben repartits entre els 10 centres que hi participaven amb un total de 31 obres. Hem de felicitar a tots els participants i especialment a l’organització que en dures circunstàncies ha fet el lloable esforç de posar en valor el treball d’alumnes, mestres i centres. Avant!

Aprendre del cinema amb Susana Rey

Ahir la realitzadora Susana Rey va compartir una més que interessant estona amb l’alumnat assistent al cicle de Cinema en V.O. de l’IES Escola Gavina. Susana va contar de manera directa i emocionant la seua experiència amb el reconegut curtmetratge “Cousas do Kulechov”. Una imatge de bateres a contrallum, captada un matí radiant i guardada, sigué quatre anys després, el punt de partida de l’obra. Elements de treball i festa convertits en imatges de guerra. El cinema és muntatge, per això Kulechov, i si -comentava Susana- amb aquestes imatges es pot construir un documental bèlic, que no ens contaran ara.

La màgia del cinema és quan descobreixes que hi ha elements que semblaven estar ahí per ser units. L’emoció esdevé quan la música, els plans, el ritme generen un nou i bell relat audiovisual. Però tot passa també per l’intens treball. Més de 70 hores de material filmat i 10.000 kilòmetres recorreguts a llarg d’una terra, la seua Galícia natal, la qual va poder conéixer millor. Els i les alumnes preguntaren; com està rodat eixe pla? Al cinema sempre s’ha d’intentar portar endavant les idees tot i no tenir els mitjans; la creativitat com a recurs. Per què el blanc i negre? perquè ajuda a homgeneitzar unes imatges ben diferents en color i perquè proporciona una textura documental tan lligada a l’imaginari col·lectiu de la guerra. El caràcter atemporal de les imatges del curt remou l’horror d’una guerra que si bé en aquest cas és inventada no per això menys verdadera, la guerra. “Cousas do Kulechov”, millor curtmetratge galeg del 2007, és un impactant fals documental amb una narrativa i factura tan sòlides que endinsa l’espectador a explorar les contradicions internes entre allò que veu i allò que creu saber. És el poder d’unes imatges que ens atrapen i de la qual només al final de l’obra, la realitzadora ens rescata i recorda que allò era festa i no guerra. Però a eixes alçades, tot i el somriure en descobrir allò que ja sabem de l’artifici, tan se val, la llavor del qüestionament ja està plantada.

En un ambient distés i proper tinguérem l’oportunitat d’aprendre del cinema la història, la construcció dels relats, l’ofici de la realització, la fonètica del galeg, la capacitat per creure en els projectes personals i tirar-los endavant, o quan gratificant resulta la disponibilitat per compartir el coneixement. Moltes gràcies Susana.

Next Page →