Construeix qualsevol cosa


Arribades dates com aquestes intentem desconnectar una mica. I és que novembre s’apropa ben carregat d’activitats, propostes i treballs. Així que avui alleugerem i senzillament vos deixem amb aquest spot d’una coneguda marca de joguines. Esperem que en bona mesura servisca d’inspiració per als alumnes del taller de tecnologies de 2n d’ESO d’escolagavina els quals tenen com a projecte del trimestre la filmació d’una peça audiovisual amb stop-motion. Sovint, la senzillesa és la clau per a l’aconseguiment de resultats ben interessants. Comproveu.ho.

Dia internacional de l’animació (II)

Ha hagut un cert decalatge entre la recepció de la informació i la publicació de la mateixa però tot i així ens continua meravellant les immenses possibilitats de treball col·laboratiu que ens ofereix la xarxa. I és que a paulapé, a qui tornem a agrair la seua col·laboració, no l’hem vista el que no ha impedit que ens conte amb una mica més de detall que hi hagué per celebrar, dijous passat, el Dia Internacional de l’Animació.

Commemorant el naixement del cinema d’animació, el Departament de Dibuix de la Facultat de Belles Arts i la Filmoteca han programat enguany dues suculentes propostes per al dia 28 d’octubre. Al matí, Jordi Grangel (de Grangel Studio) ens ha explicat el cas de “La núvia cadàver”, de Tim Burton; i a la vesprada, una sessió de projeccions de la mà tant dels pioners de la setena art com dels treballadors incansables de l’animació actual.

Al matí, la conferència, interessantíssima (i la sala plena de gom a gom!): tres anys de preproducció explicats amb gran quantitat d’imatges: esbossos i fotografies del procés de creació del particular univers de la pel·lícula (escenaris, personatges, ambientació… fins i tot tipografia!). I gran èmfasi en la importància del treball ben fet, en la perseveració i la delicadesa en la tasca a desenvolupar. Un gust, vaja.

A la vesprada, el plaer de contemplar quasi dues hores de la millor animació tal i com toca; res de monitors d’ordinador o televisions: la butaca del cine i la gran pantalla. Des dels clàssics -com Émile Cohl- fins les últimes superproduccions -Fantastic Mr. Fox-, passant per propostes més experimentals i properes.

Dia internacional de l’animació

La nostra eventual i apreciada col·laboradora paulapé ens informava ahir mateix de vesprada que precisament el 28 d’octubre és el dia internacional de l’animació. Nosaltres l’hem demanada que ens apunte alguna cosa més doncs sembla que hi hagut algun algun event o curs al voltant del tema. Avui ho farem molt breu i vos deixem amb aquest vídeo commemoratiu. Ah, i amb els alumnes apuntats al cinema en V.O. acabarem de veure “The Shawshank Redemption”.

http://asifa.net/asifa-wp/international-animation-day-2010/

II Jornades de pedagogia i audiovisual

De vegades resulta realment sorprenent com venen encadenades les coses. Encara estàvem intentant encaixar el no poder assistir al curs de Didàctica de la creació cinematogràfica del qual donàvem compte ahir, quan de vesprada, en la xarrada sobre competència digital de Jordi Adell, teníem notícia de la celebració de les II Jornades de pedagogia i audiovisual. A més Rosana Pastor, implicada en l’organització, ha tingut el detall de convidar personalment els components de la xarxa unentretants, de la qual formem part, a fer una presentació de la mateixa dins les jornades. Les jornades tindran lloc de nou al Centre Octubre i podeu consultar el programa a l’enllaç de baix on a més ens introdueixen al tema amb les següents línies:

Inserits de ple en la societat de la informació i del coneixement, els destinataris dels diferents sistemes educatius, des de l’alumnat de primària, secundària i els cicles formatius fins a la Universitat, es troben actualment confrontats amb una lògica pedagògica i d’aprenentatge que, en moltes ocasions, es situa per darrere dels processos d’adquisició de competències comunicatives i d’accés als continguts.

Aquests alumnes, que seran ben prompte els ciutadans “educats” de demà, no necessiten adquirir –al menys no obligatòriament–, un major nombre de continguts curriculars, sinó més aviat interioritzar i desenvolupar un procés sòlid i coherent d’aprenentatge que els permeta analitzar aquests continguts i ser capaços d’utilitzar-los per donar un cert sentit a l’excés d’informació que tenen al seu abast. Avui, xiquets, adolescents i joves estan, d’una manera desordenada i intuïtiva, accedint per ells mateixos, en grup o a través de les diferents xarxes socials a aquests continguts mitjançant Internet o altres eines, bàsicament audiovisuals. L’escola, l’institut i la universitat haurien de liderar aquestes noves maneres d’entendre i exercir l’aprenentatge, el coneixement i la pedagogia en una societat interconnectada.

L’objectiu hauria d’encaminar-se a la utilització crítica i personalitzada de les habilitats tecnològiques que permet i exigeix el nou entorn, aplicant-les a les noves situacions, analitzant i depurant la informació, accedint a conceptes i idees noves. L’alfabetització digital i audiovisual en general, l’ús quotidià de les TIC i els sistemes educatius han d’anar de la mà en tot aquest procés de canvi o mutació cognitiva.

Nosaltres ja vàrem assistir a la primera edició d’aquestes jornades i vos assegurem que resultaren realment interessants.

http://www.octubre.cat/activ_fitxa.php?id_activitat=1272

Didàctica de la creació cinematogràfica

El col·lectiu A bau a qu coordina la que per a nosaltres és la proposta més interessant de tot l’estat d’acostament a la pràctica del cinema per a lumnes de centres educatius: Cinema en curs. Ara, en el que intuïm és un nou exercici de creativitat i saber fer, A bau a qu proposa un curs ideat per oferir a mestres, professors i educadors en general les eines instrumentals, metodològiques i reflexives per introduir el cinema en la seua tasca habitual. Es planteja com una introducció pràctica als processos fonamentals de la creació cinematogràfica (guió, rodatge, càmera, muntatge, so, etc.) i s’adreça a la seua aplicació en els contextos educatius concrets de cadascun dels participants. Les assignatures estan orientades a la praxis amb infants i joves i reflexionen sobre els modes de transmissió del cinema a les aules i a la resta d’àmbits educatius. Una part important dels continguts també es dedica als possibles treballs transversals a partir del cinema.

El curs es durà a terme a Barcelona els dissabtes de 10 a 14h a partir del 13 de novembre i fins el 26 de març. I atenció, perque la conferència inaugural, oberta al públic, serà a àrrec d’Alain Bergala, autor de La hipótesis del cine” (llibre ben revelador per a nosaltres) i pensador de referència a nivell internacional pel que fa a la pedagogia del cinema. Dilluns 8 de novembre a les 18h. Els detalls del programa (assignatures, professorat, horaris, organització, etc.) es poden consultar al bloc del curs. Nosaltres el seguirem de ben a prop per veure si podem calmar així el neguit generat per no poder assistir i cursar Didàctica de la creació cinematogràfica.

http://didacticacreacio.wordpress.com

Col·laboració a la Secció Inquieta 2010

Benvolguts companys i companyes de la Secció Inquieta:

Per segon any consecutiu 400 colps i el Festival Inquiet de Picassent mantenim una línia de col·laboració a la Secció Inquieta del festival. L’objectiu principal és portar a terme propostes conjuntes per dinamitzar la secció. Així, ens agradaria comptar de nou amb la vostra col·laboració i en especial amb la del vostre alumnat implicat en els diferents projectes. Es tracta d’elaborar una presentació de l’obra amb la qual hi participeu, més enllà de la sinopsi a la qual ja tenim accés via web del festival, per a poder presentar-la en 400 colps paral·lelament a la celebració del festival. Ens interessa que l’alumnat involucrat en la producció puga contar-nos més aspectes del curtmetratge presentat i del seu procés de realització així com les pròpies motivacions que hi ha al darrere de fer cinema. Amb aquesta iniciativa volem fomentar el contacte entre aquells que desenvolupem projectes audiovisuals als centres educatius.

Moltes gràcies d’avantmà per la vostra col·laboració. Si teniu qualsevol suggeriment o voleu aclarir qualsevol qüestió, no dubteu a escriure’m un mail.

Una cordial salutació.
400 colps

http://www.inquiet.org/s_inquieta.html

Cel·luloide integral: Cine Ecologia Sostenibilitat

Els dies 26, 28, 29 d’octubre i 2, 3, 4 de novembre tindrà lloc al Museu Valencià de la Il·lustració MuVIM de València el “Cicle Cel·luloide Integral. Cinema Ecologia Sostenibilitat”. A la web del museu s’interrroguen i en expliquen: cinema i ecologia, amics per a sempre? Si s’ha de jutjar pel persistent degoteig en aquesta última dècada de pel·lícules i documentals sobre temes mediambientals, diríem que la catifa roja de les vanitats ha estat substituïda pel tapís verd clorofil·la. El cinema ha passat a ser un eficaç col·laborador de l’altaveu ecologista com pantalla d’alerta o de denúncia. Una preocupació que Hollywood ha sabut aprofitar per a algunes de les seues superproduccions en introduir el missatge o etiqueta verda en la ficció cinematogràfica. Cel·luloide Integral reflexiona sobre els cada vegada més fèrtils i complexos gots comunicants entre el cinema i l’ecologia. Camins oposats que han acabat produint un “cinema militant global”, fins a ara etiquetat com a minoritari i protagonitzat per l’escalfament climàtic, el desenvolupament sostenible o les amenaces a la diversitat biològica. Si l’ecologia ens obliga a tornar a pensar al mateix temps la ciència i la política, la imatge cinematogràfica s’està convertint en el seu reflex més crític.

El termini de matrícula encara continua obert i en aquest enllaç podeu accedr al tríptic en format pdf on es completa tota la informació.

http://www.muvim.es/

Amb “The Shawshank Redemption” torna el Cinema en V.O. a l’IES Escola Gavina

Ahir divendres i per tercer any consecutiu va tornar el cinema en v.o. a l’IES Escola Gavina com una més de les iniciatives que intenten dinamitzar la cultura i la participació entre l’alumnat de secundària. La pel·lícula triada va ser “The Shawshank Redemption” (Cadena perpètua), responent així a la demanda de l’alumne de 3r d’ESO Jacint Soldevila qui ja el curs passat insistia en que es programara. Jacint a més ha tingut l’amabilitat de fer la recerca sobre les característiques tècniques del film de les quals destaquem que“The Shawshank Redemption” és una pel·lícula nord-americana de l’any 1994 escrita i dirigida pel realitzador Frank Darabont. Està basada en el conte curt de Stephen King, “Rita Hayworth i la redempció de Shawshank” i va ser nominada a múltiples premis, com 7 premis Oscar, incloent el de millor pel·lícula, així com també va rebre nombroses crítiques favorables que la col·loquen entre les millors realitzacions del cinema contemporani i possiblement de tots els temps. De fet “The Shawshank Redemption” va ser votada com el millor film de la història segons Internet Movie Database en la seua Top 250 Movies i encara continua tot i que actualment s’ha fet un canvi en la política de classificació de pel·lícules

L’encert per a començar aquesta nova temporada ha sigut total. Des d’un primer moment l’alumnat present ha entrat de ple en plantejament argumental, en l’intens pla emocional de la trama, en la riquesa dels personatges, en l’excel·lència narrativa i en definitva en una gran obra. Emocionats tots ja esperem a divendres vinent per continuar amb el visionat. I si ets alumne o mestre d’algun centre on programeu cinema estarem encantat que ens doneu a conéixer les pel·lícules que heu tingut el gust de veure.

fotogràfica 10

Des d’aquest mes i progressivament la ciutat de València s’ompli de fotografia. Vos tralladem la informació tal i com l’han preparat al catàleg editat que en aquesta ocasió, ara sí, cal aplaudir s’ha fet en valencià. A l’octubre de 2006 el MuVIM iniciava la primera edició de València. Fotogràfica, amb l’objectiu d’articular diferents mostres fotogràfiques en el major nombre d’espais expositius possibles. Així, es van realitzar 26 exposicions distribuïdes en 17 espais de València. Aquella primera experiència ha donat origen a un programa habitual en l’últim trimestre de cada dos anys: Fotogràfica. D’aquesta manera, en la segona edició, octubre de 2008, es van incorporar per primera vegada galeries privades i es van exhibir 30 exposicions en 18 espais.

L’edició que es presenta, Fotogràfica 10, es compon de 32 mostres realitzades en 14 espais. Com a novetats, cal destacar noves incorporacions: Estudi Paco Mora, Doctor Nopo, centre fotogràfic, i d’una sala de fora de València, Fotoespaigandia. A més d’aquests espais, es podran visitar interessants i variades exposicions fotogràfiques, indivisuals o col·lectives, a l’Aula de Cultura CAM “La Llotgeta”, Centre Cultural “La Nau” de la Universitat de València, Col.legi Major Rector Peset, Escola d’Art i Superior de Disseny de València (EASD), FNAC, Institut Français de València, Llibreria Railowsky, Museu Valencià d’Etnologia, MuVIM, Sala Parpalló i Sala d’exposicions UPV. Universitat Politècnica de València.

La imatge pertany a la sèrie “American icons” de la jove fotògrafa valenciana Clara Bleda.

1r Vimeo Festival + Awards


Atenció perquè, ja ho sabem, la xarxa redimensiona elements de la vida fins ara coneguts sota formats determinats; posem per cas, els festivals de cinema en la seua versió més clàssica. I és que s’acaba de celebrar el primer Festival de Vimeo amb els seus correponents premis. Com expliquen a la seua web, milers de persones de tot el món es van reunir a Nova York per conèixer a la gent de darrere dels perfils i escoltar els premis. Durant l’event es projectaren una sèrie ben eclèctica i sorprenent de curts presentats als Premis Vimeo, inclós la dels dos finalistes que eren simplement increïbles. A més es realitaren tallers per donar l’oportunitat als participants d’aprendre realment dels professionals del món cinematogràfic. La peça guanyadora finalment va ser aquesta que podeu veure titulada “Last minutes with ODEN”. Es tracta del curtmetratge realitzat per Eliot Rausch i el qual gira al voltant dels últims i emotius moments compartits entre Jason Wood, la seua família i el seu gos Oden a qui han de sacrificar. El curt està íntegrament filmat amb la càmera fotogràfica Cannon 7D i pujat directament al servidor Vimeo el que amplifica la seua potencial exhibició a milions de pantalles en un exercici clar de la nova dimensió cinematogràfica.

http://vimeo.com/awards

Next Page →