Reflexió al voltant de la participació

Una de les raons per les quals estem en procés de reformulació de les nostres estratègies és perquè constatem que la participació d’alumnat i professorat no arriba als nivells desitjats inicialment. Així que comencem a volcar algunes idees amb la finalitat d’intentar odrenar el nostre pensament, compartir-les amb vosaltres i comprovar si comencen a generar un moviment cap al canvi.

És cert que actualment resulta difícil captar l’atenció de l’alumnat amb propostes que venen donades des de fora dels seus àmbits propers o dels seus interessos més immediats, els quals poden variar amb molta facilitat. En aquest sentit som també el reflexe d’un moment pel qual passa l’educació mateix, la pròpia relació amb el saber i els aprenentatges. El debat és ric quan plantegem la dicotomia entre que l’alumnat no s’implica i que cal motivar-lo o inclú seduir-lo. Recordem l’analogia que utilitza Joan Ferrés quan parla de la publicitat com a model traslladable en algunes de les seues pràctiques a l’educació. Cap publicista pensaria que si la seua campanya no té èxit és perquè el públic al qual anava adreçada no té interés.

És 400 colps doncs, una iniciativa que repeteix un esquema de relació i treball en el qual l’alumnat rep propostes massa tancades i directives on només té l’alternativa de sumar-se (o no) però amb poca opció per generar? Assumim que ser un element de canalització de la participació de l’alumnat d’ESO i altres etapes interessat en l’audiviusual possiblement és més el nostre desig que segurament la seua necessitat. Com connectar aquestos dos punts si trobem que és interessant fer-ho? Intenetem pensar com superar aquestes dicotomies o inclus paranys en els que pot ser caiguem; 400 colps no deixa de ser un intent per fer-ho. Però pot ser la Generació transmèdia ens avança per l’esquerra a bona velocitat i no hi ha motius, més enllà de la pròpia ferida narcissista, per preocupar-nos si desapereixem. Sí, possiblement ja som, per a algunes persones, un interessant punt de referència que aglutina informacions d’interés i actualitzades. Inclús podem sentir que tenim elements però no encara la forma per anar més enllà cap a un model que intuïm per no definim.

Hem comprovat a més, que efectivament quan 400 colps s’ha fet resó de propostes pròpies dels alumnes aquestes ràpidament han generat l’interés de persones properes a qui mostrava la proposta; recordem el cas de la presentació de “Formes” d’Àlex Amador. Però l’interés ha sigut puntual i no hem pogut sostenir aquesta implicació de manera continuada. Així que estem en fase de pensar quines poden ser les iniciatives que poden convocar l’alumnat a participar-hi. També som conscients de les limitacions de 400 colps: ara per ara no som un equip i si bé hi ha un grup de persones afins que hi col·laboren d’alguna manera amb els seus comentaris i aportacions, el blog es sosté per la tasca del seu administrador.

També el professorat en general respon de manera molt tímida llevat d’algunes excepcions. Però no només amb 400 colps on no hi hairien motius objectius pels quals sí haurien de fer-ho. És una realitat que veiem particularment a diefrents espais o moments d’encontre entre docents on normalment impera el discurs de la queixa (material, recursos, l’administració, la falta d’implicació de l’alumnat,…) el qual resulta tan poc mobilitzador. Bé, pot ser no tenim la capcitat d’entitats tan aglutinadores com Escoles en xarxa, o les implicades en la Iª Setmana de l’Educació en Comunicació, però voleu dir que amb una mica de creativitat no som capaços de generar-ne de pròpies?

Som a la recta final de curs i no pensem en aquest temps intrdouir canvis significatius en el nostre funcionament. L’estiu pot ser un bon moment per madurar totes aquestes qüestions i preparar alguna proposta de caràcter novedós que puga continuar canalitzant les nostres inquietuds. Ara bé, comencem a llançar aquestes reflexions amb la idea que ens feu arribar les vostres, qualsevol tipus de suggeriment o inclús traslladar-nos el vostre interés per col·laborar-hi d’alguna manera. Ja sabeu que podeu fer-ho bé amb els comentaris a l’apunt o bé via correu electrònic: 400colps@escolagavina.com

Iª Setmana de l’Educació en Comunicació Audiovisual

Està clar que a Catalunya l’administració educativa i altres institucions, per un costat són més conscients de la importància del paper que els mitjans audiovisuals estan jugant en l’educació i d’altre són conseqüents amb aquest fet i porten a terme inicatives formatives, associatives i d’altra índole per tal d’afrontar el repte que suposa aquesta no tan nova situació però si més que mai innegable Només cal que llegiu els plantejaments d’aquest event.

Així, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya, conjuntament amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i la Fundació “laCaixa”, organitza la I Setmana de l’Educació en Comunicació Audiovisual en l’Era Digital, adreçada a la comunitat educativa de Catalunya, amb el convenciment que formar una ciutadania crítica, culta i activa en la seua relació amb les pantalles i els llenguatges audiovisuals té una importància vital en un món on l’aparició de noves formes de comunicació digital ha transformat radicalment el panorama mediàtic i les noves formes d’accedir al coneixement. S’han programat més d’un centenar de tallers que s’impartiran de manera simultània en diverses poblacions de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, adreçats als alumnes de secundària. A l’enllaç podeu els treballs realitzats per l’alumnat en els diferents tallers: coneix la televisió, gravació d’una postal audiovisual, fem l’edició d’un videominut de ficció, planifiquem la mirada: storyboard i taller de cinema: creant el film (del personatge a l’inici de la pel·lícula).

Formació per a la comunitat educativa, comptant amb la participació activa de l’alumnat. Quan serem capaços per ací d’entendre que són necessàries i promoure propostes com aquesta? Pot ser nosaltres, com a membres actius de la comunitat educativa, podríem crear alternatives vàlides, tot i que siga a xicoteta escala? Qui s’anima?

http://phobos.xtec.cat/pctac/bloc/wordpress_1/

S’obre el plaç d’inscripció per a Cortomenius

Ja estan publicades a la web les bases de la IV edició de Cortocomenius 2010. El certamen, que tindrà lloc a València del 8 al 12 de novembre, pretén mostrar les millors produccions valencianes, amb la finalitat de la promoció i difusió de les mateixes, i donar suport el desenvolupament del cinema digital. A més, en aquesta edició volen difondre obres de joves creadors i gent formada en el nostre centre. CORTOCOMENIUS vol ajudar a promocionar curtmetratges digitals de mèrit artístic realitzats en tota la Comunitat Valenciana. El festival vol mostrar les noves perspectives d’expressió audiovisual que ofereix la tecnologia digital, concentrant-se especialment en produccions de nous directors i en cinematografies emergents gràcies a la revolució digital. Un altre dels objectius és donar suport el món de l’animació. Atenció als amants dels documentals, aquesta quarta edició té com novetat la inclusió de la secció “Curtmetratge documental”.

No hi ha una secció exclusiva dedicada a centres educatius però sí a joves realitzadors en general i alumnes del centre Juan Comenius el qual es conegut per ofertar un Cicle Formatiu de Grau Superior d’imatge i so, de qualitat. Nosaltres vàrem assistir a la darrera edició i pensem que molts dels curts realitzats a centres d’ESO i Batxillerat no desmereixerien res entre altres produccions. Així doncs, de nou, a tenir en compte.

http://www.comenius.es/cortocomenius/

Premi a l’Acció Magistral

És curiós, ben curiós, però és així. Tot just quan ens trobem encetant el procés de revisió dels nostres plantejaments, objectius i estratègies, ens arriben diverses notícies o demandes que, com ja hem comentat, aporten indicadors valuosos per poder entendre la dimensió del nostre treball. Ja ho comentàvem quan ens comunicaren la notícia de que som finalistes del IV Premi Espiral Edublogs. Després ens arribà la invitació a l’estrena d’una pel·lícula donat el carácter rellevant dels blogs i ara, l’oficina tècnica del Premi a l’Acció Magistral es posa en contacte amb nosaltres per col·laborar en la difusió de la seua sisena edició.

El Premi a l’Acció Magistral 2010 està convocat per la FAD (Fundació d’Ajuda contra la Drogadicció), la Comissió Nacional Espanyola de Cooperació amb la UNESCO i BBVA i el seu objectiu és guardonar i donar a conèixer projectes educatius de centres escolars de tot l’estat que promoguen valors socials en Educació Infantil, Primària, Secundària Obligatòria o Educació Especial. Com a novetat en aquesta sisena edició, s’inaugura una nova categoria per a docents d’Educació Secundària Obligatòria que estiguen desenvolupant en les seues aules projectes de promoció de valors socials. La dotació econòmica del Premi, per a cadascuna de les categories, serà de 9.000 euros per al docent o els docents autors del projecte i 9.000 euros per al centre educatiu on es desenvolupe l’experiència premiada. Els projectes poden ser presentats pel professor o grup de professors responsables o pel centre en el qual es desenvolupen. Els professors o centres educatius que desitgen presentar-se poden fer-lo fins al pròxim 21 de maig. A la web podeu trobar el text íntegre de les bases de la convocatòria, així com el formulari d’inscripció. Igualment existeix una Oficina del Premi a l’Acció Magistral amb la finalitat d’atendre les consultes i resoldre els possibles dubtes sobre la convocatòria. Aquesta Oficina és accessible a través del correu electrònic premioam@fad.és i del telèfon 902 105 170.

Nosaltres ja els hem contestat responent, com és evident amb aquest apunt, a la seua demanda però també demanant-los al mateix temps que tinguen en consideració la nostra realitat lingüística que ara per ara és ignorada a la seua web.

http://premio.fad.es

Interessant concurs al voltant del pla seqüència

Atenció a aquest concurs i els diversos treballs que ens pot permetre descobrir els quals bé poden ser utilitzats en moments concrets per explicar el llenguatge cinematogràfic. Es tracta del IV Concurs Pla Seqüencia convocat per la Secció de Cinema i Vídeo de la Societat Coral Joventut de Terrassa. La manca de renom de l’entitat no resta imaginació i interés a una proposta que atreu realitzadors de curtmetratges de tot l’estat.

Així, el concurs està dirigit a tots els afeccionats al cine, el tema es lliure dintre de les modalitats de ficció, reportatge, fantasia, experimental…. El repte es aconseguir amb tota la imaginació possible cloure la pel·lícula en un sol pla: “el pla seqüència”. Per conservar la relació amb el concurs d’aquells que encara realitzen en Super 8 del “rotllo” i per incorporar també als nous realitzadors i directors, la pel·lícula es pot rodar amb qualsevol càmara de vídeo i la durada ha de ser màxim de 3 minuts i mig (la durada d’un rotllo de Super 8), tot i que el jurat valorarà incloure obres de diferent durada.

Podeu llegir les bases completes a l’enllaç; i a la finestra de La seqüència de la setmana podeu veure “Pim, pam, pum” (Andoni de Carlos Yarza i Asier Urbieta), guanyador de l’edició de 2007, el que ens permet també reactivat la secció.

http://corovell.blogspot.com/2010/04/vi-concurs-pla-sequencia-bases.htm

La nit que va morir l’Elvis

Altra de les grates sorpreses que hem tingut aquesta setmana és una invitació. L’equip de comunicació de la pel·lícula “La nit que va morir Elvis”, conscients de la importància que representen a la xarxa, està convidant a una sèrie de webs i blogs sobre cinema a una premier que tindrà lloc en començar juny a Barcelona. Nosaltres ja els hem dit que, per raons obvies, no podrem assistir. Però agraïm molt el detall i volem ajudar-los a donar a conéixer la pel·lícula al nostre àmbit. Així que vos convidem a seguir la pista d’aquest primer llargmetratge d’Oriol Ferrer realitzat després de gairebé vint anys treballant pel cinema.

L’Aureli Mercader és un home solitari i hipersensible amb una estranya professió: provador de coses. Quan l’Aureli es deixa portar per la seva sensibilitat, la seua ment el trasllada a móns imaginats. L’Aureli ja viu en una petita finca envoltada per les obres d’un projecte promocionat per un poderós Grup amb interessos econòmics i revestit d’un catolicisme extremista que s’ha proposat convertir els voltants de la mítica muntanya de Montserrat en una reserva espiritual per a famílies respectables: blanques, creients i de classe alta.

A la completa web, a més de la pròpia sinopsi, podeu trobar altres elements com el making-off o un bon nombre d’imatges. Nosaltres ja sentim curiositat per aquesta nova cinta i esperem l’estrena.

http://www.lanitquevamorirelvis.com/

23 d’abril

Amelie al Cinema en V.O. de l’IES Escola Gavina

Altre àmbit al qual també recuperem el ritme, després de periodes vacacionals i altres cites, és el Cicle de Cinema en V.O. a l’IES Escola Gavina. I tornem amb “Amelie”, possiblement la pel·lícula més vista per l’alumnat de totes les programades fins ara però segurament també la que més alumnat convocarà avui mateix a partir de les 13.55. I és que la cinta del francés Jean-Pierre Jeunet protagonitzada per una encisadora Audrey Tatou, resulta emocionant per la seua poètica en molts dels diferents aspectes, narratiu, visual, de posada en escena o sense dubte, no és pot passar per alt, la suggerent banda sonora de Yann Tiersen. Imatges i sons que resten per molt de temps no només a la retina i la oïda sinó a la memòria de les emocions. El trailer a la finestra lateral dreta.

Finalistes al IV Premi Espiral Edublogs

Just quan ens trobem començant un procés de qüestionament al voltant del funcionament de 400 colps i les possibles estratègies a seguir, estem rebent una sèrie de notícies que ens venen a recordar que hem realitzat alguns aconseguiments els quals ens ajuden a valorar amb més indicadors la dimensió del nostre treball.

Escrivim aquest apunt tot just després que una alumna de primària ens diga que sa mare li ha dit que 400 colps ha estat triat com a blog finalista al IV Premi Espiral Edublogs 2010. Ràpidament hem anat a internet i efectivament. Tota una grata sorpresa en el moment que pensàvem que per certa aturada en l’actualització del blog podríem no ser considerats. Som finalistes dins la categoria de blogs de centre,aspecte que ens descol·loca una mica doncs 400 colps sigué presentat a la categoria de blogs col·lectius. Suposem que hauran aplicat els criteris oportuns. Bo, ens alegra molt la notícia i ens acaba de generar una expectativa ben positiva per insuflar energia al blog.

L’Associació Espiral és un col·lectiu de professors i professores, tècnics, investigadors, estudiants i entitats, interessats en la promoció i l’aplicació dels tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació (TIC). Va néixer l’any 1989 com un grup de treball dintre de l’Associació de Tècnics d’informàtica (ATI) i des de 1993 és una associació professional independent. L’Associació Espiral, Educació i Tecnologia convoca l’IV Premi Espiral edublogs 20010 .

http://edublogs10.ciberespiral.org/

Zero en conducta, l’educació a debat

Ens encanta trobar i donar a conéixer propostes que exploren al terreny en el qual 400 colps es troba immers, aquell en la intersecció entre els àmbits de l’educació i l’audiovisual. Avui portem aquesta proposta, que tot i que ens quede un poc lluny, volem compartir-la doncs ens sembla que pot resultar un referent d’interés i d’altra banda perquè també a Catalunya ens segueix gent amb els mateixos interessos. I és que com els organitzadors expliquen l’educació s’ha convertit en un tema mediàtic, tant en l’aspecte negatiu (qualsevol conflicte és mirat amb lupa), com en el positiu (un film protagonitzat per estudiants reals guanya la Palma d’Or a Cannes: “Entre les murs” (La classe; Lurant Cantet, 2008). I sobretot l’educació s’ha convertit en un assumpte tan vital per a la nostra societat i el seu futur que mereix una revisió de les imatges que el cinema n’ha donat i una reflexio.

Així, del 19 d’abril al 17 maig, la Filmoteca de Ctalunya junt al Departament d’Ensenyament de la Generalitat, Cinema en curs, Drac Màgic, i Escola Projecte de presenten un conjunt de pel·lícules que tracten de l’educació en general i, molt específicament, de les condicions de l’ensenyament, del desig d’aprendre, de les relacions entre professors i alumnes, dels valors necessaris, de les inèrcies corporatives, de les mancances socials i del cinema a l’escola. Més enllà de les projeccions de films també han programat diverses taules rodones que tindran lloc els dilluns 19 d’abril; 3, 10 i 17 de maig a les 19.00. Aquells que no pugam assistir, d’entrada ja tenim una molt bona relació de títols que bé poden articular un prgrama personal per apropar-nos a tant interessant temàtica.

http://bit.ly/8TWGZf

Next Page →