“Cos mortal” a l’Octubre

Ahir de vesprada vàrem tenir l’ocasió, per fi, de poder veure “Cos mortal”, d’Anotni Sendra i Carles Chiner. El film narra el recorregut vital d’Horaci, un jove documentalista que es guanya la vida netejant els carrers de la ciutat de València amb una agranadora mecànica. Després d’un temps capficat en un documental sobre Vicent Andrés Estellés, la seua passió per l’obra del poeta es torna certament obsessiva. A partir del cèlebre poema homònim del “Llibre de meravelles” d’Estellés el qual conté 69 topònims de València, carrers, avingudes, places i ponts, ordenats en versos alexandrins (excepte l’últim, I l’Avenida del Doncel Luis Felipe García Sanchiz, que trenca l’harmonia del conjunt), Antoni i Carles construeixen un relat honest, digne, apassionat i seré. No és un homenatge, és el poeta i la seua poesia en imatges. Un excel·lent relat cinematogràfic el qual, en paraules d’Anotni, mostra l’amor que sentim per allò que Estellés contava.

La projecció, al Centre Octubre, estava enmarcada dins el cicle Nous realitzadors valencians, entre la ficció i el documental, coordinat per Miquel Àngel Baixauli. La pel·lícula va ser presentada pels realitzadors i dos dels actors protagonistes, i posteriorment es va establir un interessant col·loqui junt al propi Miquel Àngel i el públic. Miquel Àngel va remarcar la necessitat de generar espais de col·laboració entre realitzadors, gent propera al cinema, públic… Cinema entés, més enllà de la imatge d’estrelles i glamour, com a feina que desenvolupa qüestions simbòliques sobre què som com a poble i com a persones. Com que nosaltres ens sentim molt identificats amb aquest plantejament, dins les nostres possibilitats hem volgut col·laborar, deixar constància i animar-vos a no perdre la pista de “Cos mortal” i assistir al que queda de cicle.

Ara sí, trobada amb Agustín Díaz Yanes

Després d’un primer ajornament, sembla que efectivament estan a punt de començar les Trobades amb gent del cinema. Aquesta és una magnífica iniciativa de l’Aula de Cinema de la Universitat de València on es proposa una nova forma de veure el cinema des de dintre. Així, durant tot l’any seran convidats professionals del cinema perquè parlen amb el públic sobre la seua obra i sobre com fan el seu treball. Directors, actors, guionistes, directors de fotografia, productors, hi participaran en aquestes trobades que comencen a Agustín Díaz Yanes com a primer convidat. Els engranatges de la direcció cinematogràfica, el tracte amb els actors, com es roda una pel·lícula,.. seran tema d’un col·loqui que estarà moderat per Enrique Bordería, professor de Periodisme en la Universitat de València i crític cinematogràfic.

400 colps hi assistirà i vos animem a que si teniu pensat acudir a l’encontre ens ho comuniqueu i així podrem fer la nostra trobada particular. De ben segur que serà realment interessant.

divendres 5 de març | 18.00 h. | Centre Cultural La Nau (C/ Universitat, 2)

[recordeu que aquesta vesprada, a les 19.00 h. al Centre Octubre, assistirem a la projecció de "Cos mortal" (Antoni Sendra) dins del Cicle Nous realitzadors valencians: entre la ficció i el documental]

Cicle: Nous realitzadors valencians, entre la ficció i el documental

Atenció a la més que interessant proposta que continua aquest cap de setmana al Centre de Cultura Contemporània Octubre de València. Es tracta del cicle cinematogràfic on es presenta el treball d’alguns dels nous realitzadors valencians que han aparegut recentment, amb interessos comuns en l’exploració de les fronteres entre la ficció i el documental, així com en l’apropament fílmic a l’us popular de la llengua, els canvis en el territori i la ciutat i l’esdevenir de la nostra cultura. Hi haurà -com continuen informant a la web de l’octubre- però, dues excepcions: el documental que va iniciar el cicle el passat gener, “Castigats”, lligat a l’exposició La Derrota, i “Petit Indi”, darrer treball de Marc Recha, un cineasta ja consagrat, que presentarà la seua pel·lícula en el marc de les Jornades sobre Territori del mes de maig.

Els passes aniran seguits d’un debat amb el realitzador i altres convidats, i tindran lloc el darrer dissabte de cada mes entre gener i juliol (excepte abril) a les 19.00h. en el saló d’actes.

27 de febrer: “Cos mortal” (Antoni Sendra i Carles Chiner)
27 de març: “Cinema dins del cinema” (Alfonso Amador)
29 de maig: “Petit indi” (Marc Recha)
26 de juny: “Esquivar i pegar” (Adan Aliaga)
03 de juliol: “Trànsits” (Miguel Àngel Baixauli i Ximo Rojo)

Pot ser per aquest dissabte vinent resulta un poc precipitat realitzar una convocatòria per tal de trobar-nos els asidus a 400 colps. Ara bé, nosaltres molt segurament hi serem per poder veure de nou a Antoni Sendra amb qui ja vàrem entablir una grata col·laboració al desembre. Vos animem a assistir i poder gaudir d’aquesta trobada cinematogràfica i més en concret de la suggerent “Cos mortal”.

http://www.octubre.cat/

Entrega dels Tirant Avant Escolars

Ahir vàrem assistir a la gal·la d’innauguració del festival de l’audiovisual valencià, Tirant Avant, on a més es va fer entrega dels guardons de les diferents categories dels Tirant Avant Escolars. Els premis han sigut per a:

A més, la Fundació Càtedra Soler i Godes ha entregat els seus guardons també en les dues categories, que han recaigut sobre:

Adolfo Bellido, en nom del jurat, ha expressat la grata sorpresa generada tant pel nombre d’obres presentades com per la qualitat general de les mateixes. En les dues categories han nomenat tres finalistes però no hem pogut prendre nota dels de primària. A la categoria d’instituts els finalistes han sigut: “Joan, Carla i l’autor” d’Escola Gavina (Picanya), “Díptico de la obsesión” de l’IES Blasco Ibáñez (Cullera) i el propi “Anar a l’institut. Anys 70 generació transició” de l’IES Isabel de Villena (València).

Ha sigut un acte senzill i quasi familiar. Ens ha sobtat, per nosaltres, una baixa assitència general, tenint en compte a més que bona part dels assistents eren escolars. Entenem que pot ser l’horari resulte una mica complicat però pensem que en aquest tipus d’events hauríem de fer un xicotet esforç per assistir i celebrar junts el fet d’haver pogut arribar a fins ací amb tot el que implica (hores de treball, esforços complemntaris, dificultats superades,… fer cinema). Després paga molt la pena per exemple poder veure una vegada més a l’alumnat de l’IES Faustí Barberà d’Alaquàs (Rosana, David,…) i com no la seua professora Pilar Alfonso. Amb Pilar hem pogut compartir una amena conversa junt a Adolfo Bellido, qui fou creador de Cinema Jove i gran motor durant molt de temps de l’audiovisual escolar, sobre la realització cinematogràfica a nivell escolar. Paga la pena sentir l’entusiasme dels més menuts en rebre el premi. I a més hem pogut felicitar els companys de l’IES Isabel de Villena que tant excel·lent treball estant realitzanr en diferents àmbits. De nou, enhorabona als guanyadors i a tots els participants.

Curs de fotografia digital per a joves

L’objectiu d’aquest curs es facilitar l’aprenentatge de les tècniques bàsiques de la fotografia digital, conéixer les característiques de les càmeres digitals i fotografiar de forma efectiva i creativa. També s’iniciarà els participants i de manera ràctica el tractament d’imatges i el retoc fotogràfic. Les dades del curs són:

Places: 15.
Duració: 10 hores.
Lloc de realització: Centre Jove Túria
Professorat: Ana María Rodríguez Edo.
Horari: els dimecres de 19 a 21 h.
Data d’inici: 24 de febrer.
Preu: 6 € per a jóvens de 12 a 19 anys / 10 € per a jóvens de 20 anys o més.

Inscripcions i informació:
Centre Jove del Mercat. C/ Major, 36. Tel.: 963 990 340.
Centre Jove Túria. C/ Túria, 13.Tel.: 963 837 141.
Correu electrònic: info@mislatajove.org

La inscripció es pot realitzar fins al començament de l’activitat als propis Centres Joves de Mislata. Per tenir més detalls sobre la formalització de la mateixa truqueu o feu un mail. En finalitzar el curs es lliurarà el corresponent certificat d’assistència. Per poder obtindre’l caldrà haver assistit, com a mínim, al 80% de les sessions.

És cert que els cursos i tallers organitzats des dels Centres Joves de Mislata s’adrecen a joves residents a Mislata de 12 a 30 anys. Tot i així, i donada l’escasa oferta d’aquest tipus de propostes, pot estar bé que vos poseu en contacte per preguntar si en el cas de no cobrir les places es poden apuntar joves que no siguen de Mislata o suggerir-los que en altres ocasions amplien l’oferta.

http://www.mislatajove.org

Comencen els Tirant Avant amb els premis escolars

Avui comencen els Tirant Avant. I ho fan amb l’acte d’innauguració que tindrà lloc a l’IVAM, a les 19.00 h. Al mateix tindrà lloc el lliurament de guardons dels Tirant Avant Escolar. Ja sabeu perquè així informen a la web, que fruit de l’esperit i l’experiència de les onze edicions dels PREMIS TIRANT a la Indústria Audiovisual Valenciana, i amb la voluntat de crear un pont entre la producció tradicional i els nous formats i noves formes d’expressió audiovisual i cinematogràfica, naix el TIRANT AVANT. Festival de l’Audiovisual i les Noves Tecnologies, organitzat per l’Agència d’Informació, Formació i Foment de l’Audiovisual (l’aiffa), amb el suport de Tatzen Gestió i Producció d’Audiovisual, Feets Gestió de Projectes i Metadisseny.

A tots els que heu participat als Tirant Avant Escolar, enhorabona una vegada més perquè és un premi per tots poder conéixer i compartir aquells projectes que al voltant de l’audiovisual porteu a terme als centres educatius.

http://www.tirantavant.com/

Seguim!

Comencem la setmana fent balanç de l’anterior o repassant algunes qüestions que volem comentar. Per un costat la nit de dissabte vàrem gaudir de la Nit d’Escola Valenciana, un dels actes, festiu i vertebrador, que intenta fer veure a la societat d’aquest país que l’ensenyament en valecià és una aposta pel futur i obri la porta a altres llengües. Per altre costat comunicar-vos que en breu aportarem la nostra col·laboració a AulaMèdia. En l’horitzó tenen pensat treure un número d’experiències i ja conten amb la nostra participació. A més, per al següent número de març preparen un recull d’opinions de diferents sectors sobre l’Educació en Comunicació,… i troben a faltar professorat. Així que, què en penseu? Quin creieu que és l’estat actual de l’educació en comunicació? Penseu que és necessari establir una assignatura en el marc curricular amb tot allò que suposa: currículum, programacions, avaluació,…? Per enriquir la reflexió i el debat, vos deixem baix l’enllaç al manifest per l’Educació en Comunicació.

Per últim, recordar-vos que continuem mostrant les vídeocreacions que a partir d’una peça musical de 40 segons, varen crear alguns dels alumnes participants en la darrera edició de l’eacn. Aquestos dies podeu veure “Flash”, l’opció de Pau Baquero (4t d’ESO d’escolagavina) qui ja ha col·laborat en anteriors ocasions precisament amb les seues aportacions a la secció la seqüència de la setmana.

http://www.aulamedia.org/manifest/

25 anys de Trobades d’Escoles en valencià

Fem un paréntesi amb els temes relacionats més directament amb el fet audiovisual per atendre una cita que ens porta a estar de celebració. El 20 d’abril de 1986 naixien a Benifaió i a la Xara les Trobades d’Escoles en valencià amb l’objectiu d’impulsar l’ensenyament en la nostra llengua a les escoles d’arreu del País. Enguany es compleixen 25 anys d’aquest moviment que va començar per l’impuls de pares i mares que volien que els seus fills aprengueren en valencià. En paraules de Diego Gómez, president d’Escola Valenciana, a la inquietud d’aquells pares s’han sumat, entitats, associacions cíviques, culturals de diferents àmbits per demostrar a la resta de la societat que el valencià és una llengua útil, de prestigi, de qualitat, i que l’ensenyament en valencià té uns valors, projecta una imatge de futur i obri la porta a les llengües. En aquestos 25 anys s’ha passat de 10.000 alumnes matriculats en les línies en valencià a més de 200.000, un 30% dels alumnes del país.

L’inici del seguit d’actes per commemorar els 25 anys serà aquesta nit amb el sopar i la celebració de la Nit d’Escola Valenciana que tindrà lloc al paranimf de la Universitat Jaume I de Castelló. A 400 colps l’aposta pel valencià és una aposta inequívoca per la modernitat. Ja desenvoluparem aquesta idea en altra ocasió; de moment dir-vos que avui no faltarem a la cita. Visca l’escola!

http://www.escolavalenciana.com/

Les jornades ETC d’AulaMèdia

El passat mes de gener AulaMèdia va celebrar les seues jornades anuals, un espai on reflexionar sobre la importància de l’educació en comunicació. Ara, acaben de fer públiques les conclusions de les mateixes. A més, a la web i amb motiu d’allò treballat a les jornades, es publiquen un seguit d’articles que bé donen compte de la situació actual i on es posa de manifest que encara ens queda molt de treball per davant si volem aconseguir un grau de normalització satisfactori en aquest àmbit. Tot i així ens tornen a sorgir alguns interrogants en relació a com enfocar el propi ensenyament d’aquesta àrea. Fins a quin punt estan realment els joves d’avui per alfabetitzar mediàticament? És cert que calen espais i moments, visibles i reconeguts per poder generar projectes amb l’alumnat, però passà açò necessàriament per introduir una assignatura en el gruix curricular? Insistim en que són dubtes i pot ser el curs vinent hauríem de contemplar la possibilitat de participar-hi en aquesta interessant proposta d’AulaMèdia.

http://www.aulamedia.org/
http://aulamedia.wordpress.com/

Fer cinema

Per què fem cinema? Per què fem vídeo? Què busquem quan agafem una càmera i ens posem a enregistrar plans? Què vol (voleu) descobrir l’alumnat quan s’apunta (vos apunteu) a formació relacionada amb l’audiovisual? Són preguntes que ben poden servir per una xarrada compartida amb els i les alumnes. Pot ser la seua resposta es troba senzillament en el resultat aconseguit a cada treball. El cas és que començàvem a escriure aquest apunt mentres a la televisió retransmetien la gal·la dels Premis Goya i ens sorgien més interrogants. Quina és la distància que hi ha entre eixe cinema i el que fem als centres educatius? Com ens mirem els Goya? En què ens pot interessar aquest tipus de representació? I de nou; per què fem cinema? O, per a què? I en açò que arriba el discurs d’Àlex de la Iglesia el qual entre d’altres diu que cal ser humil. Hi ha molta gent que no pot rodar, que no tenen glamour, que no ixen a les revistes. És necessari enfortir la indústria per fer tot tipus de cinema tant gran com petit. No hi ha una manera de fer cinema, hi ha moltes maneres. Els del cinema sabem que res no pot aturar un somni. Nosaltres, en la recerca de respostes pròpies, sabem de moment que en l’audiovisual hem triat un camí.

Avui comencem a presentar el resultat de les obres més lliures creades per pert de l’alumnat de la darrera edició de l’eacn, l’escola d’activitats culturals a la naturalesa d’escolagavina. Ja hem comentat en què ha consistit l’activitat i ací està el resultat. Xicotetes peces que ens ajuden a descobrir quin és el llenguatge audiovisual dels seus autor i autores, quines les seues eleccions narratives,… També participaren alguns mestres i al llarg d’aquestos dies anirem posant les peces en la secció la seqüència de la setmana. La primera és d’Ariadna Castillo (3r d’ESO) i es titula “Necessitat”.

Com sempre, vos convidem a donar feed-back als autors i les autores que bé ho agraïran, i si teniu alguna resposta a les preguntes plantejades a l’inici de l’apunt, no dubteu a compartir-les.

Next Page →