Adéu 2009

Finalitza l’any. Agafem uns dies de vacances en la publicació per tornar amb les piles carregades passat el 4 de gener. 2009 ha sigut un gran any per a 400 colps. Per un costat les xifres ens ho diuen doncs hem pujat en tots els registres els quals marquen una clara trajectòria ascendent des que encetàrem aquesta aventura: número de visitants, visites, temps de permanència,… D’altra banda, més important que les xifres, estan els projectes i la seua realització, els diversos aconseguiments i com no les persones.

Al 2009 hem consolidat les projeccions del cicle de Cinema en Versió Original de l’IES Escola Gavina gestionades des de 400 colps i recordant allò que déia Alain Bergala: el millor que pot fer l’escola en relació al cinema és parlar sobretot de pel·lícules com a obres d’art i de cultura. A poc a poc anem incrementant al blog la participació de l’alumnat, objectiu prioritari al 2010. No només ens visiten amb més freqüència i van deixant els seus comentaris sinó que hi ha qui porta endavant la secció ‘La seqüència de la setmana’ (gràcies Marc i Pau). Amb el professorat també farem i hem fet. A l’abril i per celebrar el primer aniversari, publicàrem l’entrevista a Vicent Monsonís, Monso, model de treball col·laboratiu entre alumnat i professorat de dos instituts, IES Manuel Sanchis Guarner de Silla i IES Escola Gavina de Picanya. Tot i que a última hora no va eixir una proposta de formació que llançàrem des de 400 colps, a Foroimatge continuem trobant un espai d’encontre i participació. Hem demostrat estar per la formació contínua assistint i donant compte de congresos tant destacables com el II Congrés d’Educació de l’Alcúdia dedicat a les Intel·ligències de futur o el 5é Congrés Internacional d’Educared dedicat a la Innovació a l’escola. A més, hem obert una línia de col·laboració força novedosa i interessant amb el Festival de Cinema en Valencià de Picassent, Inquiet deixant entreveure que els límits del treball ‘escolar’ es dilueixen i per què no s’expandeixen. I ja que parlem d’educació expandida recordar que hem estat presents en àmbits de treball en els quals bullen algunes de les propostes més avançades de la cultura digital com és el cas del taller weweb organitzat pels col·lectius Zemos98 i radarq. Precisament en el procés de construcció de la nostra identitat digital hem generat un perfil a twitter i el nostre arxiu a delicious. Així, les xarxes socials ens han permet obrir una excel·lent línia de comunicació amb persones de pes en els àmbits de l’educació, l’audiovisual o la web 2.0. I parlant de xarxes socials, 400 colps sigué peça vertebradora en l’organització de la Jornada d’eines digitals a l’aula, a càrrec de la xarxa 1entretants de la qual ja som membres actius. Com a conseqüència, guanyem en posicionament i presència a la xarxa i 400 colps ja és un dispositiu de referència a diversos blogs (LLIMA,…) i webs (Cinema en curs,…). Finalment la taula rodona amb Antoni Sendra en el marc de la festa de la música de l’escola sigué la cirereta que va fer palés que la web és una excel·lent eina per ser integrada a una pràctica educativa cada vegada més oberta i on senzillament cal sumar-la a aquelles habilitats pedagògiques desenvolupades fins ara.

És posible que algunes de les coses que hem fet queden fora d’aquest repàs. El que sí sabem és que per al 2010 tenim noves idees i propostes que ens generen força il·lusió i entusiasme. Per què no pensar que l’any vinent serà un any 10?

Bon any!!

Jornades ETC 2010

L’any 2009 és a punt d’acabar i el 2010 estem convençuts que serà no menys interessant. Nosaltres farem per generar i apropar-vos a propostes d’interés com les jornades que organitza AulàMèdia al gener. A AulaMèdia tenen molt clar, i així ho expliquen que l’Educació en Comunicació Audiovisual és un element clau per capacitar la ciutadania en la interpretació crítica dels missatges audiovisuals, per desmitificar els mitjans i accedir a les eines necessàries per la producció i la creació audiovisual. Una alfabetització mediàtica necessària per generar una mirada crítica de la ciutadania envers les pantalles i els seus missatges, per convertir-nos en actors socials i deixar de ser subjectes passius. Les Jornades ETC 2010 · Educació, Televisió i Cinema, volen reflexionar sobre la importància de l’alfabetització mediàtica, concretament en el camp de la televisió i el cinema.

A més de considerar aquests i d’altres aspectes de l’Educació en Comunicació, des d’AulaMèdia volen oferir als educadors i a les educadores materials didàctics per concretar aquesta reflexió en l’àmbit audiovisual i implementar l’educació de la televisió i el cinema a l’aula. Tot i no poder assistir, seguirem de prop el programa i les conclusions de les jornades que de ben segur donaran pistes per treballar al llarg de l’any.

http://www.aulamedia.org/

fromthebasement.tv

Si ets de vancances nadalenques, tens temps i t’abelleix deixar-lo anar per gaudir de bona música acompanyada de bones imatges ací et llancem una proposta. Es tracta de fromthebasement.tv la iniciativa d’un col·lectiu de persones vinculades a l’audiovisual i apassionades de la música encapçalades per Nigel Godrich, conegut especialment com a productor dels Radiohead però el qual també ha produït a Paul McCartney o Beck. Des del soterrrani, recull una bona quantitat de gravacions d’intèrprets variats. Les sessions enregistrades als estudis Maida Vale Studios de la BBC sense públic ni presentador estan realitzades de manera exquisida en HD, alta definició. L’elenc és extraordinari i pots veure artistes com PJ Harvey, Sonic Youth, Fleet Foxes, Iggy Pop, The White Stripes, Gnarls Barkley, The Shins, My Morning Jacket, Mercury Rev, Beck, Albert Hammond Jr, Thom Yorke o com no Radiohead. Han gravat per amor a la música, per  col·laborar en presentar propostes de qualitat i tu els pot gaudir de franc. I si t’ha agradat, el projecte ja es pot adquirir en DVD per menys de 10 €. Qui diu doncs que internet acabarà amb la música? Músiques per veure, imatges per escoltar també a 400 colps!

http://www.fromthebasement.tv/

En aquestes dates

La seqüència de la setmana 12

S’entén que per aquells que treballem en educació avui tanquem el trimestre i l’any 2009. Nosaltres comencem a no creure massa en aquest tipus de parcialitzacions del nostre quefer perquè, sí, farem vacances, però l’educació pot ocòrrer en qualsevol lloc i en qualsevol moment. Així doncs avui seguim amb el trimestre de la millor manera possible; una vegada més amb la contribució d’un alumne. Pau ens torna a deixar una excel·lent ressenya plena de curiositats d’una de les seqüències més mítiques de la història del cinema. S’acaba o continua el trimestre i tornem als orígens, a aquella estació on va arribar el tren d’imatges en moviment per quedar-se. El cinema, l’art, és un temps altre ple de ressonàncies inconscients que es resignifiquen amb al pas del temps. Gaudiu de nou amb la seqüència i amb part de l’excel·lent treball que fan alumnes com Pau:

Aquesta és una de les primeres pel·lícules que es van rodar de la història, produïda i dirigida pels inventors del cinema, els germans Lumière. Els germans Lumière van portar una vida quasi paral·lela, i no es van separar en cap moment de les seues vides, fins al punt de que cada un dels germans es va casar amb una germana Winckler. Son pare tenia un taller de fotografia i els germans treballaven amb ell. Louis va acabar fent estudis de física i òptica, i el pare els proposà que inventaren un projector d’imatges en moviment, basant-se en el quinetoscopi d’Edison.

Els coneixements de Louis en física el van fer inventar un tipus de placa fotogràfica que permetia fer una fotografia en 0.17 segons. Açò va fer que el petit taller es convertira en fàbrica, i els ingressos que els germans van aconseguir els permeteren realitzar el projecte. Auguste portava la part òptica del projecte, i Louis portava la part mecànica, més complicada. L’any 1895 van patentar el cinematògraf. Pràcticament totes les pel·lícules que rodaren els germans Lumière van ser curtes i realistes i normalment la càmera era estàtica; com en aquesta escena que és en si mateixa un documental de 50 segons.

Existeix un mite sobre aquesta escena que diu que la primera vegada que va ser projectat, la gent fugia atemorida cap al fons de la sala. Encara haguera provocat més sensació si els germans hagueren tingut preparada la pel·lícula en 3 dimensions, cosa que van aconseguir més tard amb una projecció estereoscòpica. Però la versió en 3 dimensions de la pel·lícula mai va tindre gens d’èxit. En pràcticament totes les pel·lícules del germans Lumière, el director i realitzador era Louis Lumière, i el seu germà eixia com a model en moltes d’elles. La única pel·lícula que va ser una mica llarga dels germans Lumière va ser un fracàs comercial, i per tant van treure la conclusió de que el cinema no arribaria mai a tenir èxit popular i que seria sempre per a ambients íntims, en famílies burgeses amb aspiracions científiques.

Van deixar de banda la producció de pel·lícules i van continuar amb el seu negoci fotogràfic. Foren ells els que van inventar la primera fotografia en color l’any 1907.

Pau Baquero
4t d’ESO | Escola Gavina | Picanya

http://www.youtube.com/watch?v=2cUEANKv964

Educar per a fabricar ciutadans

Amb l’apunt anterior recordàvem d’alguna manera que 400 colps és un dispositiu que es troba en la intersecció entre dos àmbits, l’educació i l’audiovisual. És evident que l’educació formal es troba en un moment de reptes on l’escola mateix necessita ser repensada. Així doncs procurem ser sensibles a aquelles propostes que pensem contribueixen a enriquir els nostres referents i a ajudar-nos en aquest fascinant desafiament. Avui portem el darrer número del programa de Redes dedicat a l’educació. Cap a on ha d’evolucionar el nostre sistema educatiu per a formar a ciutadans capaços d’afrontar els reptes d’aquest segle? Tant la ciència com la tradició contemplativa budista tenen molt a dir referent a això. Per què no unir-les perquè s’enriquisquen mútuament i aporten solucions? Això és el que van fer el passat mes a Washington D.C., i allà va estar Redes per a presenciar un excel·lent debat sobre les necessitats de l’educació.

Podeu veure el vídeo a la barra lateral.

És l’aprenentatge una qüestió d’esforç?

Sigué ahir un dia intens. La festa de la música de l’Escola Gavina sempre és intensa. És la nostra manera particular d’acomiadar l’any. La tertúlia amb l’Antoni Sendra sigué la guinda de la jornada. Estiguérem realment a gust, encertàrem en el dinamisme del format i Antoni digué coses força interessants. Pot ser farem un apunt per arreplegar algunes de les idees i ja sabeu que encara podeu deixar-li les vostres impressions. De moment avui diumenge serà de descans. Per això senzillament vos deixem un vídeo que convida a la reflexió. En pos de pedagogies creatives, 400 colps!

?

deixa la teua pregunta als comentaris d’aquest apunt | si vols saber què farem

Temps d’aigua

Tinguérem l’oportunitat d’assistir a l’estrena de “Temps d’aigua” a la darrera edició de la Mostra de València on va ser premiada com a millor documental. De fet estiguérem a punt de publicar un apunt sobre les excel·lents sensacions cinematogràfiques que ens havia deixat aquesta producció de Jaibo Films i Nadir Films, amb el recolzament de l’I.V.A.C, RTVV i l’Ajuntament d’Alfafar. És per això que ara no volem deixar passar per alt recomanar veure-la de nou a les pantalles. En aquesta ocasió serà aquest diumenge 20, a les 19.00 h. al Centre Octubre de València i en el marc de les III Jornades de Territori Valencià i Canvi Climàtic. Desrpés del passe a més hi haurà un debat conduït per Miguel A. Baixauli i Mario Jiménez, delegat de SEO Bird Life al País Valencià.

Aquest és el primer llargmetratge del col·lectiu Rizoma, amb direcció de Miguel A. Baixauli i guió de Ximo Rojo, Josep Lluís Peris i el propi Baixauli. Com expliquen al web de la pel·li “Temps d´aigua” és una ficció-documental que indaga en els temes de la identitat i la desaparició. Construïda a força de multitud de notes cinematogràfiques sobre formes de vida en perill d’extinció, tot aquest material etnogràfic es reescriu en primera persona, a partir d’una figura alegòrica que emprèn un viatge a la recerca dels seus orígens. La pel·lícula s’acosta amb intenció antropològica i mirada poètica a la gent que encara habita prop de l’Albufera valenciana, als seus ritmes i ritus ancestrals, concentrant-se especialment en la vida dels últims ‘indígenes’ del lloc, uns adolescents que viuen en el barri del Tremolar, així com en l’aparició de nous pobladors immigrants. El nom mateix d’aquest barri és una ressonància explícita dels canvis que es produeixen inexorablement sobretot un poble i la seua cultura.

www.octubre.cat/activ_fitxa.php?id_activitat=1017

http://www.tempsdaigua.com/

itaca.tv premiada als premis CreArte

Ens arriba la informació sense tots els detalls. A més a la pàgina del Ministeri d’Educació tampoc hem pogut consultar els premiats. Però teníem moltes ganes de publicar la notícia de la qual tenim coneixement des de finals de la setmana passada. I és que el projecte itaca.tv que ja havíem presentat recentment a 400 colps i al qual hi ha implicat altre exalumne de l’Escola Gavina, Àlex Badia, acaba de ser premiat ni més ni menys que amb un dels premis CreArte dotat amb la quantitat de 20.000 €.

Els Premis CreArte del Ministeri d’Educació es convoquen per al foment de la creativitat en l’ensenyament infantil, primària, especial i secundària en els centres finançats amb fons públics. L’objectiu principal dels premis és fomentar el paper de la creativitat com element transversal de l’educació a totes les etapes. Es premien aquells mètodes d’ensenyament, projectes, treballs o activitats elaborats pels centres més innovadors, participatius i que contribuïsquen entre d’altres a promoure l’activitat creadora dels alumnes en, i a través de, mitjans expressius com són la música, la literatura, el teatre, la fotografia, les plàstiques o els audiovisuals o promoure la posada en valor i l’estímul de les capacitats creatives i d’innovació dels alumnes aplicada al procés d’aprenentatge.

La nostra sincera enhorabona a tots els que feu possible el projecte.

http://www.itaca.tv/

http://barretfilms.tv/

http://www.youtube.com/barretfilms

Next Page →