“Les 400 coups” a l’UJI

El 4 de maig de 1959, François Truffaut presentava en el festival francès de Cannes Els 400 colps”. Aquest esdeveniment ha quedat assenyalat com el naixement oficial de la Nouvelle Vague. El fet no tenia un caràcter espontani i aïllat sinó més bé resultà ser la cristalització de tot un moviment cinematogràfic que es venia gestant a la revista cinematogràfica de pes, Cahiers du Cinéma. Nova perquè va suposar un sacsejar front els postulats i l’estil del cinema francés més acomodat. L’obra que narra de manera abrumadora el pas de la infantesa a l’adolescència i les conseqüències amargues de la manca d’amor, va ser al mateix temps un cant a la llibertat narrativa, a l’espontaneïtat i a superar preceptes clàssics i inviolables fins eixe moment com mirar a la càmera. Doncs bé, aquest cap de setmana, dissabte i diumenge a les 20.00 h. i amb motiu de la celebració de l’any del 50 aniversari de “Les 400 coups”, es projectarà la pel·lícula al paranimf de la Universitat de Castellò Jaume I. Una magnífica ocasió per tonar a veure-la en una sala gran amb no menys magnífiques condicions. Per veure aquesta i la resta de propostes culturals d’aquest trimestre aneu a l’enllaç:

http://www.uji.es/bin/asc/paraninf/0910/1trim.pdf

Cicle de dedicat a Frank Zappa

El proper 5 de novembre s’iniciarà al Col·legi Major Luis Vives de València un cicle de pel·lícules sobre Frank Zappa. Zappa no només va ser un dels músics més creatius i iconoclastes del rock. Tot i ser la seua faceta menys coeguda, també va desenvolupar una intensa obra audiovisual. L’Aula de Cinema de la Universitat de València presenta, en un cicle integral, les vuit pel·lícules que va dirigir. Especial atenció mereix la projecció del dissabte 21 a les 19.00 doncs serà presentada pel Gran Wyoming a qui a més se’l podrà veure en concret amb els Insolventes i el trombó oZcar McCuenca. Així doncs, una bona ocasió per descobrir de nou la vigència d’un músic únic com Zappa en la història del rock. Les seues pel·lícules constitueixen un document imprescindible per a comprendre millor la història i el fenomen del rock. A través de les seues reflexions sobre la indústria cultural, es pot entendre millor les tensions que ha de suportar un músic que decideix desenvolupar una obra pròpia al marge de les modes del moment com va ser el cas del propi Zappa. Podeu trobar aquesta i més informació al blog Zapping Your Eyes que Manuel de la Fuente li dedica al músic.

http://www.uv.es/cultura/v/docs/actcinema

Els 10 magnífics

Atenció a aquesta opció perquè pot donat joc com a recurs per conéixer alguns directors de cinema de manera ràpida però prou efectiva. El canal TCM, Turner Classic Movies, presenta sota el títol de “Els 10 magnífics”, una selecció de deu reportatges dedicada a 10 grans directors de cinema en actiu. La selecció no té desperdici: Joel & Etha Cohen, David Lynch, Martin Scorsese, Clint Eastwood, Jim Jarmusch, Lars Von Trier, Wong Kar Wai, Quentin Tarantin, Tim Burton i Woody Allen. Els resportatges estan presentats amb un ritme de crònica accelerada i si bé l’anàlisi de les obres és prou limitat la sèrie permet descobrir detalls sobre cadascun d’aquestos grans del cel·luloide, els seus començaments, la seua trajectòria, les seues fonts d’inspiració, les seues manies i obsessions, els seus temes predilectes… En aquest apunt podeu veure el primer del llistat dedicat als germans Cohen. Per exemple, veure el vídeo ens ha permet saber un detall ben interessant com a curiositat i per entendre millor el seu treball. I és que en les pel·lícules dels Cohen apareix Roderyck Jaynes com a muntador; doncs bé Jaynes és senzillament el pseudònim que han utilitzat els propis germans Cohen per muntar les seues pel·lícules. Així, moltes més coses per descobrir.

http://www.canaltcm.com/los10magnificos

Mostra de treballs a l’Espai d’art fotogràfic

El proper divendres dia 30 a les 20.00 hores, l’Espai d’art fotogràfic de València inaugurarà l’exposició en la qual es mostrarà els treballs fotogràfics realitzats pels seus alumnes al llarg del passat curs 08-09. L’acte servirà també per inaugurar el curs 2009-10 amb projeccions de fotografies tant d’alumnes de l’escola com de diferents fotògrafs. Bona ocasió doncs aquesta per conéixer un espai i unes propostes com les de l’espai d’art fotogràfic que vol ser lloc d’ensenyament i aprenentatge de la fotografia, punt de difusió i gaudi, així com espai per a la producció i l’intercanvi.
C/ Guillem Sorolla, 33 46001, València.

http://www.espaidartfotografic.com/

delicious de 400 colps

delicious és un servei de gestió d’adreces d’interès socials a través del web. Permet pujar a la xarxa les adreces d’interès, que clàssicament s’emmagatzemaven des del navegador localment a l’ordinador, de manera que són consultables a través d’Internet i no només en local. També en facilita la categorització amb paraules clau (etiquetes), fet que n’agilita la localització. Però no tan sols permet agrupar-les i etiquetar-les, sinó també compartir-les amb altres usuaris del servei i així conèixer qui (i quanta gent) ha desat un determinat enllaç.

El seu èxit possiblement rau en la senzillesa de la seua interfície, en emprar un llenguatge HTML molt senzill i un sistema d’URL llegible. A més, posseïx un servei flexible de sindicació web mitjançant RSS i un codi API bastant potent que permet fer ràpidament aplicacions que treballin amb del.icio.us.

Doncs a 400 colps ja hem generat el nostre propi delicious. És cert que tenim una secció d’enllaços pensem que ben completa i que procurem anar farcint a poc a poc. Al mateix temps, delicious ens permet anar més enllà a l’hora de marcar no només pàgines o blocs d’interés sinó articles, notícies,… De moment estem marcant pàgines i blogs però en breu començarem a afegir-ne articles i d’altres. S’admiteixen suggerències.

http://delicious.com/400colps

Jornada de portes obertes a l’IVAC

L’Institut Valencià de l’Audiovisual i la Cinematografia de la Generalitat Valenciana ha organitzat per avui dimarts una jornada de portes obertes amb motiu del Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual. Aquesta serà una jornada orientada a posar en valor aquest llegat. Dins dels actes per aquesta celebració, l’IVAC ha decidit que les entrades per a totes les sessions d’aquesta jornada siguen gratuïtes. Així mateix, amb cada entrada l’espectador tindrà dret a un llibre editat per La Filmoteca, a triar entre una àmplia varietat de títols de les seues diferents col·leccions. En total, està previst lliurar més de 700 exemplars. Per exemple s’oferiran 50 exemplars de sis nombres de la revista ‘Arxius de la Filmoteca’, entre d’altres publicacions.

http://www.ivac-lafilmoteca.es/

La seqüència de la setmana 5

Nova setmana, nova seqüència. Un altre clàssic. Repassar aquesta seqüència és anar als orígens del cinema o millor dit del llenguatge cinematogràfic. Es tracta de la célebre seqüència de l’escala d’Odessa insertada en una de les grans obres mestres de la història del cinema. “El cuirassat Potemkin”, va ser dirigida pel cineasta rus Sergei Eisenstein després de que li l’encomanara el govern soviètic de Lenin per enaltir l’esperit de la revolució social sorgida l’any 1917 per la revolució bolxevic. L’obra va suposar sense dubte un pas endavant en l’evolució de la narrativa cinematogràfica. La seqüpencia triada descriu el moment en què l’exèrcit del Tsar dispara contra el poble innocent per tal d’acabar amb el suport als rebels. En ella se senten les bases de la construcció del temps dramàtic i el ritme amb el montatge de plans. L’exèrcit apareix amb un ritme constant i obsessiu representant la màquina bel·licista del poder que destrueix el poble indefens. Paral·lelament diversos primers plans imprimeixen a la seqüencia el patiment del poble i d’altres més generals amb una gran força expressiva donada pel moviment intern, expressen el caos no menys dramàtic de la situació. Observeu també els diferents travellings que es realitzen acompanyant el descens amb el que de dificultat tècnica comportava doncs les càmeres d’aquells anys pesaven molt més que les actuals. En quasi deu minuts de duració, podem trobar dos-cents plans diferents en una escena que posteriorment ha sigut homenatjada en diverses pel·lícules i que estem segurs és vista i estudiada a totes les escoles de cinema d’arreu del món. Ja sabeu que per veure-la teniu la finestra a la barra central.

Hem generat una nova sub-categoria anomenda seqüència (dins de la categoria cinema) que vos permetrà anar directament a totes les seqüències presentades.


Alien: 30 aniversari

La nau espacial O.S.C.S. S. Nostromo viatja des del planeta Thedus cap a la Terra amb un enorme remolc ple d’abundants minerals per a ser processats en refineries. Mare, la computadora central de la nau, desperta a la tripulació de la seua letargia artificial, qui creuen estar prop de la Terra i alhora estan ansiosos per rebre el seu pagament pel carregament. Però Mare informa prèviament al capità Dallas d’alguna cosa important. Mentrestant, la resta de la tripulació es percata estranyada que la nau viatja per una regió de la galàxia que no és el Sistema Solar.

Des de ja fa dues setmanes venim penjant imatges dels diferents personatges d’Alien. És el nostre senzill homenatge, en el seu 30 aniversari, a tot un clàssic de les pel·lícules de ciència ficció i un referent innegable del cinema de tots els temps. “Alien” va ser dirigida per Ridley Scott i protagonitzada per Tom Skerritt, Sigourney Weaver, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm i Yaphet Kotto. El títol del film fa referència al seu principal antagonista: una criatura extraterrestre altament agressiva que amenaça i s’enfronta a la tripulació de la nau espacial. El guió original va ser escrit per Donen O’Bannon i es titulava “The Star Beast” (“La bèstia estel·lar”) però el film final va presentar diverses diferències. L’èxit d’Alien va donar lloc a una franquícia de novel.les, llibres d’historietes, jocs de vídeo i joguets, així com una seqüela de títols. També va llançar la carrera de Weaver, proporcionant-li el seu primer paper principal amb el personatge de la tinent Ripley. La tinent Ripley està considerat com el primer personatge d’heroïna en el cinema. En el back-ground del film estan com no les obres de Joseph Conrad, “Nostromo” i “La línia d’ombra”, la participació en el disseny de H. R. Giger i del dibuixant de còmics Jean Giraud (Möebius) en el disseny de vestuari i la banda sonora de Jerry Goldsmith.

Com a curiositat dir que l’extra que es disfressava de la criatura era Bolaji Badejo, un estudiant universitari nigerià de dos metres d’altura molt prim que encaixava perfectament amb la silueta de la criatura. El 2002 “Alien” va ser inclosa al Registre Nacional de Cinema de la Biblioteca del Congrés Americà per a la preservació històrica d’aquelles pel·lícules considerades “culturalment, històricament, o estèticament significatives ” i està classificada per l’American Film Institute el 2008, com la setena millor pel·lícula del gènere de ciència ficció.

Fic-cat 2010

Seguim amb nova informació que ens continua arribant. En aquesta ocasió es posa en contacte amb nosaltres l’organització del Festival Internacional de Curtmetratges en Català fit-cat 2010 perquè donem a conéixer l’event i animem a aquells centres que realitzen audiovisuals a que presenten les seues obres. Ja hem contestat que donen per fet que comptaran amb 400 colps per donar suport a la iniciativa i difondre les notícies d’actualitat que vos puguen interessar.

Podeu presentar treballs a competició en els terminis establerts a les bases dins de la categoria centres educatius. Aquesta modalitat s’adreça exclusivament a l’alumnat de primària i secundària, en qualsevol gènere i format, a títol individual o col·lectiu, amb el vist-i-plau del centre i la responsabilitat d’un professor o professora que n’haja fet el seguiment. El material s’ha de presentar abans de l’1 d’abril de 2010, i ha d’haver estat elaborat pels i per les alumnes i/o amb la seua participació. S’atorgarà un trofeu al guanyadors o a les guanyadores i un lot de material audiovisual pel centre. A més el fic-cat, conscient de l’entorn d’imatges i de tecnologia en que es mou el nostre alumnat, s’ha proposat, en la seua 3a edició, potenciar accions educatives amb l’alumnat i el professorat dels centres docents de Tarragona per tal de promoure l’aprenentatge i l’ús dels codis del llenguatge audiovisual i multimèdia. Per tal d’aconseguir la participació real i efectiva dels centres docents, d’anar incorporant en el currículum de l’alumnat continguts en comunicació audiovisual i, també amb l’objectiu de crear un públic potencial jove que estiga interessat en el visionat de realitzacions amb formats poc usuals.

A mesura que s’aprope l’event vos anirem recordant i informant sobre les dates i les novetats. Ànim doncs a tots i totes que estem d’enhorabona amb festivals com el fic-cat.

http://www.fic-cat.cat/

“Formes”, el procés

Aspirem en bona part a poder treballar de la manera que el treball d’Àlex ens ha permés i a generar dinàmiques com la portada a terme amb “Formes”. És a dir, un alumne d’un centre qualsevol realitza un treball, el mostra a través de 400 colps i explica i dóna a conéixer el procés de realització. Al mateix temps facilitem que pugau deixar els vostres comentaris per donar-li feed-back a l’autor del treball, preguntar dubtes, fer suggerències i per què no conéixer-lo. A més l’alumne ha comptat amb l’ajut de la professora de llengua qui ha supervisat l’elaboració del text potenciant la seua competència lingüística. A continuació el text que Àlex havia pujat com a comentari:

Jordi Orts m’ha proposat que us parle una miqueta sobre l’animació “Formes”. Us explicaré com se’m va ocórrer, parlaré sobre programa i sobre futurs projectes. La veritat és que volia fer un altre projecte: pensava fer una cara i quan vaig la vaig fer girar i que els dos ulls es mogueren a l’hora, un es va esborrar. Aquest efecte em va agradar i aleshores vaig pensar d’anar provant diferents formes. El programa After effects permet crear efectes per a pel·lícules i jo l’he aprofitat per a fer animacions: a partir de la cara -ull i boca-, vaig crear el comecocos (segon 4). Aquest es menja una bola i es transforma en una dona embarassada, gitada (segon 6). Quan parix, el “fill” es transforma en lluna i el seu cap, en sol (segon 7); però ràpidament la lluna es converteix en tija i el sol, en la flor -a la qual creixen els pètals.

A partir de l’estrena de l’animació, alguns mestres m’han proposat que col·labore amb ells per a fer altres projectes. Dedique aquest treball als meus amics, en especial a Sergi Callau i a Nèstor Talaya, i moltes gràcies a Jordi, per penjar la meua animació i interessar-se per ella.

Formes | educació expandida | 400 colps

Next Page →