Man with a movie camera

Sovint hem comentat com a l’era digital s’ha afavorit la democratització de l’accés als mitjans de realització i producció i com internet està variant formes i usos en la distribució d’obres audiovisuals. Però no només això; el canvi de paradigma que suposa la web 2.0 està fent replantejar alguns paràmetres en la realització audiovisual com l’autoria (d’individual a compartida) o inclús el fet de que una pel·lícula podria estar en constant transformació i no arribar a ser un producte tancat. És el cas de la revisió que proposa l’artista Perry Bard de “Man with a movie camera”, una pel·lícula del cineasta rus Dziga Vertov de l’any 1929.

L’home amb la càmera, l’original, està composta de centenars d’escenes de l’activitat quotidiana de Sant Petersburg, preses de manera quasi improvisada amb un estil que Vertov anomenava kino-fraza, ‘frases fílmiques’. Després es muntaven de manera alterna i ràpida per il·lustrar el vertígen de la modernitat de la ciutat i els contrastos socials i econòmics.

L’home amb la càmera, la revisió, és un rodatge en vídeo participatiu que segueix el guió original de la pel·lícula de Dziga Vertov. Gent de tot el món pot carregar en streaming en aquesta pàgina versions en vídeo de les diferents seqüències de la pel·li. Després la pàgina els arxiva i seqüència. Des del moment que la teua contribució es descarrega en streaming, passa a formar part d’un muntatge mundial que, en paraules del mateix Vertov, ‘descodifica la vida tal qual és’. La pàgina ve molt ben presentada i organitzada de manera que conté tots els plànols del film de Vertov de 1929 al costat de miniatures del començament, la meitat i el final de cada plànol. En ella es convida a interpretar l’obra de Vertov i es pot contribuir amb una escena completa o un o múltiples plànols de diferents escenes.

És qüestió que entreu a la web i mieru com funciona, trieu si voleu participar i com i, especialment l’alumnat, podeu pensar ben bé sobre aquestos canvis, què vos suggereixen, que vos fa pensar i pot ser genereu idees noves, vostres, altres narratives.

http://dziga.perrybard.net/

França podria advertir per llei del Photoshop

No volíem deixar passar per alt una notícia que fa uns dies s’ha publicat en una gran part de diaris i publicacions on-line. Un grup de parlamentaris francesos liderats per la diputada Valérie Boyer de l’UMP, el partit de Sarkozy, estudia proposar una llei que obligaria a indicar si una fotografia personal ha estat retocada amb programes com Photoshop o Gimp. La diputada argumenta que la publicació de fotografies personals retocades és un problema de salut, especialment per a grups d’adolescents que volen imitar models publicitaris. “Aquestes imatges poden fer creure en una realitat que sovint no existeix”, va comentar Valérie Boyer, afegint que la llei ha d’aplicar-se a les fotografies de premsa, a les campanyes polítiques, a la fotografia artística i a les imatges dels envasos, així com als anuncis. D’aprovar-se la llei aquestes imatges haurien d’anar acompanyades de la indicació ‘Fotografia retocada per a modificar l’aparença original de la persona’. Pensem que la notícia és interessant per ser portada a alguna sessió de tutoria on es treballe la qüestió de la imatge personal, la construcció dels ideals de bellesa,… però també per reflexionar sobre què és allò real o no en el món de la imatge, si és vàlida aquesta dicotomia. En aquest sentit i per als amants de la fotografia y que vulguen aprofundir en el tema, recomanem el llibre de Joan Fontcuberta “El beso de Judas: fotografía y verdad”.

La seqüència de la setmana 2

Obrim la setmana amb la segona seqüència que hem triat per al nou apartat de la columna central, la seqüència de la setmana. En breu i si aconseguim coordinar-ho bé, aquest apartat passarà a ma de l’alumnat perquè comence a exercir un treball de síntesi i redacció que bé els pot servir de pas per aprendre de la història i el llenguatge cinematogràfics. I continuem amb un altre travelling, un altre clàssic i un altre mestre com Stanley Kubrick. Aquest travelling de la pel·lícula “El resplandor” (The Shining, 1980), entre altres elements, es caracteritza per l’ús de l’steady-cam. L’steady-cam, és un dispositiu estabilitzador que permet dur la càmera lligada al cos d’un operador de càmera mitjançant un arnés, compensant els moviments de l’operador al moure’s i caminar. Aquesta tècnica va ser inventada per Garret Brown el 1976 i tan sols quatre anys més tard Kubrick va aprofitar la seua vàlua per eliminar del rodatge del travelling les vies, inoperants per a seqüències com aquesta. La primera pel·lícula a utilitzar aquest tipus de càmeres va ser “Aquesta és la meua terra”, dirigida per Hal Ashby, però són les escenes en les quals Danny recorre en el seu tricicle els passadissos de l’hotel Overlook les que resulten difícils d’esborrar de la retina cinèfila.

WeWeb

Seguim l’estela d’idees del que per a nosaltres intuïm que pot suposar l’haver estat seleccionats per a participar a WeWeb. Idees que en part intentàvem traslladar a l’alumnat de 4t d’ESO l’altre dia en classe d’informàtica. Idees que d’alguna manera també han estat presents en xarrades com la de Joan Ferrés, L’educació com a indústria del desig. Un nou estil comunicatiu, o la de Laura Borràs, Tic, tac, tic, tac: present i futur de l’ensenyament, al II Congrés d’Educació de l’Alcúdia que, amb el títol d’ “Intel·ligències de futur” va finalitzar ahir i en el qual estiguérem presents. De les idees del congrés intentarem fer un apunt perquè reament sigué un luxe poder sentir-les. Algunes de les idees de WeWeb estan ací:

A la web social, les seues eines i serveis se’ls coneix per l’estés concepte de Web 2.0. Aquest terme descriu una sèrie de processos que transformen les relacions socials amb l’ús de serveis prestats des de i amb internet: social tagging, webmail, blogging i sindicació de continguts, plataformes de vídeo i imatge, xarxes socials o wikis. L’abandonament de la vella internet estàtica ha donat pas a la creació d’aplicacions web que afavoreixen la participació de la comunitat com a generadora de contingut. Per tant, les eines i la tecnologia seran només utensilis que ens permeten conversar i produir continguts en comunitat.

Avui dia la presència en Internet és un valor reconegut i insubstituïble. Aquesta presència no és només tenir la teua pròpia pàgina web o blog, açò no és suficient. No és només el ‘estar’, cal conjugar verbs que impliquen major acció: conversar, col·laborar, comunicar, cooperar, només així obtindrem una identitat digital útil. Per a generar una identitat digital es necessita actitud, treball i cert temps, però depenent dels objectius del projecte estarà dissenyada d’una manera o altra. Existeixen i existiran moltes formes de gestionar les identitats digitals però existeix un ‘sentit comú digital’ que uneix a totes elles, ací és on WeWeb facilita la seua experiència.

Internet ha sobrepassat qualsevol dels esquemes de l’educació formal i reglada de la segona meitat del segle XX. D’una banda la seua ubiqüitat permet informar-nos, consultar, respondre, actuar; en definitiva, aprenem en qualsevol lloc i situació. Per altra banda, els avanços d’Internet són tan exponencials en el temps que no és realista pretendre que haja una època estanca per a aprendre (el batxillerat, la universitat) si no que vivim immersos en un aprenentatge continuat. La primera aproximació a l’aprenentatge en Internet ha estat el model de’Aula Virtual com símil d’acudir a un centre educatiu, en un espai i un temps definit. Aquestes plataformes d’aprenentatge o Aules Virtuals acaben produint dependències perquè el seu manteniment i millora davant el ràpid avanç d’Internet les fa moltes vegades insostenibles i amb freqüència obsoletes. WeWeb aposta per l’estructura de treball en xarxa i per models d’educació p2p, on el coneixement obert emergeix construït entre tots i aprenent de tots. En definitiva proposem un model de treball basat en les eines que tenim a l’abast del nostre escriptori i navegador, preferiblement lliures, gratuïtes, i basada en estàndards que creen i desenvolupen la xarxa.

http://www.weweb.es/pensamos/

400 colps seleccionats per a WeWeb!

Estem d’enhorabona; ja sabem que participarem a WeWeb. WeWeb és un taller presencial i virtual dirigit pels integrants de Zemos98 i radarq.net que pretén donar a conéixer tot el potencial de la denominada web 2.0. Més enllà del component tecnològic i informàtic de les eines existents, en el taller es tractarà d’ensenyar les competències per a utilitzar aquestes tecnologies de forma coherent i aplicar-les sobre un projecte dels propis assistents independentment de l’àmbit de procedència (educació, empresa, col·lectius artístics,…) . Així, el taller es converteix en un ‘facilitador de propostes’ perquè els seus creadors siguen capaços de donar-lo a conéixer, generar continguts interessants al voltant del mateix i crear una comunitat que ajude a sustentar-lo. El taller presencial a l’aula CAMON d’Alacant serà el 7 i 8 d’octubre i partir d’ací vos anirem informant puntualment del desenvolupament del mateix.

http://www.tucamon.es/contenido/weweb

Tirant de mòbil 2009

La industria audiovisual s’afanya per adaptar-se ràpidament als nous dispositius i possibilitats de distribució de les obres en diferent format. Quasi d’immediat comencen a proliferar festivals com aquest que donen compte d’aquestes transformacions en l’accés als continguts audiovisuals i en la seua producció. Segons informen des de l’organització, en la seua permanent aposta per dinamitzar l’audiovisual valencià i de posicionar-se a favor de les immenses possibilitats que les noves tecnologies de la comunicació mòbil ofereixen per a la realització, la distribució i el consum de nous continguts audiovisuals, el Festival Internacional Premis Tirant i la productora audiovisual valenciana Tatzen, S.L. convoquen la segona edició del Festival Tirant de Mòbil (FTM). Després de l’èxit de participació i l’alt nivell de qualitat arribat per les produccions guanyadores de l’any passat, l’únic festival valencià «on line» dedicat als nous formats audiovisuals obri el seu termini d’inscripció. Des del 28 de setembre fins al 20 de novembre, tots aquells interessats a participar podran emplenar el formulari i realitzar la càrrega de continguts en la pàgina web del FTM ’09. Web que a més ofereix la possibilitat de veure les obres premiades en l’edició passada.

http://www.tirantdemobil.com/

tank.tv

Un apunt de recursos per apropar-se i guaitar a les propostes audiovisual-artístiques més actuals. Tank.tv va ser fundada l’any 2003 i es defineix com una galeria d’art on-line dedicada a l’exhibició d’artistes emergents i d’autors reconeguts de caràcter internacional en video i cinema experimental. L’exhibició de peces d’artistes es mostren en 2009 durant dues setmanes abans de passar al seu arxiu, al qual podeu accedir mitjançant subscripció gratuïta. Aquest programa d’exposicions individuals representa una oportunitat per examinar una gran quantitat d’enfocaments de la imatge en moviment al mateix temps que permet una visió en profunditat en la pràctica de cada artista com a individu. Segurament per l’alumnat de secundària el visionat d’una bona quantitat de les peces mostrades a tank.tv resulten de difícil accés, incomprensibles, avorrides,… però es tracta d’intentar anar una mica més enllà del llenguatge audiovisual al qual estem tan acostumats i des de la curiositat poder veure que hi ha altres narratives. Quina és la vostra?

http://www.tank.tv/

Erem (Som) a classe d’informàtica

Refem i completem l’apunt. És possible que hàgeu entrat al llarg del dia a 400 colps i heu trobat aquest apunt incomplet. Doncs bé, erem a una sessió d’informàtica a 4t d’ESO de l’Escola Gavina explicant l’experiència de 400 colps. Hem contat que 400 colps és un disposituiu que es troba en l’articulació entre els àmbits de l’educació i l’audiovisual per dinamitzar i fomentar la participació de l’alumnat interessat en l’audiovisual. Hem parlat de la web 2.0, dels canvis d’actitud i mentalitat que suposa, de les seues potencialitats creatives i la seua capacitat de transformació social. Per altra banda hem desenvolupat una part tècnica demostrant com podem generar contingut tant textual com gràfic treabllant amb programes com Freehand, Photoshop o el propi administardor de wordpress. En la mesura que hem pogut hem ensenyat com, amb una mica d’observació i intuició, un mateix sense ser programador pot fer coses en codi html. Finalment hem mostrat com mesurar l’alcanç de les nostres accions a internet via el servei de Google Analytics. Teníem interés en remarcar el potencial creatiu de la informàtica i en convidar l’alumnat a desenvolupar el propi en un moment en que com mai tenen al seu abast eines i possibilitats de creació.

Emergent: nice to meet you

Emergent, Festival Internacional de Fotografia i Arts Visuals de Lleida, és un festival lúdic i creatiu que treballa en torn al mitjà fotogràfic. I ho fa amb les escoles de fotografia i audiovisuals per estimular la creació fotogàfica i artítstica entre els més joves. A més és un espai plural de reflexió, crítica i aprenentatge i promou la fotografia com a eina d’inclusió social. El festival tindrà lloc a Lleida a l’octubre i el novembre. Ara bé, primerament fan una proposta on podeu participar. Miren de fer una peça audiovisual promocional de manera col·lectiva.

Què s’ha de fer? Enregistrar-se a un mateix o a un/a amic/ga dient la següent frase “Nice To Meet You” i, després penjar aquests segons de vídeo al servidor d’elmur.net. Aquesta xicoteta movie s’estrenarà, amb catifa vermella i tot, el dia 5 d’octubre a lavesprada en l’acte de presentació del festival que faran a Barcelona, a la galeria llibreria La Fàbrica. Després es convertirà en la imatge del festival i es passarà per TV Lleida i per Internet. El perfil, gent alegre, activa, participativa, que s’enregistre des de qualsevol lloc del món…. i que entre tots es puga construir una imatge divertida i simpàtica del festival. Una imatge que traspue pluralitat i diversitat, tant de persones com d’idees. Aquest és l’objectiu d’Emergent i tu hi pots col·laborar. La data de termini per presentar peces és el 27 de setembre i pots veure més detalls tècnics al següent enllaç:

http://www.emergent-lleida.org/DOCUMENTS/makeamovie-cat.pdf

No som finalistes

Ja sabem que no som finalistes als Premis Blocs Catalunya 2009. Presentar-nos era una oportunitat més per mesurar-nos en la blocsfera, comparar-nos amb altres blocs, tenir més referents per valorar la tasca que realitzem. No sabem ben bé quins han sigut els criteris per seleccionar els finalistes; intuïm que ha de ser per vots rebuts. Nosaltres hem fet una ullada als finalistes de la secció educació a la qual havíem inscrit a 400 colps: http://www.premisblocs.cat/finalistes#cat4. Simplement podem dir que estem molt satisfets del treball que venim realitzant i de com a poc a poc ens anem apropant, des de la qualitat i el compromís, als objectius proposats. Pot ser ens ha faltat fer millor campanya.

De nou, a tots i totes els que heu col·laborat en les votacions i a tots els que ens feu arribar el vostre recolzament i la vostra col·laboració, moltes gràcies. Seguim, 400 colps!

Next Page →