Els cinquanta millors ‘trailers’ de la història del cinema

Ja hem assenyalat en anteriors ocasions el valor que se li està donant darrerament als trailers de les pel·lícules, els quals segurament seran qualificats per algú com a gènere propi del cinema. Recordeu que propostes com la ja comentada ací Teaserland, és a dir el primer festival de falsos trailers, venen treballant en aquesta línia. Doncs ara, la revista de cultura independent novaiorquesa IFC.com acaba de publicar la llista dels que consideren els millors cinquanta ‘trailers’ de la història del cinema. A la web de la revista hi podeu trobar el llistat dels 50 títols així com el vídeo dels ‘trailers’ i una justificació i contextualització de l’elecció de cada pel·lícula. Destaca que al capdamunt de la selecció realitzada pels redactors d’IFC.com hi ha dos grans films clàssics del cinema anglosaxó: “Alien” (Ridley Scott, 1979) i “Psicosi” (Alfred Hitchcock,1960). A nosaltres no ens convencen molt aquest tipus de llistats però és cert que la guia facilita i molt revisar trailers força interessants al mateix temps poden servir com a objecte de treball d’una narrativa audiovisual determinada i també molt interioritzada en l’imganari col·lectiu.

http://www.ifc.com/news/2009/06/50-greatest-trailers.php

Presentació al claustre d’Escola Gavina

Aquells que ens dediquem a l’educació, a l’ensenyament, sabem que és temps de balanços, memòries, posades en comú i propostes de millora ja pensant en el curs vinent. A Escola Gavina també és moment de fer una presentació al claustre d’aquelles experiències pot ser més o menys innovadores però que, portades a terme al llarg del curs, cal destacar ara per alguns aspectes. Així doncs serà aquest el moment de presentar 400 colps a totes i tots els docents del centre.

Destacarem que 400 colps és un dispositiu, és a dir un conjunt d’elements i accions, encaminades a dinamitzar i fomentar la participació de l’alumnat i el professorat implicat en projectes audiovisuals. En aquest sentit, 400 colps | altres narratives dins i fora de l’escola, el bloc, tot i ser puntal i cara visible d’aquest dispositiu n’és un element més. Intentarem lligar el discurs a l’impacte de les TIC i internet en l’ensenyament, al poder de transformació de la web 2.0, a la necessitat de repensar l’educació, de començar a articular nous discursos, noves experiències, nous espais,… Per què no, d’expandir l’educació, concepte sobre el qual va girar el darrer simpòsium de Zemos98 i del qual vos deixem a la barra lateral un més que interesant reportatge. Parlarem, com no, de les persones, d’aquelles, professors, alumnes i d’altres, que ens han encorajat a tirar el projecte endavant i han contrubuït amb el seu suport i la seua participació. Aquelles que hem tingut el gust de conéixer i sense les quals açò no tindria massa sentit. Explicarem la incidència de 400 colps que en finalitzar juny arribarà a un nou rècord d’usuaris per mes superant la xifra de 500. De com comencem a interactuar amb l’entorn de manera que tenim un valuós feed-back que retroalimenta el procés. Per exemple, ens comencen a informar d’iniciatives com el documental d’Eduard Torres “Els xiquets no volen la guerra” perquè 400 colps col·labore en la tasca de difusió. Remarcarem que, en el marc de les competències bàsiques, 400 colps pretén ser un model de competència digital. En un temps gran potencial social-transformador d’eines com internet, s’imposen als adolescents models i espais de comunicació i comportament que empobreixen la seua creativitat així com la pròpia realitat rica i estimulant. Pensem que 400 colps pot oferir un espai de qualitat, rigor i respecte per l’alumnat que guaita en aquesta finestra i vol participar-hi. I com no, parlarem de futur, de les noves iniciatives que el curs vinent posarem en marxa amb il·lusió per consolidar el projecte i arribar a ser referent en l’àmbit de l’educomunicació i la cultura audiovisual als centres educatius del nostre territori.

La pantalla és en blanc i aquest és el paisatge que a 400 colps volem veure projectat. Vos apunteu?

PD: VOTA PER 400 COLPS

Experimentem amb la tècnica tilt-shift

Recordeu quan publicàrem aquell apunt sobre un llistat de 50 tècniques i tutorials de fotografia increïbles? Doncs bé, fa temps que teníem la curiositat de provar, d’experimentar amb algunes d’aquelles propostes. I ens cridava especialment l’atenció la tècnica mitjançant la qual pots fer que algunes de les teues fotografies semblen fetes a miniatures o maquetes. Aquesta tècnica es coneguda com a tilt-shift i a la web podeu trobar exemples sorprenents que veritablement et fan dubtar sobre l’escala real d’allò fotografiat. Hi ha diversos tutorials que expliquen com a partir de l’aplicació d’algun programa de tractament d’imatge com Photoshop es pot aconseguir l’efecte desitjat. Però nosaltres rescatem avui una web que ho fa de manera ben ràpida i senzilla i que vos facilita molt començar a familiaritzar-vos amb la tècnica. Aneu a l’enllaç i proveu, com per cert ha fet l’aministrador del bloc amb una fotografia seua presa a l’abril des de l’Empire State de Nova York. Fa l’efecte, no? Si proveu no dubteu a enviar-nos alguna imatge.

http://tiltshiftmaker.com/

3ª Edició de cinema d’estiu a Benimaclet

No cal que relatem els diversos indicadors que ens fan entendre que l’estiu ja és ací des de fa uns dies. Però si en volem destacar un per la seua temàtica. I és que ja comencen les edicions de cinema d’estiu i proliferen les ofertes per veure cinema sota el cel de les diferents poblacions. Entre aquesta variada oferta destaquem avui la 3ª Edició de cinema d’estiu a Benimaclet. Cada diumenge a partir del proper dia 28, una pel·lícua a les 22.00 h. A més, enguany s’introdueix la novetat per la qual un grup de música amenitzarà la vel·lada a partir de les 21.00 h., que no és gens mala hora per sopar a la plaça del poble i calmar l’estòmac amb acords i entrepà abans del cinema. El programa és el següent:

Ah, per cert, cal portar la cadira.

Encontre Audiovisual de Joves | Palmarés

Defasten al S0N1V1S10

Periòdicament arriba un divendres, com avui, que ens complau portar a primera plana a S0N1V1S10. Les propostes a les quals ens apropa el cicle sempre resulten d’interés i ens ajuden a esbrinar possibles nous llenguatges en l’àmbit audiovisual. Avui divendres la sessió correrà a càrrec de l’artista canadenc Defasten. Sabem mitjançant la web de l’Octubre que centrant-se en l’animació digital, Defasten traça paral·lelismes dins de les fronteres de la informació, l’espai i el paisatge urbà en la intersecció de les pràctiques que afavoreixen els mitjans de comunicació digitals. Reflecteix d’aquesta manera l’interès per la fragmentació dels mèdia, la societat contemporània i la condició postmoderna. Openland, la proposta que presentarà a les 20.00 h al centre Octubre, és una experiència audiovisual reflexiva lliurement guiada per sortides que envolten microestats i les definicions que se’n deriven. A través d’entrevistes entrellaçades, de metanarratives i de panoràmiques digitals, Openland desplega un diàleg entre la consciència, la individualitat i la col·lectivitat.

http://www.octubre.cat/activ_fitxa.php?id_activitat=895

[També a les 20.00 h. tindrà lloc l'encontre amb Laurent Cantet a la terrassa de l'Institut Francés]

Idees

A l’abric d’un event com l’Encontre Audiovisual de Joves de Cinema Jove segurament passen moltes més coses que aquelles que figuren al programa: encontres, desencontres, conéixer gent, debats, llançament de propostes,.. Nosaltres volíem aprofitar aquest fet per, una vegada més, superar l’espai virtual i facilitar l’encontre entre les persones. En aquest cas entre els responsables d’audiovisuals a tres instituts, interessats també en superar altres espais en l’educació que anomenem formal, aquella que està vivint una transformació imparable i sobre la qual caldrà repensar. Dissabte passat ens trobàrem Pilar Alfonso de l’IES Faustí Barberà d’Alaquàs, Paco López de l’IES Manuel Sanchis Guarner de Silla i Jordi Orts d’Escola Gavina. L’ànim no era altre que compartir una bona estona, un bon dinar, conéixer-nos una mica millor i pensar noves propostes perquè així també fem escola. I dinàrem bé, ens adonàrem que compartim una visió de les coses i de segur maneres de fer i a més en sorgiren de propostes. Propostes no només encaminades a dinamitzar i fomentar la participació de l’alumnat interessat per l’audiovisual, sinó a facilitar el canvi de discursos tant en el professorat com en el propi alumnat. Quan les tingam més enllestides vos informarem en pos d’una implicació entusiasta.

Tres caps que en pensen més que un i açò és 400 colps!

Cinema Jove | dijous d’interés

Continuem informant d’aquelles activitats paral·leles programades en el marc de Cinema Jove i que pensem vos poden resultar d’interés. Dema o avui (segons lliges aquest apunt) dijous 25 a les 18.00 h. al Fòrum de l’Fnac de València tindrà lloc la taula rodona El paper del cinema en paper que contarà amb la presència de Jesús Robles, de l’editorial ochoymedio, i de Pedro Font de Mora de la llibreria Railowsky. La taula estarà moderada per David Moreno. Dues hores més tard, a les 20.00 h. i per no perdre comba, a la sala Lluís G. Berlanga de l’edifici Rialto de València tindrà lloc l’esperada presentació de la pel·lícula “La classe” a càrrec del propi director Laurent Cantet que com ja sabeu rep el premi Lluna de València del festival.

Cinema Jove | l’experiència d’una futura participant

Si dilluns féiem crònica de la presentació de Carmen Buró, ara és l’alumna Rosana Martínez qui ens envia la crònica del seu pas per l’Encontre Audiovisual de Joves. Nosaltres la publiquem íntegra amb algunes correccions gramaticals i ortogràfiques però respectant totalment el contingut. Apostem per la dinamització i participació de l’alumnat interessat en els audiovisuals i pensem que està bé que aquest alumnat aprenga a poc a poc al confrontar-se amb el seu propi discrus publicat. Gràcies i animeu-vos a enviar-ne més.

Cinema Jove, l’experiència d’una futura participant

Bé, aquest any jo no he participat realment, han sigut dues companyes de la classe d’audiovisuals les que participaven. Però nosaltres, 4 més que hem participat en el curt d’aquest any (eixe curt es veurà l’any vinent a Cinema Jove també), hem anat per a donar-les suport anímic i acompanyar-les en eixe moment on t’acompanyen i traicionen els estimats nervis. La veritat és que hem anat per a fer un poc de “bulto” i perquè volíem veure com era açò abans del nostre torn el proper any.

El primer de tot és arribar, arribar a l’hora determinada, i finalment conèixer el camí a la sala de les projeccions. En això nosaltres estàvem perduts. Es suposava que ens trobaríem amb la professora (Pilar Alfonso) fora del MuVIM i ella ens portaria al lloc concret. Però per uns pocs problemes tècnics, no va ser així (açò d’anar-se’n de festa, tornar a les sis i haver quedat a les 10.30 al MuVIM… no ho portem molt bé nosaltres… això “d´empalmar”). Eren les 10 pasades i nosaltres que no havíem quedat ben bé lloc i hora, per això cadascú va anar per la seua banda. Érem sis, i per sort ens trobàrem en el bus (per molta sort). Vàrem arribar al MuVIM justet a les 11 menys quart. El dia estava amb nosaltres, tot anava amb retard. Quan anàvem a entrar va eixir Pilar. Ens va donar la identificació, la programació i tot açò que no ens havia pogut donar abans. Quan el públic va aplaudir, aprofitàrem per entrar (per a no molestar mentres estaven reproduint el film). Va estar bé i tot això, el problema era el retrard i això, però res important. Van eixir les meues companyes a presentar el seu curt, “Decàleg, del bon estudiant”. Estaven nervioses, i nosaltres que les coneixem, ho notàvem. Però tot bé. En la categoria B, que era en la que participàvem, i del que jo vaig veure, em varen agradar uns pocs. No em recorde ni del nom del curt ni de l’institut que el presentava, però un era d’un ucraïnià i l’altre una espècie de meditació sobre la mort. Van ser prou interessants. També vaig estar el dilluns (amb retard), i una altra vegada vaig veure sols els de la meua categoria, la B. Hi havia un que me’n va agradar molt. Era del mateix institut que aquell que parlava sobre la mort, de l´IES Europa en Ponferrada (León). S´anomenava “Ven conmigo” i era molt interessant, d’una xica que s’havia mort el seu nuvi i tenia visions i veia com aquest li deia vine amb mi. La forma de contar-ho, els efectes i la veritat del curt, em varen agradar molt. I després hi havia un altre, que aquest no sé d´on era, que s’anomenava “Història d’una il·lusió”. Es veu la realitat, hi ha llocs i oficis que si no fas alguna cosa per a tu desagradable, no aconsegueix res. L’experiència és molt instructiva i em dona idees per a millorar el nostre curt en procés.

Estic nerviosa, que el proper any ens toca a nosaltres i ja estic pensant en què direm. Crec que el que estem fent és millor. Ja el tenim tot gravat i l’hem deixat en repòs fins setembre que ens juntem uns quants i el terminem bé. Espere que aquest any haja agradat el curt del meu institut, però que el pròxim any, agrade molt més.

Rosana Martínez
Alumna de 1er de Batxillerat de Valencià: llengua i imatge.
IES Dr. Faustí Barberà (Alaquàs)

¬ vota per 400 colps

Cinema Jove | actrius darrere de la càmera + Urbizu

Continua el festival oferint propostes, més enllà de la programció de projeccions adhoc, que resulten força interessants. Per aquelles persones interessades en el món cinematogràfic, tant des del pla actoral com del de la realització, pot resultar d’interés la taula rodona que tindrà lloc avui dimarts 23 a les 18.00 h. en l’Fnac de Sant Agustí on les actrius Mapi Galán, Natalia Mateo i Ángeles Maeso contaran la seua experiència en el salt a la direcció cinematogràfica. I si t’ha entusiasmat no t’has de perdre, ho recomanem altament, la presentació d’Enrique Urbizu, a les 20.00 h. al Mercat Fuencarral, del seus particulars Quaderns de rodatge on parlarà no només de la selecció dels títols que més li han influenciat sinó de la seua intensa experiència com a director de cinema consagrat. Si algú dels alumnes que pràcticament estan ja de vacances hi assisteix (després teniu temps d’anar a les fogueres), podria fer per a un altre dia una mica de crònica amb alguna imatge inclosa? Açò no para.

http://www.cinemajove.com/ciclos.php?ciclo=2274

http://www.cinemajove.com/ciclos.php?ciclo=2267

Next Page →