Maten les escoles la creativitat?

Diguérem que tornaríem i ja som ací. Érem els primers que volíem tornar a publicar i de segur que no ens costarà agafar el ritme després d’aquest periode en stand-by. Ja déiem al post anterior que aquest tram final de curs presenta fites força interessants de les quals anirem donant-vos compte. Ara per començar de nou vos deixem un video que si més no, ha de provocar la reflexió entre tots aquells que vivim l’educacio.

Més enllà de l’estil quasi propi d’un talk-show Sir Ken Robinson, expert internacional en el desenvolupament de la creatividat, innovació i recursos humans planteja en aquesta conferència del 2006 una sèrie de qüestions que haurien de ser tingudes en compte a l’hora de repensar l’escola i les seues possibles transformacions. Per veure la segona part del video anar a: http://www.youtube.com/watch?v=6OkKRf4HrUA

ATENCIÓ: vacances i més [tornarem]

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Segurament no és un bon moment per deixar de publicar. Acabem de fer el primer aniversari, hem superat finalment la barrera dels 400 usuaris per mes, hem presentat l’entrevista a Vicent Monsonís, Monso i ens trobem amb moltes ganes de continuar amb aquesta inèrcia. Però és temps de vacances i seran llargues i intenses. En tornar, el viatge final de curs de 4t d’ESO reclamarà la dedicació de l’administrador del bloc. Ja hem comentat en alguna ocasió que seria bo conformar un equip de redacció, especialment format per alumnat de diferents centres, per coneferir altre dinamisme a 400 colps. Aquest pot ser un objectiu per al curs vinent. Així que poedu començar a pensar si vos interessa la proposta. Mentres les coses són així i estan bé així. La recta final del curs arribarà amb fites suggerents com Foroimatge o l’Encontre audiovisual de joves. Gaudiu de les vacances i fins la tornada.

Tornarem a publicar a partir del proper dimecres 29
400 colps | admin

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

1r aniversari: les xifres

Ja vos déiem fa dos apunts que l’evolució de 400 colps ha sigut força positiva, també pel que fa a les xifres. En aquest primer any hem publicat 230 apunts. Ens han visitat 2584 usuaris únics absoluts que han realitzat 5148 visites i han visitat 9492 pàgines. Finalment al mes de març vàrem superar la barrera dels 400 usuaris (475 usuaris). Per nosaltres és important destacar que el temps mitjà de permanència al bloc és d’1’49″, el qual trobem elevat si tenim en compte que una part de les visites gairebé no es queden. Aquest indicador ens fa pensar que les notícies i les propostes són seguides amb una bona dosi d’interés. Hem rebut visites de 40 països, segurament la gran majoria de les realitzades des de l’extranger de manera accidental tot i que al mirar el temps de permanència d’alguna d’aquestes hem rebut grates sorpreses, com per exemple l’altre dia una visita realitzada des de Brazil de quasi quatre minuts. A l’estat espanyol també hem rebut visites des de 98 pobles o ciutats. València és evidentment la ciutat que copa la gran majoria de visites (més de 3000) tot i que al País Valencià i Catalunya se’ns segueix de manera continuada des d’un bon grapat de localitats. De nou, gràcies a tots i totes per estar ahí.

L’entrevista a Vicent Monsonís, Monso

400 colps va néixer com a dispositiu, ara per ara amb forma de bloc, per generar propostes i sinèrgies més enllà de l’educació formal, reglada i obsesivament curricular. La web 2.0 ens permet començar a generar espais d’encontre i intercanvi i va ser així com responsables de diversos centres educatius molt especialment dels IES Faustí Barberà d’Alquàs, Manuel Sanchis Guarner de Silla i Escola Gavina de Picanya començaren a posar en comú idees i a adonar-se de la similitud d’interesos. Al mes de desembre arribà el moment de superar l’espai virtual i es va llançar una primera proposta d’activitat compartida en la qual es pretenia que el protagonisme en la realització de la mateixa recaiguera sobre l’alumnat. Es va començar a treballar sobre un esquema senzill però molt ben definit i estructurat. Es triaren els alumnes que volien comprometre’s (dos per centre) s’arreplegaren les preguntes i prèviament a l’entrevista es va decidir en equip el format de realització, la distribució de rols i les preguntes finals. Dificultats en la disponibilitat feren que finalment l’IES Faustí Barberà d’Alaquàs no hi puguera participar tot i que la responsable d’audiovisuals del centre Pilar Alfonso ens ha fet arribar contínuament valuoses aportacions i reiterades mostres de suport. Així doncs l’Equip final el varen composar:

Lara Gea: funció de presentadora/entrevistadora i veu en off (IES Manuel Sanchis Guarner)
Pau Baquero: càmera (IES Escola Gavina)
Montse Olmos: foto fixa (IES Manuel Sanchis Guarner)
Marina Cano: script (IES Escola Gavina)
Els responsables dels centres i supervisors de la tasca varen ser:
Francesc López (IES Manuel Sanchis Guarner) i Jordi Orts (IES Escola Gavina)

Gravàrem el matí del 23 de desembre aprofitant les vacances de nadal baix la premisa de que l’activitat era un experiment, una provatura que ens havia de permetre gaudir de l’encontre sense limitadores exigències més enllà d’intentar portar a bon terme allò que entre tots havíem decidit. Pensem que el resultat sigué un èxit i l’experiència molt enrequidora per tots. Dins la valoració som conscients que cal anar treballant certs aspectes que poden millorar l’efectivitat d’aquest tipus de propostes especialment aquells que tenen a veure amb qüestions tècniques i de temps. La manca encara d’un domini elevat dels procediments tècnics per un costat i l’ajustat del temps amb el qual hem hagut de treballar (sempre temps extra a la nostra dedicació diària) ens ha restat la dosi necessària d’immediateça. Però és un primer pas en el qual hem aconseguit un resultat d’interés cultural i pedagògic que ens agradaria donara peu al debat i la reflexió a les diferents aules d’audiovisual.

No podem deixar d’agrair a Vicent Monsonís, Monso [Terra a la vista] per la seua disponibilitat i col·laboració i als responsables del Centre de Cultura Contemporània Octubre per facilitar-nos tant i tant la tasca. Podeu veure una selecció d’imatges de l’activitat a la galeria de 400 colps a Flickr.

400 colps: 1r ANIVERSARI

Estem de celebració. Avui 1 d’abril, 400 colps compleix el seu primer any des que va ser posat en marxa. El balanç en aquest primer aniversari és força positiu. En tots els aspectes 400 colps, a poc a poc però amb pas ferm, ha anat creixent: en usuaris, en centres adscrits, en visites, en aportacions, en posicionament, en propostes,… Tot i així encara hi ha aspectes que volem millorar i són diverses les idees que tenim per incentivar la participació. Al llarg d’aquest temps inicial 400 colps ha desenvolupat principalment una funció informativa sobre inicitaives que poden resultar d’interés tant per l’alumnat com per al professorat en l’àmbit de la cultura audiovisual i l’educomunicació. A més hem apropat els nostres usuaris a diversos materials i referents educatius al temps que hem intentat oferir un model de treball en l’àmibt de la competència digital. Ara bé, volem superar aquest format. Volem ser un node de coneixement i connexió entre els projectes audiovisuals que es desenvolupen als centre educatius. Volem convertir-nos en un nou punt de partida, una invitació, un espai altre. Ens interessa canalitzar propostes i generar sinèrgies. En aquest sentit i amb motiu d’aquest primer aniversari oferim el resultat d’un treball compartit (en breu oferirem més informació) entre alumnes i professors de diferents centres (IES Manuel Sanchis Guarner de Silla i Escola Gavina de Picanya). L’entrevista [en Flickr] a Vicent Monsonís, Monso (a qui no podem deixar d’agrair la seua col·laboració), grabada en les vacances de nadal és un primer botó, una primera mostra de que podem generar nous espais d’encontre que ens ajuden a “expandir l’educació”, a trobar nous discursos, noves mirades, noves maneres de fer, noves experiències,.. Som conscients que el ritme, les exigències i les rigideses del dia a dia limiten sovint la nostra capacitat d’actuació, però és ahí precisament on la imaginació ens convoca a reinventar la nostra pràctica educativa. Així doncs, continuem molt receptius a les diferents propostes o suggeriments que des dels centres on desenvolupeu projectes audiovisuals o bé a títol particular vulgueu fer-nos arribar. Insistim en que 400 colps pretén ser un espai de construcció col·lectiva i estarem encantats de rebre les vostres aportacions. A tots i totes, gràcies per la vostra col·laboració.

400colps@escolagavina.com