ATENCIÓ: nova URL

Per facilitar les coses al servidor on hi és albergat ’400 colps’ hem canviat d’adreça URL. La nova és:

De moment l’antiga adreça et redirecciona a aquesta nova, però anirà bé que ho tingueu en compte per quan es desactive finalment l’adreça anterior. A més estem de proves en búsqueda d’una possible nova plantilla, per això és possible que en algun moment trobeu el bloc amb una aparença diferent. Disculpeu les molèsties, intentem millorar el nostre servei.

Mostra itinerant de cinema i vídeo indígena

Ja hem comentat en alguna ocasió els avantatges que ha suposat l’avanç en les tecnologies de la imatge i la democratització en l’accés a les mateixes. Gràcies a aquesta facilitat ha sigut possible conéixer altres realitats de difícil accés i a més no tant per part d’observadors externs sinó de la ma dels seus propis protagonistes. De segur que aquest és un dels objectius d’aquesta mostra que tindrà lloc a València els dies 2-7 d’octubre a la ciutat de València. El programa diari està ben adobat amb projeccions de documentals de migmetratge força interessants i amb convidats d’excepció. Els temes sota els quals s’organitzen les presentacions i projeccions són Els pobles aïllats: els últims supervivents, Dones indígenes: les veus oblidades, Guatemala: el genocidi del poble maia, Territoris indígenes i Participació política i autonomia indígena a Mèxic. Les projeccions tindran lloc al Museu d’Etnologia – CC La Beneficència i a La Nau. Per tenir accés al programa detallat, cliqueu el següent enllaç.

http://www.museuvalenciaetnologia.es/userfiles/file/cartel_vlc.pdf

Alberto Korda

Diumenge passat estiguérem a punt de publicar en lloc del post sobre Henri Cartier-Bresson, altre sobre Alberto Korda. La idea era, aprofitant la conjuntura de la recent mort d’Humberto Solás (no deixeu de veure l’entrevista publicada més avall) i l’estrena de Che, el argentino”, (Steven Soderbergh, 2008) portar a 400 colps al responsable d’una fotografia la qual es va convertir en una de les imatges amb més poder iconogràfic de tots els temps. Finalment optàrem per Cartier-Bresson, del qual ja teniem el post preparat, deixant a Korda per altra ocasió. Però ves per on que ara les circunstàncies ens conviden de nou a portar ací aquest professional versàtil en la cultura cubana que va ser Korda. I és que l’editorial La Fàbrica acaba de publicar el llibre Korda. Conocido desconocido. Avui, per no fer més extens l’apunt, aprofitarem el video que resulta ben il·lustratiu. De l’editorial en parlarem en altra ocasió, especialment per fer una ullada a OjodePez revsita de fotografia documental i una de les seues publicacions més interessants.

http://www.lafabrica.com/index.php?id_documento=112

III Concurs de creació audiovisual: La mirada intercultural

Ara que pot ser en aquells centres en els quals es desnvolupen projectes audiovisuals s’estan pensant i perfilant projectes propers, portem a 400 colps la III convocatòria d’aquest concurs per si pot servir de guiatge i objectiu. El concurs, convocat per l’Ajuntament de València, està dirigit a una franja ampla d’edat que va des del 3r cicle de primària fins l’ensenyament per adults, passant per les diferents etapes educatives. Fomentar el respecte i la valoració de la diversitat com a font d’enriquiment; mostrar la diversitat cultural en la qual estem inmersos com a ciutadans del món així com donar a conéixer i promoure la riquesa d’altres pobles i cultures; i afavorir l’educació audiovisual de l’alumnat i la creació crítica i artística dels seus missatges, són els objectius que defineixen la proposta. Les bases, comenten a la web, seran enviades als centres educatius més endavant. Com sempre, si hi participeu, vos convidem a compartir els vostres projectes mitjançant 400 colps.

Ca Revolta: tallers audiovisuals

Ca Revolta és un espai per la cultura i la reflexió que fa una aposta compromesa per oferir formació en diferents àmbits creatius entre els quals destaca aquest curs l’audiovisual. Són quatre els tallers programats d’octubre a maig i tots quatre seran impratits per Samuel Sebastian. Els tallers són Introducció als lleguatges cinematogràfics, Taller de guió, Realització d’un curtmetratge i Realització d’un documental. Cada taller té una durada d’unes 30 hores teòrico-pràctiques i el primer, Introducció als llenguatges cinematogràfics comença el proper 13 d’octubre. Samuel Sebastian és llicenciat en Història de l’Art, professor de cinema i cineasta. Ha realitzat diferents obres tant documentals com de ficció a més de videocreacions i videoclips. Actualment ha acabat el seu segon llargmetratge “Diari d’un malalt d’amor” i ultima un altre documental, “La pausa dels morts”.

http://www.carevolta.org/

Nou Botànic, concurs fotogràfic

Més fotografia. La falla Borrull – Dr. Peset Cervera vol traslladar als seus membres i veïns la conscienciació per un planeta més sostenible i un món més habitable des dels tres punts de vista del desenvolupament sostenible: l’ambiental, l’econòmic i el social. Així, dins del lema de l’exercici “12 mesos, 5 causes”, volen incloure accions que els ajuden a potenciar cadascuna de les causes que s’han proposat, enteses també com assignatures pendents del món faller i de la ciutadania en general. Entre les iniciatives proposades està aquest suggerent concurs fotogràfic del qual és interessant saber que a més de les obres premiades, les seleccionades seran exposades a la Sala d’Exposicions del Jardí Botànic de València. El termini de presentació de les obres és el 30 d’octubre.

http://www.noubotanic.com/

La proposta de Color wars 2008

Young_me, Now_me és el nom que rep aquesta simpàtica proposta. Es tracta senzillament de repetir aquella foto personal de fa temps, ara, anys després de quan va ser captada, en el mateix espai i amb els mateixos protagonistes. A Colorwars 2008 ho proposen com a divertiment i sembla que la participació està siguent nombrosa. A nosaltres ens fa pensar a més en possibles aplicacions didàctiques a diverses àrees. Per exemple en el context de l’acció tutorial de secundària proposar aquesta activitat entre els alumnes pot donar peu a treballar qüestions com els canvis corporals, la imatge personal, el pas del temps, la infantesa perduda, el que implica créixer,… O bé a nivell plàstic i visual és pot parlar sobre la textura de les imatges, la qualitat, la identificació de codis estètics de diferents moments,… Ací queda.

http://colorwar2008.com/submissions/youngnow

Observatori Europeu de la Televisió Infantil

L’Observatori Europeu de la TV Infantil és una entitat sense afany de lucre que des de l’any 1997 treballa per assolir que els programes de televisió destinats als infants siguen formatius, educatius i entretinguts. L’OETI pretén ser un autèntic punt d’observació, informació, pedagogia i consell sobre la televisió infantil i els mèdia en general. Vol ser un instrument al servei dels alumnes, pares, educadors, responsables polítics, productores, directors-realitzadors, encarregats de programacions i, en general, per a tots aquells que participen en el meravellós i complex món de la televisió infantil. L’OETI agrupa el Festival Internacional de TV de Barcelona, el Fòrum Mundial de la TV Infantil i les Jornades de l’Observatori. La seua web recull les presentacions, publicacions i material d’arxiu d’aquestos tres àmbits interrelacionats. A més podeu trobar la TV-OETI amb documents audiovisuals per la reflexió que als educadors vos poden resultar de profit.

http://www.oeti.org/oeti.php?lang=ca

Video a Quart de Poblet

Joves, atenció a aquesta proposta per començar la setmana:

La regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Quart de Poblet ha organitzat, amb motiu del XXV aniversari del Concurs de Vídeo Amateur, diversos cursos que es realitzaran a Quart Jove durant la mateixa setmana del festival, del 21 al 27 de setembre. Així, els dies 23, 24 i 25 es duran a terme tres cursets diferents: taller de vídeo digital, taller de guions per a curtmetratges i taller de curts per mòbil. El taller de vídeo digital, impartit per l’equip de Producciones La Hormiga, donarà als joves les eines necessàries per a poder gravar i muntar un curtmetratge. El taller tindrà una durada de 10 hores, durant les quals els participants hauran d’idear, gravar i muntar un curtmetratge propi. El curs de guió de curtmetratges, impartit per la guionista Annabella Martínez, donarà les claus per a poder escriure curtmetratges de ficció. A més, aquells que vullguen saber com fer curtmetratges amb el telèfon mòbil, tindran l’oportunitat de fer-ho de la mà del francés Sébastien Rouzé. En una jornada intensiva de 3 hores i mitja, s’explicarà com utilitzar la tecnologia dels telèfons mòbils per a fer les seues pròpies creacions.

Les activitats estan adreçades a joves de més de 15 anys i són totalment gratuïtes. La inscripció es pot realitzar personalment a la Casa de Cultura, telefonant al 96 154 75 97 ó enviant un correu electrònic a cultura.gestio@quartdepoblet.org.

25 Aniversari Concurs de Video Amateur

Henri Cartier-Bresson

Al post anterior al qual anunciàvem l’exposició de Jaime Monfort comentàvem que de normal els diumenges portem a 400 colps l’apunt sobre algun artista visual reconegut. El d’avui és un clàssic, un dels grans però l’apunt ens servirà a més per relacionar en clau de joc altres referents. Henri Cartier-Bresson està considerat pels especialistes com el pare del fotorreportatge. En 1936 va realitzar un documental sobre els hospitals de l’Espanya republicana, més tard cobriria la mort de Gandhi i va ser el primer periodista occidental que va poder visitar la URSS després de la mort de Stalin. El 1947 cofunda junt amb Robert Capa, David Seymour i George Rodger l’agència Magnum i a través dels seus viatges pel món definiria la fotografia humanista. Va retratar a il·lustres personatges tals com Pablo Picasso, Henri Matisse, Marie Curie, Edith Piaf, Fidel Castro i Ernesto Guevara i la seua obra es va exposar el 1955 al museu Louvre de Paris. Al llarg de la seua carrera es va moure sempre per la idea d’atrapar l’instant decisiu, amb les seues “images a la sauvette” (imatges d’amagatotis) terme que va donar nom al seu primer llibre de fotografia, un referent de la fotografia moderna. Pierre Assouline, un dels seus millors biògrafs, el va qualificar com «l’ull del segle XX». A la imatge de dalt titulada “Behind the Gare Saint-Lazare” i tot un exponent de la captació de l’instant si vos fixeu podeu veure que hi ha un póster on es pot llegir el text Railowsky. Railowsky és el nom precisament de la llibreria especialitzada en fotografia que es troba a la ciutat de València. I Railowsky, que en la foto de Cartier-Bresson anuncia un event de circ, dóna a la imatge un nou simbolisme. En aquesta l’home sobre l’aigua sembla un acròbata que s’ha fet valdre de les anelles que hi ha al bassal, a l’igual que l’acròbata del pòster. Així doncs, com en un joc d’espills, com el reflexe a l’aigua, l’art capta la realitat en el precís moment en el qual aquesta imita l’art. I sobre això mateix, altre aficionat a la fotografia com es Balakov fa un gir i recrea amb figures Lego un dels referents innegables per entendre la potencialitat d’aquesta disciplina artística. Pot ser els Classics in Lego de Balakov no són d’un elevat nivell artístic però la seua galeria d’imatge al menys desperta un somriure. Feu-li una ullada.

http://www.henricartierbresson.org/
http://www.flickr.com/photos/balakov/sets/72157602602191858/

Next Page →