ATENCIÓ: vacances fins l’1 de setembre

És temps de vacances i també a 400 colps baixem la persiana fins l’1 de setembre. 400 colps va iniciar la seua presència a la xarxa l’1 d’abril d’aquest any. 4 mesos després estem realment contents del resultat d’aquest periode inicial, de les adhesions de centres educatius i del recolzament i les mostres d’afecte i ànim que ens han fet arribar diferents persones vinculades a l’audiovisual i l’educació. Les xifres del bloc, tot i haver començat al darrer trimestre del curs, són molt satisfactòries després d’haver publicat 69 post en 11 categories. Fins a data d’avui ens han visitat 299 usuaris que han realitzat un total de 935 visites, el 30,80 % noves, i han vist un total de 1830 pàgines. Els usuaris que cada mes eren en major nombre, han estat al bloc en un promedi de temps de 2’11″.

A partir de setembre esperem posar en marxa noves iniciatives per enriquir el bloc i per intentar convertir-nos en un element més en la dinamització de l’audiovisual als centres educatius. Esperem que vosaltres vos animeu a participar-hi amb aportacions al voltant dels projectes audiovisuals que desenvolupeu.

Aquestes vacances d’estiu, allà on sigau, tot i que siga a una illa deserta enmig d’un oceà, sempre pacífic, enrecordeu-vos que hi ha altres narratives dins i fora de l’escola. Molt bon estiu i 400 colps!

Erika Barahona

Aquest diumenge és el torn d’aquesta dona de la qual tenim l’oportunitat de veure una exposició seua al MuVIM de València. Erika Barahona Ede va néixer a Bilbo en 1960 i va cursar estudis de Belles Arts en la Universitat Complutense de Madrid. Des de 1997 és directora del departament de fotografia del Museu Guggenheim de Bilbao i els seus reportatges fotogràfics per a GEO, ELLE, Vogue, The New York Times i Washington Post són avui coneguts en el món sencer. Ha estat guanyadora del International World Heritage Photo Competition i del Premi Europeu per a dones fotògrafes. Erika porta fotografiant a artistes, escriptors i actors des de molt abans que comencés el seu treball en el Guggenheim Bilbao en 1997. Però, per damunt de tot, ha retratat a nombrosos creadors que han visitat al llarg d’aquest temps l’edifici de Gehry, com Richard Serra, Robert Wilson, Nam June Paik, Eduardo Chillida, el dissenyador Armani o el cineasta Sidney Pollack. La mostra es composa d’un total de 25 retrats. Imatges en blanc i negre amb un format de 100 x 100 cm, en peçagrafia, una tècnica d’impressió digital d’injecció de tinta que té la virtut de proporcionar una extraordinària qualitat que rivalitza o supera la qualitat fotogràfica analògica. Per a l’artista bilbaina el seu treball és un intent de tendir un pont entre l’altre i jo, d’acostar l’artista a la gent en un procés que fascina.

Fotografies d’Erika Barahona | MuVIM | Del 24 de juliol al 12 d’octubre.

House of Cards

Radiohead acaben de ser notícia per l’estrena del videoclip del seu tema House of Cards. A més del rebombori mediàtic que sempre pot generar el llançament del producte d’una banda com Radiohead el que ens ocupa a 400 colps, i per això portem avui un nou format ací com és el videoclip, és la seua realització. House of Cards no està ni filmat ni gravat amb càmeres sinó amb un sistema d’escaneig per llum d’imatges en 3D anomenat Geometric Informatics i el Velodyne Lidar un sistema de làsers per a captar els paisatges utilitzant 64 làsers diferents girant en 360 graus per a captar l’entorn. El videoclip del tema inclós en el seu darrer albúm In Rainbows està dirigit per James Frost de Zoo Films. Thome Yorke, líder de la formació ha dit: “Sempre em va agradar la idea d’utilitzar la tecnologia d’una manera per a la qual no està destinada. És genial fer un video sobre éssers humans, la vida real i el temps sense utilitzar cap càmera: només lásers. Així l’única cosa que existeixen són punts matemàtics, estranyament emocionals, que sigué com va acabar sent el videoclip”. Noves propostes, noves textures, pot ser noves sensacions. Altres narratives dins i fora de l’escola, 400colps.

[making of]

Children see, children do

Patri Aranda ens fa coneixedors de l’existència d’aquest spot, exemple de la gran utilitat dels audiovisuals al servei de la transmisió de valors. Segurament les produccions audiovisuals sempre transmeten valors però aquest és altre debat. Children see, children do és una campanya que va llançar al 2006 la NAPCAN, una associació australiana per a la protecció del menor. L’spot mostra a diversos nens seguint als seus respectius pares, i imitant-los en els seus hàbits quotidians. Aquesta producció estigué dirigida per Siguin Meehan de Soma Films i ens proporciona l’oportunitat de reflexionar sobre l’educació, els models, les diverses formes d’aprenentatge,… Make your influence positive.

Flash-Back, menció especial a Sheffield

L’audiovisual escolar fet en valencià està d’enhorabona internacional.

“Flash-Back”, l’exitosa producció de l’eacn [escola d'activitats culturals a la naturalesa] de l’Escola Gavina, acaba d’obtenir una menció especial atorgada pel jurat de l’UNICEF UK YOUNG FILM MAKER AWARD dins el Showcomotion Young People’s Film Festival de Sheffield (U.K.).

Mentres esperem que es publiquen a la web del festival més detalls sobre aquesta special mention, donem l’enhorabona a tot l’equip de l’eacn.

http://showcomotion.org.uk/filmlisting.php?films_id=214

Exucursió per la llum

Aquest és el suggerent títol que rep el XV Concurs fotogràfic de l’IVEN. Segons l’IVEN, Institut Valencià d’Excursionisme i Natura – Centre Excursionista de València, els nostres paratges naturals encara ben conservats, els elements del patrimoni cultural, del món rural i la muntanya, l’activitat esportiva,… et poden donar l’oportunitat de, amb una miqueta de gust, lluir l’artista que portes dins. Hi ha tres premis els quals a més de la quantia econòmica inclouen un cap de setmana per a dues persones en un alberg de turisme rural col·laborador. Recordeu portar la càmera en les eixides estiuenques i que la data límit per presentar les vostres creacions és el 3 d’octubre.

http://www.centroexcursionista.org/fotos/iven/Llum08.pdf

Benvinguts, Aula de cinema de la U.V.

A poc a poc a 400 colps anem generant sinèrgies que resulten molt gratificants quan es tracta de gent tan disposta i amb tan d’interés per fer pedagogia, no sols del cinema. Donem la benvinguda a l’Aula de Cinema de la Universitat de València els quals col·laboraran amb nosaltres fent-nos partíceps de les diferents i atractives activitats que proposen al llarg del curs [veure l'enllaç al llistat d'enllaços].

Des de l’Aula de Cinema de la Universitat de València es pretén fomentar la reflexió al voltant del cinema, proporcionar punts de trobada on gaudir de les pel·lícules i aprendre junts a mirar d’una manera un poc més crítica i un mica menys passiva. Per aconseguir-ho no n’hi ha prou amb augmentar indiscriminadament el nombre de projeccions. El cinema aconsegueix involucrar-nos emocionalment en temes que abans ens resultaven aliens; per això és habitual projectar films com a excusa per parlar sobre un altre assumpte. Per ells el tema no és sinó la coartada per veure i entendre el cinema com una experiència compartida, com un diàleg amb la realitat i amb el públic.

La seua intenció és transcendir l’àmbit universitari i que l’Aula estiga oberta a tota la societat. La seua programació intenta ser tan àmplia i variada com els espectadors als qui s’adreça. Cinema actual, clàssic, mut, documental o d’animació comparteixen pantalla en un intent d’oferir una àmplia perspectiva sobre el fenomen cinematogràfic. Un intent que presta atenció especial al cinema amb majors problemes de visibilitat, a les etapes menys visitades de la història del cinema, a les apostes menys comercials o a les cinematografies més allunyades del coneixement de l’espectador.

A diferència de la resta d’aules (teatre, música i poesia) del Vicerectorat de Cultura, l’Aula de Cinema està gestionada per un grup d’estudiants, per la qual cosa estan oberts a la col·laboració d’altres estudiants interessats en la divulgació cinematogràfica. Programen cicles, jornades i seminaris en dos espais a València: l’Auditori Montaner (Col·legi Major Lluís Vives, Av. Blasco Ibáñez, 23) i l’Aula Magna de l’edifici de La Nau (C/ Universitat, 2), i les sessions sempre inclouen la possibilitat de participar en el col·loqui final. Animeu-vos a participar-hi!

http://www.uv.es/cultura/v/docs/aulacinema.htm

Gilbert Garcin

Aquest és un bloc el qual entre els seus objectius està fomentar la creativitat dels joves. Avui presentem un fotògraf que trenca prejudicis com el de pensar que l’art contemporani és terreny reservat per a joves. Es tracta de Gilbert Garcin. Aquest fotògraf francés és un ancià de 78 anys que va esperar a jubilar-se com a venedor de làmpares per dedicar-se a una passió tan inesperada com explosiva: la fotografia. És un artesà; en temps de lo digital, dels tractaments informàtics, del Photoshop, ell ens ofereix l’austeritat d’una imatge estàtica i sense horitzons. En les seues imatges juga amb l’absurde i estrany, l’angúnia, les il·lusions i els límits humans. Més enllà del valor artísitc de les seues imatges, cal també resaltar el valor humà d’aquest vividor del present.

“Treballe més que quan em dedicava al meu negoci perquè ara no ho faig per diners, sinó por passió, i la passió no té límits”

http://www.gilbert-garcin.com/

Nits de cinema al claustre de La Nau

Ja ho déiem: les nits d’estiu conviden a veure cinema sota el cel, pot ser no estrelat si ets a la ciutat. Per això es multipliquen les ofertes. I una de ben interessant és la que ofereix l’Aula de Cinema del Vicerectorat de Cultura de la Universitat de València. “Temps de vacances” i “Iraq: imatges de la guerra, la guerra de les imatges” són els dos cicles que fins el 26 de juliol, omplin de contingut aquestes nits de cinema.

La Nau | C/ Universitat, 2 | 22.00 h. | entrada lliure | aforament limitat

http://www.uv.es/cultura/v/efim/cinemadestiu08.htm

Cinema i ciutadania

“El cinema ha d’ocupar en els centres docents el lloc que li correspon com a fet cultural bàsic del món d’avui i, també, perquè posseeix una potencialitat educativa de primera magnitud.” (Jornades CinEscola, 2007).

AulaMèdia. Educació en Comunicació, ha dissenyat uns materials de suport per al professorat que ha d’impartir la matèria Educació per la ciutadania a l’ESO. Els materials Cinema i Ciutadania proposen treballar aquesta àrea a través del cinema. El CD elaborat per a 3r d’ESO inclou tres guies didàctiques de les pel·lícules:

- Real women have curves (Les dones de veritat tenen corves, Patricia Cardoso, 2002)
- Das Leben Der Anderen (La vida dels altres, Florian Henckel – Donnersmarck, 2006)
- Los lunes al sol (Fernando León de Aranoa, 2002)

A AulaMèdia pensen que és una oportunitat per integrar el cinema i l’Educació en Comunicació a les aules i que cal aprofitar-la en benefici de l’alumnat i del professorat. 400 colps acaba de demanar el CD i espera rebre-lo en poc de temps. Si algú de vosaltres està interessat en posar-lo en comú només heu de fer un mail a l’adreça 400colps@escolagavina.com.

http://www.aulamedia.org/cdcine/

Next Page →